2009-11-21, 19:50
Medlem
lallen84s avatar
Om du hade mnadssparat eller dagsparat samma summa i avanza zero hade nog gett i princip exakt samma resultat +-1%. Inget alternativ r bttre/smre n det andra, bara det att variansen blir lgre med dagsparande under en kort period innan det jmnar ut sig.

Just nu knns det mer som att man ska "behlla" aktier/fonder n att kpa dom. Men om man nd vill exponera sig s skulle jag kra mnadssparande precis som du tnkt men om brsen sen faller mycket s kan man samtidigt exponera sig mer genom att g in och kpa "manuellt" fr strre summor.

Sen kan man alltid hitta bra vrderade fretag i uppgng svl som nedgng men brukar alltid finnas fler mjligheter till bra kp i en fallande brs.
Citera
2010-01-05, 13:33
Medlem
Avanza Zero gr bra om Index gr bra?

Jag vet att det r en index fond men jag menar den ger fortfarande aktier i enskilda fretag, hur skra r de fretagen?
Kan man sga att det r "skert" att Avanza Zero gr upp i r om stockholmsbrsen gr det?
Citera
2010-01-05, 13:56
Medlem
pecke01s avatar
Avanza Zeros ml r att flja OMXS30 Gross Index. Det vill sga det 30 mest omsatta aktierna vrdemssigt sett p stockholmsbrsen.

S man kan sga att om brsen gr upp s gr avanza zero upp.
Citera
2010-01-05, 14:27
Medlem
pecke01s avatar
Bild som visar avanza zero och stockholmsbrsen ver ett r

http://sv.tinypic.com/r/sg3jub/6
Citera
2010-01-05, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Jag vet att det r en index fond men jag menar den ger fortfarande aktier i enskilda fretag, hur skra r de fretagen?
Kan man sga att det r "skert" att Avanza Zero gr upp i r om stockholmsbrsen gr det?

Kan sga s hr efter att ha fljt avanza zero under ett par mnader. Den gr som index i regel +- 0.2%.
Citera
2010-01-05, 15:26
Moderator
Semesters avatar
Hur thnar avanza egentligen pengar p fonden? Tar de procent av vinsten?
Citera
2010-01-05, 15:32
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Hur thnar avanza egentligen pengar p fonden? Tar de procent av vinsten?

Marknadsfringsknep. Avanza tnker sig att kunderna kper andra tjnster hos dem, p samma stt som matbutiker i bland har en superbillig lockprodukt fr att de rknar med att kunderna ska kpa andra varor i samma butik.
Citera
2010-01-05, 17:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Marknadsfringsknep. Avanza tnker sig att kunderna kper andra tjnster hos dem, p samma stt som matbutiker i bland har en superbillig lockprodukt fr att de rknar med att kunderna ska kpa andra varor i samma butik.

Ja och jag tror det fungerar ocks... Avanza Zero var en stor anledning till att jag blev kund dr...
Citera
2010-01-06, 07:08
Medlem
Tjnar de pengar p fonder verhuvudtaget? Fr de provision eller motsvarande frn fondbolagen?
Citera
2010-01-06, 13:20
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
Tjnar de pengar p fonder verhuvudtaget? Fr de provision eller motsvarande frn fondbolagen?

Ja, som jag frsttt det s fr de del av fondernas avgifter. Det gller ju dock inte Avanza Zero som r avgiftsfri. En teori r ju att Avanza kan tjna pengar genom utlning av vrdepapper som ligger i Avanza Zero, frutsatt att det r tilltet vilket det nog inte br vara.
Citera
2010-01-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Ja, som jag frsttt det s fr de del av fondernas avgifter. Det gller ju dock inte Avanza Zero som r avgiftsfri. En teori r ju att Avanza kan tjna pengar genom utlning av vrdepapper som ligger i Avanza Zero, frutsatt att det r tilltet vilket det nog inte br vara.

Jag kper inte att det r en ren lockprodukt. D hade de inte styrt mot den (tex: Skerheten fr Superlnet mste best av minst tre olika utvalda aktier eller Avanza Zero. Inget vrdepapper, frutom Avanza Zero, fr utgra mer n 49 % av vrdet av den totala skerheten.) om de tjnar deg p alla fonder utom den.
Citera
2010-01-07, 00:46
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
Jag kper inte att det r en ren lockprodukt. D hade de inte styrt mot den (tex: Skerheten fr Superlnet mste best av minst tre olika utvalda aktier eller Avanza Zero. Inget vrdepapper, frutom Avanza Zero, fr utgra mer n 49 % av vrdet av den totala skerheten.) om de tjnar deg p alla fonder utom den.

Tnkt p att de kanske tjnar pengar p lnet ocks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in