2012-10-04, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Du har rätt, det är otroligt svårt att läsa av tonlägen i inlägg. Så jag kanske drog förhastade slutsatser. Jag fick det intrycket bara. Du är säkert superlycklig, vad vet jag?

Hursomhelst, så är statistiken ointressant. Hade det gällt ett nytt antibiotikum som alla har samma förutsättningar att ta så hade det varit en annan femma.
Nu handlar det om en till större delen mental åkomma som missbruk de facto är. Hela 12 stegs processen kräver villighet att hänge sig till nya idéer. Alltså räcker det med att Kalle är ditskickad av dina soc-sekreterare och egentligen inte vill sluta för att du ska säga att programmet misslyckats med honom. Eller att kalle vill lägga ner att skjuta horse men vill fortsätta kröka. Eller att han vill kunna kicka en spliff men inte ta tjack.

"there are three kinds of lies. Lies, damned lies and statistics"

Jag kan till exempel med statistik bevisa att ju större skostrlk du har - desto högre IQ har du. Det är bara att göra urvalskriteriet på barn mellan 4 och 14 år.

Förstår du?

Och jag blev ju inte nykter utan 12 steg. Jag blev nykter MED 12 steg säger jag ju. Jag försökte flera år utan 12 steg. Jag försökte MED 12 stegsmöten utan stegen. Jag testade att göra stegen delvis och misslyckades. Det funkade först när jag gjorde exakt allt min sponsor föreslog.

Därmed inte sagt att det fungerar för alla andra, eller att alla blir lyckliga av 12 steg.

Och det kanske tar 1½ minut att skriva ett inlägg. Men 304 inlägg om 12 steg? Och alla timmar du letat info för att stödja din tes?
Och när du pratat med soc-skereterare och politiker? Har du nån hemsida om detta också?
Varför allt detta engagemang?

Jag förstår bara inte varför du driver din "kamp"? Och du behöver naturligtvis inte svara, det kanske är personligt. Det var mest av nyfikenhet.

Hej!

1. Jag är lycklig, jag brukade säga att jag var lycklig i programmet åxå men det var inte sant, programmet hindrar oss från att tänka. "Mina tankar är min fiende" är en destruktiv livsfilosofi.

2. För att jag ens ska ta en titt på "statistik" ska den vara relevant, en metaanalys gjord med kontrollgrupper och hela kittet, "jag känner en kille som har en kompis som säger att.." eller "jag och mina kompisar tycker.." är inte statistik utan anekdotisk bevisföring och är inte intressant. Det finns massor med forskning på ämnet.

3.Jag har visst postat 0,14 inlägg per dag, du har postat över 3 per dag, vart vill du komma?
Jag har berättat min historia förr men tar det igen.

Sista tiden i programmet kände jag att det inte stämde, till sist fick jag ett moment of clarity och reste mig och gick från mötet och klippte bandet till programmet, när jag talade med mina programvänner klippte de banden för att hålla sig till vinnarna.

Senare träffade jag andra som hoppat av men inte ifrågasatt programtänket for att "ta det säkra före det osäkra". Jag såg att gamla medlemmar höll kvar programtänket fast de inte var kvar i programmet. Till sist träffade jag en gammal programvän som börjat ifrågasätta och faktiskt rota i arkiven.

Jag kände att jag var tvungen att ta reda på hur allt låg till som ett led i att bli fri från hjärntvätten jag blivit utsatt för. Mycket tid gick åt under en tid men nu har jag allt klart för mig.

Under grävandet lyckades jag stänga AA sveriges hemsida, jag använde deras protokoll för att göra statistik samt länkade till AA som källa. De stängde sidan helt under en tid, nu är den lösenordsskyddad. Inte särskilt transparent va?

Även en del behandlingshem ändrade sina hemsidor efter att vi ifrågasatt fantasisiffror om Tolvstegsmodellens förträfflighet. (jag vet att vi inte diskuterar behandlingshem här men de är närmare besläktade än vad du förstår).

Jag har ingen hemsida eller annat engagemang i ämnet men när någon målar upp programmet som paradiset händer det att jag gör en varudeklaration, ibland kommer en programtomte och bjäbbar och då lägger jag ett par minuter då och då det är allt. Jag tycker bara att gemene man ska ha klart för sig vad AA är och inte är.

**Hick**
Citera
2012-10-04, 06:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Oj är du här igen.
Hej hej.

Alltså jag är superdupertydlig med att 12 stegen är en andlig lösning. Men du och jag ser inte på andlighet på samma sätt, det tror jag vi konstaterat under ganska många sidor nu. Att bete sig andlig för mig är att göra tvärt om mot vad jag gjorde när jag knarkade och söp. Då ljög jag konstant, var otrogen mot min tjej, slogs, sålde knark, bröt mot alla lagar jag kunde.

Nu försöker jag alltså vara hederlig, vänlig, tolerant, trogen, omtänksam, vänlig och schysst. Det är andlighet för mig. Och vi har ju redan pratat om det här med gud. Gud för mig är något helt annat än för dig. Jag vet inte vad gud är för mig. Jag ber, men jag vet inte till vad.

Och att be till gud är bara en del av steg 11. En liten del av 1 steg i ett program av 12 stycken steg. Den största vändningen kom för mig i steg 4 när jag insåg vilket arsle jag varit (se ovan) och i steg fem , när jag erkände det, och sen i steg 6 och 7 när jag försöker göra nåt åt det.

Förstår du?

Du, den där äckliga tonen kan du lägga ner.... Tror du att du är en moderator här? Sen är jag inte din vän. Snarare så ser jag dig som en självgod självbedragare som far med osanning. Det är ett faktum att ni inte är tydliga med er "andlighet". Det kan vem som helst se på era "injudningar" - ni nämner inget om Gud. Sen när man kommer dit så blir man överrumplad av att ni börjar prata om Gud och ni släcker ljuset plötsligt, och tänder ljus och ber.
Och grupptrycket får göra göra sitt...
Är det detta folk som vill bli drogfria efterfrågar?
Ni vet att ni mörkar detta, och alltså ljuger ni.
Sen visst är det så som din kompis säger här, at läser man "stegen" så nämner ni Gud flera gånger. Men då hjar ni redan fått folk dit och kan börja suggerera! Det är det som är meningen.
Snacka om att leva i en livslögn, lilla vännen.
Lilla vännen tror du inte jag vet att det frälsande med ditt evangelie ingår i ett av DINA steg?
Det är alltså för DIN skull.

Nä, var ärliga, inte förljugna. Kör med tydlighet om eran Gud redan vi alla inviter, vad ni är för typ av organisation. En relgiös organisation, och folk gillar inte såna idag, och det vet ni. Det är därför ni mörkar och vilseleder. Jag vill ju kalla det lögn, då det är medveten vilseledning.
Citera
2012-10-04, 18:36
Medlem
Honeymonsters avatar
De säger att 12 steg finns inte för dem som behöver det, utan för dem som vill ha det.
Mötena är verkligen inte medicinen för alla. Det är en viss typ av personligheter som är frälsta av hela idén.
Möten var verkligen inte min grej asså, men visst har jag lärt mig en del matnyttigt om missbrukarpersonligheten. Och de 12 stegen arbetar jag på ibland, själv dårå utan någon sponsor, för att utveckla mig själv. Att rannsaka sig själv och lyfta fram ens starka sidor är något som gynnar alla, även de som inte har problem med missbruk.

Peace
Citera
2012-10-04, 19:29
Medlem
rantaruntiringis avatar
Jag undrar om det är ett måste att gå på möten för att skaffa sponsor? Eller finns det sponsorer som skulle kunna tänka sig att "sponsra" nån som inte går på möten men ändå vill jobba i stegen?
Citera
2012-10-04, 19:49
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Jag undrar om det är ett måste att gå på möten för att skaffa sponsor? Eller finns det sponsorer som skulle kunna tänka sig att "sponsra" nån som inte går på möten men ändå vill jobba i stegen?
Det blir nog svårt att hitta en sån sponsor, vart ska du leta om inte på möten? Med det sagt är det säkert inte omöjligt att hitta någon som ställer upp, men var beredd på att bli nekad också.
Citera
2012-10-04, 21:01
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Det blir nog svårt att hitta en sån sponsor, vart ska du leta om inte på möten? Med det sagt är det säkert inte omöjligt att hitta någon som ställer upp, men var beredd på att bli nekad också.

Tänkte kanske höra med vänner som är insatta o flitiga mötesbesökare om de kan hjälpa mig att hitta nån och förmedla kontakt.

Är detta scenario möjligt?
Citera
2012-10-05, 10:08
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Tänkte kanske höra med vänner som är insatta o flitiga mötesbesökare om de kan hjälpa mig att hitta nån och förmedla kontakt.

Är detta scenario möjligt?
Jovisst, det är fullt möjligt. Om du bara vill ha någon som kan guida dig i stegen, så finns det väldigt mycket trevliga människor på www.intherooms.com, där finns det säkert de som vill hjälpa till!
Citera
2012-10-05, 10:29
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Jovisst, det är fullt möjligt. Om du bara vill ha någon som kan guida dig i stegen, så finns det väldigt mycket trevliga människor på www.intherooms.com, där finns det säkert de som vill hjälpa till!

Tackar så mycket!
Citera
2012-11-16, 23:38
Medlem
redrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffdragon
Nej jag ångrar mig, du har ju fan fått psykos ...
Kan inte annat än att hålla med.
Citera
2012-11-17, 12:00
Medlem
Hummlas avatar
Vilka andra sätt finns det att bli drogfri på? Jag pallar inte med att sitta på möten och prata framför 20 pers eller sitta på behandlingshem och gå upp i en talarstol flera gånger per dag och sitta i ring.
Det går inte för jag avskyr att prata framför mycket folk som kommer o går hela tiden.
Citera
2012-11-19, 08:58
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Vilka andra sätt finns det att bli drogfri på? Jag pallar inte med att sitta på möten och prata framför 20 pers eller sitta på behandlingshem och gå upp i en talarstol flera gånger per dag och sitta i ring.
Det går inte för jag avskyr att prata framför mycket folk som kommer o går hela tiden.

Om du gör som du alltid gör och agerar som du alltid gjort - kommer det bli som det alltid varit.
En stor del för mig i att nyktra till var att inse att mitt sätt inte fungerade och jag behövde ett nytt.

Alla "jag gillar" eller "jag hatar" måste bort och ersättas med nåt nytt, oavsett vad jag tyckte och tänkte om dem.

Men andra metoder är KBT t.ex. dock tror jag att de bäst diskuteras i en annan tråd
Citera
2012-11-20, 01:11
Medlem
Kan nån beskriva hur man redovisar sitt stegarbete? Hur avgörs det att individen är redo för nästa steg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in