2010-10-30, 13:51
Bannlyst
Detta är konsekvenserna av invandringen till Göteborg!
Citera
2010-10-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Vad försöker du säga? Om Facebook är den enda kontaktpunkten mellan de två personerna så är det ju inget med det. Massor av människor har precis vem som helst som "facebookvän".

Man får ju bara hoppas att det inte var mer än snack, men känner en rätt stor skepsis mot bellevue mosken, vilka sitter och styr där egentligen?

Läser du artikeln som länkas till, framgår att den 22-årige terroristmisstänkte somaliern gått i Abdirisak Waberi muslimska friskola. Att 22-åringen fått åka ned till Saudiarabien på skolans, dvs Abdirisak Waberis, bekostnad. 22-åringen var alltså utvald som ett extra fint muslimskt exemplar för att få åka ned och träffa saudiska wahhabiter, dvs den gren inom islam som står al-Qaida och al-Shabaab närmast.
Den terrormistänkte och Abdirisak Waberi har fler kontaktpunkter än bara facebook.

Läs mer om wahhabiter här:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...rn_2014287.svd

Citat:
Wahhabiterna utgör fortfarande en ytterst liten minoritet av världens muslimer, men genom sin aggressivitet, sin fanatism och sina pengar har de skaffat sig ett oproportionerligt stort inflytande.

Wahhabiterna har haft en aktiv strategi att ta över och transformera moskéer i den muslimska världen. Samma verksamhet pågår även i Sverige.

Många muslimer, inklusive jag själv, är djupt oroade av denna utveckling. Wahhabiter infiltrerar föreningar och skaffar sig positioner som de använder för att hjärntvätta våra barn och ungdomar.
Citat:
”al-Qaida har sina rötter i wahhabismen”, något som framgår med all önskvärd tydlighet för den som studerat Abd Al-Wahhabs liv och dåd.
Citat:
Wahhabiterna har haft en aktiv strategi att ta över och transformera moskéer i den muslimska världen. Samma verksamhet pågår även i Sverige.
Citera
2010-10-30, 14:01
Medlem
Det jag reagerar på är att inget bombhot har uttalats, istället är det information som framkommit i en konversion mellan två personer, så förmodligen har den ena, eller båda, stått under telefonavlyssning. Detta anser i.a.f. jag gör det mer allvarligt, bombhot förekommer då och då utan att det händer något, men i detta fallet är det alltså två personer som internt snackat om det.

Vad säger ni om olika eventuella bombmål? Nordstan snackar ju media om, och synagogan har nämnts här. Skulle själv vilja lägga till Ullevigatan 15 (GBG:s tingsrätt) på listan (om det nu är religiösa fanatiker).

Sen bör man nog inte ta allt som media går ut med som absolut sanning, finns nog mycket som inte framkommer i deras rapportering och vissa uppgifter kan nog vara direkt fel.
Citera
2010-10-30, 14:12
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Läser du artikeln som länkas till, framgår att den 22-årige terroristmisstänkte somaliern gått i Abdirisak Waberi muslimska friskola. Att 22-åringen fått åka ned till Saudiarabien på skolans, dvs Abdirisak Waberis, bekostnad. 22-åringen var alltså utvald som ett extra fint muslimskt exemplar för att få åka ned och träffa saudiska wahhabiter, dvs den gren inom islam som står al-Qaida och al-Shabaab närmast.
Den terrormistänkte och Abdirisak Waberi har fler kontaktpunkter än bara facebook.

Läs mer om wahhabiter här:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...rn_2014287.svd

Att han gått i Waberis skola betyder ju inte att Waberi på något sätt är ansvarig för vad han hittar på ett antal år senare? Exakt vad är det som säger att 22-åringen visade intresse för extrema åsikter vid den här tiden? Det kan ju lika gärna ha kommit senare?

Dock instämmer jag i att Wahabiterna är extrema, och jag anser att det inte alls är bra om de når inflytande bland unga svenska muslimer.
Citera
2010-10-30, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMet
Detta är konsekvenserna av invandringen till Göteborg!
"Sverige stannar utan oss".
Citera
2010-10-30, 14:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opensecret
tror jag skiter i att åka in till stan idag... tar en promenad i skogen istället.
Var försiktig, det är inte ofarligt där heller: https://www.flashback.org/t1330574. Se till att du har huvudet med dig hem.
Citera
Medlem
En hel del blåljus för 15 minuter sedan i Lövgärdet/Gårdsten kanske gripit fler! någon som har info?
Citera
Medlem
Sjoestedts avatar
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ja...er_5592755.svd

Kanske har något sammanband?
Citera
2010-10-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
text

Detta är offtopic, förlåt. "Wahabiter", främst kallade Salafyoun, är en bred titel vilket antyder på att man följer den första generationens muslimers metadodik. Detta är många som kallar sig detta. Dock så är inte de som kallar sig Salafi i Saudi, alltså de rika föreningar som betalar moskéer i väst osv, något samarbete alls med terroristgrupper, tvärtom. Mycket politik ligger bakom detta och det ligger onekligen i den saudiska kungafamiljens intresse att al qaida osv inte stärks eftersom det skulle äventyra kungafamiljens makt i saudi. Sammanfattningsvis så kallar båda sig salafi, men de samarbetar verkligen inte. För övrigt så är wahabiter endast ett skällsord som andra använder för att dra paralleller till Abdul-Wahab som var en muslimsk lärd och som dessa grupper respekterar mycket, lite utav en Luther-figur.

Jag rekommenderar boken "Bin Ladin i våra hjärtan", av Gardell.
Citera
2010-10-30, 14:28
Medlem
faggets avatar
Ryssen kommer!!! Bemanna skyddsrummen!
Citera
2010-10-30, 14:36
Medlem
Soterns avatar
Har inte följt med det här alls. Vad är det för nationalitet på de misstänkta som de gripit?
Citera
2010-10-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps

Jag rekommenderar boken "Bin Ladin i våra hjärtan", av Gardell.

Gardell är totalt opålitlig. En person som ägnar sig åt att försvara muslimska terrorister kan inte tas på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in