2016-12-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är inte hjärnan som skapar någon illusion. Den ena vågen är verkligen separerad från den andra vågen, de är två olika vågor. En individualisering av havet om man så vill. Hade det inte funnits separation, individualisering, hade havet varit blankt som en spegel.

Exemplet med vågor på ett hav används för att det brukar vara lätt att inse att en "våg" bara är en rörelse i havet. Att en våg inte har någon existens i sig själv.

Citat:
Vad får du detta ifrån? Jag skulle säga att "jag" är ingenting av detta. Jfr Neti Neti.

Då alltet är det enda som existerar, sä är "jag" antingen alltet, eller så existerar ingenting som kan kallas "jag". Same same.
Senast redigerad av FlamRed 2016-12-03 kl. 09:22.
Citera
2016-12-03, 11:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Exemplet med vågor på ett hav används för att det brukar vara lätt att inse att en "våg" bara är en rörelse i havet. Att en våg inte har någon existens i sig själv.

Ja vågen är ju havet. Men när den är en våg är den en våg. Man kan tänka sig grenar på ett träd, alla är olika och separerade från varandra men alla är trädet. Det finns alltså både separation och enhet samtidigt.
Same same but different

Citat:
Då alltet är det enda som existerar, sä är "jag" antingen alltet, eller så existerar ingenting som kan kallas "jag". Same same.
Confirmed. Nisgaradatta uttryckte det väldigt vackert, "Love says I´m everything, wisdom says I´m nothing. Between the two my life flows".
Citera
2016-12-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ja vågen är ju havet. Men när den är en våg är den en våg. Man kan tänka sig grenar på ett träd, alla är olika och separerade från varandra men alla är trädet. Det finns alltså både separation och enhet samtidigt.
Same same but different

Trädet och havet finns oavsett, och bryr sig inte om ifall en hjärna separerar dess delar i grenar och vågor.

Separationen finns bara i hjärnan, och är det fängelse den egostyrde lever i.
Senast redigerad av FlamRed 2016-12-03 kl. 12:17.
Citera
2016-12-03, 11:45
Medlem
Citat:
Asså.....kan man bli upplyst mer än en gång? Jag säger nej. Det är väl som att bli av med svendomen eller nåt, you can never go back.

Notera hur jag använde citationstecken.
Citera
2016-12-03, 12:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Trädet och havet finns oavsett, och bryr sig inte om ifall din hjärna separerar dess delar i grenar och vågor.

Separationen finns bara i hjärnan, och är det fängelse den egostyrde lever i.

Nja, det är inte min hjärna som separerar grenarna från varandra, det gör trädet alldeles självt.
Alltet delar upp sig för att kunna erfara sig självt kan man säga. Den ena vågtoppen kan se den andra vågtoppen pga att det finns en vågdal mellan dem. Och vågtoppar finns bara om det finns vågdalar. Separation, olikheter, individualiseringar. På ytan visserligen men ändå.

Separation och enhet existerar samtidigt.
Citera
2016-12-03, 12:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Notera hur jag använde citationstecken.

Så vad menar du?
Citera
2016-12-03, 15:19
Medlem
Citat:
Nja, det är inte min hjärna som separerar grenarna från varandra, det gör trädet alldeles självt.
Alltet delar upp sig för att kunna erfara sig självt kan man säga. Den ena vågtoppen kan se den andra vågtoppen pga att det finns en vågdal mellan dem. Och vågtoppar finns bara om det finns vågdalar. Separation, olikheter, individualiseringar. På ytan visserligen men ändå.

Separation och enhet existerar samtidigt.

Oklart vad du menar med "på ytan".

Antingen så menar du just en illusion, något som inte stämmer när man tittar närmare?

Eller så menar du att separation existerar på riktigt, vilket är det som skapar det mentala fängelset.
Citera
2016-12-03, 15:21
Medlem
Citat:
Så vad menar du?

Att många misstar vissa upplevelser med egodöd och uppvakning.

Att egodöd/upplysning aldrig är ett visst tillstånd, eller bliss, eller tillgång till bliss, eller frihet från tankar.

Vilket är en vanlig tro, speciellt innan egodöden har skett.
Citera
2016-12-03, 17:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Oklart vad du menar med "på ytan".

Antingen så menar du just en illusion, något som inte stämmer när man tittar närmare?

Eller så menar du att separation existerar på riktigt, vilket är det som skapar det mentala fängelset.

Vågorna är på ytan. Fast de är ingen illusion. De är individualiserade enheter som uppstår ur och går tillbaka till havet. De är också hela tiden en del av havet, samtidigt som de är avgränsade.
Hade de inte varit avgränsade hade de inte existerat. Och visst, havet finns med eller utan vågor men om vi ska kunna uppfatta en våg måste den anta en form som skiljer sig från den omedelbara omgivningen, vågdalar.

Allting uppstår tillfälligt ur det totala och går tillbaka dit.
Citera
2016-12-03, 17:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att många misstar vissa upplevelser med egodöd och uppvakning.

Att egodöd/upplysning aldrig är ett visst tillstånd, eller bliss, eller tillgång till bliss, eller frihet från tankar.

Vilket är en vanlig tro, speciellt innan egodöden har skett.

Så man kan ha flera misstag med det första är magiskt?

Hur skulle du egentligen definiera egodöd i ett par meningar?
Senast redigerad av proconsul 2016-12-03 kl. 17:52.
Citera
2016-12-03, 18:00
Medlem
Citat:
Så man kan ha flera misstag med det första är magiskt?

Har inte skrivit att upplevelsen är ett misstag, du får nog läsa det jag skrev igen.

Citat:
Hur skulle du egentligen definiera egodöd i ett par meningar?

Jag beskrev nyligen min definition i inlägg #4167
Senast redigerad av FlamRed 2016-12-03 kl. 18:04.
Citera
2016-12-03, 18:20
Medlem
Citat:
Vågorna är på ytan. Fast de är ingen illusion. De är individualiserade enheter som uppstår ur och går tillbaka till havet. De är också hela tiden en del av havet, samtidigt som de är avgränsade.
Hade de inte varit avgränsade hade de inte existerat. Och visst, havet finns med eller utan vågor men om vi ska kunna uppfatta en våg måste den anta en form som skiljer sig från den omedelbara omgivningen, vågdalar.

Allting uppstår tillfälligt ur det totala och går tillbaka dit.

Ja, att urskilja form ur alltet är det våra hjärnor gör, och återskapar detta i vårt medvetande.

Om man sedan tror på att dessa objekt (de urskilda formerna) existerar i sig självt, eller på riktigt är separerade entiteter, så lever man i det egobaserade fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in