2013-07-21, 21:27
Medlem
Om kollar på avanza fonders hemsida sen halvårsrapporten på sida 6 ser du innehavet just vid det tillfället, skulle inte tro dom har direkt ändrat på det.
https://www.avanza.se/aza/avanzafond...pport_2013.pdf
Citera
2013-07-21, 21:52
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Bättre att köpa efter 1% nedgång än 1% uppgång, billigare idag än igår!

OT:
Vad är det som bestämmer viktfördelningen i OMXS30? Varför utgör t.ex. Ericsson 10.31% och Swedish Match 1.55%?
Citera
2013-07-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Bättre att köpa efter 1% nedgång än 1% uppgång, billigare idag än igår!

OT:
Vad är det som bestämmer viktfördelningen i OMXS30? Varför utgör t.ex. Ericsson 10.31% och Swedish Match 1.55%?
Från hemsidan:
Citat:
Fonden är en passivt förvaltad indexfond med målsättningen att ge fondandelsägarna en förmögenhetsutveckling som i så stor utsträckning som möjligt följer utvecklingen för SIX30RX-index. SIX30RX-index är uppbyggt kring de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.
Citera
2013-07-22, 00:41
Medlem
Tack för svaren, räknade på alla innehaven. Förenklat med Q1 resultatet från alla innehaven så ligger medel P/E på 16. Då har jag plockat bort alla extrema värden som +50 för Lundin och Ericsson etc för de inte har någon vinst. På de 8 största innehaven så snittar P/E 14.

Vad som slog mig när jag satt och tittade P/E var hur högt värderade alla verkstandsbolag var, runt 19 skulle jag vilja säga var standard. Är inte det ganska högt med tanke på att det inte är någon direkt ljusning i sikte än på marknaden? Visst marknaden blickar framåt men P/E 20.... då är det ju för sent att investera ( generellt sätt).

Det som drar ner snittet är bank sektorn eftersom de naturligt värderas lägre, så egentligen ger det ett missvisande medel. Skulle vara intressant att kolla medel på varje sektor också. Ger nog en mer rättivs bedömning.

Så med andra ord tycker jag OMX inte är direkt billigt. Väntar nog med att köpa Avanza zero ett tag tills det sjunker under 15. Det som är positivt är ändå att de tyngsta innehaven värderas till 14.
Citera
2013-08-04, 18:25
Medlem
Zero står ju väldigt högt nu. Rekommenderas sälj?
Citera
2013-08-04, 21:31
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallone

Nej köp.
Citera
2013-08-04, 22:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Ja du...

Jag tycker all in at all times. Vissa tycker detta är för riskabelt, medan andra tycker att BULL X10 är en bra idé.

Helt säkert är iaf att det hade varit bättre att köpa när OMXS30 stod på 1077 för ett år sedan än idag då den står på 1250.

Men vissa tyckte den var för högt upp även då.

Kanske kommer den att rasa ner mot 900 någon gång i framtiden och då är man en vinnare om man står utanför med likvider.

Som du märker kan jag inte svara på din fråga, mer än min vanliga rekommendation. Gäller dock endast om din horisont är 10+ år.
Citera
2013-08-05, 16:03
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

För varje punkt som index klättrar så är man ju en punkt närmare ifrån absoluta toppen, alltså så ökar risken i drekt relation till punkterna i index.

Frågan är ju bara om toppen är nu eller om fyra år?
Citera
2013-08-07, 11:35
Medlem
BrigateRosses avatar
Citat:

Är inte så insatt, men det är alltså dåligt att lägga in pengar på Zero nu. Bättre att vänta?
Citera
2013-08-08, 20:51
Medlem
Jinxedds avatar
Hade tänkt ge mig in i Avanza Zero och börja spara där med cirka 1000kr/månaden.

Vilket är det bästa att skaffa i konto?
Aktie- & Fondkonto
ISK
ISP
KF

Planen är att ha det lite som ett sparande för...framtiden, alltså inget bestämt vad dom pengarna ska användas för.

Inte direkt någon geni på detta men antar att ISK skulle vara det bättre?
Senast redigerad av Jinxedd 2013-08-08 kl. 21:01.
Citera
2013-08-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrigateRosse
Är inte så insatt, men det är alltså dåligt att lägga in pengar på Zero nu. Bättre att vänta?

Om börsen sjunker från nu och till dess du skall sälja dina fondandelar är det bäst att inte köpa. Om börsen stiger från nu och fram till det att du skall sälja dina fondandelar är det bra att köpa nu.
Citera
2013-08-08, 22:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Omöjligt att svara på, men på lång sikt är det bland dom bästa fonderna att månadsspara i med tanke på kostnadsnivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in