2009-01-10, 20:54
Medlem
Stmmer

Stmmer Kuris inlgg s finns det en klart kostnad/utebliven avkastning. Nuvrdsvinsten de gr kan ju bli rtt hg om marknadsrntan r hg. Mnga miljoner/miljarder? som frrntas under x antal mnader ger ju vinst till avanza s tillvidare att rnteavkastningen inte tillfaller kunderna.
Citera
2009-01-10, 21:05
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av executive
Stmmer Kuris inlgg s finns det en klart kostnad/utebliven avkastning. Nuvrdsvinsten de gr kan ju bli rtt hg om marknadsrntan r hg. Mnga miljoner/miljarder? som frrntas under x antal mnader ger ju vinst till avanza s tillvidare att rnteavkastningen inte tillfaller kunderna.

Utdelningen tillhra fonden och inte Avanza. Om inte Avanza sysslar med bedrgeri borde ett sdant frfarande som du hnvisar till vara uteslutet.
Citera
2009-01-12, 13:55
Medlem
Kuris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Utdelningen tillhra fonden och inte Avanza. Om inte Avanza sysslar med bedrgeri borde ett sdant frfarande som du hnvisar till vara uteslutet.
lg inlningsrnta r vll inte bedrgeri?
Citera
2009-01-12, 19:21
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuri
lg inlningsrnta r vll inte bedrgeri?

Du menar att Avanza lnar ut de flytande pengarna frn fonden till sig sjlva fr en spottstyver? Ja det kanske r mjligt, ngon kanske borde frga dem.
Citera
2009-01-12, 19:31
Medlem
Kuris avatar
Citat:
Du menar att Avanza lnar ut de flytande pengarna frn fonden till sig sjlva fr en spottstyver? Ja det kanske r mjligt, ngon kanske borde frga dem.
det r min teori
Citera
2009-03-25, 21:36
Medlem
Frangsters avatar
Lite spinoff p trden. Skall satsa en mindre summa pengar i Avanza Zero, och drefter mnadsspara med avsikten p ett lngsiktigt sparande. Dessutom r jag mitt uppe i min eko.utbildning och vill sledes f lite praktiskt erfarenhet och lra mig lite hur det funkar. Hur som helst, r det lge att satsa pengarna i denna fond nu, varfr/varfr inte?

Tack fr svar!
Citera
2009-03-25, 23:10
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
de flytande pengarna frn fonden
Vad r "de flytande pengarna"?
Citera
2009-03-26, 21:33
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vad r "de flytande pengarna"?

Var ett tag jag detta mnet togs upp. Antar att jag med formuleringen menar tiden mellan det att fonden erhller en utdelning tills dess att fonden delar ut pengarna till sina gare.
Citera
2009-03-28, 23:51
Medlem
LiKaShings avatar
Om Avanza vljer att lna ut aktierna, gr avgifterna som erhlls d till fondbolaget?
Citera
2009-04-01, 19:55
Medlem
Jag ser inte storheten med en gratis fond. Det r inte direkt att de andra fonderna skinnar en p pengar...

Sen har den en vrdels historik som kan jmfras med att bli rnad p pengar. Lgg pengarna i en fond som ger dig vrdekning och betala 0.2% avgift istllet.
Citera
2009-04-01, 20:03
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StruntDetDu
Jag ser inte storheten med en gratis fond. Det r inte direkt att de andra fonderna skinnar en p pengar...

Det r precis vad de gr. Folk som resonerar som du gr det mjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av StruntDetDu
Sen har den en vrdels historik som kan jmfras med att bli rnad p pengar. Lgg pengarna i en fond som ger dig vrdekning och betala 0.2% avgift istllet.

Finns det ens ngon fond med s lg avgift s r det ocks en indexfond som har gtt smre n Zero. Fonder med en aktiv frvaltning har avgifter upp emot 1.5%, vissa hedgefonder betydligt hgre i och med deras rrliga ersttningar. Men visst om frvaltarna gr ett bra jobb kan de grna ta 50 % i avgift, dock klarar de nstan aldrig att sl index varfr indexfonder r utmrkta att jmfra med.
Citera
2009-04-01, 20:14
Medlem
Du kan aldrig vinna en argumentation dr du pstr att en indexfond r det bsta alternativet. Jag gick +30% frra ret med fonder. Tjnade ca 25000 kr och betalade ngra hundra i avgift och du pstr att jag istllet ska satsa p en skrpfond med negativ utveckling bara fr att jag slipper betala ngra ynka kr?

Om du r fr sl fr att engagera dig r en indexfond perfekt. Du har ingen koll och det kan g hur som helst med ditt innehav. Men gratis r det iaf...

N, jag engagerar mig hellre och tar den 30% avkastningen istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in