Citat:
Många av dem tror ju på fullt allvar att de kommer att dö vid avhopp.
Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.
Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem.
Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.
Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem.
Men nu sitter du här och ljuger igen, vad vinner du på att hela tiden sitta och ljuga om XA?
Vi som har lyckats bli nyktra med hjälp av AA har försökt med medicinering och all sköns former av terapi och det har helt bevisligen inte lyckats och när nu tusentals människor i lilla Sverige lyckas hålla sej nyktra med hjälp av AA så blir du arg och bitter, är det för att du själv misslyckades?
Vi tror inte att vi dör om vi slutar gå på möten, se bara på mopa och morfar, dom är fortfarande nyktra men går ej på möten. Dock tror många av oss att vi dör om vi börjar dricka alkohol eller bruka andra droger igen, det är en jävla skillnad.
12 steg är ingen sekt, absolut inte auktoritär, har ingen självutnämnd ledare, är absolut inte antiintellektuell (många medlemmar är otroligt mer intellektuella än vad du är).
Sedan att XA skulle tvångsrekrytering är rent ut sagt skrattretande, du måste ha en mycket lång näsa. Dock använder sej många behandlingshem av 12-stegsrörelsens program och i brist på annat skickar dom sina patienter på XA möten. Skulle XA vägra dom tillträde på mötena menar du?
Enda kravet är en vilja att leva nykter, du behöver inte tro på någon Gud, du behöver inte göra något stegarbete (jag har gått på möten i 1,5 år och inte gjort något stegarbete) och du behöver inte ens koka kaffe om du inte vill men det är sjysst att ställa upp någon gång och inte bara förlita sej på andra hela tiden.
Jag förstår varför du frågar. Du vill ju bekräfta programmet genom att höra att jag ofrivilligt super som ett svin, har ett pissigt liv och att jag är nära döden.