Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-08, 01:48
  #709
Medlem
felpost
Citera
2013-09-08, 02:02
  #710
Avstängd
Jag vill inte vara för kategorisk, även om jag ofta är det. Så vill jag ändå försöka se NA/AA nyanserat. Jag gick där 8ggr. Alltid tungt påverkad - förutom sista gången tror jag. I början var jag imponerad av det som sades - i första timman (men sen kommer ju alla delningar). Det är mycket visdom. Men sen märkte jag att det upprepades varje gång. Det upprepades 8 ggr, och det verkar som det räckte för mig... I got the message. Och då var jag ändå påverkad! Men enligt alla experter och NA självt så är man ju "väck". Men det är man faktiskt inte, helt alls! Som alla missbrukare vet...

Jag har haft funderingar på att gå dit igen, någon gång iaf. Men varje gång det är möte, så känner jag inget behov av stöd alls. Jag är tillräckligt stark inom mig själv. Och då frågar jag mig, va fan ska jag gå dit då för? Hittills så har jag inte funnit något bra svar på det. Istället så kommer jag alltid fram till i det läget, att det tvärtom är negativt att gå dit!
Jag vill ju bli/vara stark inom mig själv. Att gå dit - i det läget när jag känner mig stark, är tvärtom nedbrytande. Jag har ingen lust att prata om droger, och vara del av det falska spektaklet som kallas för "gemenskap"; och ägna sig åt irrationella saker som "andlighet", och höra dessa monologer.
Det finns inga dialoger, och ingen feedback tillback. Det är en avgörande dålighet. Jag kan inte identifiera mig med dessa personers "delningar". Många har varit rena i år. Och man hör på delningarna, att det snarare är en social sällskapsklubb - som inte är social heller.

Snart 2 månader clean. Det finns väl ett steg, där man ska erkänna sig maktlös, hjälplös. Men jag gav aldrig, eller kommer aldrig ge upp. Ty jag är en sån som aldrig ger upp. Så bara det steget kändes kränkande när jag läste det, och dessutom så skulle man ge upp till högre andlig makt... Fan, jag är inte 5 år liksom. Sånt kan jag inte finna mig i bara. Ej heller det steget att jag ska be alla om förlåtelser. Det är inte jag som ska be om förlåtelse... Tycker också det är lite kränkande att man förutsätter, att man har en massa att be om förlåtelse för... Det är inte riktigt så sakerna är, för mig iaf. Kommer inte ihåg några andra steg. Men gissar att de är av samma typ...

Jag har inte granskat NA/AA i det minsta detalj, inte alls. Behövs inte. Bara läst typ högst en sida. Men jag går på det, och det som sägs, och hur man genomdriver sakerna.

Men jag vill inte förbjuda NA/AA. Däremot så är jag lite sur över att de fuckar upp en hel del stackars utsatta krakars psyken. De som blir rena, blir trallnissar med sitt evangelium.
Citera
2013-09-08, 21:24
  #711
Medlem
Motherships avatar
Det har varit en givande diskussion, jag kommer när jag hinner formulera mig, skapa en ny tråd - om varför jag tycker att programmet (som jag ser det) är ett bra program, att det hjälper en massa människor till ett värdigt liv.

Jag slutar nu försvara AA/NA då jag av princip aldrig deltar i deras möten, och har inget som helst behov av att göra det heller. I extrema undantagsfall kan det hända med det är sällsynt.

AA/NA är vad dom är, med sin historia och sina medlemmar.
Citera
2013-09-09, 00:57
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Det har varit en givande diskussion, jag kommer när jag hinner formulera mig, skapa en ny tråd - om varför jag tycker att programmet (som jag ser det) är ett bra program, att det hjälper en massa människor till ett värdigt liv.

Jag slutar nu försvara AA/NA då jag av princip aldrig deltar i deras möten, och har inget som helst behov av att göra det heller. I extrema undantagsfall kan det hända med det är sällsynt.

AA/NA är vad dom är, med sin historia och sina medlemmar.

Lugnt du e inte den första att försvara skiten och sen komma med ngn B ursäkt för att lämna tråden när du märker att. "Fan mina argument håller ju inte". Har bara en sak att säga. Kom tillbaka till forumet. Det fungerar
Citera
2013-09-09, 12:10
  #713
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Lugnt du e inte den första att försvara skiten och sen komma med ngn B ursäkt för att lämna tråden när du märker att. "Fan mina argument håller ju inte". Har bara en sak att säga. Kom tillbaka till forumet. Det fungerar

Det är/var inte alls så - men det är så många saker som "ni" pratar om NA/AA som inte stämmer på den gemenskap som jag tillhör - och jag tycker att det är mer intressant att skapa en ny tråd - som jag välkomnar er alla till...
Citera
2013-09-17, 19:33
  #714
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Mycket intressant. En blog som kanske kan intressera dig: http://dunu.info/nykterhetens-forbannelser/

Tack, det var en intressant artikel. En av grejerna som han tog upp kände jag igen mig i speciellt, att man bytar ut besattheten av det man missbrukar mot besattheten över begreppet "nykterhet". Dvs att man jobbar sönder sig med att vara så "nykter" som möjligt hela tiden. I AA/NA kallar man det för att vara "tillfrisknad".

Detta tillstånd eller vad man ska kalla det blir man aldrig klar med utan måste hela tiden upprätthålla genom dagligt bedjande/mediterande och självrannsakanslistor samt att hela tiden försöka vara andra till hjälp. Självuppoffring tycks i AAs litteratur vara synonymt med att vara "tillfrisknad". Exempel på detta ges här :

http://first164.blogspot.co.uk/2013/...story.html?m=1

I motsats mot vad 12 stegstorskarna både i denna tråd och på våra behandlingshem försöker antyda, så finns inga bra bevis på att "andlighet" eller tro på högre makter, om så endast en sten, är ett bra motmedel mot varken missbruk eller allmänt dåligt mående. Bland den seriösa forskning som faktiskt gjorts i detta ämne pekas snarare på motsatsen :

http://www.huffingtonpost.co.uk/dr-r...anada%20Living
__________________
Senast redigerad av tumbleeweed 2013-09-17 kl. 19:41.
Citera
2013-10-16, 21:42
  #715
Medlem
Economicums avatar
Ska ev gå på mitt första NA-möte imorgon. Kan man gå på stängda möten eller är det bara för VIPs? Många är just stängda, hittar bara ett som är öppet.

Kollade på den här sidan NA-guiden.

mvh
Citera
2013-10-16, 23:44
  #716
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Ska ev gå på mitt första NA-möte imorgon. Kan man gå på stängda möten eller är det bara för VIPs? Många är just stängda, hittar bara ett som är öppet.

Kollade på den här sidan NA-guiden.

mvh

De öppna mötena är också för anhöriga eller andra utan problem för att de ska få en insikt.

De "stängda" är de vanliga mötena.
Citera
2013-10-17, 10:09
  #717
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
De öppna mötena är också för anhöriga eller andra utan problem för att de ska få en insikt.

De "stängda" är de vanliga mötena.

Ja okej. Vad gör man under ett sådant här standardmöte? Hur blir det när man kommer som helt ny?
Citera
2013-10-17, 10:27
  #718
Medlem
lousys avatar
Jag har närvarat vid ett NA-möte i mitt liv och det var faktiskt riktigt intressant. Det är ungefär samma program som GA och AA använder sig av, det är bara beroendet som är annorlunda och tacklas på lite andra sätt.




Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Vad gör man under ett sådant här standardmöte? Hur blir det när man kommer som helt ny?

Man presenterar sig, säger hur länge man varit ren, man läser lite ur en bok och sen ger man sin terapi. Det fungerar lite annorlunda från möte till möte men i regel brukar nykomlingar bli väldigt välkomnade och folks terapier fokuseras ofta på att hjälpa och rådge nykomlingen.
Citera
2013-10-17, 17:10
  #719
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Man presenterar sig, säger hur länge man varit ren, man läser lite ur en bok och sen ger man sin terapi. Det fungerar lite annorlunda från möte till möte men i regel brukar nykomlingar bli väldigt välkomnade och folks terapier fokuseras ofta på att hjälpa och rådge nykomlingen.

Jo det stämde, fick stort bemötande. Alla kramades och höll handen osv hehe. Alla gav även sina telefonnummer och jag vet inte hur många "välkomnande" jag fick. Jag själv berättade en del och med ganska bra ton så de fick bra intryck tydligen.

Det här med Gud osv handlar väl inte om kristendom eller liknande. utan snarare att alla har sin egen "gud" och tror på en positiv framtid. Jag förstod dock inte vad de läste ur för bok eller var texten till "bönerna" kom ifrån?
Det enda jag störde mig lite på var väl att man inte fick debattera varandras berättelser, lite synd.

Vidare ska man alltså vara helt nykter när man är där? Det var ju inte en annan
Citera
2013-10-17, 17:27
  #720
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Jag själv berättade en del och med ganska bra ton så de fick bra intryck tydligen.

Spelar inte så stor roll vad du ger för intryck som nykomling. Många som kommer till något av mötena kan ibland gråta eller skrika i frustration över vad de gjort när de varit "aktiva".

Citat:
Det här med Gud osv handlar väl inte om kristendom eller liknande.

Nej, det handlar om Gud som du uppfattar det. De kallar väl det för Högre Kraften eller något liknande, kan jag tänka mig? Det är något man upplever i rummet efter att ha medverkat där en längre tid, en sorts koppling till andra människor som man oftast totalt struntade i tidigare.

Citat:
Jag förstod dock inte vad de läste ur för bok eller var texten till "bönerna" kom ifrån?

Nu har jag inte läst igenom NA-boken men jag förmodar att den är ungefär likadan som GA eller AA i det att det mest är visdomsord som generellt passar in på alla som varit aktiva i ett visst missbruk.

Citat:
Det enda jag störde mig lite på var väl att man inte fick debattera varandras berättelser, lite synd.

Varför var det synd? Det är inget debattmöte.

Citat:
Vidare ska man alltså vara helt nykter när man är där? Det var ju inte en annan

Helst ska man vara det, ja. Hela konceptet bygger på ärlighet och öppenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback