2010-11-02, 20:39
Medlem
BabyBangss avatar
På "Debatt" på svt2 just nu pratar de om händelserna vid de gripanden som gjordes i samband med bombotet och en av de som greps är också med i programmet!
Citera
2010-11-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Beträffande de här gubbarnas "vanlighet" så finns det uppgifter rörande de där skägglurkarna som smällde in i Twin Towers, att de under sin tid i Europa och USA inte uppvisat några yttre tecken på religiös pietism. Snarare gick man på stripp-barer, krökade till och betedde sig som folk gör mest för att smälta in och undvika uppmärksamhet. Folk som kände de där grabbarna före de bestämde sig för att flyga trafikflygplan enkel resa utan landningsrutiner, blev mycket förvånade av att dessa kopplades till religiöst betingade självmordsattacker.

Sådana här agenter är sleepers, de lever utan att sticka ut, utan att märkas. Inte ens deras egna familjer vet vilka de egentligen är. Allt är en cover-up intills det är dags att spänna på sig bombbältet och dra ut i jihad.

I Sverige går det inte för sig att dra en luva över fejjan folk, köra ut dem i någon förhörs-gulag och hooka upp pungen på ett bilbatteri tills man får alla svaren. Och har åklagaren inga bevis som håller för häktning, så släpps man. Misstanken kvarstår, säger polisen. Så är det. De där grabbarna är inte friska, det är jag helt övertygad om!

"Sprängande huvudvärk"..... Jomenvisstja, så är det naturligtvis! SÅ klantiga är ju verkligen svenska poliser!

Det är det här som gör massinvandring av muslimer till ett hopplöst projekt. Det är de som uppfattas som välintegrerade, som i de flesta fall utför terrorhandlingar i västvärlden - det är inte Laserturkarna.

I Danmark har man visat att det är bland de välutbildade muslimerna med bra jobb, som man finner det starkaste stödet för intolerant islam.

Citat:
I Danmark har Shahamak Rezaei, lektor vid Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, och Marco Goli, lektor vid Professionshøjskolen Metropol, granskat radikalisering bland unga danska muslimer. Mätningen är den första i sitt slag i Danmark och bygger på intervjuer med 1113 muslimer mellan 15 och 30 år.

Forskarna finner att den absoluta merparten – 76,5 procent – inte är radikala. 17,8 procent sympatiserar med islamismen, men stöder den inte aktivt. 5,6 procent är aktiva radikala islamister.

Man kan naturligtvis tycka att 17,8 respektive 5,6 procent är mycket, eller tycka att siffrorna är ungefär lika harmlösa som svenska ungdomars stöd för diverse kommuniströrelser, men poängen här är att lejonparten av muslimerna inte är islamister. Följdfrågan är: vilka är det då?

”De mest radikaliserade är välutbildade, talar god danska, ser på dansk tv, har arbete och tjänar pengar”, säger Shahamak Rezaei till Kristeligt Dagblad (9/1).

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...am_4072727.svd

Inte heller tiden man bott i landet påverkar muslimerna till att vilja omfatta till vad vi tycker är normala värderingar. I England, som har plågats längre än oss av muslimsk invandring, är det tredje generationen som har den mest radikala inriktningen av islam.

Det som är kanske mest allvarligt, är att många svenskar inte fattar ett dyft av radikal islam. I den här tråden finns det flera naiva användare som blir överlyckliga och ger ifrån sig små glädjetjut, för att polisen inte lyckades ha tillräckliga bevis för att anhålla de misstänkta terroristerna.
Citera
2010-11-02, 21:14
Medlem
JoeTuckers avatar
[quote=Golonka]Såg ett inslag på nyheterna för någon dag sedan där två av de misstänkta försökte finna en anledning till varför de plockades in som terrormisstänkta....

[snippet]

De hade pratat i mobiltelefon och en av dem hade sagt till den andre att han hade en "sprängande huvudvärk"...

[snip]

He-he, precis så och det apotek som fortfarande har öppet längre tider är just det inne i Nordstan

...eller så är översättaren en kristen libanes, som har "lite problem" med syrier...

Njae, vi lär inte få reda på säkerhetspolisens motiv, men det tror vi ju alla/vi måste tro att "de har sina skäl" och det skall mycket till, jag menar de har säkert bra underlag innan de låter polisen börja frihetsberöva etc... att staten Syrien skulle "ha sagt något", tror jag inte på. Vi har ju ett rättsväsende, som skyddar medborgarna här och det skall mera till om polisen här, springer andras ärenden och frihetsberövar.

Iaf, så är bombhotet avvärjt, om det nu berodde på polisen insats mot dessa herrar, får vi heller säkert aldrig reda på.
Citera
2010-11-02, 21:54
Medlem
Quarrels avatar
http://gt.expressen.se/nyheter/1.219...ara-ett-vittne
Gripen för bombhot var bara ett vittne
Citat:
Erik Nord, chef för ordningspolisen i Göteborg, säger i Debatt att han inte känner till att mannen endast skulle hämtas som vittne.
Det förklarar varför domstolen, när jag pratade med den, bara kunde uppge tre misstänkta som hade fått offentlig försvarare, medan media pratade om fyra misstänkta.

En person greps trots att han bara skulle hämtas som vittne.
Citera
2010-11-02, 22:45
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Gripen för bombhot var bara ett vittne

Det förklarar varför domstolen, när jag pratade med den, bara kunde uppge tre misstänkta som hade fått offentlig försvarare, medan media pratade om fyra misstänkta.

En person greps trots att han bara skulle hämtas som vittne.

Ja, det är anmärkningsvärt att inte polisens insatsgrupp fått den upplysningen!

För dem var det viktigt att göra ett snabbt tidsmässingt enhetligt trippelingripande med utgångspunkt från att "målen" var misstänkta för terrorhot. Jag lägger därför ingen som helst skuld hos poliserna i insatsstyrkan. Om något gått fel, så är det de "skrivbordsbundna" tjänstemännens fel!

Jag är ändå litet tudelad när det gäller detta. Med tanke på SvD:s Per, så kan ett laglydigt, vänligt, anonymt yttre dölja en hel del.

Utsagorna från de eller en av de misstänkta betr. att mobilsamtalen gällde "en sprängande huvudvärk" och att denna huvudvärk t.o.m skulle kunna göra att "huvudet sprängdes i bitar" tycker jag är litet underligt.

Min fru besvärades av svår migrän under några år för c:a 15 år sedan. Hon kräktes, hatade både ljus och ljud och på ung. 5:e plats försökte hon beskriva den fruktansvärda, tryckande smärtan i vänstra delen av huvudet. Tack och lov fick hon utmärkt och snabb hjälp och har inga som helst problem med migrän numera.

Vilken "vanlig" huvudvärk ger symtom, som att det känns som om huvudet skulle kunna sprängas?

Inte ens min förkärlek för god whisky på helgerna har resulterat i något liknande.

Jag har iofs ingen aning om en uttalad "sprängande eller explosiv" huvudvärk har något med misstanken att göra, men de misstänkta och "vittnena" berättar om detta i sammanhanget.
Senast redigerad av cochran 2010-11-02 kl. 23:05. Anledning: Felstavning
Citera
2010-11-03, 01:16
Bannlyst
Fortfarande: Vart är AHA!-upplevelsen? Polisen var ju säkra på att vi skulle få en sådan.
Citera
2010-11-03, 01:28
Medlem
På arabiska betyder "rase bedo jenfigher" ungefär: Mitt huvud kommer explodera, så ont jag har (direkt översatt). Ordet "rase" har feltolkats till "stan" istället för mitt huvud.

Uttrycket är inte menat att tolkas bokstavligt men är vanligt i arabisktalande länder. Idioten som argumenterade ett helt a4 ang. hans egna och hans frus huvudvärksupplevelser, det spelar ingen roll, mannen menade inte bokstavligen att smärtan på fullaste allvar väcker en oro inom honom om att hans huvud med största sannolikhet kommer att explodera. Det är ett uttryck, en liknelse eller överdrift som kanske inte låter vettig för folk uppvuxna i väst, men används som tidigare nämnts, flitigt i arabisktalande länder.
Citera
2010-11-03, 09:34
Medlem
danberoses avatar
Under mina 25 år i Sverige har jag hört uttryck som t.ex. "det känns som att mitt huvud kommer att sprängas", samt variationer på uttrycket ett otal gånger. Jag förstår inte vad ni diskuterar.

Citat:
Golonka; Är det en automatiserad avlyssning typ Echelon, som tidigare spekulerats om, så håller inte ens det som förklaring, därför att Echelon reagerar på vissa uttryck och det i sin tur triggar en djupare analys av vad som sägs/skrivs. Det räcker liksom inte att man ringer en kompis och berättar att man skall käka Sprängd Anka till middag för att de svarta helikoptrarna ska börja hovra ovanför bostanden....

Miljoner amerikaner är utsatta för denna "väl avgränsade" spaning. Så många misstänkta terrorister finns inte...men du verkar anse att det är lika bra att tråla alla.
Senast redigerad av danberose 2010-11-03 kl. 09:41.
Citera
2010-11-03, 16:48
Medlem
Interljuv med en av dom gripna:

http://www.proletaren.se/index.php?o...=2602&Itemid=1
Citera
2010-11-03, 18:23
Medlem
BabyBangss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabyBangs
På "Debatt" på svt2 just nu pratar de om händelserna vid de gripanden som gjordes i samband med bombotet och en av de som greps är också med i programmet!
Länk till programmet kommer här med - SVT Debatt 2010-11-02. Den gripne som är med i programmet är den person som egentligen bara skulle kallas som vittne.
Citera
2010-11-03, 18:25
Medlem
danberoses avatar
Enligt SVT Debatt skulle 39-åringen som greps endast höras som vittne. Det är ju fantastiskt att vittnen utsättas för dramatiska gripanden. Vem som helst som blir gripen med dragna vapen emot sig och sin familj måste känna stor tacksamhet mot rättsväsendet att den agerar så auktoritativt för att övertala vittnen till att uppge allt de känner till. Annars kan man lämna landet fort som fan.

Citera
2010-11-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
men det leder ju i så fall fram till frågan hur och varför det har snappats upp. men är det så illa lär vi ju aldrig få veta det för de borde i så fall egentligen inte ha varit under aktiv avlyssning.

Klart att det finns mer som polisen hade som grund för att ta in de här filurerna. De har troligen varit övervakade en längre tid, de tillhör en moské som hör till de radikalare.
Någonting tycks de haft för sig 25:e oktober som väckt misstankar. Har de exempelvis varit inne på Danske Bank, så lär de knappast haft avsikten att diskutera bolån. Kommunikationschefen på Danske Bank uttrycker sig så här:

Citat:
Uppgifter pekar på att målet kan ha varit Danske Bank och Danska generalkonsulatet på Östra Hamngatan 13, mitt emot köpcentrumet Nordstan.
– Vi har inga kommentarer och kan inte berätta något, säger Rickard Linderoth, kommunikationschef på Danske Bank.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8050213.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in