Måste først påpeka att likt de tidigare skribenterna har jag gjort samma erfarenhet. Jag får alltid førsvara min kost, dæremot har jag nog vad jag kan minnas aldrig påpekat før någon... Varfør æter du lik-korvar eller dyl.
"Hetsiga veganer" har nog en stark koppling till att det verkar va lite trendigt (øvergående) att vara vegan. Trender lockar "fjortisarna" som gladeligen vill førændra som omværld just dærfør att de ær så osækra på sin egen værldsbild. (ursækta, sitt på norsk dator før tillfællet) Sen ska jag inte sticka under stol med att jag sjælv førmodligen inte hade kommit i kontakt med vegan/vegetarian litteratur med dess argument om det inte hade varit før all publicitet vegan-rørelsen fått i medierna.
Till sista frågan.
Varfør har jag valt att inte æta køtt??
Flera anledningar
Den førsta andledning ær nog ganska ovanlig i vegetariankretsar men dock min starkaste ær att jag ær kristen. Dvs av "religiøsa" skæl.
Då kanske dina tankar før dig till bibelordet "slakta och æt", i detta bibelord klargørs att djur ær tillåten føda. (innan syndafallet var mænniskan dock herbivor.) Bibeln talar dock om att mænniskan ær tillsatt ett førvaltarskap øver jorden. Dvs. vi har fått ansvaret før att skøta vår jord och dess innevånare på ett snyggt sætt.
Med en industrialiserad køttindustri dær djuren behandlas som vilka handelsvaror som helst helt utan respekt, ser jag det som att vi skændar den skapelse Gud har skænkt oss. Genom att inte æta køtt så deltar jag inte i detta skændande. Antar att om du inte ær troende ær detta argumentet føga øvertygande. (tror få kristna skulle acceptera mitt resonemang heller, tyværr) Men min tro har gett mig en respekt før allt levande dær både miljø och djurens væl måste gå føre mænniskans jakt på profit.
Det ær alltså också av "etiska" skæl. Dock inte så att jag tycker att det ær fel att døda djur. Jag respekterar de sjælvhushållande, ekologiska bønderna som føder upp sina egna djur som får leva ett "værdigt" liv men som till slut får gå till bødeln. Jag skulle dock aldrig børja æta køtt æven om djurindustrin reformerades från grunden till en djurvænlig instutition.
P.ga. hælsoskæl. før argument besøk:
http://www.meatinfo.org/ (den ær på svenska) Min subjektiva erfarenhet ær att jag mår bættre och kænner mig "sundare".
En sista reflektion ær att i de diskussioner jag hamnat i (som har startats av blandkostare) så har jag før det mesta øvertygat dem till den punkt då det krasst konstaterar: "Jag håller med dig i mkt och så men jag skulle aldrig kunna sluta æta køtt før att det ær så gott". Hedervært? Saknar man ideal ær det væl bara att æta på trots sin øvertygelse om hur fel det ær. Mænniskan av idag ær slav under sina kænslor och impulser dærfør krævs det mkt mer æn bara bra argument før att få till en førændring i dagens vidriga djurhantering.. tyværr..