Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://gt.expressen.se/nyheter/1.219...ara-ett-vittne
Gripen för bombhot var bara ett vittne
Det förklarar varför domstolen, när jag pratade med den, bara kunde uppge tre misstänkta som hade fått offentlig försvarare, medan media pratade om fyra misstänkta.
En person greps trots att han bara skulle hämtas som vittne.

Ja, det är anmärkningsvärt att inte polisens insatsgrupp fått den upplysningen!
För dem var det viktigt att göra ett snabbt tidsmässingt enhetligt trippelingripande med utgångspunkt från att "målen" var misstänkta för terrorhot. Jag lägger därför ingen som helst skuld hos poliserna i insatsstyrkan. Om något gått fel, så är det de "skrivbordsbundna" tjänstemännens fel!
Jag är ändå litet tudelad när det gäller detta. Med tanke på SvD:s Per, så kan ett laglydigt, vänligt, anonymt yttre dölja en hel del.
Utsagorna från de eller en av de misstänkta betr. att mobilsamtalen gällde "en sprängande huvudvärk" och att denna huvudvärk t.o.m skulle kunna göra att "huvudet sprängdes i bitar" tycker jag är litet underligt.
Min fru besvärades av svår migrän under några år för c:a 15 år sedan. Hon kräktes, hatade både ljus och ljud och på ung. 5:e plats försökte hon beskriva den fruktansvärda, tryckande smärtan i vänstra delen av huvudet. Tack och lov fick hon utmärkt och snabb hjälp och har inga som helst problem med migrän numera.
Vilken "vanlig" huvudvärk ger symtom, som att det känns som om huvudet skulle kunna sprängas?
Inte ens min förkärlek för god whisky på helgerna har resulterat i något liknande.
Jag har iofs ingen aning om en uttalad "sprängande eller explosiv" huvudvärk har något med misstanken att göra, men de misstänkta och "vittnena" berättar om detta i sammanhanget.