2004-07-07, 18:11
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag har funderat lite mer på den här veganismen, och kommit fram till att det är ett ganska "lyxigt" ställningstagande. I sverige kanske vi har förmånen att välja vår föda efter vad som känns bäst för tillfället, så är det inte i stora delar av världen, där har man inget annat val än att föda upp djur utan skulle dö av näringsbrist och svält om de avstod från sånt.
Det tror jag de flesta vegetarianer/veganer håller med om. Fast även i u-länderna, nuförtiden, så ges fullgod människoföda till djur trots att befolkningen svälter. Dessutom bidrar de rika länderna till utarmningen av djur och natur då vi
a) Köper billigt kött från dem. Köttdjuren betar sönder marken så att inget kan växa där efteråt. Köttdjuren ges föda som människor kunnat äta. Regnskog huggs ned för att ge djuren mer betesmarker.
b) Köper billiga grödor enbart för att ge till djur. Sojabönsindustrin håller på att hugga ned amazonas och det är inte veganerna de sojabönorna går till, utan våra kycklingar, grisar och kor.
Jag säger inte att det alltid är så här eller att man inte någonsin kan kunna köpa ekologiskt kött från u-länderna, men tyvärr så ser det ut så här i merparten av de u-länder som har odlingar och betesmarker. Det första steget i i-ländernas köttindustri borde vara att förlita sig mer på lokalt odlade grödor istället för att skicka bönor tvärs över jordklotet. Detta kräver dock att konsumenterna tar sitt ansvar och hystar upp några extra tior per kilo, men detta verkar utsiktslöst i denna giriga värld.