Citat:
Ursprungligen postat av
svampdamp
Tack för alla svar!
En sista... är det indexfonder som gäller nu? Per Börjesson rekommenderar endast svenska indexfonder just pga att man vet vart man har dessa bolag.
Sverige har ju varit riktigt bra förr så.
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 och 2013 snittade vi dock 0.2% tillväxt i BNP / capita för samma prisnivå.
.. och det trots utförsäljningar på hundratals miljarder och ökad skuldsättning.
Nu sägs det ju att invandringen lönar sig. Huruvida det är någon floskel som rör "i hjärtat" eller i plånboken vettetusan. Ett rimligt antagande är väl att eländet straffar sig hårdast ekonomiskt först. Men ju fler invandrare vi tar in desto sämre skolresultat och kanske även försämrad gemenskap i samhället så vettetusan.
Bland den inhemska befolkningen har ju fler och fler börjat arbeta över tiden men där kan man ju tänka sig att vi har en negativ effekt nu med.
Sätter man stopp för idiotin kan man ju tänka sig att folk börjar bidra, skall man fortsätta hela tiden så vet jag inte.
Islam har ju inte lett till några fria rika samhällen vad jag vet om (I Qatars fall utgår jag ifrån att det är oljan och inte religionen som är vinnaren ..)
USA har väl bättre demografi och ett större intresse att vara vad det är än Sverige iaf (Det är ju ett ytterligare plus visserligen, OM arabvärlden och Afrika får en vettig utveckling kanske en o annan invandrare här hade kunnat hjälpt till att förmedla kontakter, å andra sidan kan man väl kanske tänka sig att alla skulle få en chans ändå och så som läget är nu är det väl rimligtvis politiskt tryck på att vi skall ge bort saker för ingenting tillbaka eller att invånarna skall göra det privat och att pengarna spenderas där istället för här, och det är ju inte heller positivt.)
Känns som att Sverige kommer ju bli bajs relativt vad det hade kunnat vara. Bajs med större städer.
Nu är ju dock Sveriges utgångsläge bra så för tillfället finns väl inte så mycket bättre ställen att fly till.
Sämst hela skiten. Men hur som helst, Sverige har ju gått bra förr i tiden. Jag ser dock inte alls varför man skulle satsa just på Sverige och inte annat. En del brukar hävda att "går det åt helvete för svenska bolag så går det ju ändå åt helvete för Sverige och då har man ju problem ändå" men ja.. Jag ser inte riktigt varför det blir bättre av att det går åt helvete på alla fronter?