Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-10, 00:36
  #1
Medlem
Hej !

I min mma klubb har nyligen en spinkig kille börjat träna, han ser smal och spinkig ut men är väldigt stark, vi gick till gymmet och han tog betydligt mer än mig i triceps, biceps, bänkpress etc... trots att jag är biffigare än honom och jag har tränat i två år.

Jag är inte väldigt biffig men jämfört med honom så är det rätt så stor skillnad. Så jag undrar hur det kommer sig att han är betydligt starkare än mig.
Citera
2010-11-10, 00:40
  #2
Medlem
Awombhawhas avatar
Gener kan nog spela rätt så stor roll, vissa är starkare än andra helt enkelt. För det andra kanske han har varit fysiskt aktiv i någon annan sport tidigare/styrketräning? Isåfall har han kanske koncentrerat sig på att bli starkare men kanske inte skött kosten tillräckligt för att bygga?
Citera
2010-11-10, 00:44
  #3
Medlem
Det finns mycket att hämta i teknik också, man kan göra övningar tyngre genom att göra små förändringar i tex grepp och axelföring även när det gäller enkla muskler tex biceps.

Sen spelar ju tex täthet på muskler, vattenmängd och typ av muskelfibrer in, du kanske har betydligt mer vätska i kroppen vilket gör att du ser större ut?

Är han lång?
Citera
2010-11-10, 00:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awombhawha
Gener kan nog spela rätt så stor roll, vissa är starkare än andra helt enkelt. För det andra kanske han har varit fysiskt aktiv i någon annan sport tidigare/styrketräning? Isåfall har han kanske koncentrerat sig på att bli starkare men kanske inte skött kosten tillräckligt för att bygga?

Jo , men jag har hört att det finns en träningstyp där man ökar i muskelmassa och en annan där man koncentrerar sig mer på att öka i styrka utan att öka så mycket i volym. Självklart så kan man öka både i styrka och volym. Men det känns att jag har koncentrerat mig på att öka i volym medan han har koncentrerat sig på att öka i styrka. Jag tar inte alls lika mycket vikt som honom trots att jag är biffigare. Hur kan han ha tränat??
Citera
2010-11-10, 00:46
  #5
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Min perviga biologilärare berättade om något med att vissa är födda med kortare senor eller något, kommer inte ihåg. Men det var något som vissa är födda med som gör att de rent mekanisk (altså utan musklerna då) har lättare att lyfta saker å ting. De får ut mer kraft det vill säga
Citera
2010-11-10, 00:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Det finns mycket att hämta i teknik också, man kan göra övningar tyngre genom att göra små förändringar i tex grepp och axelföring även när det gäller enkla muskler tex biceps.

Sen spelar ju tex täthet på muskler, vattenmängd och typ av muskelfibrer in, du kanske har betydligt mer vätska i kroppen vilket gör att du ser större ut?

Är han lång?

Han är lika lång som mig, typ 180, men om du ser honom skulle du aldrig tro att han är så stark
Citera
2010-11-10, 00:57
  #7
Medlem
Många smala = starka

Har en kompis som är en och åttio lång och väger kanske 65 kg. Han ser jätteklen ut, inga axlar etc.

Men han lyfter hundra kilo i bänkpress och det ser ut som det endast är underarmarna som tar i när han lyfter. Han har inga bröstmuskler, inga axlar eller nått som hjälper till.

Han är också stark i vänsterhanden och när han och andra på skämt handskakar hårt med varandra d v s tar i ,så gör det alltid ont på andra.

Personligen skulle jag hellre slåss mot en biffigare individ än en smal rackare, dem kan vara väldigt sega och snabba. Nu snackar vi i o f sig inte om att slåss, men i alla fall.

Sedan kan det också bero på att dem som är starka har så bra självförtroende att dem inte behöver bygga på en fasad utan fortsätter vara smala.
__________________
Senast redigerad av Grono 2010-11-10 kl. 01:02. Anledning: Glömde
Citera
2010-11-10, 01:31
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poirot12
Jo , men jag har hört att det finns en träningstyp där man ökar i muskelmassa och en annan där man koncentrerar sig mer på att öka i styrka utan att öka så mycket i volym. Självklart så kan man öka både i styrka och volym. Men det känns att jag har koncentrerat mig på att öka i volym medan han har koncentrerat sig på att öka i styrka. Jag tar inte alls lika mycket vikt som honom trots att jag är biffigare. Hur kan han ha tränat??

Månge fler reps per set. Storleken på musklerna är inte samma sak som styrka. Storlek är storlek och styrka är styrka. De kan ju sammanfalla med varandra, men behöver inte göra det. Större muskler är ju mer explosivitet, tunnare muskler indikerar mer uthållighet. Jämför en 100 meters sprinter med maraton löpare så förstår du vad jag menar. Om du tränar uthållighet och gör fler reps, samt ändå går upp i höga vikter tror jag att det finns god chans att du kan bli väldigt stark utan att ha alltför stora muskler. Tänk på att body builders som många här kallar sig tränar i första hand för att se ut på ett visst sätt, och inte för att kunna prestera. Och skenet bedrar ofta.
Citera
2010-11-10, 08:11
  #9
Medlem
Var på ett seminarium om träning nyligen och där pratade dom om just detta. Standard definitionen av styrka var "contraction potential" = förmågan att utveckla kraft vilket korrelerar med tvärsnittsarean av muskeln (stora muskler alltså). På det här seminariet definerade de istället styrka som "productive application of force" = contractive potential + teknik. Alltså kan man bli starkare genom "neurologisk" träning. Få rätt muskler att skjuta av vid rätt tillfälle osv.
Citera
2010-11-10, 09:41
  #10
Medlem
Sätt som brukar leda till mer styrka än muskler är att köra explosivt, snabb negativ, få reps gärna nära maxvikter och träna ofta.
Citera
2010-11-11, 01:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3fster
Månge fler reps per set. Storleken på musklerna är inte samma sak som styrka. Storlek är storlek och styrka är styrka. De kan ju sammanfalla med varandra, men behöver inte göra det. Större muskler är ju mer explosivitet, tunnare muskler indikerar mer uthållighet. Jämför en 100 meters sprinter med maraton löpare så förstår du vad jag menar. Om du tränar uthållighet och gör fler reps, samt ändå går upp i höga vikter tror jag att det finns god chans att du kan bli väldigt stark utan att ha alltför stora muskler. Tänk på att body builders som många här kallar sig tränar i första hand för att se ut på ett visst sätt, och inte för att kunna prestera. Och skenet bedrar ofta.

Jag brukar köra 8 reps och 3 set på varje övning, jag vill öka både i styrka och volym, det känns att jag har bara ökat i volym och inte så mycket i styrka, hur har han gjort för att öka i styrka? Hur många set och reps kör han, hur många övningar per muskel?

Kan någon förklara tydligt hur skillnaden är i set och reps mellan att öka i volym och att öka i styrka?!
Citera
2010-11-11, 01:37
  #12
Medlem
Vad gäller att öka i styrka så han någon nämnt att man ska köra färre reps medan en annan nämner att man ska öka antalet reps, vad är det rätta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback