2010-11-03, 14:51
Medlem
Ondves avatar
Tyckte att windows kändes så inkapslat och ofritt. Vid ett trassel med att få min piratkopierade version att uppdatera för ett par år sedan gick jag över helt till linux istället. Ångrar inte detta en sekund.

Har kört några olika distar på några olika burkar och aldrig stött på problem som inte gått att lösa. Flashplugin är det enda som varit besvärligt, men det har löst sig det också även om prestandan suger lite.

Stabiliteten är en sak jag trivs med. Sällan datorn hänger sig.

Dessutom är det ett stort pluss att det är gratis.
Citera
2010-11-03, 14:59
Medlem
Kör man inte Linux är man ingen riktig flashbackare.
Citera
2010-11-03, 15:30
Medlem
ScorchPipes avatar
Kör CentOS på min server

Hade ingen anledning att köra windows där.
Känns som man lär sig mer med linux också
Citera
2010-11-03, 15:39
Medlem
hck1s avatar
För tillfället kör jag linux på min laptop som enda operativ och dualboot på min desktop (spel=windows)

Ett par av anledningarna till att jag kör linux:
-Intresserad som fan
-Du kan göra allt, ändra på allt hur du vill (inte exakt men you get my point)
-Det fungerar mycket bra, jag har haft min laptop igång i 20 dagar och uppdaterat osv utan att behöva reboota en enda gång och den är lika snabb som när jag startade den för 20 dagar sedan.
-Det tar otroligt lite minne också, idle tar mitt system 126mb RAM.
-Tar du en färdig dist så är det FÄRDIGT, du har openoffice/annat word program(kanske inte en suite) aka du behöver inte betala M$ först 1200 för "starter" sen 3000 för Office^^

Men det som är skönast är nog att man aldrig behöver bry sig om/betala års licens för antivirus, sålänge man bara surfar o knäcker grannarnas trådlösa...

Ser absolut ingen anledning att köra windows sålänge man inte arbetar med t.e.x CAD program, eller spelar alla dem senaste spelen.

En sak till, community, den är gigantisk, need help? you got it!

Man kan i de flesta fall också komma i kontakt med utvecklare för program, be dem lägga in stöd för något eller liknande. Mycket trevligt.

Ja de var som sagt bara en liten del av anledningarna.
Citera
2010-11-03, 19:27
Medlem
penol700s avatar
Nog för att Linux kan vara bra till mycket, men allvarligt, trådar som denna spårar alltid ur och Linux uppmålas som något helt felfritt och det bästa som hänt sen Jesus.

Sanningen är ju inte riktigt så enkel.

-Visst kan man få en Linuxdist att boota snabbare är en Windows installation, men en basic installation av en nybörjardist har jag aldrig sett boota snabbare än en vanlig Windowsinstallation.
-Hela internet är din support. Visst men exakt vad hindrar folk från att hjälpa varandra när det kommer till frågor om Windows?
-Stabilitet? Ja själva kärnan är det väl inget fel på, men de grafiska gränssnitten är vad jag upplevt hopplöst mycket opålitligare än det Microsoft erbjuder, att man får en blåskärm var och varannan dag med Windows har jag aldrig fattat vad det kommer ifrån.
-Linux är lättare att använda än windows. Kanske skulle vara sant om alla var mer vana vid kommandon är pek och klick.. men så är det inte.

Jaja.. jag blir säkerligen halal-slaktad för det här inlägget.. och det kan jag lägga till som en ganska negativ del med att vara Linuxanvändare: Om man tycker att Mac-användare är fanatiska så har man aldrig diskuterat med en Linux-användare.
ALLT är tredjepartstillverkares fel.
Citera
2010-11-03, 20:01
Medlem
alciadas avatar
Penol 700, det var rätt länge sen du använde linux?
Jag pekar och klickar, inget annat.
du kan ju testa själv, ett förslag på Ubuntu-remix med viss kommersiell kod.
En bra grej med linux är att det går snabbt att installera också.
Inga problem att köra från sticka, man får rota lite i bios oftast.
Citera
2010-11-03, 20:09
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alciada
Penol 700, det var rätt länge sen du använde linux?
Jag pekar och klickar, inget annat.
du kan ju testa själv, ett förslag på Ubuntu-remix med viss kommersiell kod.
En bra grej med linux är att det går snabbt att installera också.
Inga problem att köra från sticka, man får rota lite i bios oftast.
Tack för tipset, men jag använder redan Linux dagligen och skulle tippa på att jag gjort uppåt 50-60 installationer!
Citera
2010-11-03, 20:35
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700

-Visst kan man få en Linuxdist att boota snabbare är en Windows installation, men en basic installation av en nybörjardist har jag aldrig sett boota snabbare än en vanlig Windowsinstallation.
-Hela internet är din support. Visst men exakt vad hindrar folk från att hjälpa varandra när det kommer till frågor om Windows?

Tänkte inte "halal" slakta dig, men alla mina installationer av linux har bootat snabbare än windows, oavsett datorns hårdvara, och oavsett om jag har 10 eller 100 program installerade.
Jag vet inte hur du lyckas få en linux dist att starta saktare.
Och jag menar naturligtvis från 0 till färdigt att starta valfritt program.

Visst finns det support till windows finns ingen som sagt att det inte gör det.
"Blåskärms felkoder" finns det miljarder och miljarder svar / fix på, dock känner jag att det är lättare att fixa linux, för den enkla lösningen i windows är oftast att dra en fräsh formatering, men sure även jag har "fixat" windows system utan att formatera så vi e klara på den sidan.

Edit2:

Att det finns buggar i de grafiska delarna håller jag med om.
En sak jag har irriterat mig lite på nu är att jag har kört fluxbox ett tag, sjukt nimt, men sen drog jag in dropbox som plötsligt installerade gnome och startade gnome när jag startar dropbox, jag vet om att det säkerligen är jag som gjort fel, men det är lagom irriterande...

Sen har det hänt att nån magisk knapp kombination har stäng av tint2 som jag kör, och sen lyckas jag inte starta tint2 igen, för configgen ligger inte där den "ska" =) (kör linux mint 9 med fluxbox för jag har inte orkat annat.)
Senast redigerad av hck1 2010-11-03 kl. 20:41. Anledning: stavfel
Citera
2010-11-03, 20:58
Medlem
alciadas avatar
Citat:
Tack för tipset, men jag använder redan Linux dagligen och skulle tippa på att jag gjort uppåt 50-60 installationer!
Jag förstår.
Du är säkerligen en mer avancerad användare än jag, vilken dist använder du, och vad gör du som inte går att peka-klicka sig igenom?
Jag har ubuntu och har inte öppnat terminalfönstret sedan installationen av mediecodecs.
Citera
2010-11-03, 21:09
Medlem
För mig handlar det mest om att testa på någonting nytt och lära sig saker. Jag kör fortfarande mest Windows i desktopmiljö, men under någon valfri linuxdist känner jag mig närmare systemet på något sätt (kan man uttrycka det så?). Det känns som att jag själv har kontroll av vad som händer och kan få datorn att göra vad jag vill. Det går givetvis under Windows också, men det är mer gömt och krångligt.
Jag är även ett stor fan av den "centrerade databasen" med paket. Att uppdatera hela systemet på två sekunder...mmm. Till skillnad från andra här i tråden bryr jag mig nog inte särskilt mycket om Microsofts monopol och priset, det är ingenting som väger i mina beslut i alla fall.
Men allt handlar väl om smak, vad man själv tycker känns bäst.
Citera
2010-11-03, 21:11
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alciada
Jag förstår.
Du är säkerligen en mer avancerad användare än jag, vilken dist använder du, och vad gör du som inte går att peka-klicka sig igenom?
Jag har ubuntu och har inte öppnat terminalfönstret sedan installationen av mediecodecs.
Hoppas inte mitt inlägg tolkades som ett skryt/sättapåplatsinlägg i sann FB-anda, för det var verkligen inte min avsikt.

Har en halvgammal laptop som jag leker med Linux på.. har Debian, Ubuntu och Crunchbang installerat där, då jag gillar pakethanteraren...
Kan väl göra det mesta med pek ock klick, men vissa saker är fortfarande bra mycket smidigare att göra med kommandon... viss filhantering, vissa installationer (ett måste ibland om inget radikalt har hänt som jag missat).. sen är några av mina favoritprogram utan ett grafiskt gränssnitt som t ex irssi och rtorrent.

Jag vill förmodligen mest av alla att till exempel Ubuntu ska kunna konkurrera på allvar med komersiella (Ubuntu är väl också det till viss grad), men sanningen är att det helt enkelt inte är där än, även om det närmar sig mer och mer för varje release.
För mig är Linux inom en överskådlig framtid inget mer än ett hobby-OS. (bortsett från vissa servervarianter).

Ber om ursäkt igen om jag framstod som otrevlig, då just den här delen av FB är den enda trevliga och jag vill att det fortsätter så!
Citera
2010-11-03, 21:18
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Nog för att Linux kan vara bra till mycket, men allvarligt, trådar som denna spårar alltid ur och Linux uppmålas som något helt felfritt och det bästa som hänt sen Jesus.

Sanningen är ju inte riktigt så enkel.

-Stabilitet? Ja själva kärnan är det väl inget fel på, men de grafiska gränssnitten är vad jag upplevt hopplöst mycket opålitligare än det Microsoft erbjuder, att man får en blåskärm var och varannan dag med Windows har jag aldrig fattat vad det kommer ifrån.
-Linux är lättare att använda än windows. Kanske skulle vara sant om alla var mer vana vid kommandon är pek och klick.. men så är det inte.

Jaja.. jag blir säkerligen halal-slaktad för det här inlägget.. och det kan jag lägga till som en ganska negativ del med att vara Linuxanvändare: Om man tycker att Mac-användare är fanatiska så har man aldrig diskuterat med en Linux-användare.
ALLT är tredjepartstillverkares fel.

Har du provat någon mainstream distro någon gång? Mandriva, *buntu, fedora, opensuse osv. För en normal användare så behöver man aldrig röra en konsoll.

http://www.tuxradar.com/node/33
http://www.youtube.com/watch?v=3MHbnyCJi-k <-- Inte så vetenskapligt... men men...

Vad är fel med grafiska gränssnitten? Om man har en mainstreamdistro med stabila paket så är det inget fel. Om man däremot kör t.ex. Arch så kan det hända att man får några buggar eftersom man alltid har det senaste. I windows är det sällan man har hela systemet uppdaterat.

Dessutom så, tack vare program-repos, så fungerar alltid alla program med varandra. Inga inkompatibla versioner eller liknande.

Tycker du att det är helt ok att din dator krashar och du förlorar allting du arbetade på? Ungefär så är det med blåskärmar. Jag har _aldrig_ erfarit något liknande i något annat operativsystem. Visst, vissa program kanske hänger sig. Men då bara dödar man det programmet så kan man köra igen.

Windows i all sin ära... Men de som vet mer än grundläggande om det systemet och är kvalificerade nog att vara till riktigt god hjälp arbetar nog som det. Eftersom Linux är ett öppet system (och den mesta mjukvaran runtomkring) så kan vem som hellst lära sig allt som finns att veta. Därför är hela internet support.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in