Citat:
Ursprungligen postat av
Ok! Kikade runt lite efter lösningar. Har ett RTX 5080 OC: Overclocked high-end cards frequently trigger memory access violations when pushing heavy rendering tasks or because of residual driver conflicts from a previous GPU upgrade. Gick in i Preferences och stängde av Use Graphics Processor men det hjälpte inte. Kan vara mitt RAM det är knas med, står Available RAM: 24496 MB men det ska vara 32GB.
*sigh*
Om du har en processor med inbyggd grafik och det är aktiverat i biosen så försvinner lite minne, 8gb låter lite mycket när jag råkade ha det påslaget med min amd 9800x3d försvann typ 3gb men är lätt kollat.
Finns ett program som heter memtest och det är imo guldstandarden för att testa ram-minne, läggs in på ett usb-minne man bootar från.
Jag har några gånger hittat trasiga minnen med det programmet, inte tagit mer än 10-20 minuter men rekommendationen jag hörde för över 10 år sen är att programmet behöver köras i 24 timmar med 0 fel innan man med säkerhet kan säga att minnet fungerar bra.
Kanske inte relevant i din situation men om photoshop använder grafikkortet för beräkningar kanske furmark kan vara värt o testa

ett program som stresstestar grafikkortet till absoluta max och sen mäter resultatet för att hitta fel av olika slag, obs programmet maximerar strömförbrukning och värme så det är ökänt för att knäcka grafikkort och ibland även nätaggregat, jag sitter alltid vid datorn när jag kör det för att se hur varmt grafikkortet blir så jag kan avbryta om det blir för varmt.
Inte så mycket relevans mer en åsikt att ska man göra nåt kan man lika gärna göra det ordentligt, använda program som ex: prime95 som stresstestar processorn och bla kan avslöja om kylningen är dålig eller hårdvaran defekt, programmet kör tunga matematiska uträkningar och kollar sen om resultatet är korrekt eller inte.