2011-02-14, 16:39
Medlem
problemchilds avatar
Pass och id-kort har gått ut en vecka respektive 2 månader sen, bryr de sig?

Kommer jag få ta mig en bira på krogen tro eller brukar personal bry sig om giltighetsdatumet?
Citera
2011-02-16, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av problemchild
Kommer jag få ta mig en bira på krogen tro eller brukar personal bry sig om giltighetsdatumet?

Tror knappast att det skulle vara ett problem..
Citera
2011-02-18, 19:36
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemchild
Nej! Har faktiskt blivit nekad pga detta. Du kanske klarar dig dock.

Tappade hela jävla plånboken idag.. Klantigt givetvis. Bankkort är spärrat, men hur funkar det med ID-kort? Ska man spärra det (eller vad man nu gör?).
Citera
2011-02-18, 23:45
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcdefghijklmno
Nej! Har faktiskt blivit nekad pga detta. Du kanske klarar dig dock.

Tappade hela jävla plånboken idag.. Klantigt givetvis. Bankkort är spärrat, men hur funkar det med ID-kort? Ska man spärra det (eller vad man nu gör?).

Ja. Spärra id-kort, körkort eller vad du nu har hos kreditupplysningsföretagen. Det försvårar om nu någon försöker handla på kredit i ditt namn. Kolla www.uc.se hur du gör. En förlustanmälan hos polisen är bra att ha också.
Citera
2011-03-31, 22:47
Medlem
Elementarts avatar
Antar att min post passar in här.

Jag har formaterat om min dator och därmed blivit av med mitt BankId samt e-legitimation. Måste man beställa en ny aktiveringskod då, eller hur funkar det?
Citera
2011-04-13, 10:35
Medlem
Någon som vet om man kan skaffa id/pass utan legitimation? Har tappat mitt och vägrar släpa med någon anhörig som dadda för att dessutom kasta iväg 400 kr till storebror.

Personbevis från Skatteverket, skriftligt intyg från någon mm?
Citera
2011-04-13, 13:27
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Någon som vet om man kan skaffa id/pass utan legitimation? Har tappat mitt och vägrar släpa med någon anhörig som dadda för att dessutom kasta iväg 400 kr till storebror.

Personbevis från Skatteverket, skriftligt intyg från någon mm?

Saxat från polisens hemsida:

Citat:
Ursprungligen postat av Polisens hemsida

Legitimationssätt vid ansökan om pass och nationellt id-kort

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:
  • Giltigt svenskt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan).
  • Giltigt nationellt id-kort
  • Giltigt svenskt körkort
  • Giltigt svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet (exempelvis Skatteverket)

Om legitimation saknas kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga den sökandes identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
  • Make/maka
  • Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
  • Registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare

Ytterligare alternativ är:

• Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
  • Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden

Personen som ger intyg av dessa slag ska styrka sitt uppdrag/relation till den sökande vid ansökningstillfället och kunna visa godkänd legitimation.

Personbevis behövs normalt inte då polisen har alla uppgifter.
Citera
2011-04-18, 23:05
Medlem
Om jag ansöker om pass/nationellt id hos polisen i början på maj, hinner jag få det på 3-4 veckor? För jag antar att det är längre väntetid närmare sommarn.
Citera
2011-04-20, 18:14
Medlem
Se min fråga ovan!
Citera
2011-04-28, 17:07
Medlem
helvete!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Om jag ansöker om pass/nationellt id hos polisen i början på maj, hinner jag få det på 3-4 veckor? För jag antar att det är längre väntetid närmare sommarn.

Jag ansökte om nytt pass i förrgår, det blev klart idag och kan hämta det i morgon. Så jo, du borde hinna få det på 3-4 veckor.
Citera
2011-05-18, 22:03
Medlem
Raudsepps avatar
Är det tvång på att bilden måste tas hos polisen om man skaffar nationellt ID-kort eller går det bra att ta med egen bild? Snabbt svar uppskattas
Citera
2011-05-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Är det tvång på att bilden måste tas hos polisen om man skaffar nationellt ID-kort eller går det bra att ta med egen bild? Snabbt svar uppskattas
Fotot ska tas hos polisen.

"Varför måste fotot tas på passexpeditionen?

Fotografering på passexpeditionen säkrar framför allt enhetligheten på fotografierna. Det utesluter också risken för identitetsbyte, där en person använder sig av någon annans identitet i syfte att skaffa sig ett pass eller nationellt id-kort på olaglig väg.
"

http://polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-05-18 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in