2008-01-05, 04:18
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Klart det är? Använde mitt i flera år innan jag fick mitt körkort.

Ja man kan använda det, men jag tror inte att det är godkänt som legitimation, om du förstår hur jag menar?
Citera
2008-01-05, 04:22
Medlem
Boones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Ja man kan använda det, men jag tror inte att det är godkänt som legitimation, om du förstår hur jag menar?

Precis. Vägverket godtar inte tillfälliga pass för den delen heller.
Citera
2008-01-05, 04:56
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boone
Precis. Vägverket godtar inte tillfälliga pass för den delen heller.

Tillfälliga pass kan väl endast användas vid in/ut resa till/från Sverige?
Citera
2008-01-05, 06:38
Medlem
Tyvärr så kan varken far eller mor nuförtiden legitimera dig utan ett särskilt tillstånd som dom måste beställa från vägverket
Så är nog kört för din del tyvärr
Citera
2008-01-05, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnNyMan
Tyvärr så kan varken far eller mor nuförtiden legitimera dig utan ett särskilt tillstånd som dom måste beställa från vägverket
Så är nog kört för din del tyvärr
Var du ironisk när du skrev "kört" haha

//Sharky_
Citera
2008-01-05, 10:37
Medlem
Fascists avatar
Någon legitimation hinner du inte få. Hoppas att du har ett riktigt EU-pass, det gäller som legitimation vid körprov. Tillfälliga pass gäller inte. Ej heller kan du ta med föräldrar eller vänner för att legitimera dig, då du för att detta ska godkännas behöver söka tillstånd från Vägverket, vilket du heller inte hinner.
Citera
2008-01-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Jo? Vilket jävla bra svar! Svara ordentligt eller inte alls.

"Pass/nationellt id-kort som legitimation

Passet fungerar som id-handling vid betalning med betalkort utfärdat av bank och för checkar.

Svenska bankföreningens medlemsbanker accepterar de vinröda passen som id-handling hos bank och post. Det innebär att passen fungerar som id-handling vid betalning med betalkort utfärdat av bank och för checkar.
Det nationella id-kortet kan användas som identitetshandling i Sverige på samma sätt som de vinröda passen."

Källa? Svenska Polisen.

Toskala
Citera
2008-01-05, 17:41
Medlem
Jag har tappat bort passet också för några månader sen så har inte det heller
Men jag kan ju ansöka om det tillståndet på morgonen och få det klart på när jag kör up vid 14.00... ? om man har tur. ska ringa.
Citera
2008-01-06, 10:24
Medlem
För att kunna beställa ID-kort, Nationellt ID-kort och/eller pass måste man kunna verifiera att man är den man påstår sig vara. Och det gör man med ett pass/nationellt IDkort/IDkort/körkort.

Det tar 5 arbetsdagar (en vecka) att får ett pass/nationellt ID-kort, och cirka 3-6 veckor för ett ID-kort från banken.

Några tips för den som saknar identiteshandling:

Från polisens hemsida om pass: http://www.polisen.se/inter/nodeid=3938&pageversion=1.jsp
Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, förälder eller myndigt syskon med egen legitimation styrka din identitet.

Provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan om pass.

Från swebank http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,113186,00.html
När giltig ID-handling saknas:
Saknar du en giltig id-handling måste du styrka din identitet och kunna uppvisa de handlingar som banken begär. Ta med dig följande vid ditt första besök:
- Personbevis, som är högst en månad gammalt (beställs hos Skattemyndigheten)
- Passhandling
- Uppehållstillstånd eller Uppehållskort
- Intygsgivare (se nedan)

Banken kan be dig om mer underlag och då måste du återkomma med detta innan banken kan godkänna din beställning.

Intygsgivare
Intygsgivaren ska ha giltig id-handling (enligt ovan) och vara med när du gör din beställning. Intygsgivaren ska intyga din identitet och lämna de referenser som banken ber om.

Intygsgivaren ska vara en person som är nära anhörig till dig eller annan person som känner dig väl. Dessutom ska intygsgivaren vara kund eller väl känd av banken.
Citera
2008-01-06, 10:32
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Men jag kan ju ansöka om det tillståndet på morgonen och få det klart på när jag kör up vid 14.00... ? om man har tur. ska ringa.

Haha du var mig en slarvig jävel, hoppas att du inte lyckas ta körkortet .
Citera
2008-01-06, 11:11
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend

"Undantag från kravet att visa upp en godtagbar identitetshandling kan medges av Vägverket efter särskild ansökan. Ansökan ska göras på en fastställd blankett och skickas till något av Förarenhetens kontor i god tid innan provtillfället."

Ingen uppkörning för dig, med andra ord.
Citera
2008-01-25, 18:28
Medlem
Andersons avatar
Någon som vet hur lång tid det tar att få ett nytt körkort? har väntat i nsart 3 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in