2010-11-03, 21:25
Bannlyst
Just nu så använder jag inte Linux, men har gjort tidigare.

Allt började när jag gick andra året på EL-programmet på gymnasiet, och hade precis börjat min inriktning på Data. Då var det en kille i tredje ring som använde Ubuntu som standard-OS. Jag blev genast intresserad då jag bara hört om Linux tidigare, men aldrig sett det.

Jag fick med en skiva hem av min lärare har jag för mig, om det kan ha varit 7.10 jag fick. Jag installerade på min laptop som ändå skulle installeras om, och jag älskade det! Som någon annan skrev så kände jag mig "närmare" mitt operativsystem än någonsin tidigare med Windows. Jag hade mer kontroll, Ubuntu hade även ett mer behagligt utseende med dess beigea/ljusbruna färger, och jag gillar att "Start"-menyn ligger i överkant på skärmen.

Det som fått mig att inte helt gå över till Ubuntu är väl att jag aldrig får mina spel att fungera helt felfritt, samt att jag inte får Vent/Skype att fungera som de ska. Så fort detta är fixat så byter jag, utan tvekan.

Några fördelar med Linux istället för Windows:
- Priset
- Säkerheten
- Möjligheterna att konfigurera
- Prestandakraven, fungerar på skitdatorer utan att slöa sig fram, samt bootar snabbare

Nackdelarna då:
- Okompatibelt, svårt att få WIndowsspel/program att fungera helt felfritt, men det går oftast ändå
- Kan vara lite krångligt att lära sig i början, men när man lärt sig är det underbart!

Om jag ska tipsa om en viss dist du bör börja med så är det ofc Ubuntu. Man lär sig hur grunderna fungerar väldigt fort, Gnome är jätteenkelt att lära sig att navigera i.

Det var väl allt. Lycka till med Linux, om du bestämmer dig för att testa det!
Citera
2010-11-03, 21:36
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Har du provat någon mainstream distro någon gång? Mandriva, *buntu, fedora, opensuse osv. För en normal användare så behöver man aldrig röra en konsoll.

http://www.tuxradar.com/node/33
http://www.youtube.com/watch?v=3MHbnyCJi-k <-- Inte så vetenskapligt... men men...

Vad är fel med grafiska gränssnitten? Om man har en mainstreamdistro med stabila paket så är det inget fel. Om man däremot kör t.ex. Arch så kan det hända att man får några buggar eftersom man alltid har det senaste. I windows är det sällan man har hela systemet uppdaterat.

Dessutom så, tack vare program-repos, så fungerar alltid alla program med varandra. Inga inkompatibla versioner eller liknande.

Tycker du att det är helt ok att din dator krashar och du förlorar allting du arbetade på? Ungefär så är det med blåskärmar. Jag har _aldrig_ erfarit något liknande i något annat operativsystem. Visst, vissa program kanske hänger sig. Men då bara dödar man det programmet så kan man köra igen.

Windows i all sin ära... Men de som vet mer än grundläggande om det systemet och är kvalificerade nog att vara till riktigt god hjälp arbetar nog som det. Eftersom Linux är ett öppet system (och den mesta mjukvaran runtomkring) så kan vem som hellst lära sig allt som finns att veta. Därför är hela internet support.

Jag har aldrig varit med om att min windowsmaskin krashar på det sättet du beskriver...
Angående boottiderna i den där videon så var de ju ganska exakt lika snabba?
En sak jag älskar med Linux måste jag erkänna är att det aldrig ruttnar med tiden som de gamla windowsversionerna gjorde och man var mer eller mindre tvungen att formatera nån gång om året.. å andra sidan så släpps ju en ny release av Ubuntu två gånger om året och när man vill uppgradera är det allt som oftast säkrast att göra en clean install, vilket jag tycker är lika meckigt som att formatera Windows..

Jag menar inte att Linux är värdelöst, jag försöker bara se hela grejen lite mer objektivt.. Linux funkar grymt bra som serverOS och i vissa mobiltelefoner, men jag väntar fortfarande på en tilltalande desktopvariant.
Citera
2010-11-03, 21:44
Medlem
Titus pollos avatar
Jag började använda Ubuntu för snart två år sen efter 16 år med windows. Hade testat olika linux genom åren men det föll alltid på att det var så krångligt och att man inte kunde spela de senaste spelen. Men en dag beslöt jag mig för att prova den senaste versionen av Ubuntu och ge den en chans.
Var beredd på att jag måste lära mig en massa kommandon.
Men blev förvånad att den var så enkel och snabb och att man kan om man vill göra i princip vad man vill med den, det är bara att googla. Vad man än vill göra så har någon annan gjort det förut och lagt upp en Howto.
Visst det är kommandon men det handlar om att klippa och klistra om man inte vill lära sig vad kommandona betyder (det är inga komplicerade kommanon heller)

Fröjd var att inte behöva hålla på med brandväggar och antivirusprogram. Man behöver i princip aldrig hämta någontonting utanför Ubuntus egen kontrollerade programbank med över 25 000 olika program. Nästan allt som finns till windows finns i samlat i programbanken. Nu med version 10.10 har det blivit ännu enklare då de infört ett mjukvarucenter.

Vill du göra det ännu enklare så rekommenderar jag Ubuntu.se där engagerade ubuntuanvändare gjort en "remix", dvs de har plockat ihop en specialkonfigurerad Ubuntuversion som är enklare för nybörjare (t.ex. lagt in olika codecs för filmer och ljud så man behöver aldrig bry sig om olika medieformat.

Jag tröttnade på windows efter det, insåg hur begränsad man var med den, tråkig och för att inte tala om segheten. Jag trodde att jag hade Windows i topptrim så bra som man kunde ha den och visste inte att den var slö egentligen
Nu dualbootar jag bara när jag ska spela spel, för windows är ett utmärkt spel-OS, det går inte att komma ifrån.
Senast redigerad av Titus pollo 2010-11-03 kl. 21:49.
Citera
2010-11-03, 23:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aceton-Sture
En enkel fråga till er som använder det, varför valde du Linux?
Skall jag vara helt ärlig tycker jag att linux är skräp, men jag använder det därför att:
- Solaris är under Oracles kontroll.
- OSX har alldeles för mycket Applekonstigheter (och så är man bunden till Applehårdvara)
- BSD har lite klent hårdvarustöd
- Plan9 har på tok för klent hårdvarustöd (även om det är det enda moderna OS jag stött på som verkar någorlunda vettigt)
- Open source är en jävligt bra ide (ja, jag drar faktiskt ofta nytta av det faktum att jag har tillgång till källkoden)
- Jag använder Wine för att spela spel, och det funkar klart bättre på Linux än något annat OS.

I övrigt är jag ö.h.t. inte intresserad av att använda ett OS som inte har sina rötter djupt nere i UNIX, av många anledningar, men framför allt att det i allmänhet finns en alldeles för klen uppsättning userspace-verktyg.
Det finns dessutom ett par grundprinciper som gör livet mycket enklare som användare:
- ett verktyg löser ett problem, och gör det bra
- allt är en fil (dvs allt går att kommunicera med via filhandtag)
- allt är text (dvs all data du behöver ha in och ut ur program kan representeras som text)
- allt går att automatisera (detta är egentligen summan av de två ovanstående punkterna, och i viss mån även den första)
- nätverkstransparens från grunden.. inget jävla skit som är klistrat ovanpå i konstiga specialklienter (mer eller mindre ett specialfall av "allt är en fil")
Citera
2010-11-04, 00:34
Medlem
Riisens avatar
jag håller med penol700
linux blir lätt uppmålat lite snyggare än det är.
och just på den grafiska delen,
så kommer nog wayland göra mycket när det släpps på riktigt tror jag
för X är väldigt uråldrat
och gallium3d har jue gjort underverk detta år

men som sagt än så länge är det inget os jag rekomenderar
till folk som inte är riktigt intreserade..

men linux community'n är riktigt awesome!
Citera
2010-11-04, 00:36
Medlem
alciadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Hoppas inte mitt inlägg tolkades som ett skryt/sättapåplatsinlägg i sann FB-anda, för det var verkligen inte min avsikt.

Ber om ursäkt igen om jag framstod som otrevlig, då just den här delen av FB är den enda trevliga och jag vill att det fortsätter så!
Absolut inte, jag är verkligen ingen avancerad användare, därför blir jag förvånad när folk påstår att Linux kräver specialkunskaper, för det saknar jag. Som sagt, jag pekar och klickar, och har ett par windowsprogram i wine, som jag klickat och pek-installerat.
Mitt mobila bredband fungerar förresten mycket bättre under linux än windows.
Windowsmaskinen har ibland svårt att koppla upp öht, och tappar signalen ibland och måste startas om för att koppla upp igen. Aldrig sådana problem med linux, antar att den som skrev linuxrutinerna var lite vassare än den som skrev telenors/huaweis programvara.
Mint hade jag lite problem med när jag testade den, suse gillade jag inte heller.
Ubuntu tycker jag just nu är det absolut bästa noob-alternativet om någon vill prova.
Citera
2010-11-04, 09:07
Medlem
hashs avatar
Tja....varför linux?
Alla har väl sina skäl?

Själv använder jag linux för att det är gratis och lätt att ändra något om något inte är som man vill.
Klart att mitt jobb också har påverkat mig i valet av OS, då jag använder unix dagligen på jobbet, så blir det automatiskt praktiskt för mig även att använda det privat, eftersom jag kan koda grejer hemma och flytta enkelt till jobbet.

Det mesta kan man väl fixa grafiskt idag, men en van nix-användare föredrar oftast terminal/konsol då man oftast kan jobba fortare med kodning, editering, filhantering osv....
Ska man surfa runt på webben, så är väl de flesta överens om att surfa i konsol/terminal suger fett.

Styrkan i linuxdistarna är inte grafiskt, utan vad som finns under huven.
Citera
2010-11-04, 10:31
Medlem
Anledningen till att jag kör linux är för att om något går sönder kan jag fixa det, och om något inte funkar som jag vill kan jag fixa det. Jag anser också att användaren ska bestämma över operativsystemet och inte tvärt om.

Linux är bäst för mig MEN om man inte kan programmera ser jag inte så stor anledning att använda linux.
Citera
2010-11-04, 12:13
Medlem
shib12s avatar
Har kört flera distar, har förkärlek till Linux men ändå gett upp hoppet pg.a den dåliga hårdvarusupporten i grunden.

Klart det finns lösningar på de flesta problemen, men anser att jag inte har den tiden det krävs att banka terminal i timvis för att få en simpel grej som WLAN (tex) att fungera..

Visst det ligger väl hos tillverkaren att styra upp och lätta lite på trycket när det gäller drivisar, men någonstans med vägen har det alltid blivit ett moment 22 för min del.
Citera
2010-11-04, 12:15
Medlem
Jag kan inget om Ubuntu men är intresserad av att byta från windows. En nybörjarfråga; Jag är beroende av Microsoft office i jobbet (Excel, Powerpoint, Word). Kan man installera detta i Ubuntu eller är det Open office som gäller i så fall?

Jag fattar att Ubuntu inte är lika "redo för Skrivbordet" som t ex XP, men är det mycket plock med Ubuntu för att det ska funka?
Senast redigerad av A. Elkins 2010-11-04 kl. 12:24.
Citera
2010-11-04, 12:32
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Jag kan inget om Ubuntu men är intresserad av att byta från windows. En nybörjarfråga; Jag är beroende av Microsoft office i jobbet (Excel, Powerpoint, Word). Kan man installera detta i Ubuntu eller är det Open office som gäller i så fall?

Jag fattar att Ubuntu inte är lika "redo för Skrivbordet" som t ex XP, men är det mycket plock med Ubuntu för att det ska funka?
1. Det är Open Office som gäller för din del. 2. Beror på vad du har för hårdvara.
Citera
2010-11-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins

Ubuntu fungerar väldigt bra "out of the box", skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in