2015-02-20, 18:40
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har två frågor.

Vad är skillnaden mellan Aktie- & fondkonto och ISK? Är det några större skillnader förutom att den sistnämnda är deklareringsfri och låg skatt?

Om jag söker på t ex Ericsson och listar aktier så finns det Ericsson B och Ericsson A.
Vad är skillnaden på dessa?

1. De skattas olika. Tror Aktie&Fondkontot skattas 30% av din vinst när du säljer medan ISK skattar 1% på ditt totala innehav.

2. Om man köper aktier i A så tecknar man rätter för att kunna delta i bolagsstämman. Är du inte intresserad av detta fungerar B aktien lika bra.

Ta dessa svar med en nypa salt då jag bara för en vecka sen blev insatt i aktier!
Citera
2015-02-20, 18:43
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Jag har två frågor.

Vad är skillnaden mellan Aktie- & fondkonto och ISK? Är det några större skillnader förutom att den sistnämnda är deklareringsfri och låg skatt?

Om jag söker på t ex Ericsson och listar aktier så finns det Ericsson B och Ericsson A.
Vad är skillnaden på dessa?
Första frågan verkar du ha koll på, och enligt mig är ISK överlägset.

Skillnaden mellan A och B aktier är vanligtvis bara rösträtten, en A-aktie kan exempelvis ha 10 gånger så många rösträtter som en B. Såvida du inte hade tänkt få huvudinflytande i ett bolag och har x antal millar att lägga så behöver du inte bry dig om detta. Personligen brukar det bli b aktier för mig om det finns flera sorter noterade.
Citera
2015-02-20, 18:46
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papuli
1. De skattas olika. Tror Aktie&Fondkontot skattas 30% av din vinst när du säljer medan ISK skattar 1% på ditt totala innehav.

2. Om man köper aktier i A så tecknar man rätter för att kunna delta i bolagsstämman. Är du inte intresserad av detta fungerar B aktien lika bra.

Ta dessa svar med en nypa salt då jag bara för en vecka sen blev insatt i aktier!
Inte korrekt, alla ägare har rätt att deltaga (vanligtvis iaf), och alla brukar vara tvungna att anmäla sig på förhand för att få närvara.
Citera
2015-02-20, 19:17
Medlem
Citat:
Jag har två frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Papuli

Skatten på ISK är inte 1%, utan 0,27%.

Angående olika aktier så ger båda typerna dig rätten att gå på bolagsstämma, men de har olika starka rösträtter. Vad som också skiljer dem åt är omsättning och pris. Som småsparare bör man köpa den som är billigast och har högst omsättning.
Citera
2015-02-20, 19:23
Medlem
svampdamps avatar
Tack för alla svar!

En sista... är det indexfonder som gäller nu? Per Börjesson rekommenderar endast svenska indexfonder just pga att man vet vart man har dessa bolag.
Citera
2015-02-20, 19:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Tack för alla svar!

En sista... är det indexfonder som gäller nu? Per Börjesson rekommenderar endast svenska indexfonder just pga att man vet vart man har dessa bolag.
Sverige har ju varit riktigt bra förr så.

2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 och 2013 snittade vi dock 0.2% tillväxt i BNP / capita för samma prisnivå.

.. och det trots utförsäljningar på hundratals miljarder och ökad skuldsättning.

Nu sägs det ju att invandringen lönar sig. Huruvida det är någon floskel som rör "i hjärtat" eller i plånboken vettetusan. Ett rimligt antagande är väl att eländet straffar sig hårdast ekonomiskt först. Men ju fler invandrare vi tar in desto sämre skolresultat och kanske även försämrad gemenskap i samhället så vettetusan.

Bland den inhemska befolkningen har ju fler och fler börjat arbeta över tiden men där kan man ju tänka sig att vi har en negativ effekt nu med.

Sätter man stopp för idiotin kan man ju tänka sig att folk börjar bidra, skall man fortsätta hela tiden så vet jag inte.

Islam har ju inte lett till några fria rika samhällen vad jag vet om (I Qatars fall utgår jag ifrån att det är oljan och inte religionen som är vinnaren ..)

USA har väl bättre demografi och ett större intresse att vara vad det är än Sverige iaf (Det är ju ett ytterligare plus visserligen, OM arabvärlden och Afrika får en vettig utveckling kanske en o annan invandrare här hade kunnat hjälpt till att förmedla kontakter, å andra sidan kan man väl kanske tänka sig att alla skulle få en chans ändå och så som läget är nu är det väl rimligtvis politiskt tryck på att vi skall ge bort saker för ingenting tillbaka eller att invånarna skall göra det privat och att pengarna spenderas där istället för här, och det är ju inte heller positivt.)

Känns som att Sverige kommer ju bli bajs relativt vad det hade kunnat vara. Bajs med större städer.

Nu är ju dock Sveriges utgångsläge bra så för tillfället finns väl inte så mycket bättre ställen att fly till.

Sämst hela skiten. Men hur som helst, Sverige har ju gått bra förr i tiden. Jag ser dock inte alls varför man skulle satsa just på Sverige och inte annat. En del brukar hävda att "går det åt helvete för svenska bolag så går det ju ändå åt helvete för Sverige och då har man ju problem ändå" men ja.. Jag ser inte riktigt varför det blir bättre av att det går åt helvete på alla fronter?
Citera
2015-02-20, 23:11
Medlem
Citat:
Tack för alla svar!

Jag skulle aldrig investera i enbart svenska indexfonder. Det blir ju lite samma resonemang som att man skulle köpa aktier i företaget man arbetar hos. Går det åt helvete så går det riktigt åt helvete.

Och vad då "vet var man har dessa bolag"? Inte har jag någon som helst koll på de 30 mest omsatta bolagen i Sverige, eller om de håller på med tvivelaktiga affärer någonstans; eller gör något annat som vid offentliggörande skulle sänka företaget.

Malkiel om riskspridning
https://www.youtube.com/watch?v=3np0tuRlOPc

Utdrag ur Elements of Investing av Malkiel och Ellis
Citera
2015-02-21, 00:32
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Ja, hundra procent indexfond. Allt annat helt fel här. Och ja, samma svar om helsvenskt. Självklart.

//Brute
Citera
2015-02-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, hundra procent indexfond. Allt annat helt fel här. Och ja, samma svar om helsvenskt. Självklart.

//Brute

Varför 100% Sverige?
Citera
2015-02-21, 01:12
Medlem
Komplettera med en globalfond. Du kommer inte vara lika patriotisk den dagen Stockholmsbörsen rasar.
Citera
2015-02-21, 01:30
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Varför 100% Sverige?

Fråga inte mig.
Tråden avhandlar Avanza Zero-fonden och den är helsvensk och indexbaserad i sin uppbyggnad.
Info finns att läsa på avanza.se

//Brute
Citera
2015-02-21, 10:03
Medlem
svampdamps avatar
Avkastning mäter ju hur en tillgång har förändrats över tid. Kollar man på Avanza Zero så har den år 2014 haft en avkastning på 13%. Innebär det i praktiken att en insättning på 100kr är 113 kr ett år senare?

Samtidigt har den globala indexfonden DNB Global Indeks en avkastning på 20% vilket är sjukt högt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in