2010-11-04, 18:01
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
1. Det är Open Office som gäller för din del. 2. Beror på vad du har för hårdvara.
heter det inte libreoffice nu för tiden?
eller har dom inte ändrat än?
Citera
2010-11-04, 18:07
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riisen
heter det inte libreoffice nu för tiden?
eller har dom inte ändrat än?
Libre Office är en avknoppning. Båda lever parallellt men utvecklas olika.
Citera
2010-11-04, 18:25
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Jag kan inget om Ubuntu men är intresserad av att byta från windows. En nybörjarfråga; Jag är beroende av Microsoft office i jobbet (Excel, Powerpoint, Word). Kan man installera detta i Ubuntu eller är det Open office som gäller i så fall?

Jag fattar att Ubuntu inte är lika "redo för Skrivbordet" som t ex XP, men är det mycket plock med Ubuntu för att det ska funka?

Jag har både Open Office och Word 2007 installerat på mitt Ubuntu. Excel och Powerpoint borde också fungera. Vill dock uppmärksamma dig på att du kan behöva följa en guide för att få Word att fungera.
Citera
2010-11-04, 18:27
Bannlyst
Denna streamade video förklarar lite om varför man ska köra Linux:

http://www.blip.tv/file/388239/
Citera
2010-11-04, 18:29
Medlem
Förr var jag inte så imponerad av det, men nu är Ubuntu som jag använder riktigt stabilt och även riktigt snyggt out of the box! Känns mäktigt att det är gratis, svårt att fatta det nästan.
Citera
2010-11-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Jag kan inget om Ubuntu men är intresserad av att byta från windows. En nybörjarfråga; Jag är beroende av Microsoft office i jobbet (Excel, Powerpoint, Word). Kan man installera detta i Ubuntu eller är det Open office som gäller i så fall?

Jag fattar att Ubuntu inte är lika "redo för Skrivbordet" som t ex XP, men är det mycket plock med Ubuntu för att det ska funka?

Jag kan rapportera att Office-paketet fungerar klockrent för mig, det bra guider hur man installerar i WIne. En negativ sak dock: Access verkar inte fungera att köra i wine, åtminstone får inte jag det och många andra har påpekat det på nätet vet jag.

Om det är mycket plock? Min uppfattning är att det som inte körs native (via Wine) kan i allmänhet kräva 5 minuters extra pillande, men i övrigt rullar allt man behöver prickfritt.
Citera
2010-11-04, 18:43
Medlem
TroyMcLures avatar
Behöver ett operativsystem som går köra helt och hållet från ett usb. En annan anledning till varför jag valde det är att det är enkelt att installera och hantera. Tar tid att hålla på ordna med antivirus, omständiga uppdatering, använda tredjepartsprogram som ccleaner för att rensa registret etc i Win7. Med osx tvingas jag betala ett överpris för överdesignad hårdvara (och hårdvaru-kompabilitet med tex. hackintosh är rätt dålig).

Huvudanledningen är nog att jag med linux kan modifiera systemet precis hur jag vill. Uppskattar verkligen denna frihet samt möjligheten att få det att fungera bra även på äldre datorer. I både win och osx känner jag mig låst i default-utseendet och är mer eller mindre tvingad att använda en nyare dator.
Citera
2010-11-04, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toledomahn
Denna streamade video förklarar lite om varför man ska köra Linux:

http://www.blip.tv/file/388239/

"Jättebra" video. Ljudet är typ två sekunder efter bilden. Någon korkad Linux-användare som har satt ihop videon?
Citera
2010-11-04, 19:11
Medlem
Slapsticks avatar
Varför linux? För att jag bara vill använda datorn. Linux (eller snarare, Ubuntu) minimerar väldigt effektivt allt pyssel runt omkring själva användandet. På sin höjd tvingas man trycka på "Installera uppdateringar" och fylla i sitt lösenord när uppdateringar blir tillgängliga.

Det är skitkul att pyssla och trassla när pysslandet och trasslandet är självvalt, men omotiverat trassel får mig bara att må dåligt. Ubuntu får mig inte att må dåligt mer än högst ett par gånger om året (vid varje ny release), vilket är betydligt mer sällan än Windows.
Citera
2010-11-04, 19:39
Medlem
mygans avatar
För att linux är kul, det är inte windows. Tycker jag
Citera
2010-11-04, 20:00
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
För att linux är kul, det är inte windows. Tycker jag
Bra svar! Är förmodligen den viktigaste anledningen att jag håller på med det med.
Citera
2010-11-04, 20:33
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuze
Libre Office är en avknoppning. Båda lever parallellt men utvecklas olika.
ahh.. jag som missuppfattade nyheten på phoronix
men tack för upplysningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in