2004-07-08, 23:52
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson
Jag tycker det vore bra om "exempelvis" Drinkmilk kom med lite bra exempel på stabila primärsprängmedel som inte har samma egenskaper som klorex och socker vad gäller stötkänslighet och friktion.

Dessa ska dessutom vara hyffsat enkelt att framställa, dvs hitta rätt ingredienser och tillverka. Att visa på ett bra alternativ till TACP och HMTD, är ett bra komplement till pekpinnar om ämnenas farlighet.

HE (high explosives/ högexpplosiva) är inte riktigt mitt intresseområde och jag vill inte "tipsa" om primärsprängämnen. Jag har bara valt att lägga mig i denne eländiga peroxidtillverkning eftersom den ställer till med så mycket och så blir säkert väteperoxid snart förbjudet att köpa om det fortsätter så här.
Citera
2004-07-09, 00:17
Medlem
kanske skulle be någon klistra den här med
Citera
2004-07-09, 16:28
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andyboy
Om primärsprängämnen inte inkorporeras i laddningen förrän i sista sekund så ser jag det inte som att den är en del i kedjan tillräckligt länge för att utgöra mer än ett oros-moment.

Du kan dö då också. Det är mer än ett "orosmoment". Laddningen skall vara "säker" inom vettiga gränser HELA TIDEN.

Citat:
Alla använder ATCP någon gång

Tala för dig själv. Jag har aldrig använt det och tänker heller aldrig göra det.

Citat:
jag har planerat att börja använda silver acetylid men jag har problem med att hitta calcium karbid.

Konstigt... det borde finnas i färgaffär. Annars får du väl låna lite acetylen från någon som har en gassvets. Om det inte finns några konstiga tillsatser i gasen så borde den vara mycket renare än det du får från karbiden. Det bildas en del arsin och fosfin pga föroreningar. (De här gaserna är mycket giftiga)
OM du nu skall ge dig på att tillverka Silveracetylid så plugga på RIKTIGT ORDENTLIGT först.

Citat:
Få se om det inte blir något annat först. Jag vet med mig att det är dumt av mig att fortsätta använda ATCP men som sagt, till och med en idiot kan göra det.

Tyvärr så är det nästan en generell regel att ju lättare desto farligare...
Citera
2004-07-09, 17:53
Medlem
andyboys avatar
Jag förstår dig inte drinkmilk, jag har väl rätt att göra som jag vill med mitt liv. Jag går inte precis runt och förespråkar att folk ska använda TCAP, däremot hycklar jag inte med att jag använder det själv pga de fördelar som finns tills jag hittar något bättre. Jag är mycket väl medveten om riskerna som föreligger vid användning av dessa ämnen och jag har valt att använda dem trots det. Jag är väl antingen dum eller har en ovanligt kraftig "Thanatos".

Att jag har haft problem med att hitta kalciumkarbid beror inte ett enda dugg på att jag inte läst på, om du ser den tråd jag postade igår, alltså innan du skulle "glänsa" med ditt kunnande, så ser du att jag vet vart man får tag på de nödvändiga kemikalierna:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=136387

Du ser kanske att du nästan ordagrant citerar mitt inlägg från min tråd i denna tråden. Du skriver:
Citat:
Konstigt... det borde finnas i färgaffär. Annars får du väl låna lite acetylen från någon som har en gassvets.

Jag skrev igår:
Citat:
Kalciumkarbid, finns att köpa hos färghandlaren (eller om du känner någon med ett svetsaggregat så kan du fråga om du kan få låna med dig deras acetylen-tub.

Det är bara det att ingen av mina kompisar har en gas-svets och hos de färghandlare jag varit hos säger dom: det var länge sen vi slutade sälja det eller, nej, det har vi inte här, försök hos*******.

Folk skulle kanske börja lyssna på dig om du slutade vara så nedlåtande, det finns inte en enda anledning för mig att ta några råd från en person som bara verkar vilja argumentera för argumenterandets skull. Om du nu inte pysslar med HE's så föreslår jag att du slutar ge andra "goda" råd om det.

Jag skulle inte låta en kock laga min bil......
Citera
2004-07-10, 00:32
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Att jag har haft problem med att hitta kalciumkarbid beror inte ett enda dugg på att jag inte läst på

Det har jag väl ändå aldrig påstått! Det var bara en uppmaning i all välmening. Om man hittar något man har hört skall vara säkrare så är det nämligen lätt att man blir slarvigare med att kolla upp fakta menar jag.

Citat:
om du ser den tråd jag postade igår, alltså innan du skulle "glänsa" med ditt kunnande

Jag försökte inte "glänsa" med något kunnande!

Citat:
så ser du att jag vet vart man får tag på de nödvändiga kemikalierna:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=136387

Du ser kanske att du nästan ordagrant citerar mitt inlägg från min tråd i denna tråden.

Det skrivs bäldigt mycket på flashback och när jag sitter och skriver mitt i natten så orkar min hjärna inte komma ihåg allt som har skrivits tidigare eller vem som skrev det. Dessutom så har jag ofta ett meddelande hängande halvskrivet så lång tid innan jag skickar iväg det aå att någon annan hinner skriva emellan och så ser det ut som jag upprepar. I det här fallet så kommer jag dock ihåg att det hade sagts tidigare men inte av vem.

Citat:
Folk skulle kanske börja lyssna på dig om du slutade vara så nedlåtande, det finns inte en enda anledning för mig att ta några råd från en person som bara verkar vilja argumentera för argumenterandets skull. Om du nu inte pysslar med HE's så föreslår jag att du slutar ge andra "goda" råd om det.

Ok, sorry. Jag blir lätt så irriterad så fort ATCP kommer upp. Är så illa trött på skiten. Dess användning går nämligen ut över alla Inte bara de som själva råkar illa ut. Du förstår säkert hur.
Dessutom så är det farligt att prata om det för här sitter säkert en massa folk och läser som bara "plockar russinen ur kakan" och så går det illa.
Ett klockrent exempel är detta är denna tråd: http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=135913

Nu menade givetvis inte bloodhound att detta är en fullständig beskrivning av hur ATCP beter sig, men det är så vissa tar det i alla fall. Jag är lirädd för att råka bidra till att någon råkar illa ut. Det är därför nästan allt skrivande är av kategorin "om du tänker göra den grejen, så tänk på detta eller gör så här istället" Det innebär nog tyvärr att jag ibland tenderar låta som en mamma. Sorry. Det är inte meningen.
Brukar heller inte kunna låta bli att lägga mig i en del andra mycket, ur säkerhetssynpunkt, ytterst relevanta saker som t.ex. tokiga mängdbegrepp Exempel: http://217.75.104.59/scandinavia/sho...50#post1151114 OBS! Här medger jag att jag formulerade mig alldeles fel så att det lät nedlåtande. Förlåt mig bloodhound. Skall skriva ett PM till honom och be om ursäkt omgående. Fick heller inget mer svar så det var väl ignen som trodde på det jag sa. ..siffrorna låter ju onekligen extrema även om det ÄR sant.
Det är bara det att jag har lärt mig att pyrotekniken ibland är helt sjukt känslig för olika faktorer. Vissa saker kan man i sin kunskapsbrist tycka är så osannolika så man knappt tror på dem själv. Vet en som skulle detonera en AP-baserad historia.(ja, ammoniumperklorat kan också bringas till detonation med hjälp av en tryckvåg under vissa omständigheter precis som sin släkting ammoniumnitrat. AP är dock enormt mycket dyrare och anväds aldrig till sånt). Denna kompisition brann knappt ens om man försökte antända den, men nästa gång då verderbörande blandade i lite, lite träkol också som kontrastmedel för att se klumparna lättare så brann blandningen helt plötsligt våldsamt vid antändning. Nu snackar jag om så lite som några promille kol om ens det!
Ingenting går tydligen att ta för givet. Det är därför man bara skall experimentera med ytterst små massor ( ..vilket är största orsaken till att man behöver en våg med hög upplösning)

Citat:
Jag skulle inte låta en kock laga min bil......

Nej, det skulle ju inte jag heller...
Citera
2004-07-10, 11:23
Medlem
andyboys avatar
Det verkar som att vi förstår varandra nu. Vi vet båda att TCAP är väldigt känsligt och ska behandlas som en PMS:ande flickvän.

Enda skillnaden är att du försökte övertyga en troende medans jag försökte förklara varför det är så lätt att fortsätta använda TCAP.
Jag vill inte heller att folk ska läsa mina poster och som du säger "plocka ut russinen". Folk har en väldig förmåga att missuppfatta, jag säger en gång för alla: TCAP är livsfarligt, känsligt och alldeles för lätt att spränga fingrar, händer och armar av sig med för att fippla med.
Citera
2004-07-10, 15:22
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Det verkar som att vi förstår varandra nu. Vi vet båda att TCAP är väldigt känsligt och ska behandlas som en PMS:ande flickvän.

Ok, skönt. ..småkul liknelse förresten ..kanske inte alla tjejer skulle tycka men ändå.

Citat:
Jag vill inte heller att folk ska läsa mina poster och som du säger "plocka ut russinen". Folk har en väldig förmåga att missuppfatta

Ja, det är surt. Om detta vore ett slutet forum och man visste vilka som egentligen läste så skulle man kunna föra diskussioner på ett helt annat plan men nu så används säkert flashback som en stor tipsbok av många och då måste man tänka så illa mycket på vad man säger hela tiden ..och sen så kan man heller inte skriva något som juridiskt kan klassas som medhjälp om någon här skulle göra något riktigt dumt som t.ex. King_Jawa
Citera
2004-07-14, 11:38
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
UGGG - Jag erkänner att jag inte fattade riktigt vad drinkmilks avatar föreställde förrän jag läste länken.

För några år sedan såg jag en nyhetsintervju med en stackars, ung grabb som sprängt sönder händerna i nyårstider - om jag minns rätt. På frågan om han hade någon nyårsönskning svarade han "nya fingrar". Att döma av dekorationerna på rummets vägg verkade han vara en sann svensk idealist och det kändes så fruktansvärt onödigt att han hade förstört sig så för absolut ingenting.

Så även om jag liksom många andra är mycket intresserad av, och förhoppningsvis även besitter en viss kunskap inom, ämnet kemi, så har jag alltid undvikt allting som skulle kunna utvecklas i explosiv riktning. Tyvärr har jag dock i efterhand insett att vissa andra risker, såsom exposition för cancerframkallande ämnen, andra giftiga ämnen, et.c utgjort ett fullgott substitut. Någon gång har jag hängt på telefonen för SOS men avstått enbart pga insikten att de ändå inte skulle hinna fram om det sas skulle utveckla sig... För att inte tala om alla halvtrasiga behållare med odefinierbart innehåll jag haft stående, men det var långt tillbaka i tiden, alltså.

Dolda risker för ögonskador och givetvis även lungskador är också en mycket viktig punk. Det är inte alltid bara "självklara" kemikaliekandidater som ger upphov till sådana risker, så om man vill syntetisera "nya" ämnen inom vissa kategorier (t.ex en del fettlösliga heteroklorföreningar) så bör man förfoga över bra skyddsutrustning först. Överhuvudtaget är jag numera mycket försiktig och återhållsam med alla typer av "hemmalaborationer". Förutom riskerna måste man fråga sig vad man innerst inne vill uppnå med ett visst förfarande.

Jag vill gärna påpeka att även en del av historiens mer kända kemister utsatt sig för risker som i efterhand kan tyckas klantiga, så man måste inte vara okunnig för att ramla dit.
Citera
2004-07-15, 01:34
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Acetonperoxid och peroxididiamin, hmtd

Acetonperoxiden som är vit omlagrar sig vid lagring och vid rumstemperatur så har de vita kristallerna ändrat färg lite grann, de nya kristallerna detonerar vid antändning.
Peroxider sönderfaller som sagt mkt lätt och speciellt så används de jusst för att ge radikaler i limmer för att få igång radiaklreaktioner, det är så vissa två komponents lim härdar.
HMTD tex sönderfaller mkt lätt i sådana fria radikaler och vid blandning med en organisk nitrat, ex cellulosanitrat så blir konsekvensen självantändning och detonation. Det då nitrocellulosan är mkt känslig för fria radikaler, vilka ger sönderdelning i bla NO2 och dessa autokatalyserar sönderfallet.

Peroxiderna ovan är dessutom flyktiga och avsätter sig gärna på locket i förvaringsburken. Vidare så sönderfaller peroxider väldigt lätt av sig själv om det finns närvaro av ngt som kan katalysera sönderfall, som tex en övergångsmetall och en rad andra föreningar.
Att tillverka peroxider och använda dem är lättja och risktagande. Man kommer aldrig ifrån faktan att de spontandetonerar.
Citera
2004-07-22, 08:17
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Dock så verkar HMTD inte dunsta och rekristallisera sig på locket i behållaren i samma utsträckning som TCAP.

Även om det kan sägas vara att välja mellan pest och kolera så skulle jag nog välja HMTD framför TCAP vilken dag som helst p.g.a att det är aningens mindre känsligt och mer lagringsstabilt.

(Dock inkompatibelt med nästan alla tänkbara metaller, kom ihåg den detaljen!!!).

HMTD + kontakt med metall = spontan detonation förr eller senare.

Och som jag säkert sagt tidigare, OM någon tvunget måste testa att tillverka något av de här ämnena, *snälla* - För er egen skull gör bara något gram, för det krävs ytterst små mängder för att orsaka allvarlig fysisk skada.
Citera
2004-08-08, 01:36
Medlem
En laddad revolver är säker i handen på en man som har lärt sig hantera den... Men ge den till en apa...
Citera
2004-08-08, 19:06
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoHsJo
En laddad revolver är säker i handen på en man som har lärt sig hantera den... Men ge den till en apa...

"lärt sig hantera den" *suck* Försök med det du..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in