2019-05-07, 22:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Riskerar man något om man har körkort, men tappat själva kortet, när man kör?

Egentligen inte, polisen kan få fram foto på dig på sina mobiler och se att du har körkort om du skulle ha sån jäkla otur att bli stoppad. Jag kör dagligen och visade senast körkortet 2011.
Citera
2019-05-07, 23:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hittar inte körkortet, och håller på och kollar upp det här nu. Passet har fan gått ut så vad gör man nu? Jag har inget som kan legitimera mig så hur fan gör jag nu.

Läser runt men vilket virrvarr med info. Det där med att två kompisar kan följa med och legitimera samt medtaget födelsebevis är borttaget. Jag har mor levandes så det går att fixa men det är 130 mil bort och det vill jag undvika just nu.

om vi säger att jag har med allt, födelsebevis, bankdosa, Swish, gammalt pass, gammalt leg samt kompis som kan legitimera sig. Antar att någon kanske vet eller har erfarenhet.

Går det ?

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det ska fungera under förutsättning att du ringer polisen innan och förklarar situationen och att de då godkänner de som bekräftar din identitet.

Har du källa på det? "kompis som kan legitimera sig"
Citera
2019-05-08, 01:16
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du källa på det? "kompis som kan legitimera sig"

Nej, men jag har själv varit med och bekräftat en annan persons identitet när hon skaffade ett nationellt ID-kort.
Hon hade inga nära släktingar och efter ett samtal med polisen godkände de att jag, som flerårig vän/bekant, bekräftade hennes identitet + att hon tog med utgångna ID-handlingar.
Citera
2019-05-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, men jag har själv varit med och bekräftat en annan persons identitet när hon skaffade ett nationellt ID-kort.
Hon hade inga nära släktingar och efter ett samtal med polisen godkände de att jag, som flerårig vän/bekant, bekräftade hennes identitet + att hon tog med utgångna ID-handlingar.

Tack ! Vänligt av dig att ta dig tid att skiva. Förövrigt hur länge sedan var det ungefär?

Det är ju sånt här man vill höra av någon som själv gjort det... inte bara en massa folk som tror en massa.

Mina damer och herrar fakta förfaen

Inte tro och känslor snyft och gråt och sånt som bekant bara ställer till med massa elände ! Sånt kan dom köra långt upp i röven...
Citera
2019-05-08, 21:01
Medlem
Citat:
Tack ! Vänligt av dig att ta dig tid att skiva. Förövrigt hur länge sedan var det ungefär?

Det är ju sånt här man vill höra av någon som själv gjort det... inte bara en massa folk som tror en massa.

Inte tro och känslor snyft och gråt och sånt som bekant bara ställer till med massa elände ! Sånt kan dom köra långt upp i röven...
Jag har gjort samma sak, dvs att jag intygat annan persons identitet som förlorat körkort och id. Det var iofs min far med samma efternamn..
Citera
2019-05-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Jag har gjort samma sak, dvs att jag intygat annan persons identitet som förlorat körkort och id. Det var iofs min far med samma efternamn..

Jag har inte någon nära anhörig här vilket är anledningen till att jag startade den här tråden ?
Citera
2019-05-09, 01:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Det var i februari i år.
Kvinnan var en äldre granne utan släktingar.
Polisen ville ha en släkting, men när jag förklarade omständigheterna så var det inga problem alls.
Det ligger i myndigheternas intresse att folk kan skaffa sig ID-handlingar.
Jag förklarade situationen i telefon, ingen av oss hade något "skumt" i bagaget och jag identifierade mig med mitt körkort när vi var där.
Inga problem.
Citera
2019-05-13, 16:11
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Jag har tappat mitt körkort. När jag försökte hämta ut mitt nya på utlämningstället på Ica utan leg blängde bara surkärringen irriterat på mig och sa att utan leg får du inte hämta ut ditt nya körkort om jag så vore din mamma.
Har nu ringt transportstyrelsen och de ska skicka nån handling som min mamma ska skriva under. Sen ska de skicka ytterligare nån blankett som ger min mor fullmakt att hämta ut mitt körkort. Kommer att ta 2 veckor detta. Blir tokig!

Tog det verkligen två veckor?
Citera
2019-05-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Det är ju inte bara att ringa transportstyrelsen och säga kan ni skicka ut ett nytt körkort för personnummer xxx men istället för dennes vanliga adress så skicka det till skumraskvägen 12.

Nej, men man kan fiska upp kuvertet med grundhandlingen. Klistra på sin bild och skicka in. Sen bevakar man brevlådan, tar avin och hämtar ut körkortet.
Citera
2019-05-13, 23:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, men man kan fiska upp kuvertet med grundhandlingen. Klistra på sin bild och skicka in. Sen bevakar man brevlådan, tar avin och hämtar ut körkortet.
Det var ett tag sedan du fick nytt körkort, eller hur?

Numera tar man sig Trafikverkets kontor, fotograferar sig där (hur många gånger som helst tills du blir nöjd med kortet) och skriver din namnteckning i en liten ruta. Allt detta sker automagiskt i ett litet "bås".

Du får en avi på 80 kr (kommer inte ihåg om du alternativt kan betala direkt på plats med kort). När betalningen är avklarad tillverkas ditt körkort och skickas med REK.

Smidigt om man gör detta innan det tidigare körkortet gått ut då du behöver giltigt ID både hos Trafikverkets samt när du hämtar ut det. Alternativet är klart mycket krångligare om ID saknas.
Citera
2019-05-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det var ett tag sedan du fick nytt körkort, eller hur?

Det var två år sedan. Alternativet att gå till ett förarprovskontor och ta bild fanns men placering och öppettider passade inte mig.

Enklare och smidigare att gå till en fotoautomat (även där kan man ta hur många man vill och sedan välja ut de fyra som skrivs ut.
Citera
2019-05-14, 00:05
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var två år sedan. Alternativet att gå till ett förarprovskontor och ta bild fanns men placering och öppettider passade inte mig.

Enklare och smidigare att gå till en fotoautomat (även där kan man ta hur många man vill och sedan välja ut de fyra som skrivs ut.
Tack för rättelsen.
*ställer mig i skamvrån*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in