2015-03-21, 12:43
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Skulle min trovärdighet på något sätt minska om det kom fram att jag har bildat mig min uppfattning om tolvsteg på Korpberget?

Jag anar en mild kritik av tolvstegsprogrammet i ditt inlägg. Inser du inte att det kan vara skadligt för ditt eller någon annans tillfrisknande?

Jag är kritisk mot vissa sponsorer/terapeuter/behandlingshem, ja. Att det på något vis skulle vara dåligt för mitt eller andras tillfrisknande? Jag förstår dig inte, skulle det vara förbjudet på något vis? Din och andras kritik är inte tagen helt ur röven. Det finns idioter inom programmet. Jag har exempelvis träffat på folk som tycker att folk inte ska få dela om dom går på antidepp eller medicin mot bipolaritet.
Jag har träffat fler (inklusive terapeuter med 15+ år inom programmet) som tycker att dessa är idioter. Saken är att du tar dom värsta talibanerna och påstår att det dom gör och säger är dogmer inom programmet. Det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2015-03-22, 13:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Fortfarande inga svar på mina ärligt menade frågor, visst, du behöver inte berätta, men det vore intressant att höra vad som gjort dej så hatisk mot 12-steg och AA/NA.
Jag tycker att hatisk är fel ord. Jag debatterar tolvsteg lite till och från här på Flashback, i övrigt så engagerar jag mig överhuvudtaget inte i frågan.

Min inställning kommer (vilket jag i ett flertal trådar har givit uttryck för) av det faktum att jag upplever programmet som oerhört dogmatiskt, sekteristiskt och nedbrytande. Detta är inget som jag har hittat på själv, utan jag stödjer mig även på vad farbror Bill själv skrev i sina böcker samt vad många människor här på Flashback har vittnat om.

Ett av de tydligaste sekteristiska dragen inom tolvsteg är att ni sluter er och ser ner på de som står utanför programmet. Det finns ett otal exempel på detta i diverse sluta respektive ryggdunkartrådar. Det är svartvitt för er, antingen så är man nykter eller så är man inte det. Ni frågar sarkastiskt hur de går för de som försöker trappa ner. Ett återfall är ett återfall för er, oavsett om det handlar om en folköl eller månader av oavbrutet knarkande och supande.

Jag vänder mig även mot den antipsykiatri, självbild och destruktiva ärlighet (som i själva verket ofta är förnekande av känslor och oärlighet) som finns inom programmet, men detta kan du söka efter.

Jag tycker att det är ganska talande att de som är kritiska till tolvsteg här på Flashback (ingen nämnd, ingen glömd) ofta har ett antal år inom programmet. Detta är med all sannolikhet ingen slump, utan det tar sannolikt en viss tid att se igenom all dogma. Det är sannolikt även så att människor som är trasiga och kommer direkt från gatan eller behandlingshem till en början inte förmår att tänka kritiskt och analysera de uppenbara brister som finns i programmet. Lika talande är att de flesta som försvarar tolvsteg och hävdar att ni inte känner igen er i min och andras beskrivningar har relativt kort tid inom programmet. Du har väl runt ett halvår nu?
Citera
2015-03-22, 20:01
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Jag är kritisk mot vissa sponsorer/terapeuter/behandlingshem, ja. Att det på något vis skulle vara dåligt för mitt eller andras tillfrisknande? Jag förstår dig inte, skulle det vara förbjudet på något vis? Din och andras kritik är inte tagen helt ur röven. Det finns idioter inom programmet. Jag har exempelvis träffat på folk som tycker att folk inte ska få dela om dom går på antidepp eller medicin mot bipolaritet.
Jag har träffat fler (inklusive terapeuter med 15+ år inom programmet) som tycker att dessa är idioter. Saken är att du tar dom värsta talibanerna och påstår att det dom gör och säger är dogmer inom programmet. Det stämmer helt enkelt inte.
Saken är att du inte har varit i programmet speciellt länge. Bill skrev själv att hans uppfattningar måste introduceras gradvis, annars så riskerar rekryter att skrämmas iväg.

Det hedrar dig att du medger att min kritik inte är helt tagen ur luften. Det är bra att du inte förnekar att de tongivande personer (de så kallade talibanerna) som jag beskriver existerar inom XA. Är du beredd att gå lite längre och medge att dessa personer ofta är de som har längst tid inom programmet?

Tolvstegare brukar ofta slå sig för bröstet och hävda att de är omutligt ärliga. Saken är att man inom tolvstegsrörelsen har utvecklat ett eget språkbruk där ärlighet inte betyder samma sak som för människor utanför programmet. Utanför programmet så betyder ärlighet i stort sett avsaknad av lögn, men inom programmet så betyder ärlighet att dela med sig av all privat information (till exempel skall sexlivet redovisas för sponsorn i steg fyra) samt att inte ifrågasätta programmet. Det är dock helt i sin ordning att förneka fakta för människor utanför programmet. Detta är inte helt olikt hur exempelvis koranen säger att det är i sin ordning för muslimer att ljuga för otrogna om det gynnar islams sak.

Ett exempel på denna oärlighet (med detta menar jag oärlighet som den definieras utanför programmet) som jag har lagt märke till hos er tolvstegare på Flashback är de lögner (eller möjligtvis omedvetna osanningar) om konsekvenserna av att lägga korten på bordet inför myndigheter och arbetsgivare. Jag tänker exempelvis på tråden där en person frågade om det är möjligt att bli av med körkortet om man erkänner drogproblem för en läkare. Att svara något annat än jakande på den frågan är antingen oärligt eller okunnigt. Trots lagtexter, vittnesmål och kopior av myndighetsbeslut där detta bekräftades så satt det väldigt långt inne för tolvstegare att medge att så är fallet. Den enda tolkningen som jag kan göra av detta är att ni praktiserar steg tolv här på Flashback.

Som jag tidigare har skrivit så har nya medlemmar en smekmånad inom XA, och detta beror på hur farbror Bill beskriver rekryteringsprocessen i sina böcker. Jag befarar som jag tidigare har skrivit att du och andra tolvstegare här på Flashback kommer att komma till en punkt där ni antingen tvingas acceptera programmet och litteraturen utan invändningar eller hoppa av. Det är egentligen bara att titta på statistiken över avhopp samt att läsa de vittnesmål som finns här på Flashback för att inse detta.
Citera
2015-03-22, 20:22
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Det hedrar dig att du medger att min kritik inte är helt tagen ur luften. Det är bra att du inte förnekar att de tongivande personer (de så kallade talibanerna) som jag beskriver existerar inom XA. Är du beredd att gå lite längre och medge att dessa personer ofta är de som har längst tid inom programmet?

Den person jag främst tänker på har lång tid men det finns andra med längre tid som inte alls är såna.
Fan vad du debatterar oärligt förövrigt...nu har jag tydligen skrivit att talibanerna är dom tongivande...
Jag tycker du verkar vara en klok person med ärliga och goda motiv. Du behöver inte debattera på det viset du gör. Tillskriver mig åsikter jag inte har uttryckt, medvetet missuppfattar det jag skriver, blandar ihop vad jag skriver med vad andra skriver. Fan sluta.

Citat:
Ett exempel på denna oärlighet (med detta menar jag oärlighet som den definieras utanför programmet) som jag har lagt märke till hos er tolvstegare på Flashback är de lögner (eller möjligtvis omedvetna osanningar) om konsekvenserna av att lägga korten på bordet inför myndigheter och arbetsgivare. Jag tänker exempelvis på tråden där en person frågade om det är möjligt att bli av med körkortet om man erkänner drogproblem för en läkare. Att svara något annat än jakande på den frågan är antingen oärligt eller okunnigt. Trots lagtexter, vittnesmål och kopior av myndighetsbeslut där detta bekräftades så satt det väldigt långt inne för tolvstegare att medge att så är fallet. Den enda tolkningen som jag kan göra av detta är att ni praktiserar steg tolv här på Flashback.

Jo jag minns den tråden. Vill du fortsätta den diskussionen där? Så kan folk se vad jag har skrivit så att du kan sluta att ljuga om det.
Jag hävdade att det säkert händer men är mycket ovanligt och där har jag varken varit oärlig med mina upplevelser eller fel i sak.
Jag har träffat väldigt många beroende som har varit i processen att lägga av. Dom som har haft problem med transportstyrelsen har uteslutande varit folk med lobbar och domar för ringa, rattfylleri etc. på sig. Aldrig hört en människa som sökt hjälp frivilligt som fått dom problemen du varnar för.
Jag ljuger inte , har inga som helst problem att kasta skit på vården och myndigheter när det är berättigat.
Citera
2015-03-22, 21:29
Medlem

Jo, det stämmer, har bara ett halvår så jag har inte så stor erfarenhet som du har, med andra ord har jag inte stött på det som du beskriver. Jag går på 4-5 olika möten (olika platser i Stockholm) och inte på något ställe har man sett ner på de som tar återfall på återfall. Jag har varit på flertalet möten med mötesdeltagare som självmant sagt att dom inte är nyktra för tillfället och väljer att inte dela utan bara att lyssna. Efter dom mötena är det flera som stöttat den personen och frågat hur hen mår osv. Ingen har sett ner eller varit elak/sarkastisk på något sätt.

Inte har jag heller sett det sekteristiska som du beskriver, ingen har på något sätt frågat om jag gör eller vill göra de 12 stegen, samma vad gäller sponsorskapet. Min fundering blir då, var i hela fridens dar går du på möten, inte är det i Stockholm iallafall. Om du hittar ett sådant sekteristiskt och nedsättande möte i Stockholm, berätta gärna för mej så jag själv får gå ditt och uppleva det du beskriver, jag blir bara förbannad över sådant beteende men kan inte tro på dej förrens jag upplever det själv. Sån är jag.

Nu ska jag lyssna på ett talk "Don't woory, be grumpy" på You tube av en snubbe som heter Ajahn Brahm och meditera lite, det är bra för mej.
Senast redigerad av Pappa66 2015-03-22 kl. 21:36.
Citera
2015-03-22, 21:53
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0el
Är det någon mer än jag som blir fullkomligt galen på att sitta på AA/NA och lyssna på gamla gubbar som pratar om hur dålig dag dom har haft för att kärringen inte kan hjälpa till med flytten? Vad hjälper det att sitta o snacka om sina problem och känslor, det man ska göra på mötena är att föra budskapet vidare till andra som lider (tradition 5).

Det vart så drygt o springa på AA och lyssna på "klagandet" så vi öppnade en egen grupp DAA, om nån börjar snacka om sina känslor där så stoppar vi delningen, det finns inget tillfrisknande i en sådan delning och det hör hemma på en psykolog soffa.

Jag är nykter idag tack vare 12 stegen, DAA och att jag fortsätter leva i programmet varje dag (steg 10,11,12).

Vad pratar du om egentligen? Enligt vem skulle DAA arbeta på det här sättet? Finns inte ett enda möte som stoppar en delning för att den inte skulle handla om femte steget. Det finns ett eller två möten där man ber de som delar att tänka på det i inledningen men inte mer.

Det är dessutom en riktigt dålig idé att lyfta fram enligt mig. Det innebär att folk bara sitter och tjatar om exakt samma saker om och om igen (första steget och hur de hittade programmet och hur lyckliga de är. En nykomling behöver även höra att allt blir inte fantastiskt, livet fortsätter och du möter en massa problem som kan vara bra att höra att man inte är ensam om) istället för att använda möten till det som det är tänkt, nämligen en hjälp att klara av sin vardag.

Argumentet är något relativt nya medlemmar tar till, vilka är samma personer som ofta är de som slår blå boken i huvudet på folk istället för att fokusera på sitt eget tillfrisknande. Att som du beskriver sitta och göra andras inventeringar och störa sig på andras delningar betyder bara att du behöver jobba mer med ditt eget tillfrisknande och kanske fundera lite över devisen: Lev och låt leva!

Edit. DAA startades upp för att man ville fokusera på drogmissbrukare men utifrån AA´s tolv steg istället för NA´s sätt att arbeta med stegen. Det skiljer sig stort mellan gemenskaperna då NA har egna steg med en stegguide som tar väldigt lång tid att ta sig igenom. Tanken var att man skulle ta sig igenom stegen snabbare än inom tex NA, med hjälp av en sponsor och möten.
Senast redigerad av aisling 2015-03-22 kl. 22:16.
Citera
2015-03-22, 22:32
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Det är dessutom en riktigt dålig idé att lyfta fram enligt mig. Det innebär att folk bara sitter och tjatar om exakt samma saker om och om igen (första steget och hur de hittade programmet och hur lyckliga de är. En nykomling behöver även höra att allt blir inte fantastiskt, livet fortsätter och du möter en massa problem som kan vara bra att höra att man inte är ensam om) istället för att använda möten till det som det är tänkt, nämligen en hjälp att klara av sin vardag.
.

Jag var på en del AA-möten i början som var precis på det viset. Nästan alla delningar var ungefär "förr var jag en hemsk människa, oj vad jag betedde mig illa, sen hittade jag till AA nu är allt toppen!", gav mig inte ett skit.
Sen kan jag förstå jOEL lite, psykologsoffedelningar där man inte nämner hur NA/AA/DAA/whatever hjälper en eller hur man hoppas att det kan hjälpa en är väldigt tradiga.
Citera
2015-03-23, 18:13
Medlem
Citat:
Saken är att du inte har varit i programmet speciellt länge. Bill skrev själv att hans uppfattningar måste introduceras gradvis, annars så riskerar rekryter att skrämmas iväg.

Tolvstegare brukar ofta slå sig för bröstet och hävda att de är omutligt ärliga. Saken är att man inom tolvstegsrörelsen har utvecklat ett eget språkbruk där ärlighet inte betyder samma sak som för människor utanför programmet. Utanför programmet så betyder ärlighet i stort sett avsaknad av lögn, men inom programmet så betyder ärlighet att dela med sig av all privat information (till exempel skall sexlivet redovisas för sponsorn i steg fyra) samt att inte ifrågasätta programmet. Det är dock helt i sin ordning att förneka fakta för människor utanför programmet. Detta är inte helt olikt hur exempelvis koranen säger att det är i sin ordning för muslimer att ljuga för otrogna om det gynnar islams sak.

Som jag tidigare har skrivit så har nya medlemmar en smekmånad inom XA, och detta beror på hur farbror Bill beskriver rekryteringsprocessen i sina böcker. Jag befarar som jag tidigare har skrivit att du och andra tolvstegare här på Flashback kommer att komma till en punkt där ni antingen tvingas acceptera programmet och litteraturen utan invändningar eller hoppa av. Det är egentligen bara att titta på statistiken över avhopp samt att läsa de vittnesmål som finns här på Flashback för att inse detta.

Huvudet på spiken!
Citera
2015-03-23, 18:15
Medlem
Citat:

Jo, det stämmer, har bara ett halvår så jag har inte så stor erfarenhet som du har, med andra ord har jag inte stött på det som du beskriver. Jag går på 4-5 olika möten (olika platser i Stockholm) och inte på något ställe har man sett ner på de som tar återfall på återfall. Jag har varit på flertalet möten med mötesdeltagare som självmant sagt att dom inte är nyktra för tillfället och väljer att inte dela utan bara att lyssna. Efter dom mötena är det flera som stöttat den personen och frågat hur hen mår osv. Ingen har sett ner eller varit elak/sarkastisk på något sätt.

Inte har jag heller sett det sekteristiska som du beskriver, ingen har på något sätt frågat om jag gör eller vill göra de 12 stegen, samma vad gäller sponsorskapet. Min fundering blir då, var i hela fridens dar går du på möten, inte är det i Stockholm iallafall. Om du hittar ett sådant sekteristiskt och nedsättande möte i Stockholm, berätta gärna för mej så jag själv får gå ditt och uppleva det du beskriver, jag blir bara förbannad över sådant beteende men kan inte tro på dej förrens jag upplever det själv. Sån är jag.

Nu ska jag lyssna på ett talk "Don't woory, be grumpy" på You tube av en snubbe som heter Ajahn Brahm och meditera lite, det är bra för mej.

Inte så konstigt du hyllar 12-steg och tycker allt är toppen inom rörelsen. Du är nyfrälst! Inte så konstigt i början. Jag var likadan tills jag började tänka kritiskt och använda mitt förnuft.
Senast redigerad av Palkranen 2015-03-23 kl. 18:17.
Citera
2015-03-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Inte så konstigt du hyllar 12-steg och tycker allt är toppen inom rörelsen. Du är nyfrälst! Inte så konstigt i början. Jag var likadan tills jag började tänka kritiskt och använda mitt förnuft.

Hyllar 12 steg? Var har du fått det ifrån? Jag har inte skrivit det någon stans.
Nyfrälst? Vad menar du med det då?
Är det fel att umgås med andra beroendemänniskor och inte isolera sej? Är det fel att försöka hålla sej nykter (jag kan inte smådricka eller knapra lite piller, jag vräker i mej) med hjälp av möten där man stöttar varandra?

Vad är det kritiska tänkandet jag inte har? Ge exempel där jag blir duperad eller lurad.
Jag har gått på möten i ungefär 6 månader och har inte märkt av något elakt eller någon inre krets, visst, en del känner varandra väldigt bra sedan en tid men jag får ju också en del bekanta med tiden.
Inte på något möte försöker man indoktrinera mej att göra de 12 stegen eller skaffa mej en sponsor, inte på något möte har man försökt få mej att göra något jag inte vill, det enda jag gjort är att lyssna och prata, jag har iofs kokat kaffe 2 gånger men det var verkligen inte någon uppoffring.

Förklara dej gärna varför du tycker att jag är frälst. (Jag har aldrig varit religiös och är inte det nu heller på något sätt, bara nykter).
Citera
2015-03-24, 18:42
Medlem
Citat:
Hyllar 12 steg? Var har du fått det ifrån? Jag har inte skrivit det någon stans.
Nyfrälst? Vad menar du med det då?
Är det fel att umgås med andra beroendemänniskor och inte isolera sej? Är det fel att försöka hålla sej nykter (jag kan inte smådricka eller knapra lite piller, jag vräker i mej) med hjälp av möten där man stöttar varandra?

Vad är det kritiska tänkandet jag inte har? Ge exempel där jag blir duperad eller lurad.
Jag har gått på möten i ungefär 6 månader och har inte märkt av något elakt eller någon inre krets, visst, en del känner varandra väldigt bra sedan en tid men jag får ju också en del bekanta med tiden.
Inte på något möte försöker man indoktrinera mej att göra de 12 stegen eller skaffa mej en sponsor, inte på något möte har man försökt få mej att göra något jag inte vill, det enda jag gjort är att lyssna och prata, jag har iofs kokat kaffe 2 gånger men det var verkligen inte någon uppoffring.

Förklara dej gärna varför du tycker att jag är frälst. (Jag har aldrig varit religiös och är inte det nu heller på något sätt, bara nykter).

Absolut inget fel att hålla sig nykter! Det är jättebra!
Läs gärna bakåt i tråden om tolvsteg och AA. Orkar inte dra allt om igen.
Senast redigerad av Palkranen 2015-03-24 kl. 18:48.
Citera
2015-03-24, 18:47
Medlem
Geggusveckuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Utveckla gärna vad du menar med tänka kritiskt och använda ditt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in