2008-08-12, 13:54
Bannlyst
Har du handelsbanken så tar de 375 kr för ett leg men pass fungerar också
Citera
2008-08-12, 17:25
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Tack.

Fan vad det kostar!

EDIT: Läser att man fortfarande kan ha SIS id-kort men då är det banker som gäller, men jag ser att prisskillnaden är 50 kr (350 vs 400) och fördelen med nationellt från polisen är att man kan ha det som pass i EU. hmm, så man ska nog inte vara dumsnål. (passet gick ut nyligen också!)

Men i polisens pris ingår fotot, det gör det inte på bankerna. Vet iofs inte vad det kostar att ta foto i automat, men det lär ju gå på över 50:- så jag tror att du tjänar på att gå till polisen hur som helst.
Citera
2008-08-12, 17:28
Medlem
Björn Johanssons avatar
Jag har bara pass och det funkar fint som leg, men det är ju lite otympligt att ha med sig.
Citera
2008-08-20, 12:16
Medlem
MorbrorStuarts avatar
Legitimation vid postförskott?

Nu är det såhär att jag fått en avi hem, ska hämta ett paket som postförskott, och mitt pass är inte hemma så jag vet inte om jag har något som jag kan använda som legitimation, vissa verkar ju vara hårda med detta.
Jag tänkte ifall jag kan visa upp bankkort osv har ju flera kort med mitt namn på så att jag kan visa att jag är jag. Eller måste man ha pass/legitimationskort eller körkort?
Citera
2008-08-20, 12:20
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
Nu är det såhär att jag fått en avi hem, ska hämta ett paket som postförskott, och mitt pass är inte hemma så jag vet inte om jag har något som jag kan använda som legitimation, vissa verkar ju vara hårda med detta.
Jag tänkte ifall jag kan visa upp bankkort osv har ju flera kort med mitt namn på så att jag kan visa att jag är jag. Eller måste man ha pass/legitimationskort eller körkort?
Jag har lyckats fått ut brev så, Har ochså fått ut brev igenom att bara visa upp det dära nummret (Var nån grej som kom fram inom 24h, så gick till posten och bad om att få ut det, tjatade lite på dom, gick efter ett tag)

Så typ, är du "känd" på posten så borde det gå rätt bra.

Lycka till
Citera
2008-08-20, 12:21
Medlem
PhantomBlots avatar
Det där med att man skall visa legitimation när man hämtar paket tycks vara något nytt de har börjat med, så har du tur så bryr de sig inte om det. Jag har aldrig behövt göra det, även om jag vet andra som har råkat ut för det. Kräver personen legitimation så kan du nog räkna med att det krävs en riktig sådan... vem som helst kan ju visa upp någon annans bankkort e.d.
Citera
2008-08-20, 12:25
Medlem
Henkots avatar
Legitimationen var det första dom frågade efter när jag hämtade ut mitt paket, så i värsta fall :/
Citera
2008-08-20, 12:39
Bannlyst
Tag med någon som kan legitemera sig för dig annars, helst nån släkting typ med samma efternamn. De har ja fått göra.
Citera
2008-08-20, 12:46
Medlem
Konsult TTs avatar
Se http://www.posten.se/c/info_legitima...itimationskrav

Citat:
Med avi
Den som hämtar paketet ska kvittera avin och legitimera sig. Mottagaren behöver inte kvittera avin när bud hämtar paketet. Det räcker med budets legitimation och namnteckning.
Om jag tolkar detta rätt så funkar det att be en kompis som har leg att hämta ut paketet åt dig.

/ TT
Citera
2008-08-20, 13:08
Medlem
Deannas avatar
Vad jag vet så är det nya rutiner efter årsskiftet som säger att alla paketulämningar ska lämnas ut mot uppvisande av leg.
Men som skrivet ovan går det alltid att fixa med bud som har leg.

Detta känns som ett vardagsbekymmer mer än en ekonomifråga.. Därför skickas tråden dit.
/mod
Citera
2008-08-20, 13:24
Medlem
Minfäldts avatar
De frågar alltid om leg om det ska in på datorn numera eftersom det ska scannas. Det är bara stora brev som jag inte behövt visa leg för på ett tag.
Citera
2008-08-20, 14:15
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minfäldt
De frågar alltid om leg om det ska in på datorn numera eftersom det ska scannas. Det är bara stora brev som jag inte behövt visa leg för på ett tag.

Nej då. Det gör de inte alls. Däremot är det numera sagt att de skall göra det, vilket är en helt annan sak. Det beror på vem som lämnar ut paketet och vem man är. Precis som att man kan ta ut pengar utan legitimation så kan man också hämta ut paket utan det, om man inte är helt okänd eller råkar ut för någon som vill vara överkorrekt. Risken att någon skulle lösa ut ett paket mot postförskott som han inte är mottagare till är ganska liten, vilket åtminstone personalen på mitt utlämningsställe verkar ha förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in