2024-04-03, 23:50
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag föreslår att man börjar att spara i sin bostad. När den är 50% betald så har man en bra ålderdoms-ekonomi framför sig. Då kan man lite i taget börja köpa aktier i Sverige, stora företag, och med egna pengar under några år se hur det går. Till slut sitter man enbart med aktier i stora företag som man valt ut med den kompetens man fått. Man ska aldrig låna för att investera.

Intressant... Hur har kan du betala halva bostaden utan att låna?
Citera
2024-04-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Vem har sagt att man ska stå utanför marknaden? Att köpa in sig i stora värdebolag som är på sin all-time-high eller väldigt nära den är samma sak som att köpa på topp. Varför göra det när man kan köpa småbolag som är på botten eller väldigt nära botten?
Citat:
Ursprungligen postat av Ipoopedmypants
Vilka småbolag tänker du på?
Citat:
Småbolag generellt. Vi pratar fonder, inte enskilda aktier. Men småbolag inom energi, fastigheter och tech har nog lidit mest.
ChiLLon. Försök förklara lite tydligare och ge gärna exempel på ett par fonder med småbolag inom branscherna du angav som ligger på botten.
Citera
2024-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
ChiLLon. Försök förklara lite tydligare och ge gärna exempel på ett par fonder med småbolag inom branscherna du angav som ligger på botten.
Jag har inga namn på rak arm, så du får helt sonika göra denna research själv. Men du kan ju kolla vad diverse småbolagsfonder har för NAV-kurs och jämföra med några år sedan. Det handlar inte om några enskilda bolag utan snarare många bäckar små.
Senast redigerad av ChiLLon 2024-04-04 kl. 15:45.
Citera
2024-04-04, 16:09
Medlem
Citat:
Jag har inga namn på rak arm, så du får helt sonika göra denna research själv. Men du kan ju kolla vad diverse småbolagsfonder har för NAV-kurs och jämföra med några år sedan. Det handlar inte om några enskilda bolag utan snarare många bäckar små.
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sådana fonder. Men tack, då vet jag.
Citera
2024-04-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sådana fonder. Men tack, då vet jag.
Är du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen är Robur Ny Teknik. Gått ner 36% senaste 3 åren. Varför? Jo för att de placerar till stor del i små techbolag. Energisektorn är tekniktung. Både teknik och energi kräver investeringar för att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste åren.

Det som är svårt är att plocka fram fonder och hitta dessa undervärderade bolag, den efterforskningen kommer du få göra själv för inte fan kommer någon mata dig med info som kostade fonderna massa pengar att ta fram. Hur tror du fonder fungerar egentligen? De köper bolag som har potential att växa. Vilka bolag har sannolikt mest potential att växa? Jo det är bolag som gått tungt på grund av marknadsklimatet och inte på grund av deras företagskultur/VD/styrelse/whatever. Så när dessa marknadsfaktorer skruvas ned och det blir lättare/billigare för dessa bolag att lyckas så kommer de att lyckas.

Du kan välja hur mycket historik som helst men det visar tydligt samma sak. Under god ekonomisk tillväxt så går små tillväxtbolag bättre än stora värdebolag. I skakiga eller till och med dåliga tider går stora värdebolag bättre, för de är inte beroende av finansiering på samma sätt och har sannolikt en krigskassa.

Alla småbolagsfonder är "sådana fonder". Så återigen, är du lat eller?
Senast redigerad av ChiLLon 2024-04-04 kl. 21:16.
Citera
2024-04-05, 07:54
Medlem
Citat:
Är du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen är Robur Ny Teknik. Gått ner 36% senaste 3 åren. Varför? Jo för att de placerar till stor del i små techbolag. Energisektorn är tekniktung. Både teknik och energi kräver investeringar för att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste åren.
Tack, så bra. Tänk så enkelt det hade varit om du skrivit det direkt istället för att mumla.
Citera
2024-04-14, 17:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Helt fel tid att köpa avanza zero enligt mig, men kör på.

Den är väl bra som en trygg grund tillsammans med tex global när man är nybörjare. Det händer inget roligt alls där men ska man tänka långsiktigt är det ju bra att dom får ligga där i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.
Citera
2024-06-04, 15:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Tilläggas kan att Robur Ny Teknik, med drygt 123 000 ägare bara hos Avanza, har/haft ett tydligt nordiskt fokus och därtill en stor andel medicinteknik, och inte alls hakat på AI-tåget. Det har bidragit till bedrövliga -34 % på tre år. En annan mycket populär teknikfond med snarlik inriktning är TIN Ny Teknik som backat -32 % under samma period.

Detta gör jämförelsen med t.ex. Robur Technology (+85 % på tre år) ganska orättvis, trots att en del vill göra den, då denna fond nästan enbart består av de amerikanska teknikjättarna som legat i framkant inom AI.

Citat:
Det som är svårt är att plocka fram fonder och hitta dessa undervärderade bolag, den efterforskningen kommer du få göra själv för inte fan kommer någon mata dig med info som kostade fonderna massa pengar att ta fram. Hur tror du fonder fungerar egentligen? De köper bolag som har potential att växa. Vilka bolag har sannolikt mest potential att växa? Jo det är bolag som gått tungt på grund av marknadsklimatet och inte på grund av deras företagskultur/VD/styrelse/whatever. Så när dessa marknadsfaktorer skruvas ned och det blir lättare/billigare för dessa bolag att lyckas så kommer de att lyckas.

Du kan välja hur mycket historik som helst men det visar tydligt samma sak. Under god ekonomisk tillväxt så går små tillväxtbolag bättre än stora värdebolag. I skakiga eller till och med dåliga tider går stora värdebolag bättre, för de är inte beroende av finansiering på samma sätt och har sannolikt en krigskassa.

Alla småbolagsfonder är "sådana fonder".

Bra förklarat trots/tack vare irritation . Så enkelt, logiskt och rakt på sak borde alla fondbolag och diverse experter uttrycka sig.

Detta förklarar också varför en småbolagsfond kan vara ett bättre val än Avanza Zero i nuläget, om syftet är att maximera avkastningen. Helst aktivt förvaltad, för att inte få med sig skräpet och de lågt omsatta småbolagen "på köpet".
Citera
2024-06-04, 15:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Den är väl bra som en trygg grund tillsammans med tex global när man är nybörjare. Det händer inget roligt alls där men ska man tänka långsiktigt är det ju bra att dom får ligga där i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.

Visst är det så. Jag skulle ju liksom inte bli arg på nån som bara vill ha ett långsiktigt sparande och inte röra fonderna om den valde Avanza Zero och Avanza Global, hälften av varje. Passar inte mig dock, även om jag misstänker att både premiepensionen och det privata sparandet hade visat bättre siffror i dag om jag gjort precis så
Senast redigerad av ingetbranick 2024-06-04 kl. 15:13.
Citera
2025-04-13, 13:24
Moderator
Diagorass avatar
Två trådar om Avanza Zero sammanfogade

/ mod
Citera
2025-06-24, 18:27
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Avanza Zero slutar följa OMXS30

På tisdagen tydliggjorde också Avanza Zero – som har över 700 000 ägare hos Avanza – att de inte längre kommer att följa OMXS30, utan SIX30RX-indexet (som också inkluderar utdelningar).

"Six offentliggjorde igår den definitiva revideringen av SIX30RX, som börjar tillämpas den 1 juli 2025. Indexmetodiken för SIX30RX förblir oförändrad i samband med denna revidering", skriver Avanza Zeros förvaltare Emilie Chawala i ett SMS.

"Det innebär att SIX30RX – och därmed även Avanza Zero – efter halvårsskiftet kommer avvika från OMXS30".

https://efn.se/avanza-zero-gor-om-ef...0-forandringen

Har inte Avanza Zero alltid följt SIX30RX?
Citera
2025-06-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://efn.se/avanza-zero-gor-om-ef...0-forandringen

Har inte Avanza Zero alltid följt SIX30RX?

Jo, men hittills har detta exakt matchat OMXS30 inklusive utdelningar. Nu ska OMXS30 värdera börsvärde och likviditet högre än omsättning, vilket gör att indexet framöver kan innehålla andra aktier än SIX30RX.

Åtminstone som jag uppfattat det. Frågade Google Gemini och Deepseek som en extrakoll då jag inte fördjupat mig jättemycket i detta, och det Gemini säger stämmer inte med min uppfattning, medan Deepseek stämmer överens med min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in