2013-08-20, 14:30
Medlem
140 k på avanza zero?

Är helt färsk inom investeringar men har ärvt en summa pengar som jag vill investera nu. Jag har noterat att många menar att börsen är väldigt högt värderad i dagsläget vilket kanske skvallrar om ett stort ras. Å andra sidan så går ju index alltid upp i det långa loppet. Bör jag sätta in 140 k på avanza zero eller fördela insättningarna månadsvis? Eller ska jag investera i något helt annat än az?
Citera
2013-08-20, 14:43
Medlem
Etirdets avatar
Allt i Avanza Zero eller ett diversifiera i ett par aktier på Large Cap tills du läst på mer. Om du ska satsa långsiktigt kan du sätta in allt nu på en gång.
Citera
2013-08-20, 15:01
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognitus
Är helt färsk inom investeringar men har ärvt en summa pengar som jag vill investera nu. Jag har noterat att många menar att börsen är väldigt högt värderad i dagsläget vilket kanske skvallrar om ett stort ras. Å andra sidan så går ju index alltid upp i det långa loppet. Bör jag sätta in 140 k på avanza zero eller fördela insättningarna månadsvis? Eller ska jag investera i något helt annat än az?

Jag tycker att du resonerar vettigt. Avanza Zero är inte riskfritt, men bra för nybörjare. Eftersom az inte har någon avgift för köp, så skulle jag i din situation sprida ut investeringarna över 14 veckor, 10K i veckan. Under den tiden kan du försöka lära dig mer om aktiemarknaden och kanske hitta någon trygg aktie med direktavkastning att investera de sista 20 eller 30 i. Att få en del av avkastningen utbetald automatiskt känns för den färske investeraren mer verkligt än att se värdet på en fond eller aktie stiga.
Citera
2013-08-20, 15:34
Medlem
Celenos avatar
Du kan bara köpa Avanza Zero för 25.000 om dagen så det kommer att ta över en vecka för dig att köpa i vilket fall som helst.
Citera
2013-08-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Allt i Avanza Zero eller ett diversifiera i ett par aktier på Large Cap tills du läst på mer. Om du ska satsa långsiktigt kan du sätta in allt nu på en gång.

Ja, det är som sagt långsiktigt jag satsar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Jag tycker att du resonerar vettigt. Avanza Zero är inte riskfritt, men bra för nybörjare. Eftersom az inte har någon avgift för köp, så skulle jag i din situation sprida ut investeringarna över 14 veckor, 10K i veckan. Under den tiden kan du försöka lära dig mer om aktiemarknaden och kanske hitta någon trygg aktie med direktavkastning att investera de sista 20 eller 30 i. Att få en del av avkastningen utbetald automatiskt känns för den färske investeraren mer verkligt än att se värdet på en fond eller aktie stiga.

Menar du att jag ska investera mina sista 20-30 för att få en mer direkt och verklig känsla av marknaden vilket i sin tur ger ökad förståelse för marknaden? Något jag ibland ställer mig lite skeptisk till är det här med att försöka slå index. Vad jag har förstått så är det väldigt svårt och väldigt få som lyckas med det och ska jag granska mig själv noga så tror jag att jag varken är tillräckligt talangfull eller har tid för att sätta mig in i det hela så pass väl. Inte heller verkar det vettigt att spendera pengar på aktivt förvaltade fonder eftersom dessa kostar ofta en del vilket i sin tur äter upp en hel del av avkastningen. Är det inte i sådana fall betydligt bättre att rida med index, för såväl nybörjare som gamla rävar?

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du kan bara köpa Avanza Zero för 25.000 om dagen så det kommer att ta över en vecka för dig att köpa i vilket fall som helst.

Jo, men en vecka är i princip samma sak som "direkt på en gång" med tanke på min tidsram. Jag tänker mig en investering på 10 år minst.
Citera
2013-08-20, 16:34
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Jag skulle sprida köpen ännu mer. På 14 veckor hinner det inte hända sådär fasligt mycket sålänge det inte blir något stor ras eller liknande. Skulle hellre ha spridit köpen över 1 år. Kanske ett per kvartal? Alternativt sprida 50 % av kapitalet över 6 månader för att spara 50 % i ett räntekonto tills det rasar på riktigt.

När det rasar på riktigt märker man det oftast (måste du fråga dig om det är ett stort eller litet ras är det inte stort nog) och då kan man köpa.
Citera
2013-08-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag skulle sprida köpen ännu mer. På 14 veckor hinner det inte hända sådär fasligt mycket sålänge det inte blir något stor ras eller liknande. Skulle hellre ha spridit köpen över 1 år. Kanske ett per kvartal? Alternativt sprida 50 % av kapitalet över 6 månader för att spara 50 % i ett räntekonto tills det rasar på riktigt.

När det rasar på riktigt märker man det oftast (måste du fråga dig om det är ett stort eller litet ras är det inte stort nog) och då kan man köpa.

Jag har liknande tankar, ska jag sprida ut det så hade jag tänkt sprida ut det mer så som du påpekar. Om köpen skulle spridas över 1 år, tycker du att det är rimligt att sprida de mer eller mindre jämt ut under förutsättningen att börsen är stabil under den perioden, dvs ca 11 k / månad?

Är det dumt att enbart hålla sig till en indexfond eller vad anser du själv personligen?
Citera
2013-08-20, 16:48
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Jag har liknande tankar, ska jag sprida ut det så hade jag tänkt sprida ut det mer så som du påpekar. Om köpen skulle spridas över 1 år, tycker du att det är rimligt att sprida de mer eller mindre jämt ut under förutsättningen att börsen är stabil under den perioden, dvs ca 11 k / månad?

Är det dumt att enbart hålla sig till en indexfond eller vad anser du själv personligen?

Avanza Zero har genererat sjukligt lite detta år så jag skulle avråda det. En indexfond kan per definition aldrig slå index vilket är målet med bra sparande. Avanza Zero ligger på +19% på ett år medan många andra ligger på +40%

Om du är nybörjare i branschen skulle jag råda dig att istället sprida pengarna på många olika fonder, om du verkligen gillar Avanza Zero kan det vara EN av fonderna men du måste ha många fler för att sprida riskerna. Satsa på välkända fondbolag som Didner & Gerge, DNB, AMF, Carnegie m.fl. och ha gärna fonder från många olika förvaltare!
Citera
2013-08-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Avanza Zero har genererat sjukligt lite detta år så jag skulle avråda det. En indexfond kan per definition aldrig slå index vilket är målet med bra sparande. Avanza Zero ligger på +19% på ett år medan många andra ligger på +40%

Om du är nybörjare i branschen skulle jag råda dig att istället sprida pengarna på många olika fonder, om du verkligen gillar Avanza Zero kan det vara EN av fonderna men du måste ha många fler för att sprida riskerna. Satsa på välkända fondbolag som Didner & Gerge, DNB, AMF, Carnegie m.fl. och ha gärna fonder från många olika förvaltare!

Fast vem säger att ett målet med ett bra sparande är att slå index? För mig personligen är ett bra sparande att man får en rimlig avkastning per år och +20% är mer än väl enligt mig. Sedan om man kan få +40% till samma risk så är det givetvis bättre, problemet är att jag har fått uppfattningen att aktivt förvaltade fonder ofta presterar sämre eller lika bra i relation till index i det långa loppet samt att de är dyrare eftersom de behöver skötas av en förvaltare. Med andra ord är det både säkrare och billigare att köra på med en fond som följer index rakt upp och ner.
Citera
2013-08-20, 17:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
"Många andra"?

Avanzas kunder underpresterar konsekvent jämfört med SIXRX.

Samma gäller förvaltade fonder.

Jag skulle passa mig att dela ut whocos till folk som väljer gratis indexfonder framför dyra skräpfonder. Det råd som förtjänar den största whocon är snarare ditt eget:
Citat:
Citera
2013-08-20, 17:22
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Fast vem säger att ett målet med ett bra sparande är att slå index? För mig personligen är ett bra sparande att man får en rimlig avkastning per år och +20% är mer än väl enligt mig. Sedan om man kan få +40% till samma risk så är det givetvis bättre, problemet är att jag har fått uppfattningen att aktivt förvaltade fonder ofta presterar sämre eller lika bra i relation till index i det långa loppet samt att de är dyrare eftersom de behöver skötas av en förvaltare. Med andra ord är det både säkrare och billigare att köra på med en fond som följer index rakt upp och ner.

Avgiften är redan inräknad i NAV-kursen (procentantalet) så avgiften är inget att argumentera emot! Målet är att få maximal avkastning till minimalisk risk... Att bara stoppa sina pengar i de 30 största börsbolagen i vårt lilla land är en stor risk. I princip alla av dem fondförvaltare som jag nämnde har fonder som har slagit index i över 10 år. Det finns många fula fiskar i havet men att påstå att det inte existerar skönheter är helt FEL!

Sen ska man för guds skull aldrig spara sina pengar i enbart EN fond, det är som om att be om att bli avrättad och satsa aldrig alla dina pengar på en gång! Köp en gång i veckan i minst 5-10 fonder under ett år så får du en fenomenal riskspridning.
Citera
2013-08-20, 17:27
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
"Många andra"?

Avanzas kunder underpresterar konsekvent jämfört med SIXRX.

Samma gäller förvaltade fonder.

Jag skulle passa mig att dela ut whocos till folk som väljer gratis indexfonder framför dyra skräpfonder.

Du har nog missat att avgifterna redan är inräknade i NAV-kursen (procentantalet)... Så att kalla det för dyra skräpfonder är idiotiskt, det är snarare Avanza Zero som är en dyr fond eftersom att den enbart genererat mindre än hälften så mycket som dem andra förvaltarna EFTER avgifter. Sen att kalla Didner & Gerge, DNB, AMF, Carnegie m.fl. för idioter är förnedrande, det är ju landets bästa förvaktare! Sen när har Avanza blivit en bra fondförvaltare? De lurar bara småpararna med att dem minsann inte har några avgifter men dem underpresterar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in