2019-05-14, 00:45
  #1033
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Trafik och körkortsfrågor --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Tråd "hämta ut nya körkortet utan ID?" infogad.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av SvartaBjorn 2019-05-14 kl. 00:49.
Citera
2019-05-31, 17:01
  #1034
Medlem
i dag kunde jag hämta ut mitt körkort och det var det snabbaste som gick så ni kan ju själva se här i tråden och räkna hur fort det gick.

Jag jobbade intensivt på och så fort jag fick ett brev av något så fixade jag det direkt och nu mins jag fan inte exakt ens allt jag gort men det var två fullt aktiva dagar... plus att jag drog till en fotograf och skickade i väg det. Ska man gå till ett sånt där provkontor och göra det så ska ju dom ha leg och det fattar ni ju, jag hadde inget vid tillfället


många i tråden hade fel... förutom allt annat som måste göras som att anmäla det som stulet och vänta på dom där pappren där man klistrar fast fotot och skriver namnteckning

Det är fullmakter som måste göras.

Fullmakt på Transportstyrelsen så att någon annan kan ta ut Körkortet än den som ska ha det. (Googlat men hitar inte det nu...

Även på PostMord
Fullmakt För privatpersoner gällande uthämtning av postförsändelser
https://www.postnord.se/siteassets/pdf/blanketter/5460-77e.pdf

Det jobbiga där var att det måste vara ett särskilt kontor där det görs och man måste ha med sig ytterligare en till person som legitimerar sig och intygar att jag är jag.

Jäkligt krångligt och massa göranden... Så mitt råd är att fixa det här så fort ni kan för det tar ändå lång tid hur man än gör.
Citera
2019-08-09, 12:13
  #1035
Avslutad
Bytt förnamn sant efternamn, så mitt nuvarande namn stämmer inte över med det på mitt pass och ID-kort. Vad behöver jag ta med mig när jag ska få ett nytt ID-kort och pass gjort, då jag tekniskt sett inte har någon giltig ID-handling? Självklart så är ju det samma personnummer och bild (haha), räcker det eller? Min pappa kommer ackompanjera mig för att styrka min identitet om så behövs. Har ett nytt personbevis utskrivet, men ett nytt namnbevis har jag ej fått än.
Citera
2019-11-13, 11:37
  #1036
Medlem
hej, går det snabbare att förnya ett vanligt ID kort på polistation eller skatteverket? Jag gick till skatteverket och mötet är några veckor bort, men jag undrar om det går snabbare om man går till en polisstation och förnyar id kort, går det snabbare?
Citera
2019-11-14, 03:00
  #1037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
hej, går det snabbare att förnya ett vanligt ID kort på polistation eller skatteverket? Jag gick till skatteverket och mötet är några veckor bort, men jag undrar om det går snabbare om man går till en polisstation och förnyar id kort, går det snabbare?

Numera behöver man ofta boka tid för att ordna pass eller nationellt ID-kort. Nu är det lite av en "lågsäsong" jämfört med sommartid. Så det borde gå snabbt. Dessutom släpps nya tider hela tiden. Kolla upp vad som gäller för din polisstation -> https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/boka-tid-hitta-passexpedition/
Citera
2019-11-23, 18:28
  #1038
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Hej!Jag undrar om det är nödvändigt att både skaffa ID-kort och pass eller om man kan klara sig på endast en av dem? ID-kort kostar 50kr mer än pass men den e mycket mer smidig att bära runt med. Kanske det är smartare att ha två id handlingar ifall man tappar bort en? Jag har liksom inte syskon eller familj nära ifall jag måste styrka min identitet ifall jag tappar bort mitt id och måste skaffa nytt id.
Citera
2019-11-23, 19:43
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Hej!Jag undrar om det är nödvändigt att både skaffa ID-kort och pass eller om man kan klara sig på endast en av dem? ID-kort kostar 50kr mer än pass men den e mycket mer smidig att bära runt med. Kanske det är smartare att ha två id handlingar ifall man tappar bort en? Jag har liksom inte syskon eller familj nära ifall jag måste styrka min identitet ifall jag tappar bort mitt id och måste skaffa nytt id.

ID-kort är smidigt och något som man använder ofta. Passet är mer klumpigt men är bra att ha. Du kan ju börja med att skaffa ett ID-kort och när du har tid skaffa ett pass? Det är skönt att ha ett pass hemma, då har du alltid en "reserv" ifall något händer med ID-kortet och du är redo ifall du ska resa bort.
Citera
2019-11-23, 19:57
  #1040
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Hej!Jag undrar om det är nödvändigt att både skaffa ID-kort och pass eller om man kan klara sig på endast en av dem? ID-kort kostar 50kr mer än pass men den e mycket mer smidig att bära runt med. Kanske det är smartare att ha två id handlingar ifall man tappar bort en? Jag har liksom inte syskon eller familj nära ifall jag måste styrka min identitet ifall jag tappar bort mitt id och måste skaffa nytt id.

Beror ju på. Ska du bara ha en legitimationshandling för "vardagligt användande" för att kunna identifiera dig inom Sverige, så klarar du dig med endast en ID-handling. Nationellt ID-kort funkar alldeles utmärkt om du bara har tänkt resa inom Schengen de kommande 5 åren, annars bör du skaffa pass.
Citera
2019-12-15, 11:21
  #1041
Medlem
Masingas avatar
Jag har bokat en resa till Tyskland där jag ska vara i 4 dagar, upptäckte nu att mitt pass går ut 21 april nästa år. Kommer jag kunna åka ändå iom att jag reser till ett annat EU land?
Citera
2020-05-29, 23:10
  #1042
Medlem
Förnya pass utan tidigare pass

hur förnyar man pass om man tex tappat bort sitt pass o inte har körkort eller nationell id. Ska man dyka upp med "vittne"?

detta gäller ej mig utan undrar bara
Citera
2020-05-29, 23:14
  #1043
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
hur förnyar man pass om man tex tappat bort sitt pass o inte har körkort eller nationell id. Ska man dyka upp med "vittne"?

detta gäller ej mig utan undrar bara


Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

Make, maka, registrerad partner eller sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)
Förälder
Mor- eller farförälder
Myndigt barn
Myndigt syskon
Vårdnadshavare
Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:

Familjehemsförälder
God man
Arbetsgivare eller behörig arbetsgivarrepresentant till sökanden (minst ett års anställningstid)
Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.
Citera
2020-05-29, 23:14
  #1044
Medlem
Om någon kan intyga din identitet fungerar det, annars är det att begära ut personbevis från skatteverket tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in