2004-07-07, 18:11
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag har funderat lite mer på den här veganismen, och kommit fram till att det är ett ganska "lyxigt" ställningstagande. I sverige kanske vi har förmånen att välja vår föda efter vad som känns bäst för tillfället, så är det inte i stora delar av världen, där har man inget annat val än att föda upp djur utan skulle dö av näringsbrist och svält om de avstod från sånt.

Det tror jag de flesta vegetarianer/veganer håller med om. Fast även i u-länderna, nuförtiden, så ges fullgod människoföda till djur trots att befolkningen svälter. Dessutom bidrar de rika länderna till utarmningen av djur och natur då vi

a) Köper billigt kött från dem. Köttdjuren betar sönder marken så att inget kan växa där efteråt. Köttdjuren ges föda som människor kunnat äta. Regnskog huggs ned för att ge djuren mer betesmarker.

b) Köper billiga grödor enbart för att ge till djur. Sojabönsindustrin håller på att hugga ned amazonas och det är inte veganerna de sojabönorna går till, utan våra kycklingar, grisar och kor.

Jag säger inte att det alltid är så här eller att man inte någonsin kan kunna köpa ekologiskt kött från u-länderna, men tyvärr så ser det ut så här i merparten av de u-länder som har odlingar och betesmarker. Det första steget i i-ländernas köttindustri borde vara att förlita sig mer på lokalt odlade grödor istället för att skicka bönor tvärs över jordklotet. Detta kräver dock att konsumenterna tar sitt ansvar och hystar upp några extra tior per kilo, men detta verkar utsiktslöst i denna giriga värld.
Citera
2004-07-07, 23:22
Medlem
cbwhores avatar
Som så många andra i den här tråden har även jag upplevt att vissa köttätare verkar vara provocerade av att jag är vegetarian. Undrar varför de känner så?
Citera
2004-07-08, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Som så många andra i den här tråden har även jag upplevt att vissa köttätare verkar vara provocerade av att jag är vegetarian. Undrar varför de känner så?

På samma sätt som vissa vegetarianer och veganer blir provocerade när man sa att man jobbade på McD.

Jag springer ju inte och förstör växthus bara för att jag är köttätare. Därför undrar jag varför "vissa" veganer springer och förstör scan-bilar, pälsdjursaffärer och saboterar McD.
Det är dessa personer som jag undrar vart dom drar gränsen mellan djur och djur. Dom har liksom bestämt vart gränsen ska gå och alla djur som faller innanför gränsen ska man "skydda" genom att förstöra. Jag vill kunna ha ett jobb att gå till så att jag kan betala mina räkningar. Vad gör jag den dagen några maskerade töntar eldar upp stället jag jobbar på?
Citera
2004-07-08, 17:46
Medlem
Är själv Vegetarian och känner igen mig i det många vegetarianer berättar. Har varit vegetarian i så gott som hela mitt liv vilket gör att jag är såpass van att avståendet för kött för mig är helt naturligt och inget jag ens tänker på.

Vad jag vill poängtera är att jag tror att eftersom många veganer ofta blir det i vuxen ålder pga av politisk el. moralisk övertygelse och därför redan levt större delen av sitt liv som köttätare. Denna omställning är troligen därför såpass jobbig att man gärna berättar om den för så många som möjligt och kanske även känner en viss avund elller missnöje för folk som inte har samma övertygelse.

Det är min lilla teori iaf
Citera
2004-07-08, 21:16
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jag springer ju inte och förstör växthus bara för att jag är köttätare. Därför undrar jag varför "vissa" veganer springer och förstör scan-bilar, pälsdjursaffärer och saboterar McD.
Men jag undrade inte varför nämnda köttätare blev provocerade av militanta veganer, det blir jag med, utan varför de provocerades av att jag inte äter kött.
Citera
2004-07-08, 22:00
Medlem
Tafkafs avatar
Jag tycker att detta är en mycket intressant diskussion. Själv äter jag både kött, fisk, och fågel men även tidvis mycket veg. Jag känner mig inte provocerad av att nån inte vill äta kött men är intresserad av att diskutera orsakerna (förhoppningsvis utan att folk börjar kasta saker på varandra).
Som jag ser det, rätta mig om jag har fel, så sönderfaller orsakerna att inte äta kött grovt i två kategorier:

A. Att man inte gillar köttindustrin, exploatering av tredje världen, miljöpåverkan etc. Detta kan jag verkligen förstå, jag gillar inte detta heller.

B. Det andra, och här kanske jag missförstår, är att det är moraliskt fel att döda andra levande varelser och äta dem. Jag respekterar givetvis personer som har den åsikten men har svårare att hålla med här.

För mig så är människan en integrerad del av naturen och en del av näringskedjan. Och som bekant, i näringskedjan så äter större djur mindre. Jag kan inte se något moraliskt problem i detta. Givetvis kompliceras detta av att mäniskan idag lever långt ifrån naturen och på ett sätt som orsakar stor miljöpåverkan. Det är givetvis så att A. delen i mitt resonemng måste vägas in i det moraliska ställningstagandet.

Men, min fråga, det jag vill diskutera är; Oavsett miljöpåverkan, om vi tänker oss ett förindustriellt samhälle i harmoni med naturen. Är det fortfarande av rent moraliska principer fel att äta kött. Jag själv tycker inte det.

Och igen, Vegetarianer/Veganer, jag respekterar era åsikter även om jag inte delar dom helt.
Citera
2004-07-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Men jag undrade inte varför nämnda köttätare blev provocerade av militanta veganer, det blir jag med, utan varför de provocerades av att jag inte äter kött.

Förmodligen för att vissa av oss (läs: köttätare) packar ihop vegetarianer och militanta veganer i samma fack och därför tycker det är skitroligt att tjaffsa med er.
Citera
2004-07-09, 14:43
Medlem
Tafkafs avatar
*bump* inga kommentarer? Hade varit kul att diskutera detta.
Citera
2004-07-09, 14:52
Medlem
Bleeps avatar
Vad tycker veganerna om köttätande växter?
Citera
2004-07-09, 14:58
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Citera
2004-07-09, 15:09
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

Återigen en otroligt korkad fråga. Bleep tyckte säkert han var jättefyndig som kom på denna klurighet. Jag gillar inte att tala för andra, men följande vet jag stämmer på de flesta veganer:

Veganer är inte emot dödande i naturen. De förespråkar inte att lejon skall lära sig äta sallad, att vargar skall jaga tallbark eller att vithajar skall skörda tång. De flesta veganer är inte ens emot att människor äter kött, när det inte finns något annat val. De anser helt enkelt att när man kan välja mellan A och B, där B orsakar mer skada än A, så är valet självklart.

Var snälla och håll diskussionsnivån hög, som de flesta har gjort hittills, så kan denna tråd bli riktigt intressant.
Citera
2004-07-09, 19:45
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Återigen en otroligt korkad fråga. Bleep tyckte säkert han var jättefyndig som kom på denna klurighet.

[...]

Var snälla och håll diskussionsnivån hög, som de flesta har gjort hittills, så kan denna tråd bli riktigt intressant.
Allvar = tråkighet? Humor = låg nivå? Inline = lycklig människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in