2016-03-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Många av dem tror ju på fullt allvar att de kommer att dö vid avhopp.

Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.

Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem.

Men nu sitter du här och ljuger igen, vad vinner du på att hela tiden sitta och ljuga om XA?

Vi som har lyckats bli nyktra med hjälp av AA har försökt med medicinering och all sköns former av terapi och det har helt bevisligen inte lyckats och när nu tusentals människor i lilla Sverige lyckas hålla sej nyktra med hjälp av AA så blir du arg och bitter, är det för att du själv misslyckades?

Vi tror inte att vi dör om vi slutar gå på möten, se bara på mopa och morfar, dom är fortfarande nyktra men går ej på möten. Dock tror många av oss att vi dör om vi börjar dricka alkohol eller bruka andra droger igen, det är en jävla skillnad.

12 steg är ingen sekt, absolut inte auktoritär, har ingen självutnämnd ledare, är absolut inte antiintellektuell (många medlemmar är otroligt mer intellektuella än vad du är).

Sedan att XA skulle tvångsrekrytering är rent ut sagt skrattretande, du måste ha en mycket lång näsa. Dock använder sej många behandlingshem av 12-stegsrörelsens program och i brist på annat skickar dom sina patienter på XA möten. Skulle XA vägra dom tillträde på mötena menar du?

Enda kravet är en vilja att leva nykter, du behöver inte tro på någon Gud, du behöver inte göra något stegarbete (jag har gått på möten i 1,5 år och inte gjort något stegarbete) och du behöver inte ens koka kaffe om du inte vill men det är sjysst att ställa upp någon gång och inte bara förlita sej på andra hela tiden.
Citera
2016-03-06, 00:10
Medlem
Citat:
Jag använde i och för sig bara Jehovas vittnen som exempel, men det finns intressanta likheter mellan JV och XA. Till exempel så förväntas medlemmarna lägga tid på att värva andra. Jag har svårt att uttala mig om fler likheter respektive skillnader eftersom att jag inte har någon insyn i JV.

På vilket sätt blandar jag ihop äpplen och päron när jag skriver att XA fyller en funktion för sina medlemmar? Många av dem tror ju på fullt allvar att de kommer att dö vid avhopp.

Jag förstår inte alls hur det skulle vara absurdt att resonera som jag gör. Tolvstegsrörelsen är en sekt eftersom att den är religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig. Farbror Bills ord är lag och eget tänkande är något mycket farligt inom rörelsen.

Tolvstegsrörelsen tvångsrekryterar genom att se till att personalavdelningar och socialförvaltningar pressar människor till att sitta på behandlingshem. Kom inte med argumentet att XA inte driver några hem, det är som att säga att en maffaboss inte bedriver någon verksamhet eftersom att han använder sig av målvakter.

Har gått på möten i flera år och aldrig någonsin har någon påpekat/kritiserat det faktumet att jag aldrig brytt mig om att värva någon till AA. Ideologiskt kanske man skulle kunna hävda att det i stora boken finns utdrag som skulle kunna styrka din tes, dock är det inget som praktiseras till den bokstavstrogna grad som du verkar tro, har du varit på något möte?

Jag sa ju just det att vilket samfund, organisation, förening etc fyller INTE en funktion för sina medlemmar? Det i sig är inte ett bevis på någonting. Du vill alltså försöka "bevisa" för mig att AA fyller en funktion för sina medlemmar? Det kan jag hålla med om men förstår inte varför det skulle vara något negativt. Det är det jag finner absurt i ditt resonemang.

religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig säger du, men du backar inte upp det med något annat än det tunnaste av tunna argument, din egen subjektiva åsikt. Kolla på AAs traditioner, ett exempel:

För vår grupp finns bara en högsta auktoritet, en älskande Gud, såsom han kommer till uttryck i vårt gemensamma gruppsamvete. Våra ledare är blott betrodda tjänare, de styr oss inte.

Detta citat motbevisar dina argument om en religiös och auktoritär sekt. Om AA är "antiintellektuell och ovetenskaplig" är helt irrelevant.
Citera
2016-03-07, 18:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411k1s3n
Har gått på möten i flera år och aldrig någonsin har någon påpekat/kritiserat det faktumet att jag aldrig brytt mig om att värva någon till AA. Ideologiskt kanske man skulle kunna hävda att det i stora boken finns utdrag som skulle kunna styrka din tes, dock är det inget som praktiseras till den bokstavstrogna grad som du verkar tro, har du varit på något möte?

Jag sa ju just det att vilket samfund, organisation, förening etc fyller INTE en funktion för sina medlemmar? Det i sig är inte ett bevis på någonting. Du vill alltså försöka "bevisa" för mig att AA fyller en funktion för sina medlemmar? Det kan jag hålla med om men förstår inte varför det skulle vara något negativt. Det är det jag finner absurt i ditt resonemang.

religiös, auktoritär, antiintellektuell och ovetenskaplig säger du, men du backar inte upp det med något annat än det tunnaste av tunna argument, din egen subjektiva åsikt. Kolla på AAs traditioner, ett exempel:

För vår grupp finns bara en högsta auktoritet, en älskande Gud, såsom han kommer till uttryck i vårt gemensamma gruppsamvete. Våra ledare är blott betrodda tjänare, de styr oss inte.

Detta citat motbevisar dina argument om en religiös och auktoritär sekt. Om AA är "antiintellektuell och ovetenskaplig" är helt irrelevant.
Innan jag satte ner foten så blev jag pressad att gå på så många möten att tolvstegsspioner rapporterade om de gånger som jag inte dök upp till min före detta arbetsgivare.

Jag tycker inte att slutsatser dragna utifrån personliga erfarenheter och studier av er heliga skrift är att betrakta som känslobaserade. Farbror Bill är utan någon som helst tvekan en auktoritet inom XA och enligt honom så är kritiskt tänkande något mycket farligt.

Det är gulligt av dig att du bevisar att AA inte är religiöst genom att hänvisa till en av traditionerna som till råga på allt innehåller ordet Gud. Får jag fråga dig om du anser att katolska kyrkan är religiös?

Organisationer som inte är religiösa brukar inte ha något behov av att påpeka detta faktum, precis som organisationer som inte har en politisk agenda inte brukar ha ett behov av att påpeka att de är partipolitiskt obundna. När hörde du senast om ett icke religiöst och partipolitiskt obundet fotbollslag för knattar? För XA är det dock mycket viktigt att påpeka att man är icke religiös och för Röda korset så är det mycket viktigt att påpeka att man är partipolitiskt obunden. Vad kan detta bero på?
Senast redigerad av Gynekologstol 2016-03-07 kl. 18:51.
Citera
2016-03-07, 20:05
Medlem
Citat:
Innan jag satte ner foten så blev jag pressad att gå på så många möten att tolvstegsspioner rapporterade om de gånger som jag inte dök upp till min före detta arbetsgivare.

Herregud vilken sjuk ort du bor på, ingen av mina AA bekanta i Stockholm har en aning om var jag jobbar, det har dom faktiskt inte med att göra och jag tror inte dom bryr sej heller.
Citera
2016-03-10, 23:42
Medlem
martin_katts avatar
Hur kommer det sig att ni inom AA alltid förnekar det som sägs på varje möte? Om en utomstående skulle läsa den här tråden och ignorera kritikerna så skulle han eller hon få uppfattningen att det inte finns några människor som går på möte de flesta dagar i veckan, att ingen gör stegen, att gemensam bön inte förekommer och att det inte förekommer något gudsprat på möten. Tror ni själva på den här bilden?

För att sno ett citat så kände jag för cirka två och ett halvt år sedan att jag stod vid vändpunkten. Jag började inse att programtänket så sakta började infiltrera min hjärna och att det var dags att göra något om jag inte ville sluta som en robot. AA är nämligen döden för själen och om jag måste välja så är jag hellre död fysiskt än själsligt. Som tur är så är det bara en programlögn att avhoppare super ihjäl sig, så jag behöver inte välja.

Jag valde som tur var att resa mig och gå under ett pågående möte och efter det så har det varit en lång resa där jag har gjort upp med programlögnerna en efter en. Redan när jag var med så kändes det obehadligt och jag stod ofta och mumlade under gemensam bön. Min väg tillbaka till livet efter detta har kantats med uppgörelser. Först med maktlösheten, självkritiken, kapitulationen, religionen och till sist med sjukdomsbegreppet med allt vad det innebär. Jag har gått tillbaka och analyserat programlögn efter programlögn och kommit fram till att AA har fel på alla sätt. Noll rätt.

Jag inser idag att AA nästan lurade mig och jag har lovat mig själv att jag ALDRIG kommer att vara tyst i min kritik.
Senast redigerad av martin_katt 2016-03-10 kl. 23:56.
Citera
2016-03-11, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Hur kommer det sig att ni inom AA alltid förnekar det som sägs på varje möte? Om en utomstående skulle läsa den här tråden och ignorera kritikerna så skulle han eller hon få uppfattningen att det inte finns några människor som går på möte de flesta dagar i veckan, att ingen gör stegen, att gemensam bön inte förekommer och att det inte förekommer något gudsprat på möten. Tror ni själva på den här bilden?

För att sno ett citat så kände jag för cirka två och ett halvt år sedan att jag stod vid vändpunkten. Jag började inse att programtänket så sakta började infiltrera min hjärna och att det var dags att göra något om jag inte ville sluta som en robot. AA är nämligen döden för själen och om jag måste välja så är jag hellre död fysiskt än själsligt. Som tur är så är det bara en programlögn att avhoppare super ihjäl sig, så jag behöver inte välja.

Jag valde som tur var att resa mig och gå under ett pågående möte och efter det så har det varit en lång resa där jag har gjort upp med programlögnerna en efter en. Redan när jag var med så kändes det obehadligt och jag stod ofta och mumlade under gemensam bön. Min väg tillbaka till livet efter detta har kantats med uppgörelser. Först med maktlösheten, självkritiken, kapitulationen, religionen och till sist med sjukdomsbegreppet med allt vad det innebär. Jag har gått tillbaka och analyserat programlögn efter programlögn och kommit fram till att AA har fel på alla sätt. Noll rätt.

Jag inser idag att AA nästan lurade mig och jag har lovat mig själv att jag ALDRIG kommer att vara tyst i min kritik.
Satan vilken bitterfitta du verkar vara, sprider galla runt dej så det riktigt osar om det.
Säg mej, använder du droger idag?

Min syrra som var heroinist i ett antal år med allt vad det innebär åkte ut och in på sjukhus och avgiftningar, gick på terapi i 10 år men klarade inte att hålla sej drogfri. När hon kom till NA och fann en gemenskap som genomlidit samma helvete som hon själv så fann hon drogfriheten, honhar varit helt ren i 5 år nu. Vad säger du om det?
Där primärvård och psykvården misslyckades lyckades NA, det du!
Vad skulle du din bittergubbe rådigt henne till, fortsätta att skjuta upp house fast i små doser?
Citera
2016-03-11, 06:41
Medlem
Nu fattar jag varför du Martin Katt hatar AA, du vill ju fortsätta att missbruka, du vill inte leva nykter.
Du skriver tidigare att du tryckte i dej 24-36 folköl vilket motsvara 105-157,5 cl sprit per dag.
Och nu ligger du på 12-18 folköl om dagen vilket motsvarar el halvliter till en 75:a om dagen, då är man inte precis nykter på jobbet.
Citera
2016-03-11, 06:56
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Satan vilken bitterfitta du verkar vara, sprider galla runt dej så det riktigt osar om det.
Säg mej, använder du droger idag?
Haha, standardsvar 1A på på kritik mot AA. Jag förstår varför du frågar. Du vill ju bekräfta programmet genom att höra att jag ofrivilligt super som ett svin, har ett pissigt liv och att jag är nära döden.

Spelar det egentligen någon roll om jag använder droger eller inte? Jag mår ju bra! Jag brukar dock undvika att använda droger eftersom att jag bara blir besviken på effekten. De gånger jag har testat lite så har jag alltid efteråt frågat mig vad poängen var. Jag måste ta mycket för att ha roligt och då blir jag bakfull, vilket jag inte pallar. Min inställning och mina erfarenheter är något som i AA:s värld är en omöjlighet.
Citat:
Min syrra som var heroinist i ett antal år med allt vad det innebär åkte ut och in på sjukhus och avgiftningar, gick på terapi i 10 år men klarade inte att hålla sej drogfri. När hon kom till NA och fann en gemenskap som genomlidit samma helvete som hon själv så fann hon drogfriheten, honhar varit helt ren i 5 år nu. Vad säger du om det?
Där primärvård och psykvården misslyckades lyckades NA, det du!
Vad skulle du din bittergubbe rådigt henne till, fortsätta att skjuta upp house fast i små doser?
Din syster hade varit nykter även utan NA. Det var HON som tog beslutet att sluta och det var HON som slutade av EGEN kraft, inte någon jävla grupp som hjärntvättar henne. Statistiskt sett är gruppen verkningslös, men om de har hjärntvättat henne så löper hon högre risk att dö av depression och dö vid händelse av att hon testar igen. Där har du facit!
Senast redigerad av martin_katt 2016-03-11 kl. 07:12.
Citera
2016-03-11, 07:08
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Nu fattar jag varför du Martin Katt hatar AA, du vill ju fortsätta att missbruka, du vill inte leva nykter.
Du skriver tidigare att du tryckte i dej 24-36 folköl vilket motsvara 105-157,5 cl sprit per dag.
Och nu ligger du på 12-18 folköl om dagen vilket motsvarar el halvliter till en 75:a om dagen, då är man inte precis nykter på jobbet.
Vad roligt att du har grävt i min posthistorik!

Det där med 24-36 öl var något som jag skrev efter att jag hade lämnat AA och då var det ändå en gammal uppgift redan då. Vi kan ju citera för skojs skull:
Citat:
Nu är det min tur att skriva i den här tråden. Jag har druckit och knarkat lite väl mycket på senare tid och nu får det vara nog för ett tag.

Jag har i och för sig druckit betydligt mer förr i tiden (som värst var det 24-36 öl om dagen i en vecka i streck), men i och med att jag har familj och ett kvalificerat arbete så inser jag att jag har betydligt större fallhöjd nu än tidigare. Jag upplever det som att jag faktiskt har fått lättare att hantera alkoholen och bensodiazepinerna eftersom att jag numera tänker till i förväg innan jag tar dem. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att slänga i mig en liter sprit och fyra Xanor. På grund av detta så håller jag mig i 9 fall av 10 till folköl och jag använder endast benso sporadiskt i små doser vid behov.

Jag upplever även att jag på senare tid faktiskt kan sluta dricka när jag väl har börjat. Det är kämpligt, men det går.

Under förra helgen så drack jag mycket (12-18 folköl per dag) och detta har jag nu lyckats trappa ner till 3-6 folköl innan sänggående. Idag så tänkte jag försöka vara helt nykter. Jag tror att detta kan lyckas med lite vilja eftersom att jag inte känner mig abstinent.
Precis som jag skriver så har jag genomgått en resa där jag har gjort upp med AA:s lögner en efter en. När jag skrev ovanstående så hade jag inte kommit lika långt på min resa och det är möjligt att jag fortfarande var förvirrad av programbegrepp. Jag är fortfarande förvirrad av programbegrepp och det händer att jag kommer på mig själv med att behöva ta mig själv i kragen för att inte falla tillbaka. Det kan till exempel röra sig om att jag kommer på mig själv med att tveka i en situation eftersom att programmeringen säger åt mig att inte lita på mina känslor. Jag måste då ge AA och farbror Bill ett mentalt finger för att kunna göra det jag för stunden vill.
Citera
2016-03-11, 09:10
Medlem
Citat:
Vad roligt att du har grävt i min posthistorik!

Det där med 24-36 öl var något som jag skrev efter att jag hade lämnat AA och då var det ändå en gammal uppgift redan då. Vi kan ju citera för skojs skull: Precis som jag skriver så har jag genomgått en resa där jag har gjort upp med AA:s lögner en efter en. När jag skrev ovanstående så hade jag inte kommit lika långt på min resa och det är möjligt att jag fortfarande var förvirrad av programbegrepp. Jag är fortfarande förvirrad av programbegrepp och det händer att jag kommer på mig själv med att behöva ta mig själv i kragen för att inte falla tillbaka. Det kan till exempel röra sig om att jag kommer på mig själv med att tveka i en situation eftersom att programmeringen säger åt mig att inte lita på mina känslor. Jag måste då ge AA och farbror Bill ett mentalt finger för att kunna göra det jag för stunden vill.

Hur överviktig är du? Hur kan du tåla 24-36 öl per dag och ändå påstå att du mår bra?
Lägg där till alla piller du stoppar i dej, dina barn har verkligen inte en normal pappa, jag tror dom lider i det tysta.

Jag fattar inte riktigt alla de här uttrycken du har om programbegrepp osv men gissar att det är din sjuka skalle som svamlar.
Och varför drar du upp din farbror i diskussionen, jag skiter väl i din farbror, det handlar om dej och din bitterhet över ditt misslyckande att hålla dej fri från droger, all den bitterheten verkar AA få. Det är ju DU som misslyckats, inte AA.
Som jag skrev tidigare så försökte min syrra precis som du att bli kvitt sitt beroende men hon misslyckades hela tiden, år ut och år in tills hon fick hjälp på NA, när hon fick träffa likasinnade och dom hjälpte varandra så kunde hon sluta.
Hennes bästis (knarkväninna) bärjade också på NA samtidigt som syrran, efter 2 år så tyckte hon att hon var frisk och sket i NA, ett halvår senare var hon fast i knarkträsket igen, idag vet jag inte var hon håller hus, hon kanske är död, men min syrra lever ett fantastisk liv, har ett bra jobb, ett hus på landet och ägnar sin fritid åt NA och sina älskade hästar. Vad är så fel med det? Är du bitter på henne också eftersom hon kan leva ett nyktert liv och inte väger 150 kg och vräker i sej alkohol och piller?

NA fungerade för henne, hon är ett levande bevis för att NA fungerar, önskar t om dej bittergubbe att du också kunde hitta nykterheten och må ett gott och glatt liv som hon gör, hon är alltid positiv, glad, hjälpsam, en så otroligt fin människa, allt det har hon fått via NA. Du skulle behöva en slev av det.
Citera
2016-03-11, 12:06
Medlem
Titta!

https://www.youtube.com/watch?v=bJBcFDmDKgY

Det är ju lite skoj med ett gäng "agnostiker" som samlas och ber till gud tillsammans

Tolvstegsprogrammet har aldrig visat sig fungera statistiskt sett och kommer aldrig göra det, för folk som vill finna gud tillsammans och kalla sig agnostiker är AA strålande. Skål.
Citera
2016-03-11, 16:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Titta!

https://www.youtube.com/watch?v=bJBcFDmDKgY

Det är ju lite skoj med ett gäng "agnostiker" som samlas och ber till gud tillsammans

Tolvstegsprogrammet har aldrig visat sig fungera statistiskt sett och kommer aldrig göra det, för folk som vill finna gud tillsammans och kalla sig agnostiker är AA strålande. Skål.
Bra video! Hela poängen med farbror Bills kapitel till agnostikern i stora boken är ju att omvända agnostikern.

Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan tolka som vi uppfattade honom som något annat än ett billigt psykologiskt trick för att inte skrämma iväg nykomlingar. Det blir syntax error när man utser en sten (eller vad som helst) till Gud och detta var farbror Bill givetvis mycket väl medveten om. Det var aldrig meningen att något annat än Gud, Fadern, den allsmäktige skulle vara Gud i farbror Bills värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in