2020-07-30, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag bedmer att de inte kommer att kunna hlla sin mlsttning "att ver tiden uppn en stabil avkastning p 7% per r".

Nra 9% (Inklusive avgift) stabil avkastning rligen kommer de inte att lyckas med.

Hela den hr diskussionen brjade dessutom med att jag ppekade just snt hr.

Klart att med tillrckligt mnga som gr in i trden och skriver att just deras favoritfond kommer att lyckas, desto strre sannolikhet r det att ngon till slut fr rtt och kan sga vad var det jag sa.

Kanske blir det du.
Jag tror jag blir en av dem. Skert blir det fler n jag. Hr r Avanzas egen lista ver fonder man kan handla via dem, sorterad p 5 rs avkastning. ver 400 av dem har gtt bttre n Avanza Zero.

https://www.avanza.se/fonder/lista.h...edTab=overview
Citera
2020-07-30, 09:26
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tror jag blir en av dem. Skert blir det fler n jag. Hr r Avanzas egen lista ver fonder man kan handla via dem, sorterad p 5 rs avkastning. ver 400 av dem har gtt bttre n Avanza Zero.

https://www.avanza.se/fonder/lista.h...edTab=overview
Jag sger inte att man enbart ska ha Avanza Zero. Tvrtom tycker jag att det r en fr smal fond.

Varfr ligger du inte all in i Ny Teknik? Den r ju bst enligt dig.
Citera
2020-07-30, 15:29
Medlem
Upplever sjlv svenska "storbolag" som ganska ointressanta, fr mycket industri och annan mellanmjlk i index. Det r bland startups/midcap vi har den stora potentialen.

S nej, jag skulle nog aldrig kpa Avanza Zero. But never say never...
Citera
2020-07-30, 17:51
Medlem
Citat:
Jag sger inte att man enbart ska ha Avanza Zero. Tvrtom tycker jag att det r en fr smal fond.

Varfr ligger du inte all in i Ny Teknik? Den r ju bst enligt dig.
Jag har inte sagt att man bara skall ha en fond eller att man bara skall investera i en bransch eller bara p en marknad. Dremot hvdar jag att man kan hitta fonder som ger bttre avkastning n AZ.
Citera
2020-07-30, 18:51
Medlem
Avanza zero r ett utmrkt (billigt) stt att f sin portflj att rra sig mer likt index.
Citera
2020-07-30, 21:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har inte sagt att man bara skall ha en fond eller att man bara skall investera i en bransch eller bara p en marknad. Dremot hvdar jag att man kan hitta fonder som ger bttre avkastning n AZ.
Ja mer risk ger mer potentiell avkastning.

Men vad som inte ger mer avkastning r hgre avgift.

Inte heller historisk avkastning. Svida man inte har en tidsmaskin.
Citera
2020-07-30, 23:18
Medlem
Kan vi inte bara vara verens om att AZ r en bra fond fr gratis exponering mot svenska storbolag och sen sluta jmfra den mot historiskt veravkastande fonder som inte investerar i samma sak? Blir ju helt fel att jmfra AZ mot exempelvis en nischad teknikfond d det r helt olika saker. Allt handlar om ens riskprofil hur man vill/vgar frdela sina pengar runtom i olika vrldsdelar/sektorer/vrdepapper etc.

Knns som att vissa hr bara filtrerar fonder p avkastning och sen ser de som ligger hgst upp p femrsversikten som oslagbara. Visst, bra jobbat av de fondfrvaltarna. Personligen hade jag dock aldrig betalat avgifter p 1,5-2% till en frvaltare nr ens frmgenhet kan vxa p bra p s mnga andra stt n att gra fondbolag rika men terigen, det r bara min egen riskprofil.
Citera
2020-07-31, 08:41
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ja mer risk ger mer potentiell avkastning.

Men vad som inte ger mer avkastning r hgre avgift.

Inte heller historisk avkastning. Svida man inte har en tidsmaskin.

Vill bara ge en blomma till dig, hller inte med om 100% av vad du sger men nstan allt och otroligt att du orkar svara. Har lst sida efter sida nu och du gr ett jttejobb.

OnT: Slende hur mnga som tror att det som har gtt bra kommer fortstta g bra. r det ngot man kan sga med ganska stor skerhet s r det att sektorer som drar r olika under olika epoker. Att tro att det som har gtt bra ska fortstta g bra kan vara sant i 5, 10 eller 15 r. Men sedan d? Hur vet man nr det r dags att balansera om och inte vara kvar sist med svarte Petter? Jo mina vnner, indexfonder. De kper ju per definition vinnarna och kastar ut frlorarna vilket i alla fall r den strategi som de flesta som dissar Zero verkar kra hade ni tminstone kpt "dogs of the dow" eller ngot s kanske jag hade fattar men de flesta i trden kper ju bara det som har gtt upp, ngot som Zero ocks sysslar med. Denna rotation sker minst ett par gnger om ret i alla vrldens stora index som fonderna fljer.

Hade jag lagt krut p ngot s r det asset allocation, det r dr man kan bidra med ngot, stock picking r betydligt vrre, ven om jag ocks pysslar med det fr att det r roligt men med insikten om att jag inte r vrldsbst.
Senast redigerad av Finans.killen 2020-07-31 kl. 08:47.
Citera
2020-07-31, 12:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Vill bara ge en blomma till dig, hller inte med om 100% av vad du sger men nstan allt och otroligt att du orkar svara. Har lst sida efter sida nu och du gr ett jttejobb.
Tack!

Jag knner att jag r frustrerande dlig p att formulera mina tankar. Jag vet ju varfr vissa saker r p ett visst stt men kan inte skriva ner det p ett enkelt stt p ett par meningar.

Det r kanske det som r erfarenhet.

Man behver inte hlla med mig, absolut inte, men det r lite frustrerande nr man fr hundrade gngen fr som svar "men kolla den hr listan p fonder som gtt bst senaste 5 ren".

Hall, har nnting alls gtt fram?
Citera
2020-07-31, 12:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Tack!

Jag knner att jag r frustrerande dlig p att formulera mina tankar. Jag vet ju varfr vissa saker r p ett visst stt men kan inte skriva ner det p ett enkelt stt p ett par meningar.

Det r kanske det som r erfarenhet.

Man behver inte hlla med mig, absolut inte, men det r lite frustrerande nr man fr hundrade gngen fr som svar "men kolla den hr listan p fonder som gtt bst senaste 5 ren".

Hall, har nnting alls gtt fram?

Nsta gng de hugger kan du ju bara paste denna forskningsrapporten:

"Does Past Performance Matter? The Persistence Scorecard
According to the S&P Persistence Scorecard, relatively few funds can consistently stay at the top. Out of 563 domestic equity funds
that were in the top quartile as of September 2015, only 6.39%
managed to stay in the top quartile at the end of September 2017.
Furthermore, 6.48% of the large-cap funds, 1.23% of the mid-cap funds, and 6.82% of the small-cap funds remained in the top
quartile."
https://www.spglobal.com/spdji/en/do...ember-2017.pdf

Fr de i trden som inte orkar lsa finns hr en video: https://youtu.be/E3D35ioEmCI?t=272
Senast redigerad av Finans.killen 2020-07-31 kl. 12:33.
Citera
2020-07-31, 12:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Nsta gng de hugger kan du ju bara paste denna forskningsrapporten:
Tack! Lgger den till samlingen. Ska lsa sen, just nu dricker jag l.

Hitills har forskning dock inte bitit p folket i trden.

Det r ok att investera p knsla, tycker jag. Folk fr gra vad de vill med sina pengar. rligt talat s r all investering, ven i dyra forhoppningsfonder, bttre n majoritetens ekonomiska beslut, som tex lotter.

Sitter jag hr och sger nr jag lgger pengar p l.

Problemet r delvis, tycker jag, att man inte kan gra en hllbar plan p knsla. Ska jag leva p mitt kapital kan jag inte hoppas att teknik kommer att g bst. Jag behver frre variabler. Och avgiften r en variabel jag kan gra mig av med.

Och delvis ven att om man vgrar ta till sig information och frlita sig p tur s r det frvisso upp till en sjlv och ens kapital men man behver kanske inte sen sitta p ett ekonomiforum och sga till andra nybrjare att det r ett hllbart stt att investera p.
Citera
2020-07-31, 12:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Tack! Lgger den till samlingen. Ska lsa sen, just nu dricker jag l.

Hitills har forskning dock inte bitit p folket i trden.

Det r ok att investera p knsla, tycker jag. Folk fr gra vad de vill med sina pengar. rligt talat s r all investering, ven i dyra forhoppningsfonder, bttre n majoritetens ekonomiska beslut, som tex lotter.

Sitter jag hr och sger nr jag lgger pengar p l.

Problemet r delvis, tycker jag, att man inte kan gra en hllbar plan p knsla. Ska jag leva p mitt kapital kan jag inte hoppas att teknik kommer att g bst. Jag behver frre variabler. Och avgiften r en variabel jag kan gra mig av med.

Och delvis ven att om man vgrar ta till sig information och frlita sig p tur s r det frvisso upp till en sjlv och ens kapital men man behver kanske inte sen sitta p ett ekonomiforum och sga till andra nybrjare att det r ett hllbart stt att investera p.

Absolut hller med helt och hllet, antal variabler br minskas s lngt som mjligt, och tracking error mot globala aktieindex r en variabel som jag grna blir av med. Jag har tillrckligt med ngest ver frdelningen mellan tillgngsslag behver inte ngest ver om jag r under eller ver aktiemarknaden i min equity del av portfljen.
Om herrarna i trden absolut vill ha mer drag i portfljen s rekommendera jag belning istllet fr stock picking.

l r faktiskt en av de f sakerna som r vrt pengarna! I Spent Most of My Money on Women & Beer, the Rest I Just Wasted - Ngon gammal cowboy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in