Citat:
Ursprungligen postat av
Etirdet
Allt i Avanza Zero eller ett diversifiera i ett par aktier på Large Cap tills du läst på mer. Om du ska satsa långsiktigt kan du sätta in allt nu på en gång.
Ja, det är som sagt långsiktigt jag satsar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rennett
Jag tycker att du resonerar vettigt. Avanza Zero är inte riskfritt, men bra för nybörjare. Eftersom az inte har någon avgift för köp, så skulle jag i din situation sprida ut investeringarna över 14 veckor, 10K i veckan. Under den tiden kan du försöka lära dig mer om aktiemarknaden och kanske hitta någon trygg aktie med direktavkastning att investera de sista 20 eller 30 i. Att få en del av avkastningen utbetald automatiskt känns för den färske investeraren mer verkligt än att se värdet på en fond eller aktie stiga.
Menar du att jag ska investera mina sista 20-30 för att få en mer direkt och verklig känsla av marknaden vilket i sin tur ger ökad förståelse för marknaden? Något jag ibland ställer mig lite skeptisk till är det här med att försöka slå index. Vad jag har förstått så är det väldigt svårt och väldigt få som lyckas med det och ska jag granska mig själv noga så tror jag att jag varken är tillräckligt talangfull eller har tid för att sätta mig in i det hela så pass väl. Inte heller verkar det vettigt att spendera pengar på aktivt förvaltade fonder eftersom dessa kostar ofta en del vilket i sin tur äter upp en hel del av avkastningen. Är det inte i sådana fall betydligt bättre att rida med index, för såväl nybörjare som gamla rävar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Du kan bara köpa Avanza Zero för 25.000 om dagen så det kommer att ta över en vecka för dig att köpa i vilket fall som helst.
Jo, men en vecka är i princip samma sak som "direkt på en gång" med tanke på min tidsram. Jag tänker mig en investering på 10 år minst.