2010-11-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo0ker
Har min herre använt MS Paint någon gång i sitt liv?

Går att göra precis det du är ute efter, antingen genom att ange höjd/bredd i px eller ange storleken i procent.
Men man måste göra detta manuellt eller? Kan ju lika göra detta då i photoshop då det fungerar likadant typ. + att JPG bilderna i MS paint blir kass kvalité, och BMP filerna blir så stora jämfört med JPG i photoshop med max i kvalite
Citera
2010-11-15, 00:12
Medlem
TomSellecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamFlasher
Har varit ute och tagit flera panorama bilder som jag tänker lägga ihop i photoshop.
Det är bara så att min dator får jobba väldigt hårt och bilden blir ofantligt stor.
Jag behöver helt enkelt inte den orginala storleken.
Darför vill jag sänka storleken med viss % (t.ex 15%).
Men hur gör jag detta på ett lätt sätt?

Har cirka 20 stycken bilder taget med i 18 mega pixel, så det blir helt klart onödig stor bild.
Det jag då vill göra är att få dessa 20 bilder att sänkas i pixel bredd & höjd.
Med t.ex 15%.

Men hur gör jag detta då på ett lätt sätt? Det jag nu måste göra är att öppna alla 20 bilder i photoshop, sen gå in på "image size" på varenda bild och ändra storlek, sedan trycka spara(ctrl+s) och sedan forsätter till nästa bild.

Går det att kanske göra så att man kan ändra storleken på alla bildflikar man har uppe? samtidigt alltså.

[edit]
eller finns någon lätt programvara för detta?

Vilket operativsystem kör du? Microsoft har några verktyg som kallas Power Toys där ett heter "Image Resizer". Enkel app som du installerar i Windows och som dyker upp som ett alternativval då du högerklickar på en fil. Tror mig minnas att det går att markera många filer på en gång och ändra storleken på dem. Funkat mycket bra för mig när jag hade liknande problem som du med för stora bilder tagna med digitalkamera.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Lycka till!
Citera
2010-11-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Klarar du av att använda kommandotolken som den så fint heter i windows eller terminalen under linux rekommenderar jag Imagemagick. Sjukt smidigt för just sådana här uppgifter.

http://dptnt.com/2007/09/batch-resize-images-using-imagemagick/
Detta ska jag typ testa imorgon.
Citat:
Ursprungligen postat av TomSelleck
Vilket operativsystem kör du? Microsoft har några verktyg som kallas Power Toys där ett heter "Image Resizer". Enkel app som du installerar i Windows och som dyker upp som ett alternativval då du högerklickar på en fil. Tror mig minnas att det går att markera många filer på en gång och ändra storleken på dem. Funkat mycket bra för mig när jag hade liknande problem som du med för stora bilder tagna med digitalkamera.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Lycka till!
Använder windows XP sp2.
Okej, får kolla på den också imorgon.

måste sova nu.
Citera
2010-11-15, 03:07
Bannlyst
Citat:
Men man måste göra detta manuellt eller? Kan ju lika göra detta då i photoshop då det fungerar likadant typ. + att JPG bilderna i MS paint blir kass kvalité, och BMP filerna blir så stora jämfört med JPG i photoshop med max i kvalite

Ptja... om du inte gör det manuellt så vettefan hur du hade tänkt göra det. Det finns ju batch-program om det är det du är ute efter?

Angående MS Paint så är ju det liiiiite mindre krävande än PS, om du sedan sparar i t.ex. .PNG så blir kvaliteten alldeles ypperlig!

Just trying to help you bro'!

Mvh,
jo0ker
Citera
2010-11-15, 03:50
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Har varit ute och tagit flera panorama bilder som jag tänker lägga ihop i photoshop.
Det är bara så att min dator får jobba väldigt hårt och bilden blir ofantligt stor.
Jag behöver helt enkelt inte den orginala storleken.
Darför vill jag sänka storleken med viss % (t.ex 15%).
Men hur gör jag detta på ett lätt sätt?

Har cirka 20 stycken bilder taget med i 18 mega pixel, så det blir helt klart onödig stor bild.
Det jag då vill göra är att få dessa 20 bilder att sänkas i pixel bredd & höjd.
Med t.ex 15%.

Men hur gör jag detta då på ett lätt sätt? Det jag nu måste göra är att öppna alla 20 bilder i photoshop, sen gå in på "image size" på varenda bild och ändra storlek, sedan trycka spara(ctrl+s) och sedan forsätter till nästa bild.

Går det att kanske göra så att man kan ändra storleken på alla bildflikar man har uppe? samtidigt alltså.

[edit]
eller finns någon lätt programvara för detta?

Öppna Photoshop, File>Scripts>Image Processor...
Citera
2010-11-15, 09:40
Medlem
Pranchas avatar
Tråd sammanfogad.

/Mod
Citera
2010-11-15, 10:44
Medlem
hesoyams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesoyam
Jag hade tänkt fixa till en bild lite genom att använda. Förbättra -> Justera färg -> Färgvariationer. Sedan ändra färgen lite. Dock vill jag att detta ska hamna på ett justeringslager så man kan redigera i efterhand.
Hur lyckas jag med det? Det går ju att använda justeringslager - nyans mättnad. Men det blir inte lika bra. Tips?

Vill tillägga en sak. Om någon vet ett annat sätt att öka färgerna i en bild så tar jag gärna emot tips.
EX. Jag vill öka det gröna i en bild utan att det ska påverka andra objekt. Tex hus mm.
Nyans-mättnad går bort då jag skulle bli tvungen att markera och bilden är helt enkelt för konstigt uppbyggd för att det ska bli bra.
Citera
2010-11-15, 15:31
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesoyam
Vill tillägga en sak. Om någon vet ett annat sätt att öka färgerna i en bild så tar jag gärna emot tips.
EX. Jag vill öka det gröna i en bild utan att det ska påverka andra objekt. Tex hus mm.
Nyans-mättnad går bort då jag skulle bli tvungen att markera och bilden är helt enkelt för konstigt uppbyggd för att det ska bli bra.

Bild -> Justeringar -> Selektiv färgändring...
Bild -> Justeringar -> Nyans/Mättnad...

Byt till grön
Citera
2010-11-15, 15:36
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.x.e.l
hej
jag undrar hur man rätar upp bilden, det funkar inte med omforma fritt då jag har massor med lager så undrar om nån här har nått tips?
hjälp uppskattas

Du kan också räta upp med beskärningsverktyget (C) då hänger dina banor med förändringen också.
Citera
2010-11-16, 02:43
Medlem
Hej, jag behöver hjälp med att redigera en scannad bild på photoshop. Vad jag vill göra är en bild som är helt identisk med den scannade bilden, men att man skall kunna markera och ändra informationen i den (siffror, bokstäver och även figurer).

Här är ett exempel på en liknande bild:

http://www.peterixplanet.com/Bilder/kvitto.jpg

Vad jag vill är alltså att ni gör en likadan bild, fast ändrar t.ex:

"1 SVENSK POCKET 29.00" till -> "2 ÄPPLEN 15:00"

Någon som klarar detta?
Citera
2010-11-16, 12:09
Medlem
Blaupens avatar
När jag ska markera flera lager samtidigt i photoshop cs 8 så fungerar inte shift-knappen längre ? Vad är det som hänt? Blir inte klok :S
Citera
2010-11-17, 13:07
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Så har även jag en fråga.

Började just arbeta med CS5 och gillar många nya funktioner skarpt. InDesign har implementerat mycket som jag efterlyst sen tidigare.

Däremot så gör PhotoShop mig gråhårig. Till att börja med så ser det vita gult ut. Jag ställer in Monitor Proof color och aktivrerar Proof Colors, då blir det vita vitt. Men är jag i CMYK-läge så kan jag inte byta Proof-läge. Kör med TUs CMYK-profil.

Hur får jag det vita vitt, även i CMYK?!

Bumpar min fråga. Blir snart gaaaaalen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in