2022-05-14, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ta det som en komplimang att dom tyckte du verkade för bra för att vara singel/själv.
Förstår dock att du upplevde det som jobbigt men det var förmodligen så dom tänkte.
Ja jag hoppas väl det men nästa gång drar jag fram hagelbössan o bara "VARE NÅGRA PROBLEM HÄR ÄLLÄ?!" Jädra småglin.

Opp! Titta, Dr. Phil moddade min tråd.

Tack.
Citera
2022-05-14, 16:39
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom

Låter som det stämmer bra att de var civilare iom de ideligen hämtade någon annan och gav ett osäkert intryck till jag bad att få tala med chefen som verkade jättebra. (Haha ja, jag gjorde en Karen. "Let me speak to your manager!" )

Kan vara många som nyanställts nu (dvs oerfarna) också efter corona när det blev sånt tryck på att producera nya pass. Deras utbildning är inte särskilt lång heller.

Beslutsfattarna brukar ha de flesta hästarna i stallet, åtminstone.

Citera
2022-05-14, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Kan vara många som nyanställts nu (dvs oerfarna) också efter corona när det blev sånt tryck på att producera nya pass. Deras utbildning är inte särskilt lång heller.

Beslutsfattarna brukar ha de flesta hästarna i stallet, åtminstone.

Ja både han och chefen var suveräna. De andra var förmodligen nya då de blev osäkra efter ett tag och såg ut som om de funderade på om de verkligen gjorde rätt.
Citera
2022-05-19, 22:23
Bannlyst
Och så kom den: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xqko0W/polislararen-johan-siverland-larmar-for-laga-krav

Ja, detta förklarar ju en hel del. Under normal begåvningsnivå. No wonder de frågar samma om igen.
Citera
2022-05-20, 10:43
Medlem
engammalfisks avatar
Man måste skaffa nytt leg vart 5 år, hel bängt, förmodligen för att dem ska ha nåt att göra, en variant på låtsasjobb.
Citera
2022-05-22, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Man måste skaffa nytt leg vart 5 år, hel bängt, förmodligen för att dem ska ha nåt att göra, en variant på låtsasjobb.
Vart fjärde år och det är för att utseende kan ändras, plastikoperationer, åldrande osv. men ja, 400 för ett leg, 400 för ett pass, det ÄR vansinnigt. 800 kronor vart fjärde år. Hur gör folk som har försörjningsstöd? Hur har de råd? jag har fast inkomst och har inte helt råd. Hade bara tur nu att det bara kostar 100kr.

https://www.hd.se/2022-05-22/knark-forsvann-sparlost-i-polishuset-i-helsingborg

Här ser vi hur det går till därborta. Polisen själva knarkar. Ja..det säger väl allt va?

När man läser anmälningar som skrivits är de så felstavade att det ser ut som om ett barn skrivit dem. Minns en jag läste där han skrivit "De tjattade" för chattade. Och detta är våra poliser..Sist jag anmälde något, ringde förhörsledaren faktiskt upp gärningsmannen och förklarade läget. Efteråt sa de "Han kommer inte störa dig mer" Blev det så? Njetski, han kom igen. Sådant ska de veta, det ingår i utbildningen att veta hur de personlighetstyperna tänker. Att vara naiv som polis är inget bra tecken ändå är det där vi är.
Citera
2022-05-23, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Hur förväntas de göra då när du kommer in och säger dig vara nån, utan papper, utan nån som kan identifiera dig?
Som en vanlig isis invandrade tydligen som får en klapp på axeln, tolk, KBT terapi och gratis bostad...
Citera
2022-05-25, 16:59
Medlem
swebarbs avatar
sådär ska ju inte polis bete sig, trakassera så man känner obehag vafan är det för fel på dom som jobbar där? tänk om dom kunde ha en taskig attityd till kriminella ? nä det vågar dom såklart inte.. har noll respekt för polis idag dom är värdelösa hela bunten.. och dyrt som fan är det också förnya, borde kosta max 200 spänn eller att dom räcker i 10 år då..

visst att dom måste ställa frågor är ju en sak men man ska ju inte göra det på ett sätt så att man känner sig utpekad eller att man gjort nåt fel då är det ju bara fel och borde anmälas sånt tycker jag.
Citera
2022-06-02, 17:37
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
sådär ska ju inte polis bete sig, trakassera så man känner obehag vafan är det för fel på dom som jobbar där? tänk om dom kunde ha en taskig attityd till kriminella ? nä det vågar dom såklart inte.. har noll respekt för polis idag dom är värdelösa hela bunten.. och dyrt som fan är det också förnya, borde kosta max 200 spänn eller att dom räcker i 10 år då..

visst att dom måste ställa frågor är ju en sak men man ska ju inte göra det på ett sätt så att man känner sig utpekad eller att man gjort nåt fel då är det ju bara fel och borde anmälas sånt tycker jag.

Priset är under 200 kr. Sedan ett par veckor tillbaka kostar det 100 kr att ansöka hos Polisen om ett nationellt ID-kort.
Detta pris gäller tillfälligt. Tyvärr framgår det inte på Polisens hemsida, hur länge det lägre priset kommer att gälla.

Citat:
Avgift för ansökan om nationellt id-kort är tillfälligt sänkt och gäller endast om du inte samtidigt ansöker om pass.
Citera
2022-06-02, 20:44
Medlem
Det var ju tidigare snack om att körkortet skulle upphöra att gälla som ID-kort. Läste t.o.m. någonstans att detta skulle ske nästa år.

Någon som vet mer om detta?
Citera
2022-06-04, 10:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Det var ju tidigare snack om att körkortet skulle upphöra att gälla som ID-kort. Läste t.o.m. någonstans att detta skulle ske nästa år.

Jag har för mig att polisen har muttrat något om det. Men "gälla som ID-kort" är en konstig formulering då det, vad jag vet, inte finns någon lag som lägger sig i sådant. Däremot är polisen en auktoritet på området och har därmed inflytande över normer.
Citera
2022-06-04, 16:33
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att polisen har muttrat något om det. Men "gälla som ID-kort" är en konstig formulering då det, vad jag vet, inte finns någon lag som lägger sig i sådant. Däremot är polisen en auktoritet på området och har därmed inflytande över normer.

Det var nog ett förslag från en utredning. Så här skriver bankföreningen år 2019

Citat:
Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-nr-2-2019/identifiering-det-foersta-steget-i-kundkaennedomen/

Själva utredningen står det om här:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/03/utredning-foreslar-nytt-statligt-id-kort-och-e-legitimation/

Det står bara att det är under remiss, inte att det ens blivit ett förslag i riksdagen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in