Citat:
Ursprungligen postat av andyboy
Att jag har haft problem med att hitta kalciumkarbid beror inte ett enda dugg på att jag inte läst på
Det har jag väl ändå aldrig påstått! Det var bara en uppmaning i all välmening. Om man hittar något man har hört skall vara säkrare så är det nämligen lätt att man blir slarvigare med att kolla upp fakta menar jag.
Citat:
om du ser den tråd jag postade igår, alltså innan du skulle "glänsa" med ditt kunnande
Jag försökte
inte "glänsa" med något kunnande!
Citat:
så ser du att jag vet vart man får tag på de nödvändiga kemikalierna:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=136387
Du ser kanske att du nästan ordagrant citerar
mitt inlägg från
min tråd i denna tråden.
Det skrivs bäldigt mycket på flashback och när jag sitter och skriver mitt i natten så orkar min hjärna inte komma ihåg allt som har skrivits tidigare eller vem som skrev det. Dessutom så har jag ofta ett meddelande hängande halvskrivet så lång tid innan jag skickar iväg det aå att någon annan hinner skriva emellan och så ser det ut som jag upprepar. I det här fallet så kommer jag dock ihåg att det hade sagts tidigare men inte av vem.
Citat:
Folk skulle kanske börja lyssna på dig om du slutade vara så nedlåtande, det finns inte en enda anledning för mig att ta några råd från en person som bara verkar vilja argumentera för argumenterandets skull. Om du nu inte pysslar med HE's så föreslår jag att du slutar ge andra "goda" råd om det.
Ok, sorry. Jag blir lätt så irriterad så fort ATCP kommer upp. Är så illa trött på skiten. Dess användning går nämligen ut över
alla Inte bara de som själva råkar illa ut. Du förstår säkert hur.
Dessutom så är det farligt att prata om det för här sitter säkert en massa folk och läser som bara "plockar russinen ur kakan" och så går det illa.
Ett klockrent exempel är detta är denna tråd:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=135913
Nu menade givetvis inte bloodhound att detta är en fullständig beskrivning av hur ATCP beter sig, men det är så vissa tar det i alla fall. Jag är lirädd för att råka bidra till att någon råkar illa ut. Det är därför nästan allt skrivande är av kategorin "om du tänker göra den grejen, så tänk på detta eller gör så här istället" Det innebär nog tyvärr att jag ibland tenderar låta som en mamma. Sorry. Det är inte meningen.
Brukar heller inte kunna låta bli att lägga mig i en del andra mycket, ur säkerhetssynpunkt, ytterst relevanta saker som t.ex. tokiga mängdbegrepp Exempel:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...50#post1151114 OBS! Här medger jag att jag formulerade mig alldeles fel så att det lät nedlåtande. Förlåt mig bloodhound. Skall skriva ett PM till honom och be om ursäkt omgående. Fick heller inget mer svar så det var väl ignen som trodde på det jag sa. ..siffrorna låter ju onekligen extrema även om det
ÄR sant.
Det är bara det att jag har lärt mig att pyrotekniken ibland är helt sjukt känslig för olika faktorer. Vissa saker kan man i sin kunskapsbrist tycka är så osannolika så man knappt tror på dem själv. Vet en som skulle detonera en AP-baserad historia.(ja, ammoniumperklorat kan också bringas till detonation med hjälp av en tryckvåg under vissa omständigheter precis som sin släkting ammoniumnitrat. AP är dock enormt mycket dyrare och anväds aldrig till sånt). Denna kompisition brann knappt ens om man försökte antända den, men nästa gång då verderbörande blandade i lite, lite träkol också som kontrastmedel för att se klumparna lättare så brann blandningen helt plötsligt våldsamt vid antändning. Nu snackar jag om så lite som några
promille kol om ens det!
Ingenting går tydligen att ta för givet. Det är därför man bara skall experimentera med ytterst små massor ( ..vilket är största orsaken till att man behöver en våg med hög upplösning)
Citat:
Jag skulle inte låta en kock laga min bil......
Nej, det skulle ju inte jag heller...