2010-11-17, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Till att börja med så ser det vita gult ut. Jag ställer in Monitor Proof color och aktivrerar Proof Colors, då blir det vita vitt. Men är jag i CMYK-läge så kan jag inte byta Proof-läge.

Kan du förklara lite vad det där är för någonting och hur det fungerar? Skärmkalibrering fungerar väl endsat med någon form av hårdvara?
Citera
2010-11-17, 21:09
Medlem
Hej! Behöver hjälp. Ska fixa en logga till en väns företag. Men dit som loggan skulle skickas så tog dom bara mot loggor utan bakgrund. Alltså ingenting, inte vitt, inte svart, ingenting. Hur sparar man en bild så i Photoshop? Behöver hjälp asap. Tackar!
Citera
2010-11-17, 21:10
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Hej! Behöver hjälp. Ska fixa en logga till en väns företag. Men dit som loggan skulle skickas så tog dom bara mot loggor utan bakgrund. Alltså ingenting, inte vitt, inte svart, ingenting. Hur sparar man en bild så i Photoshop? Behöver hjälp asap. Tackar!
gör bilden utan bakgrund och spara som .png
Citera
2010-11-18, 08:26
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Kan du förklara lite vad det där är för någonting och hur det fungerar? Skärmkalibrering fungerar väl endsat med någon form av hårdvara?

Som sagt, jag har jobbat i den grafiska branschen i 11 år, så lite koll har jag. Det har absolut inte med skärmen att göra. Allt är vitt överallt utom just det vita i PS i CMYK-läge.
Men om du inte ens förstår frågan så är du nog inte rätt person att svara på den.
Citera
2010-11-18, 09:20
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire

Nej, du kan mjukvarukalibrera skärmar också.

Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Så har även jag en fråga.

Började just arbeta med CS5 och gillar många nya funktioner skarpt. InDesign har implementerat mycket som jag efterlyst sen tidigare.

Däremot så gör PhotoShop mig gråhårig. Till att börja med så ser det vita gult ut. Jag ställer in Monitor Proof color och aktivrerar Proof Colors, då blir det vita vitt. Men är jag i CMYK-läge så kan jag inte byta Proof-läge. Kör med TUs CMYK-profil.

Hur får jag det vita vitt, även i CMYK?!

Du har inte bytt skärmprofil sedan du installerade CS5 då?
Jag testade själv göra ett nytt cmyk dokument i PS CS5 nu och jag har inte de problemen du har.
Kan ändra Proof setup i cmyk och det ser vitt ut (skärm kalibrerad och med 5200K).
Vad är TU för cmyk-profil? Har du provat en annan? Prova nån vanlig Coated Fogra?
Hur ser dina färginställningar ut?

Har du provat reseta PS inställningarna? Starta photoshop och tryck direkt på cmd-alt-shift.
"A lot of Photoshop problems can be fixed by dumping the preferences file: While launching Photoshop, Hold down Alt+Ctrl+shift on the PC or Cmd+Option+Shift on the mac. When asked to reset the preferences say yes.
Before you do this, save your custom Patterns, actions, styles, brushes, gradients, shapes and color pallettes. These will also be reset. Tip: You can create an action to do this, so you have a one click backup! (Don't forget to save the backup action first)"

Edit: Dina sparade Workspaces kommer inte försvinna om du resetar inställningar i PS CS5.
Citera
2010-11-18, 10:39
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Nej, du kan mjukvarukalibrera skärmar också.

Du har inte bytt skärmprofil sedan du installerade CS5 då?
Jag testade själv göra ett nytt cmyk dokument i PS CS5 nu och jag har inte de problemen du har.
Kan ändra Proof setup i cmyk och det ser vitt ut (skärm kalibrerad och med 5200K).
Vad är TU för cmyk-profil? Har du provat en annan? Prova nån vanlig Coated Fogra?
Hur ser dina färginställningar ut?

Har du provat reseta PS inställningarna? Starta photoshop och tryck direkt på cmd-alt-shift.
"A lot of Photoshop problems can be fixed by dumping the preferences file: While launching Photoshop, Hold down Alt+Ctrl+shift on the PC or Cmd+Option+Shift on the mac. When asked to reset the preferences say yes.
Before you do this, save your custom Patterns, actions, styles, brushes, gradients, shapes and color pallettes. These will also be reset. Tip: You can create an action to do this, so you have a one click backup! (Don't forget to save the backup action first)"

Edit: Dina sparade Workspaces kommer inte försvinna om du resetar inställningar i PS CS5.

PS är helt nyinstallerat, så det är inte där problemet ligger. Jag har inte bytt skärmprofil. När jag kör RGB så ser allt som sagt vitt ut. Men då endast under förutsättning att Proof Colors är satt under "Monitor RGB" samt att Proof Colors är ikryssat. Är det inte ikryssat så ser även RGB gult ut...

Har provat med ett flertal olika CMYK-inställningar och det ser gult ut i alla lägen.... Kan ta en skärmdump senare, då den burken står hemma....

EDIT: Googlade, precis som jag inser att du också förmodligen gjort, och insåg att det med största sannolikhet är skärmens profil som är korrupt. Får resetta när jag kommer hem sen. Återkommer med info på hur det gick.
Senast redigerad av jackflash 2010-11-18 kl. 10:44.
Citera
2010-11-18, 17:44
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
text.

Problem solved! (Skärmprofilen spökade)
Thank you sir.
Citera
2010-11-18, 18:35
Medlem
Jag behöver hjälp med att redigera en scannad bild på photoshop. Vad jag vill göra är en bild som är helt identisk med den scannade bilden, men att man skall kunna markera och ändra informationen i den (siffror, bokstäver och även figurer).

Här är ett exempel på en liknande bild:

http://www.peterixplanet.com/Bilder/kvitto.jpg

Vad jag vill är alltså att ni gör en likadan bild, fast ändrar t.ex:

"1 SVENSK POCKET 29.00" till -> "2 ÄPPLEN 15:00"

Någon som klarar detta?
Citera
2010-11-18, 20:09
Medlem
finns det ingen som kan detta?

fan det sjuka är att jag kände en kille en gång i tiden som kunde detta och gjorde det perfekt, så jag vet ju att det går, men det verkar omöjligt att hitta någon annan som kan det.

Tyvärr kan jag omöjligt få kontakt med honom igen heller..
Senast redigerad av illusi0n 2010-11-18 kl. 20:48.
Citera
2010-11-18, 22:04
Medlem
TSCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illusi0n
finns det ingen som kan detta?

fan det sjuka är att jag kände en kille en gång i tiden som kunde detta och gjorde det perfekt, så jag vet ju att det går, men det verkar omöjligt att hitta någon annan som kan det.

Tyvärr kan jag omöjligt få kontakt med honom igen heller..

Det enda man behöver kunna är vilken font det är som gäller.
I värsta fall så är det inte ens en officiell font, utan något man behöver modda själv utifrån nån pixelfont.
Ett jävla pillande är vad det är.
Citera
2010-11-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSC
Det enda man behöver kunna är vilken font det är som gäller.
I värsta fall så är det inte ens en officiell font, utan något man behöver modda själv utifrån nån pixelfont.
Ett jävla pillande är vad det är.

ok men tror du att du kan det?
Citera
2010-11-19, 00:31
Medlem
TSCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illusi0n
ok men tror du att du kan det?

Nja, det vetefan.
Jag skulle nog kunna, men det skulle krävas mer jobb än vad jag orkar lägga ned, sorry.
Ett tips om du ska försöka själv att använda dig av s.k. monospace-fonter.
Finns en hel del på dafont.com.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in