2013-02-16, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Vad är "ohederligt" med Drubas hypotetiska jobb? Varför skulle inte han få göra som han vill, vill du ha din frihet på bekostnad av hans frihet?

Jag brukade se det som en skämtsam pik, men det gamla talesättet "BSD is for people who love UNIX, Linux is for people who hate Microsoft" har verkligen blivit sant.

Det undrar jag med. Vad är "ohederligt" med hans jobb om jag menar att han kan ta ett vanligt hederligt programmerarjobb på ett företag och få en fast inkomst i minst samma storlek?
Citera
2013-02-16, 23:52
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Det undrar jag med. Vad är "ohederligt" med hans jobb om jag menar att han kan ta ett vanligt hederligt programmerarjobb på ett företag och få en fast inkomst i minst samma storlek?

Jag kanske misstolkade ditt inlägg men det verkar ju som att du tycker att han istället för att köra sitt eget race bara ska acceptera att hans kod hamnar ute på nätet och istället sätta sig och koda på något "vanligt" företag.
Ja om det nu blev så så är det väl ganska givet att han får bita i det sura äpplet men det är ju knappast önskvärt, hans kod, han bör rimligtvis bestämma vad som händer med den.
Citera
2013-02-17, 19:44
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det är tyvärr sant. Jag önskar att denna värld inte var så grym, men tyvärr är den så. Förhoppningsvis kommer RAR att gå i graven snart.

Nu är det väl bara i warez-sammanhang jag personligen använder RAR iof....

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia.
Dissar inte linux, har backtrack i virituell maskin när jag vill busa och en linuxdistro som jag redan skrev. Men håller mig till Windows vänliga klimat med trevliga och icke elitistiska användare som mer än gärna förklarar hur du gör för att optimera både mjuk- och hårdvara. Finner helt enkelt Linux slöare än windows (direct x11 är ju underbart när man ska spela) och att linux hårdvarustöd suger samt avsaknad av spel gör ju linux till ett stort fail med alla som besitter kompetent hårdvara. Jag håller fast vid att windows funkar bättre för mig, men dem med sämre hårdvara som kanske inte klarar W7/8 kanske ska lära sig linux om dem inte vill ha xp.

Windowsspel kommer alltid att vara snabbare i Windows, det är ju snarare ett smärre mirakel att det går att använda i Linux överhuvudtaget.
Spel som är gjorda för Linux, bör prestera ungefär likvärdigt.

Vad är det för hårdvara som inte fungerar bra för dig i Linux?

Själv har jag nog inte haft problem med hårdvarustödet i Linux dom senaste 10 åren.
Senast redigerad av X_surfer 2013-02-17 kl. 19:46.
Citera
2013-02-17, 21:55
Medlem
hashs avatar
Citat:
Dissar inte linux, har backtrack i virituell maskin när jag vill busa och en linuxdistro som jag redan skrev. Men håller mig till Windows vänliga klimat med trevliga och icke elitistiska användare som mer än gärna förklarar hur du gör för att optimera både mjuk- och hårdvara. Finner helt enkelt Linux slöare än windows (direct x11 är ju underbart när man ska spela) och att linux hårdvarustöd suger samt avsaknad av spel gör ju linux till ett stort fail med alla som besitter kompetent hårdvara. Jag håller fast vid att windows funkar bättre för mig, men dem med sämre hårdvara som kanske inte klarar W7/8 kanske ska lära sig linux om dem inte vill ha xp.

Visst är en del windows-spel dåliga i linux, men det finns en viss kompabilitet iaf.

Hur många linux-spel har du fått igång i Windows?
Citera
2013-02-18, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag kanske misstolkade ditt inlägg men det verkar ju som att du tycker att han istället för att köra sitt eget race bara ska acceptera att hans kod hamnar ute på nätet och istället sätta sig och koda på något "vanligt" företag.
Ja om det nu blev så så är det väl ganska givet att han får bita i det sura äpplet men det är ju knappast önskvärt, hans kod, han bör rimligtvis bestämma vad som händer med den.

Åter igen: Varför skulle han få sitt enligt honom själv tokbra program stulet bara för att ett gäng intelligenta människor har valt att producera något bättre och sedan visa exakt hur de gjorde samt dela med sig av denna vinst åt mänskligheten helt gratis? Hur vet vi för övrigt att han själv inte använt sig av programbibliotek, program och operativsystem som gjorts tillgängliga helt gratis när han suttit och producerat sina egna tokbra program? Vad har han på internet att göra när i stort sett hela nätet vilar på Unix i sin idag fria form av Berkleylicensierad teknisk elegans? Är det någon som är parasit så är det han själv.
Citera
2013-02-18, 09:55
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Åter igen: Varför skulle han få sitt enligt honom själv tokbra program stulet bara för att ett gäng intelligenta människor har valt att producera något bättre och sedan visa exakt hur de gjorde samt dela med sig av denna vinst åt mänskligheten helt gratis? Hur vet vi för övrigt att han själv inte använt sig av programbibliotek, program och operativsystem som gjorts tillgängliga helt gratis när han suttit och producerat sina egna tokbra program? Vad har han på internet att göra när i stort sett hela nätet vilar på Unix i sin idag fria form av Berkleylicensierad teknisk elegans? Är det någon som är parasit så är det han själv.

Hela hans premiss var ju att någon lyckades stjäla hans källkod, om någon annan bara lyckas göra samma sak fast bättre så är det en annan femma. Och vad spelar det för roll om han har använt BSD-licenserad kod? BSD-licensen tillåter explicit andra att göra precis det, det är ett val som dessa utvecklare har gjort(och just den friheten brukar lyftas upp titt som tätt när det ska bråkas om BSD vs GPL), precis som att andra får välja att inte publicera sin kod eller att GPL-licensera den om man inte vill låta någon annan ta för sig utan att ge tillbaks.
Och ditt tjafs om att man parasiterar om man använder internet utan att dela med sig av sin egen kod är bara korkat. Är Cisco IOS open source? Eller Junos? Etc. Eller vi kanske rentav ska hjälpa den amerikanska försvarsmakten med tanke på att internet startade hos DARPA?
Citera
2013-02-18, 10:33
Medlem
Richard-Feynmans avatar
Har använt Ubuntu nu i över ett år och får säga att jag är missnöjd.
Hypen om att linux skulle vara något utöver det vanliga stämmer inte.
Upplever det som att det är mer ostabilt än Windows 7, ofta kraschar det o har sig.

Nördarna får glorifiera bäst de vill men det är bara ett ytterligare ostabilt operativsystem.

Med det sagt gillar jag Ubuntu och kommer förmodligen använda det livet ut.
Senast redigerad av Richard-Feynman 2013-02-18 kl. 10:38.
Citera
2013-02-18, 10:37
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Feynman
Upplever det som att det är mer ostabilt än Windows 7, ofta kraschar det o har sig.

Nördarna får glorifiera bäst de vill men det är bara ett ytterligare ostabilt operativsystem.

Personligen håller jag med dig, Linux är inte anpassat för desktop-miljö.
Men om du nångång ska fixa ihop en server så tycker jag du borde testa Linux igen (men ta då hellre tex Debian än Ubuntu).
Citera
2013-02-18, 14:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Du får nog vidareutveckla ditt resonemang för det fetmarkerade kontraherar varandra.
Citera
2013-02-18, 15:12
Medlem
Cecilia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Windowsspel kommer alltid att vara snabbare i Windows, det är ju snarare ett smärre mirakel att det går att använda i Linux överhuvudtaget.
Spel som är gjorda för Linux, bör prestera ungefär likvärdigt.

Vad är det för hårdvara som inte fungerar bra för dig i Linux?

Själv har jag nog inte haft problem med hårdvarustödet i Linux dom senaste 10 åren.
Haft lite problem med ett ATI kort och mitt nuvarande Nvidia funkar slött som fan på ubuntu. Har väldigt bra grafikkort, men ubuntu segar ändå.

Är verkligen inte såld på Linux, tycker det inte alls är lika stabilt som W7. Aldrig haft ett enda problem med W7 och det är helt otroligt.
Citera
2013-02-18, 19:59
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Du är missnöjd med Ubuntu men vill ändå använda det livet ut?
jaja...

Citat:
Haft lite problem med ett ATI kort och mitt nuvarande Nvidia funkar slött som fan på ubuntu. Har väldigt bra grafikkort, men ubuntu segar ändå.

Är verkligen inte såld på Linux, tycker det inte alls är lika stabilt som W7. Aldrig haft ett enda problem med W7 och det är helt otroligt.

Atis drivrutiner suger tyvärr när det kommer till Linux, Nvidias brukar fungera bättre.

Använde du open.source drivrutinen eller den proprioritära?

Kör själv med ett lite halvgammalt 8800 GT och det fungerar fint som snus.

Men återigen är det spel du kör genom Wine, får du dessvärre räkna med att prestandan kan bli lite svajig.
Citera
2013-02-18, 20:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Men återigen är det spel du kör genom Wine, får du dessvärre räkna med att prestandan kan bli lite svajig.

Ännu ett skäl att inte köra Linux. Varför i all världen ska man spela på en plattform där grafikprestandan är under all kritik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in