2015-11-12, 22:08
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktman
Dagens resultat hittils omx -1.40 % vad tror vi om framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Aktman
Läge att köpa mer?

Dagens resultat är ej relevant.
Man sparar inte i en indexfond på kort sikt... Så om du investerar regelbundet och långsiktigt så javisst.. Det kommer löna sig... Men det är inte speciellt svårt att hitta aktier som slår index med råge år efter år... Kolla bara på investmentbolag... Har du kikat på Splitans Aktiefond Investmentbolag tex?

Jag kommer sälja av stora delar av mitt innehav inom kort (Överlag)
Marknaden har börjat bli orolig, och jag har just nu inte tiden att övervaka marknaden på den nivån..
Bara en liten börskrasch skulle slå hårt på min portfölj trots att jag anser mig ha en god spridning...

Men just nu är det för mycket som händer helt enkelt...
Amorteringskrav (Eller inte?)
Ökad inflation
Höjda räntor
Händelser i Kina
Kronan är svag emot utländska kurser...

osv osv
Citera
2016-01-16, 00:18
Bannlyst
Började följa den här förra hösten då jag började intressera mig för indexfonder.

Nu har snart 2 års vinst raderats ut till kamellort.

Ingen olycklig sate som köpte förra sommaren?
Citera
2016-01-16, 10:11
Medlem
På börsen ska man ha pengar för långsiktigt sparande, typ till pensionen, många årtionden i framtiden. Då spelar tillfälliga upp och nedgångar ingen roll. Den senaste börsnedgången innebär bara att det blir billigare att fortsätta spara nu, då jag antar att de flesta månadssparar en del av lönen.

Men så klart, för den som gått in med en stor summa samtidigt är denna nedgång inte kul. Men det är ingen idé att paniksälja, det förlorar man bara på. Även om vi skulle få se en riktig krasch nu så kommer börsen återhämta sig igen på några års sikt, så som den alltid gjort vid tidigare nedgångar.
Citera
2016-01-19, 18:41
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Började följa den här förra hösten då jag började intressera mig för indexfonder.

Jag klev in rätt stort förra sommarn och det har gått ner 17% nu. Det känns såklart rätt trist men det är inga pengar jag behöver just nu, utan de kan ligga kvar där tills nästa uppgång kommer...
Citera
2016-01-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle

Är 22 år gammal och började fondspara förra sommaren då jag kom över rikatillsammans bloggen.
Enligt min portfölj rapport köpte jag mina fonder 27 Jul 2015, sen började det gå neråt 6 aug 2015.

Idag är samtliga fonder i min portfölj minus -15%-, -23%.
Känns bra, bra första intryck av börsen.
Månadsspar fortfarande 4k i månaden fördelat på alla fonder i portföljen, Avanza Zero en av dem då jag blivit tillsagd att det är bästa väg att gå i detta läge. Men vad vet jag.
Citera
2016-01-20, 14:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastleksak
Är 22 år gammal och började fondspara förra sommaren då jag kom över rikatillsammans bloggen.
Enligt min portfölj rapport köpte jag mina fonder 27 Jul 2015, sen började det gå neråt 6 aug 2015.

Idag är samtliga fonder i min portfölj minus -15%-, -23%.
Känns bra, bra första intryck av börsen.
Månadsspar fortfarande 4k i månaden fördelat på alla fonder i portföljen, Avanza Zero en av dem då jag blivit tillsagd att det är bästa väg att gå i detta läge. Men vad vet jag.

Det brukar vara så, att man som nybörjare introduceras till börsen när den ligger på topp precis innan en nedgång. Nu har värsta nedgången varit, så det är bra att du månadssparar lite försiktigt och förhoppningsvis får ett bra snittpris inför nästa uppgång om några år.
Jag tänkte själv börja månadsspara, fast först till sommaren då jag inte tror vi riktigt nått botten ännu.
Citera
2016-02-03, 23:25
Medlem
Gillar Sverige med dess höga risk och tänker köra 100% Avanza Zero i 10 eller mer år.
Känns inte som om man behöver diversifiera, eller?
Citera
2016-02-03, 23:54
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Skulle ni rekommendera att börja månadspara i Avanza Zeeo? Tänker långsiktigt här.
Citera
2016-02-06, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Skulle ni rekommendera att börja månadspara i Avanza Zeeo? Tänker långsiktigt här.

Långsiktigt är en indexfond med minimala avgifter i samma valuta som då får din lön (eller andra inkomster) inte fel. Min rekommendation är ja.
Citera
2016-02-19, 14:54
Medlem
100k

Sätta in allt på en gång, eller slanta in 10k/mån under 10 mån?
Citera
2016-02-19, 14:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
100k Sätta in allt på en gång, eller slanta in 10k/mån under 10 mån?
Är 100k vad du har, och sen ska du inte spara nåt mer, tex av lönen?

Hur nervös är du?

Hur långsiktig är du?

Själv hade jag köpt allt på en gång. Och sen fortsatt månadsspara, givetvis.

https://pressroom.vanguard.com/conte..._Averaging.pdf
Citera
2016-02-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
100k

Sätta in allt på en gång, eller slanta in 10k/mån under 10 mån?

Dela upp det! Och lägg till minst en fond, tex en globalfond eller Europa-fond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in