Citat:
Ja, jag har ju två gamla pass liggandes, det är det. Så godtar de inte det så får jag vara utan leg då men jag tror beslutsfattaren hjälper mig. Det han gjorde var att ställa kontrollfrågor såsom vad mina föräldrar heter och bor och efter ett par sådana frågor, godkände han det, det gick jättesmidigt. Men ringde 11414 i eftermiddags då han inte ringt tillbaka och killen i telefon började likadant att fråga om alla tänkbara som KUNDE ha funnits i mitt liv när jag just förklarat situationen för honom. Man blir inte hörd av dem, de skiter helt i en. Förmodligen har väl arbetet gjort dem känslokalla. Mannen i receptionen och jag diskuterade iallafall att deras arbete inte är lönt eftersom när de samlat in bevis för brottsbekämpning, åklagaren godkänt det och går upp i rätten, släpper nämndemän och domare de tilltalade igen så polisers frustration förstår jag sannerligen men ta inte ut det över en osyuldig som försöker ordna leg liksom. .
Ja, jag har ju två gamla pass liggandes, det är det. Så godtar de inte det så får jag vara utan leg då men jag tror beslutsfattaren hjälper mig. Det han gjorde var att ställa kontrollfrågor såsom vad mina föräldrar heter och bor och efter ett par sådana frågor, godkände han det, det gick jättesmidigt. Men ringde 11414 i eftermiddags då han inte ringt tillbaka och killen i telefon började likadant att fråga om alla tänkbara som KUNDE ha funnits i mitt liv när jag just förklarat situationen för honom. Man blir inte hörd av dem, de skiter helt i en. Förmodligen har väl arbetet gjort dem känslokalla. Mannen i receptionen och jag diskuterade iallafall att deras arbete inte är lönt eftersom när de samlat in bevis för brottsbekämpning, åklagaren godkänt det och går upp i rätten, släpper nämndemän och domare de tilltalade igen så polisers frustration förstår jag sannerligen men ta inte ut det över en osyuldig som försöker ordna leg liksom. .
Förstår att man kan lacka på att få ett tråkigt bemötande, men tycker nog ändå att du tar hela grejen lite för personligt.
Klart att de måste ställa alla sina kontrollfrågor, det följer ju av gällande nationell lagstiftning och eu-rättsliga åtaganden (ha koll på vem som är vem inom Schengen). Sen att det är drygt att svara på samma frågor från flera olika, ja det är som det är.
Mitt sista medskick är att säga att de som jobbar med pass och id-kort generellt sett inte är poliser. De är bara civilanställda. En och anna chef för verksamheten kan ha bakgrund som polisman, thats it.
)
) Så det gick ju dösmidigt med honom men de andra två envisades med samma frågor "Har du verkligen ingen?" Och så rabblandet mamma, pappa, syskon, kusiner bla bla och för vart nej kände man sig mer och mer förödmjukad. Det är ju inte direkt något att kunna skryta med "Hej! Jag är helt ensam!" Samtidigt är det supermånga som har det så, och är idag inget vanligt eller underligt. Man ville förklara varför (finns giltiga skäl om vi säger så) men det spelade ingen roll, samma frågor fortsatte ändå som om de väntade sig annat svar.