2014-01-15, 10:16
Medlem
lottobarns avatar
Avanza zero är klockren att ha i ppm. Märkligt att inte fler banker erbjuder liknande produkter för privat pensonsspar osv!?
Citera
2014-01-15, 10:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Hoppas att du med säkert kort inte tror att det är låg risk för det är det verkligen inte, tvärt om.

Det beror förstås på sparhorisonten, men har man medellång eller lång sparhorisont är Avanza Zero/aktiemarknaden låg risk.
Citera
2014-01-15, 10:18
Medlem
Citat:
Hoppas att du med säkert kort inte tror att det är låg risk för det är det verkligen inte, tvärt om.

Jag vet inte mer än vad jag har lyckats läsa mig till på typ fyra-fem dagars tid, men mitt omedelbara intryck är att Spiltan Räntefond, Atlant Stability, Cicero Avkastningsfond och Brummer Multi-Strategy - det är låg risk.

Avanza Zero däremot är hög risk.

Inte alls tryggt och lugnt och ofarligt, särskilt inte på kort sikt. (Detsamma tycks gälla populära fonder så som t.ex. Danske Invest Global Index, Didner & Gerge Småbolag och Lannebo Småbolag.)

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-01-15, 13:01
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:

Nej. Jag menar att det är bra för den som inte har tid eller kunskap att ha stenkoll på detta (detta är vad jag läst på diverse forum). Risk är jag villig att ta.
Citera
2014-01-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel

- Lönar det sig med kapitalförsäkring eller ISK?

De flesta som ska vara kunniga rekommenderar ISK. Har sett siffran att det ger ungefär 15 % mer på tio år, jämfört med vanligt aktiekonto.
Citera
2014-01-15, 18:52
Medlem
När rapporterar Avanza dagens kurs för Zero?
Börsen stängde för ett tag sen men de anger fortfarande gårdagens kurs.
Citera
2014-01-15, 18:56
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemi
När rapporterar Avanza dagens kurs för Zero?
Börsen stängde för ett tag sen men de anger fortfarande gårdagens kurs.

19.30
Citera
2014-01-17, 10:08
Medlem
mastejags avatar
Är det helt fel att gå in i denna fond nu efter en så stor uppgång som det varit senaste året? känns ju surt att köpa på toppen och sedan se en nergång under året, oavsett känns det surt att köpa när den står så högt som den gör nu sett till historiken.

Som vanligt, fan att man inte gick in för ett år sedan
Citera
2014-01-17, 13:15
Medlem
Copterss avatar
Upp 23,46% på ett år. Aj. 155% på fem års tid. Zero är intressant men personligen tänker jag fortsätta att avvakta, det är ett högt fall man riskerar. Vi behöver dåliga tider så priset kan falla och jag kan investera.
Citera
2014-01-17, 16:01
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Upp 23,46% på ett år. Aj. 155% på fem års tid. Zero är intressant men personligen tänker jag fortsätta att avvakta, det är ett högt fall man riskerar. Vi behöver dåliga tider så priset kan falla och jag kan investera.

Precis så jag känner.
Citera
2014-01-17, 16:28
Medlem
Bara Celeno som fortfarande köper. Han äger väl alla andelar vid det här laget.
Citera
2014-01-17, 22:54
Medlem
Citat:
Bara Celeno som fortfarande köper. Han äger väl alla andelar vid det här laget.

Har börjat månadsspara i denna (40% av sparbeloppet). Indexet känns högt efter ett fint 2013 men jag investerar långsiktigt (5-25 år) och nöjer mig då med ett gott medelvärde av börsutvecklingen. Räknar ändå inte med att lyckas tajma upp-/nedgång och det vore trist att stå utanför på obestämd tid.

Har ett citat i bakhuvudet: "Mer pengar har förlorats på att vänta in nästa nedgång än vad som faktiskt förlorats i nedgångarna", ungefär så. Kan det ha varit i boken jag nyss läste? "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in