2010-11-06, 05:01
Medlem
Ajaxxs avatar
Anledningen till att jag började använda Ubuntu var för att jag läste här och blev nyfiken. Vi behövde en ren surfdator som hela familjen kunde använda, en s.k. köksdator.

Frågade här på forumet och blev rekommenderad Ubuntu. Laddade ned och skapade en .iso -fil och bootade upp. Efter en kort stund var jag med Ubuntu, inkl Open Office, och det fungerade utan några problem alls alltid. Detta är en av anledningarna antar jag. Ha aldrig haft ett enda problem. I och för sig har datorn pensionerats och ersatts av en iPad, som familjen älskar ännu mer.
Citera
2010-11-06, 05:34
Bannlyst
Svar på topic:

Linux är GRATIS
Linux är LAGLIGT
Linux är ÖPPET
Linux är FRITT!
Linux är emot företag som Microsoft och Apple som är marknadsdominerande!
Linux är just nu virus/spy/ad-awarefritt.
Linux är Copyleft,
Linux är GNU.
Linux är för en fri och öppen marknad.

Det borde väl räcka!

Var är ödlan nu då?
Citera
2010-11-06, 09:53
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Vad är skillnaden mellan en "öppen" och en "stängd" font? Jag förstår inte hur en font kan betraktas som "öppen", eller motsatsen.

Hur ska man, som helt ny Ubuntu-användare, veta vad man ska knappa in i terminalen för att få hem codecs att spela upp helt vanliga video- och musikfiler med?

1. Att vem som helst inte får använda dem?

2. Nej det vet man inte, men 6 av 10 filformat stöds inte by default i Windows. Hur ska då den användaren veta hur han ska göra? Är man inte kapabel att göra EN Google-sökning så bör man nog inte sitta vid en dator

EDIT: Med öppen/stängd menade jag givetvis licensen
Citera
2010-11-06, 10:10
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toledomahn
Roligt detta!

När topic är "varför linux" så börjar alla prata ubuntu!

Hehe...Det finns ju Fedora, opensuse, mandriva, debian, Gnewsense också.

Ingen som kommer till deras försvar?

Vem bryr sig om dom? ~1.5 % av alla webbläsare som körs är från en linuxburk. Alla dom du nämner är alltså piss i sjön. Ska man försvara linux får man faktiskt vara beredd att försvara ubuntu också eftersom det är den som folk (kanske) känner till och är allmänt ett utsikte utåt för linux.

Citat:
Svar på topic:

Linux är GRATIS
Linux är LAGLIGT
Linux är ÖPPET
Linux är FRITT!
Linux är emot företag som Microsoft och Apple som är marknadsdominerande!
Linux är just nu virus/spy/ad-awarefritt.
Linux är Copyleft,
Linux är GNU.
Linux är för en fri och öppen marknad.

Det borde väl räcka!

Var är ödlan nu då?

Låt oss analysera detta från ett användarperspektiv.

Windows är mer eller mindre gratis för det flesta. Antingen piratkopierar man det, får med en OEM-licens från datortillverkaren (då är priset bortabstraherat från användaren, ergo den finns inte). Ett sista alternativ kan man få det gratis om man t.ex. är student som jag.

Har du en riktig licens för windows är den både laglig och - häpnad - supportad vilket innebär att du kan ringa och få hjälp. Vilket var Canonicals telefon-nr nu igen?

Öppet och fritt - fina ord, men vad spelar det för roll för Maria Svensson, 39 som vill kolla sin mail?

Användare som är kapabla till att använda en linuxdist får inte virus på andra plattformar heller. UAC + Uppdaterat + sunt förnuft är en vinnare.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
1. Att vem som helst inte får använda dem?

2. Nej det vet man inte, men 6 av 10 filformat stöds inte by default i Windows. Hur ska då den användaren veta hur han ska göra? Är man inte kapabel att göra EN Google-sökning så bör man nog inte sitta vid en dator

EDIT: Med öppen/stängd menade jag givetvis licensen

För att det är lättare ett dubbelklicka på en exe som gör allting åt dig än att haxxa runt i terminalen?
Citera
2010-11-06, 10:34
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Vem bryr sig om dom? ~1.5 % av alla webbläsare som körs är från en linuxburk. Alla dom du nämner är alltså piss i sjön. Ska man försvara linux får man faktiskt vara beredd att försvara ubuntu också eftersom det är den som folk (kanske) känner till och är allmänt ett utsikte utåt för linux.

Windows är mer eller mindre gratis för det flesta. Antingen piratkopierar man det, får med en OEM-licens från datortillverkaren (då är priset bortabstraherat från användaren, ergo den finns inte). Ett sista alternativ kan man få det gratis om man t.ex. är student som jag.

Har du en riktig licens för windows är den både laglig och - häpnad - supportad vilket innebär att du kan ringa och få hjälp. Vilket var Canonicals telefon-nr nu igen?

Öppet och fritt - fina ord, men vad spelar det för roll för Maria Svensson, 39 som vill kolla sin mail?

Användare som är kapabla till att använda en linuxdist får inte virus på andra plattformar heller. UAC + Uppdaterat + sunt förnuft är en vinnare.

För att det är lättare ett dubbelklicka på en exe som gör allting åt dig än att haxxa runt i terminalen?

Du tycker verkligen att det är lättare att ladda ner en fil och köra den än att bara klistra in ett kommando i terminalen och trycka enter? Dessutom finns detta i programcentralen också så man kan installera det grafiskt om man vill det, med endast 3 klick!
Citera
2010-11-06, 10:41
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Du tycker verkligen att det är lättare att ladda ner en fil och köra den än att bara klistra in ett kommando i terminalen och trycka enter? Dessutom finns detta i programcentralen också så man kan installera det grafiskt om man vill det, med endast 3 klick!

Pakethanteringssystemet är helt ok.

Men jag håller fast vid att det är lättare för vanligt folk att dubbelklicka på "install_messenger.exe" än att "bara listra in ett kommando i terminalen". Det brukar nämligen ofta bli lite mer kommandon sen..

En terminal är inte värdig ett modernt operativsystem. När linux gör sig av med den för gott är jag beredd att kalla linux redo för desktop.
Citera
2010-11-06, 11:01
Bannlyst
Citat:
Windows är mer eller mindre gratis för det flesta.

Ja, även för mig som tankar gratis!!!

MEN skillnden mellan dig och mig är att jag är altrulist och du är egoist!!!
Citera
2010-11-06, 12:31
Medlem
Jag kör Linux på min "Workstation" då jag tycker att det är roligare att jobba i, man får mer gjort och på ett smidigare sätt. Hur skönt är det liksom inte att kunna använda sig av flera "Workspace" när man jobbar med flera saker samtidigt?

Sen kör jag Linux på min HTPC då det är otroligt resurssnålt och att vänta flera minuter på att den ska starta är inget iaf jag känner för.

Sen vill jag även få ut max prestanda av mina burkar och inte ha ett antivirusskydd som ligger i bakgrunden och suger cpu kraft hela tiden.

Detta är väll sakerna som är värda att nämna här... Finns ju så klart flera anledningar till
Citera
2010-11-06, 12:36
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ja, även för mig som tankar gratis!!!

MEN skillnden mellan dig och mig är att jag är altrulist och du är egoist!!!

På vilket sätt är jag egoist? Min kopia av windows är 100 % legal.
Citera
2010-11-06, 13:11
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen

Detta inlägg är ett utmärkt stöd för Linux, detta att MS använder sig av agenter att sprida FUD. De flesta står på MS lönelista, denna tomten arbetar nog gratis, MS gillar inte piratkopiering.
Citera
2010-11-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Detta inlägg är ett utmärkt stöd för Linux, detta att MS använder sig av agenter att sprida FUD. De flesta står på MS lönelista, denna tomten arbetar nog gratis, MS gillar inte piratkopiering.
Rotmos har en poäng, vad är telefonummret till supporten för Linuxsystemen?

Sen detta flera nämner med flera desktops det använde jag ju i windows för 6 år sedan redan.

Varför ska en normal användare använda något Linuxsystem?
Citera
2010-11-06, 13:26
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund

Ja, du suger säkert av Richard Stallman's slemmiga penis varje kväll. har hört från källor jag tyvärr inte kan nämna att den gode Richard har en hel hög med underordnade som sprider ut sin vidriga Open-Sourcepropaganda och ställer upp på det mesta.

Poängen är, varför byta till ett sämre alternativ? Som power user kan du spara någon krona eller två, men du kommer snabbt irritera dig på att det saknas en hel del grejer. Speciellt bildbehandling och officepaketet är det de flesta faktiskt saknar.

Har faktiskt aldrig hört någon påstå att oo.org är lika bra som ms office. Och då rör jag mig dagligen i lokaler där människor spottar ut sin avsky över ms.

Faktum är, att i praktiken erbjuder linux väldigt lite för det dagliga bruket av en dator. En sak jag nämnde tidigare som jag gillar med linux är X. Vilket förhöjer min produktivitet, men remote desktopstödet i windows funkar också helt ok när jag vill arbeta på avstånd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in