2004-10-12, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Passar på att lägga in en extra varning här:

VARNING FÖR TACP!

TACP, ATCP, Tricykloacetonperoxid m.m, många namn finns för denna substans. Jag skulle gissa på att säkert 95 % av alla olyckor som sker med ungdomar som spränger bort händer eller ännu värre, så är det TACP som är boven i dramat. Detta pga att utgångs-kemikalierna är såpass lätta att få tag i. Det har en väldans sprängkraft och kan vara mycket känsligt. Har du tidigare tillverkat det och inte tyckt att det var så känsligt, så kan mycket väl en annan sats bli helt annorlunda. Jag avråder alla från att tillverka detta!

Det är väl ändå inte ämnets fel att folk missbrukar det? Det är ju som att säga att Alvedon är livsfarligt, använd det inte, bara för att apskaft sätter i sig 10st och går och dör. Konstigt, det verkar vara något slags hat gentemot peroxider har jag sett efter att ha läst igenom forumets gamla trådar, men det disskuteras blandningar som är långt mycket farligare utan att någon verkar höja på ögonbrynen. Nog med skräckpropaganda. Det är bättre att vara ärlig och visa alla aspekter istället för att framhäva de negativa. Så länge man inte går ut med konkreta recept som den oinvigde fjortonåringen kan läsa och förstå så tycker jag Acetonperoxid ska tas för vad det är och inte dissas av folk som samlar på tidningsrubriker.

Dessutom så tror jag inte utgånskemikalierna är speciellt lätta att få tag i för småpojkar med sprängsinne. När jag beställer hem Väteperoxid på apoteket för kretsetsning så påtalar de de farliga användningsområdena och ALDRIG att de skulle sälja detta till en unge. Liksom de andra kemikalierna som krävs. Knallpulver är exempelvis LÅNGT mycket farligare än ATCP och det är ingen överdrift. Det handlar endast om mängd. Någon skrev att ATCP kan spontandetonera!? Ingenting detonerar spontant. Antingen är ämnet för instabilt eller så reagerar det med annat materiel.
Citera
2004-10-12, 21:28
Medlem
flowss avatar
Kanske en dum fråga men jag behöver ändå ställa den:

Varför vill man tillverka sånt här? Vad använder ni det till? Är det eran hobby?

Svaren kanske är uppenbara precis som varför folk använder droger eller reser utomlands - men jag uppskattar riktiga svar hur som helst.

Sorry för lite OT.
Citera
2004-10-12, 21:51
Bannlyst
Varför gillar folk förverkerier?
Citera
2004-10-12, 22:59
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Varför gillar folk förverkerier?

Det var inte mer än så alltså? Ni sitter hemma o gör fyrverkerier när ni inte spränger upp dem i ansiktet?

Jaja, bli inte alldeles till er, FÖRSÖK se ironin
Citera
2004-10-13, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Det var inte mer än så alltså? Ni sitter hemma o gör fyrverkerier när ni inte spränger upp dem i ansiktet?

Jaja, bli inte alldeles till er, FÖRSÖK se ironin

Det är mitt kall, mitt allt och mitt liv, alternativt inte. Män det är inte fel att bränna av en fyrverkeripjäss modell Hindenburg på nyårsafton.
Citera
2004-10-22, 13:25
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Det är väl ändå inte ämnets fel att folk missbrukar det? Det är ju som att säga att Alvedon är livsfarligt, använd det inte, bara för att apskaft sätter i sig 10st och går och dör. Konstigt, det verkar vara något slags hat gentemot peroxider har jag sett efter att ha läst igenom forumets gamla trådar, men det disskuteras blandningar som är långt mycket farligare utan att någon verkar höja på ögonbrynen. Nog med skräckpropaganda. Det är bättre att vara ärlig och visa alla aspekter istället för att framhäva de negativa. Så länge man inte går ut med konkreta recept som den oinvigde fjortonåringen kan läsa och förstå så tycker jag Acetonperoxid ska tas för vad det är och inte dissas av folk som samlar på tidningsrubriker.

Dessutom så tror jag inte utgånskemikalierna är speciellt lätta att få tag i för småpojkar med sprängsinne. När jag beställer hem Väteperoxid på apoteket för kretsetsning så påtalar de de farliga användningsområdena och ALDRIG att de skulle sälja detta till en unge. Liksom de andra kemikalierna som krävs. Knallpulver är exempelvis LÅNGT mycket farligare än ATCP och det är ingen överdrift. Det handlar endast om mängd. Någon skrev att ATCP kan spontandetonera!? Ingenting detonerar spontant. Antingen är ämnet för instabilt eller så reagerar det med annat materiel.

Ingeting detonerar spontant, nej det är riktigt. En aktiveringsenergi krävs men för en del system är den så liten att man pratar om spontandetonation. Exempelvis kan bomullskrut sätta eld på sig själv genom att det via nox katalyserar sitt eget sönderfall, radikalreaktioner kan induceras lätt gäller speciellt organiska peroxider. Solljus är rena döden för dom.
Studera ämnet klorkväve som är ytterst lömskt, det sägs i litteraturen spontandetonera.
Peroxider är inte att leka med då de initeras tex av snabba temperaturhöjningar, solljus, en rad kemikalier etc.
Citera
2004-12-01, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
"lärt sig hantera den" *suck* Försök med det du..

Tror du inte mab kan lära sig hantera en revolver?
Citera
2004-12-14, 11:16
Medlem
n155es avatar
killen som sprängde sig i umeå använde ju ATCP eller också kallat TATP
Citera
2004-12-19, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n155e
killen som sprängde sig i umeå använde ju ATCP eller också kallat TATP

Men den jäveln hade ju gjort 1 kg! Kan man vänta sig annat än annu ett dött barn då?
Citera
2004-12-19, 23:15
Medlem
Boddies avatar
Vi donade med det där förr, vi hade det i sånnadär små filmburkar och använde ett tomtebloss att antända med. Fasen vad det small och det var ju riktigt drag i deet med. Blev faktiskt förfrågade av en gammal kompis häromdagen om jag ville ha 10 filmburkar då han hade fått igång barnasinnet igen och gjort en sats. Av den anledningen så är jag här i "eran" del av forumet och kollar lite. Tänkte panga lite med dom vid nyår, är det inte som så att det är farligast då man gör TACP och inte när den är klar förutsatt att man är försiktig med den?
Citera
2004-12-19, 23:18
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Vi donade med det där förr, vi hade det i sånnadär små filmburkar och använde ett tomtebloss att antända med. Fasen vad det small och det var ju riktigt drag i deet med. Blev faktiskt förfrågade av en gammal kompis häromdagen om jag ville ha 10 filmburkar då han hade fått igång barnasinnet igen och gjort en sats. Av den anledningen så är jag här i "eran" del av forumet och kollar lite. Tänkte panga lite med dom vid nyår, är det inte som så att det är farligast då man gör TACP och inte när den är klar förutsatt att man är försiktig med den?

Nej, det farliga kommer sen... dvs. nu för dig.

10 filmburkar! ^^ Jag har gjort några gram av ämmnet och blivit rädd för det. Ta och gör dig av med dom där burkarna på ett säkert sätt.
Citera
2004-12-20, 21:46
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Nej, det farliga kommer sen... dvs. nu för dig.

10 filmburkar! ^^ Jag har gjort några gram av ämmnet och blivit rädd för det. Ta och gör dig av med dom där burkarna på ett säkert sätt.

Ja att dom självklart kan vara mkt farliga om man inte är försiktig det visste jag ju men kan dom bara smälla helt plötsligt eller, är det välldigt instabilt? När vi var yngre så drog vi av satser som låg som mest på 2liter, ca 2kg. En BigPack glassburk full med TACP och med en tjärstubin, jäklar vad det small. Men annars så brukade dom flesta ligga på ca 0,5l. Men är det så pass instabilt att det kan smälla helt plötsligt vid transport tex? Det vore ju rätt kul att panga ett par burkar iaf men man vill ju inte riskera att komma in till fru och barn utan fingrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in