2016-02-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Är 100k vad du har, och sen ska du inte spara nåt mer, tex av lönen?

Hur nervös är du?

Hur långsiktig är du?

Själv hade jag köpt allt på en gång. Och sen fortsatt månadsspara, givetvis.

https://pressroom.vanguard.com/conte..._Averaging.pdf

Sitter med 150k på ett sparkonto, tänkte att 100 av dom kan få åka in på någon typ av fond. Och samtidigt fortsätta månadsspara till fonder.
Citera
2016-02-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
Sitter med 150k på ett sparkonto, tänkte att 100 av dom kan få åka in på någon typ av fond. Och samtidigt fortsätta månadsspara till fonder.

Ska tilläggas, jag är totalt novis när det gäller fonder.. aktier .. etc.

Läst lite under veckan och tycker att Avanza zero känns tryggt och stabilt helt enkelt :-)

Sparandet är över en längre tid, och det är inga pengar jag känner att jag behöver inom närmsta 5-10 åren.
Citera
2016-02-19, 15:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om du ska fortsätta månadsspara är det inget att vänta på.

Som Travelix säger så hade jag lagt till Länsförsäkringar Global Index.
Citat:
Läst lite under veckan och tycker att Avanza zero känns tryggt och stabilt helt enkelt :-)
Så trygg och stabil som en aktieindexfond kan bli, dvs inte alls trygg och stabil

Citat:
Sparandet är över en längre tid, och det är inga pengar jag känner att jag behöver inom närmsta 5-10 åren.
Kör på!
Citera
2016-03-05, 18:49
Medlem
Hur lång tid bör man ha pengarna i AZ innan man tar ut dom?
Citera
2016-04-02, 00:36
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Hur lång tid bör man ha pengarna i AZ innan man tar ut dom?
Tills du behöver dom/vill omplacera dom.
Citera
2016-04-13, 16:27
Medlem
Har varit inne på AZ i ett år nu. Inte lika bister som för ett halvår sedan, men fortfarande rätt mycket minus. Man hoppas ju att det vänder snart för självförtroendet. Samtidigt har jag som mål 5- 10 år och då är det väl bra att handla varje månad, i synnerhet nu när det svajar.
Citera
2016-04-26, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Har varit inne på AZ i ett år nu. Inte lika bister som för ett halvår sedan, men fortfarande rätt mycket minus. Man hoppas ju att det vänder snart för självförtroendet. Samtidigt har jag som mål 5- 10 år och då är det väl bra att handla varje månad, i synnerhet nu när det svajar.

Absolut handla på bara!
Citera
2016-06-17, 10:07
Medlem
bat171s avatar
Läste lite om anvanza zero och fick en funderare. Står på deras hemsida att den ''Följer utvecklingen i Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag''. Vad händer med det nuvarande innehavet om omsättningen av andra aktier skulle bli större? Eller låt säga att några av dess innehav hade kraschat i värde? Hade innehavet som finns idag bytts ut mot de mer omsatta aktier? Och vem hade då bestämt det? Finns det en universal regel som gäller alla indexfonder?

Mvh
Citera
2016-06-17, 10:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bat171
Läste lite om anvanza zero och fick en funderare. Står på deras hemsida att den ''Följer utvecklingen i Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag''. Vad händer med det nuvarande innehavet om omsättningen av andra aktier skulle bli större? Eller låt säga att några av dess innehav hade kraschat i värde? Hade innehavet som finns idag bytts ut mot de mer omsatta aktier? Och vem hade då bestämt det? Finns det en universal regel som gäller alla indexfonder?

Mvh

Om de följer OMXS30 korrekt så

https://sv.wikipedia.org/wiki/OMXS30

Indexets sammansättning revideras två gånger per år, de första handelsdagarna i januari och juli. Beslut om vilka aktier som ska ingå baseras på omsättningen under en halvårsperiod med början sju månader före varje halvårsskifte.
Citera
2016-06-17, 10:42
Medlem
bat171s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om de följer OMXS30 korrekt så

https://sv.wikipedia.org/wiki/OMXS30

Indexets sammansättning revideras två gånger per år, de första handelsdagarna i januari och juli. Beslut om vilka aktier som ska ingå baseras på omsättningen under en halvårsperiod med början sju månader före varje halvårsskifte.

Tack för det snabba svaret! Och detta gäller alla fonder som är indexfonder? Isåfall känns det ganska ''riskfritt'' att investera i denna typ av fond om man har ett tidsperspektiv på 10+ år.
Citera
2016-06-17, 12:31
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bat171
Tack för det snabba svaret! Och detta gäller alla fonder som är indexfonder? Isåfall känns det ganska ''riskfritt'' att investera i denna typ av fond om man har ett tidsperspektiv på 10+ år.

Man ska dock komma ihåg att OMXS30 presterar sämre än småbolagsfonder över tid och Avanza Zero kommer därmed presterar sämre än småbolagsfonder över tid.

Lannebo Småbolag 16 år - 815 %

Avanza Zero 16 år - 70 %

Du kommer troligen få en högre avkastning om du hade köpt en fond som följer OMX Stockholm Mid Cap. Någon sådan fond finns dock inte. Det finns bara en svensk småbolagsindexfond så vitt jag vet.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...enska-smabolag
Citera
2016-06-27, 18:52
Medlem
Någon som vet vad kursen i SEK var för Avanza Zero den 23 juni 2016?
Har letat men hittar inte historisk data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in