2004-07-06, 18:41
Medlem
har vi några veganer här? och är ni intresserade av att diskutera varför ni inte äter kött? och hur ni ser på de som gör det?

personligen äter jag givetvis kött, det är ett av livets goda ting helt enkelt.
och, ska jag vara helt ärlig, känner jag inte det minsta sting av "ångest" eller "skuld" över att ha ätit ett slaktat djur. speciellt inte när det handlar om grisar eller kor. de är i princip vandrande köttstycken framavlade av människan. utan vår djurhållning skull de dö på fläcken.
För mig får folk gärna vara vad de vill, men det värsta jag vet är när folk ska försöka skulbelägga eller pracka på en den "rätta" moralen eller vad det nu handlar om. jag kan inte hjälpa att jag inte har empati för ett simpelt kreatur, det vore nästan som att jämställa sig med dem!

"med stor makt kommer stort ansvar, och stora friheter"

låt kampen börja, blir världen bättre med veganism som norm?
Citera
2004-07-06, 19:17
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
har vi några veganer här? och är ni intresserade av att diskutera varför ni inte äter kött?

Nej, jag är "bara" vegetarian, och jag har aldrig gillat att diskutera detta, men jag gör ett inlägg här för att påpeka en sak. Som vegetarian/vegan blir man ständigt påhoppad för "att man försöker pracka på köttätarna sina ideer" (du själv gjorde det i ditt inlägg). Jag känner flera vegetarianer/veganer som alla har samma erfarenheter. Ingen av oss har någonsin startat en diskussion angående veganism/djurrätt mm. INGEN! Inte heller går vi omkring med propagandakläder eller liknande atteraljer. Ingen Trots detta får vi ständigt försvara vårt val av kost, trots att den inte skadar någon. Det skulle vara intressant, för en gångs skull, att höra varför köttätare så hemskt gärna vill diskutera detta. Är det så att vi, enbart genom att säga nej till kött, provocerar Er såpass att Ni måste säga något innan Ni exploderar? Kan det vara så att Ni måste bevisa för Er själva att Ni trivs med Ert köttätande? Eller har beteendet ett gruppsykologiskt ursprung, att Ni anser att vi inte hör hemma i "gruppen" och vill "värva" oss dit?
Citera
2004-07-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Nej, jag är "bara" vegetarian, och jag har aldrig gillat att diskutera detta, men jag gör ett inlägg här för att påpeka en sak. Som vegetarian/vegan blir man ständigt påhoppad för "att man försöker pracka på köttätarna sina ideer" (du själv gjorde det i ditt inlägg). Jag känner flera vegetarianer/veganer som alla har samma erfarenheter. Ingen av oss har någonsin startat en diskussion angående veganism/djurrätt mm. INGEN! Inte heller går vi omkring med propagandakläder eller liknande atteraljer. Ingen Trots detta får vi ständigt försvara vårt val av kost, trots att den inte skadar någon. Det skulle vara intressant, för en gångs skull, att höra varför köttätare så hemskt gärna vill diskutera detta. Är det så att vi, enbart genom att säga nej till kött, provocerar Er såpass att Ni måste säga något innan Ni exploderar? Kan det vara så att Ni måste bevisa för Er själva att Ni trivs med Ert köttätande? Eller har beteendet ett gruppsykologiskt ursprung, att Ni anser att vi inte hör hemma i "gruppen" och vill "värva" oss dit?

och jag har erfarenheter av ganska heta debatter emot att äta kött. den känslan jag har fått av många veganer är att de har vissa översittartendenser. som att det skulle vara fint och ädelt att avstå från kött. de kanske inte säger det rakt ut, men ibland får man de vibbarna.
Citera
2004-07-06, 23:32
Medlem
Capones avatar
Citat:

Min erfarenhet är att vegetarianer är mer diskreta medan veganer ofta vill tjata om hur fel det är att äta kött. Undantag finns självklart i båda lägren.
Citera
2004-07-06, 23:53
Medlem
skrikande_griss avatar
Citat:
Trots detta får vi ständigt försvara vårt val av kost, trots att den inte skadar någon.

Jag har precis samma erfarenheter dom du. Är också "bara" vegetarian, men så fort man ska ut och käka med folk blir man utfrågad. Ska man ut och grilla kan man ju räkna med att få höra kommentarer från varenda jävel vid grillen då sojakorvarna tittar fram. Håll käften och låt mig vara!

Tycker heller inte att det är vegetarianerna och veganerna som försöker pracka på folk åsikter. Men vem vet, jag kanske bara umgås med gräsätare som håller käften? Har aldrig själv försökt pracka på någon köttätare mina åsikter, men får jag chansen att komma med ett bitskt svar på någon hjärndöd kommentar i stil med "öhhh, du äter ju upp djurens mat höh höh höh" så tar jag den.
Citera
2004-07-07, 00:21
Medlem
det har ni iof rätt i, vi är nog lika goda kålsupare allihopa. jag hade nog lite fel infallsvinkel från början, det var inte menat som ett påhopp

men, tillåt mig fråga, är det utav empati för djuren ni avstår från kött?
Citera
2004-07-07, 00:50
Medlem
skrikande_griss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
det har ni iof rätt i, vi är nog lika goda kålsupare allihopa. jag hade nog lite fel infallsvinkel från början, det var inte menat som ett påhopp

men, tillåt mig fråga, är det utav empati för djuren ni avstår från kött?

Det där varierar ju självklart från person till person. Tror alla vegetarianer/veganer har sina personliga skäl till varför dom avstår kött. Min syrra på nio år har t.ex. bestämt sig för att göra det eftersom hon tycker grisar är gulliga...

Jag själv ser mig inte som någon blödig person, och ser inte djurens lidande som huvudskälet. Jag är nog först och främst en snål jävel som insåg att jag kunde leva billigare med bonor och linser än med kött.. Nej men det känns fräschare, skulle nog vilja påstå att jag mår bättre också. Har varit vego i snart två år nu, och det känns fin fint. Det största problemet som jag ser det är om man ville "fyllekäka" efter en sväng på krogen. Utbudet på vegetarisk föda brukar inte vara så stort kl 03..
Citera
2004-07-07, 01:15
Medlem
Sakens avatar
Måste først påpeka att likt de tidigare skribenterna har jag gjort samma erfarenhet. Jag får alltid førsvara min kost, dæremot har jag nog vad jag kan minnas aldrig påpekat før någon... Varfør æter du lik-korvar eller dyl.

"Hetsiga veganer" har nog en stark koppling till att det verkar va lite trendigt (øvergående) att vara vegan. Trender lockar "fjortisarna" som gladeligen vill førændra som omværld just dærfør att de ær så osækra på sin egen værldsbild. (ursækta, sitt på norsk dator før tillfællet) Sen ska jag inte sticka under stol med att jag sjælv førmodligen inte hade kommit i kontakt med vegan/vegetarian litteratur med dess argument om det inte hade varit før all publicitet vegan-rørelsen fått i medierna.

Till sista frågan.

Varfør har jag valt att inte æta køtt??

Flera anledningar

Den førsta andledning ær nog ganska ovanlig i vegetariankretsar men dock min starkaste ær att jag ær kristen. Dvs av "religiøsa" skæl.
Då kanske dina tankar før dig till bibelordet "slakta och æt", i detta bibelord klargørs att djur ær tillåten føda. (innan syndafallet var mænniskan dock herbivor.) Bibeln talar dock om att mænniskan ær tillsatt ett førvaltarskap øver jorden. Dvs. vi har fått ansvaret før att skøta vår jord och dess innevånare på ett snyggt sætt.
Med en industrialiserad køttindustri dær djuren behandlas som vilka handelsvaror som helst helt utan respekt, ser jag det som att vi skændar den skapelse Gud har skænkt oss. Genom att inte æta køtt så deltar jag inte i detta skændande. Antar att om du inte ær troende ær detta argumentet føga øvertygande. (tror få kristna skulle acceptera mitt resonemang heller, tyværr) Men min tro har gett mig en respekt før allt levande dær både miljø och djurens væl måste gå føre mænniskans jakt på profit.

Det ær alltså också av "etiska" skæl. Dock inte så att jag tycker att det ær fel att døda djur. Jag respekterar de sjælvhushållande, ekologiska bønderna som føder upp sina egna djur som får leva ett "værdigt" liv men som till slut får gå till bødeln. Jag skulle dock aldrig børja æta køtt æven om djurindustrin reformerades från grunden till en djurvænlig instutition.

P.ga. hælsoskæl. før argument besøk: http://www.meatinfo.org/ (den ær på svenska) Min subjektiva erfarenhet ær att jag mår bættre och kænner mig "sundare".

En sista reflektion ær att i de diskussioner jag hamnat i (som har startats av blandkostare) så har jag før det mesta øvertygat dem till den punkt då det krasst konstaterar: "Jag håller med dig i mkt och så men jag skulle aldrig kunna sluta æta køtt før att det ær så gott". Hedervært? Saknar man ideal ær det væl bara att æta på trots sin øvertygelse om hur fel det ær. Mænniskan av idag ær slav under sina kænslor och impulser dærfør krævs det mkt mer æn bara bra argument før att få till en førændring i dagens vidriga djurhantering.. tyværr..
Citera
2004-07-07, 02:35
Medlem
Skulle vara kul och veta vad dessa militanta veganer drar gränsen mellan djur och djur. Borstar dom tänderna? Bäddar dom sängen? Tar dom bort fästingar? Hur rör dom sig ute? Allt är väl byggt på "djurens land". Vägar genom skogar och bostäder som byggts med plankor gjorda av nerhuggna träd. Åker dom bil eller buss. Alla dessa avgaser som förmodligen inte är bra för natur och djur.

Men rycka upp sallad ur backen och skära i dom utan bedövning, det är ok?
Det är oxå levande ting.
Citera
2004-07-07, 10:35
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Skulle vara kul och veta vad dessa militanta veganer drar gränsen mellan djur och djur. Borstar dom tänderna? Bäddar dom sängen? Tar dom bort fästingar? Hur rör dom sig ute? Allt är väl byggt på "djurens land". Vägar genom skogar och bostäder som byggts med plankor gjorda av nerhuggna träd. Åker dom bil eller buss. Alla dessa avgaser som förmodligen inte är bra för natur och djur.

Men rycka upp sallad ur backen och skära i dom utan bedövning, det är ok?
Det är oxå levande ting.

Turbo75 ger några bra exempel på hur många köttätare ställer korkade frågor utan att egentligen reflektera över dem själv. Veganer, precis som alla andra, är individer med egna åsikter och moral. Förutom en liten klick lättstyrda människor, av den typ man finner i kyrkliga sekter, på Aftonbladets börssidor och, ack ja, bland en del veganer, så skapar de sig en egen nivå av moral där man känner sig tillfreds med både sig själv och sitt förhållande till sin omgivning. Rent tekniskt gör vi alla västerlänningar, inklusive veganerna, världen en tjänst om vi begår självmord eftersom vi lever över våra tillgångar, men de flesta inser nog det absurda i ett sånt resonemang. Det finns inget enhetligt svar för hur alla veganer tänker och att försöka kräva ett sånt svar från någon är ganska meningslöst.

Salladsfrågan? I rest my case...
Citera
2004-07-07, 10:59
Bannlyst
Citat:
Som vegetarian/vegan blir man ständigt påhoppad för "att man försöker pracka på köttätarna sina ideer"

jepp! kanner igen mig daer.

Min kusin som sjalv ater kott maste alltid papeka att jag har gympaskor av skinn och det kan ju inte en vegeterian ha! va fan jag ska ju inte ata mina dojor, allt ar inte svart eller vitt. Lamna mig ifred med mina sojakorvar!
Citera
2004-07-07, 17:02
Medlem
jag har funderat lite mer på den här veganismen, och kommit fram till att det är ett ganska "lyxigt" ställningstagande. I sverige kanske vi har förmånen att välja vår föda efter vad som känns bäst för tillfället, så är det inte i stora delar av världen, där har man inget annat val än att föda upp djur utan skulle dö av näringsbrist och svält om de avstod från sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in