2012-10-25, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Jag saknar körkort och har genom alla dessa år istället gått runt med ett id-kort ifrån Swedbank som jag skaffade för bra många år sedan. Detta går dock ut inom kort, så jag undrar lite enkelt. Vad är den egentliga skillnaden på ett sånt "vanligt" id-kort och ett nationellt id-kort som jag har sett finns hos Polisen? Har sett att kostnaden är ungefär desamma, men det känns lite mer seriöst med Polisens. Någon som kan förklara?

Det nationella ID-kortet ersätter passet inom Schengen.
Citera
2012-10-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Det nationella ID-kortet ersätter passet inom Schengen.

Okej. Men vilket av dem bör man skaffa? Är det lite hugget som stucket? Leg som leg?
Citera
2012-11-09, 03:02
Medlem
Repos avatar
Kan någon förklara VARFÖR passet är billigare än det nationella id-kortet?

Har kollat via polisen.se vad man kan använda det nationella id-kortet till men jag blir inte riktigt klok på om det går att flyga med det inom schengen?
Hur lång tid tar det att få ett sådant id?
Citera
2012-11-09, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Okej. Men vilket av dem bör man skaffa? Är det lite hugget som stucket? Leg som leg?

Tja, ska du inte lämna Sverige spelar det ju ingen roll. Ska du däremot åka någonstans inom Schengen är det ju gött att slippa pass.
Citera
2012-11-09, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Har kollat via polisen.se vad man kan använda det nationella id-kortet till men jag blir inte riktigt klok på om det går att flyga med det inom schengen?
Hur lång tid tar det att få ett sådant id?

Ja, det går att flyga på det nationella id-kortet.
Att få det tar väl ungefär lika lång tid som ett pass, en vecka ungefär, eller mer i tider med mycket att göra.
Citera
2012-11-13, 20:23
Medlem
ID kort med CHIP - någon som vet när de börjar kräva att man scannar detta?

Hej. Mitt nuvarande ID kort från polisen har chip.

Jag antar att man kommer bli tvungen inom en snart framtid att sätta in det i samma typ av apparat som ens bankkort för att ytterligare bevisa att jag är jag.

Någon som vet när detta kommer tas i bruk? Någon som hört / läst om planer på när det kommer bli obligatoriskt överallt?

Stackars kids som vill fejka sin ID på krogen, etc... de kommre ju få det fett svårt.

Suck... ännu mer kontroll skit... läste en otrolig lista på kontroll de ska införa "snart". Skrämde vettet ur mig.
Citera
2012-12-30, 19:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Hej. Mitt nuvarande ID kort från polisen har chip.

Jag antar att man kommer bli tvungen inom en snart framtid att sätta in det i samma typ av apparat som ens bankkort för att ytterligare bevisa att jag är jag.

Någon som vet när detta kommer tas i bruk? Någon som hört / läst om planer på när det kommer bli obligatoriskt överallt?

Stackars kids som vill fejka sin ID på krogen, etc... de kommre ju få det fett svårt.

Suck... ännu mer kontroll skit... läste en otrolig lista på kontroll de ska införa "snart". Skrämde vettet ur mig.

Beror på vilket chip du menar. RFID chipet läses redan av utav vissa passkontroller. Det som sparas har jag för mig är biometrisk information som ansiktsform och fingeravtryck.
Troligvis så lär inte dessa kontroller få förekomma annat än vid gränspassage.

Smart-card chippet innehåller en kod för att kunna lägga in en e-legitimation, men det lär dröja innan man kan använda den. Och inte lär det bli obligatoriskt att använda den när man inte är vid datorn.
Citera
2013-01-02, 17:27
Medlem
Tja, nu är det så att jag (omgående) behöver skaffa e-legitimation men då nordea krånglar sönder (större delen av deras sida ligger nere) undrar jag vad jag bör göra...

mvh
Citera
2013-01-13, 11:08
Medlem
Hej. Nån sol vet om mackarna testar id-kortet i nån apparat när man ska köpa snus?
Citera
2013-01-17, 08:32
Medlem
Min flickvän har ett jätteproblem....hon har tappat sitt KK o har ingen släkting eller liknande som kan intyga att hon är hon. Inte heller någon annan godkänd intygsgivare....det absolut sista hoppet verkar vara att arbetsgivaren kan intyga... Finns det någon som varit i samma sits o löst problemet som kan ge tips?
Citera
2013-01-19, 15:05
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfredda
Min flickvän har ett jätteproblem....hon har tappat sitt KK o har ingen släkting eller liknande som kan intyga att hon är hon. Inte heller någon annan godkänd intygsgivare....det absolut sista hoppet verkar vara att arbetsgivaren kan intyga... Finns det någon som varit i samma sits o löst problemet som kan ge tips?

Om hon har tappat det så ska man ju förlustanmäla det och så ska man få en blankett för förnyelse av körkort? Så hon kan ju fått ett nytt körkort?
Citera
2013-01-25, 09:16
Medlem
Måste legitimera sig för o få ut det nya...japp så är det. Mend et verkar få bli så att hennes arbetsgivare får följa med o intyga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in