2015-02-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Är det någon anledning att det inte är dividerat med 365 eller är det en typo?

Jag funderade också på det men antar att det följer samma princip som räntor.

Traditionellt räknades ränta på privatpersoners konton som om varje månad har 30 dagar och bankåret därmed 360 dagar. Under senare år har banker successivt börjat gå över till att beräkna ränta utifrån det verkliga antalet dagar i månaden och följaktligen 365 (366 vid skottår) dagar per år.
http://bankforsakring.konsumenternas...-raknas-rantan
Citera
2015-04-24, 22:42
Medlem
detta kanske står någon stanns i tråden, men det är måååånga sidor att läsa igenom...

avanza zero är ju helt avgiftsfri och kostar inget alls i form av köp/sälj avgifter eller curtage avgift eller andra avgifter.
är ej förvaltnings avgiften t.ex som andra institut tar ut det dom vill ha betalt för att dom tar hand om (förvaltar) fonden???
om jag tänker rätt så förvaltar då avanza denna fond gratis utan att få betalt på något sätt???.

någon som förstår bättre än jag får gärna förklara detta.
Citera
2015-04-24, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
detta kanske står någon stanns i tråden, men det är måååånga sidor att läsa igenom...

avanza zero är ju helt avgiftsfri och kostar inget alls i form av köp/sälj avgifter eller curtage avgift eller andra avgifter.
är ej förvaltnings avgiften t.ex som andra institut tar ut det dom vill ha betalt för att dom tar hand om (förvaltar) fonden???
om jag tänker rätt så förvaltar då avanza denna fond gratis utan att få betalt på något sätt???.

De får kunder som även investerar i annat som genererar avgifter.
Citera
2015-05-02, 06:03
Medlem
Baachs avatar
Har drygt 30k jag vill sätta in. Men vågar man det nu när det går upp så mycket? Känns som om det snart borde komma ett stort ras. Eller?
Citera
2015-05-02, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking

Avanza zero är ett indexfond. Det är mycket billigare att förvalta såna fonder än andra typ av fond. Fonden följer bara index och kräver inga analyser eller aktiva beslut. Vad jag förstå behövs ingen förvaltare utan en dator kan sköta såna fond därför kan de vara så billig. Om Avanza förlora något på att inte ta ut avgift så vinner de mer på att få fler kunder som även handla andra värdepapper.
Citera
2015-05-02, 10:30
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Har drygt 30k jag vill sätta in. Men vågar man det nu när det går upp så mycket? Känns som om det snart borde komma ett stort ras. Eller?

Om du är rädd för ett större ras så kan du ju dela upp summan över lite länge tid, och inte sätta in allt på en gång. Exempelvis 2k i månaden i 15 månader. På så vis sprider du ut risken för att köpa precis på toppen.
Citera
2015-06-04, 22:55
Medlem
Foxiess avatar
Lade in 1000kr för precis en vecka sedan i hopp om ett kontinuerligt sparande. Har dock endast gett motsatt effekt, - 2.52 - 25kr. Glad att jag inte inte investerade 10K på en gång.

Tror ni det kommer en vändning snart?
Citera
2015-06-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Lade in 1000kr för precis en vecka sedan i hopp om ett kontinuerligt sparande. Har dock endast gett motsatt effekt, - 2.52 - 25kr. Glad att jag inte inte investerade 10K på en gång.

Ingen kan säga.

Lägg in kontinuerligt och kolla efter 5 år och inte en vecka så kommer du nog se trevligare siffror.
Citera
2015-06-04, 23:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies

Köp mer nu när det är billigare då.

Det psykiska med nedgångar kan kännas jobbigt men du placerade väl ändå inte pengarna med en enda veckas tidshorisont?
Citera
2015-06-08, 13:50
Medlem
Är det länge och köpa aktier nu eller ska man hålla ut till efter sommarn? Vänta in sep-okt-nov?
Fått höra att börsen går ned under sommarn?
Citera
2015-06-08, 14:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Fått höra att börsen går ned under sommarn?
Det brukar den göra, tills man försöker tjäna pengar på det. Då gör den det inte.
Citera
2015-06-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det brukar den göra, tills man försöker tjäna pengar på det. Då gör den det inte.

Är fortfarande nybörjare på aktier/fonder, men Avanza Zero har sjunkit sen 28 maj och det ser ut och fortsätta, så det blir nog och vänta in att det sjunker mer innan jag skjuter in pengar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in