2004-10-12, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Passar på att lägga in en extra varning här:
VARNING FÖR TACP!
TACP, ATCP, Tricykloacetonperoxid m.m, många namn finns för denna substans. Jag skulle gissa på att säkert 95 % av alla olyckor som sker med ungdomar som spränger bort händer eller ännu värre, så är det TACP som är boven i dramat. Detta pga att utgångs-kemikalierna är såpass lätta att få tag i. Det har en väldans sprängkraft och kan vara mycket känsligt. Har du tidigare tillverkat det och inte tyckt att det var så känsligt, så kan mycket väl en annan sats bli helt annorlunda. Jag avråder alla från att tillverka detta!
VARNING FÖR TACP!
TACP, ATCP, Tricykloacetonperoxid m.m, många namn finns för denna substans. Jag skulle gissa på att säkert 95 % av alla olyckor som sker med ungdomar som spränger bort händer eller ännu värre, så är det TACP som är boven i dramat. Detta pga att utgångs-kemikalierna är såpass lätta att få tag i. Det har en väldans sprängkraft och kan vara mycket känsligt. Har du tidigare tillverkat det och inte tyckt att det var så känsligt, så kan mycket väl en annan sats bli helt annorlunda. Jag avråder alla från att tillverka detta!
Det är väl ändå inte ämnets fel att folk missbrukar det? Det är ju som att säga att Alvedon är livsfarligt, använd det inte, bara för att apskaft sätter i sig 10st och går och dör. Konstigt, det verkar vara något slags hat gentemot peroxider har jag sett efter att ha läst igenom forumets gamla trådar, men det disskuteras blandningar som är långt mycket farligare utan att någon verkar höja på ögonbrynen. Nog med skräckpropaganda. Det är bättre att vara ärlig och visa alla aspekter istället för att framhäva de negativa. Så länge man inte går ut med konkreta recept som den oinvigde fjortonåringen kan läsa och förstå så tycker jag Acetonperoxid ska tas för vad det är och inte dissas av folk som samlar på tidningsrubriker.
Dessutom så tror jag inte utgånskemikalierna är speciellt lätta att få tag i för småpojkar med sprängsinne. När jag beställer hem Väteperoxid på apoteket för kretsetsning så påtalar de de farliga användningsområdena och ALDRIG att de skulle sälja detta till en unge. Liksom de andra kemikalierna som krävs. Knallpulver är exempelvis LÅNGT mycket farligare än ATCP och det är ingen överdrift. Det handlar endast om mängd. Någon skrev att ATCP kan spontandetonera!? Ingenting detonerar spontant. Antingen är ämnet för instabilt eller så reagerar det med annat materiel.