2014-03-07, 07:57
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Nja, det finns inget ego, och egot kan inte göra något över huvudtaget.

Och när du upptäcker det, så är det just ego-död. Inget har dött dock, du har bara upptäckt att det aldrig fanns något ego.

men hur svarar du alla de miljoner människor som upplever egot dagligen? Egot som nästan har ihjäl dem? Säger du bara att det inte existerar så är allt fine?

Jag har talat med mängder av folk i processen att bli av med deras ego, och anledningen att de inte riktigt kan bli av med den sista biten är just att de lever med illusionen att egot ska bort. Det finns ett mål. målet är problemet. problemet är skapat av egot för överlevnad.

När jag däremot antingen sagt att egot är en produkt av samhället eller skapat en glapp mellan betraktaren och tankar har personen i fråga fått en glimt av upplysning.

Efter en glimt av upplysning så sker oftast processen av sig självt och det är för sent att gå tillbaka. något har redan börjat vakna.
Citera
2014-03-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
men hur svarar du alla de miljoner människor som upplever egot dagligen? Egot som nästan har ihjäl dem? Säger du bara att det inte existerar så är allt fine?

Jag har talat med mängder av folk i processen att bli av med deras ego, och anledningen att de inte riktigt kan bli av med den sista biten är just att de lever med illusionen att egot ska bort. Det finns ett mål. målet är problemet. problemet är skapat av egot för överlevnad.

När jag däremot antingen sagt att egot är en produkt av samhället eller skapat en glapp mellan betraktaren och tankar har personen i fråga fått en glimt av upplysning.

Efter en glimt av upplysning så sker oftast processen av sig självt och det är för sent att gå tillbaka. något har redan börjat vakna.

Ego-död är ju att man personligen upplever att egot bara var en illusion, inte att någon bara råkar säga det till dig...

Inget fel på att ha mål heller, bara man inser att det inte är egot som har målet...

Egot är bara en idé/tro om att du som individ skulle vara separerad från resten på något sätt, en egen entitet. Och så länge du tror det så är egot starkt.
Citera
2014-03-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ego-död är ju att man personligen upplever att egot bara var en illusion, inte att någon bara råkar säga det till dig...

Inget fel på att ha mål heller, bara man inser att det inte är egot som har målet...

Egot är bara en idé/tro om att du som individ skulle vara separerad från resten på något sätt, en egen entitet. Och så länge du tror det så är egot starkt.
Vem har målet då? Om egot nu är intellektet, tankarna, så är ju allting vi tänker och allting vi skapar ett restultat av det s.k. egot. ??
Citera
2014-03-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellerii
Vem har målet då? Om egot nu är intellektet, tankarna, så är ju allting vi tänker och allting vi skapar ett restultat av det s.k. egot. ??

Egot är ingenting, det är en illusion, och har/är således inget av det du räknar upp.

Mål, tankar, intellekt, känslor, osv, existerar helt utan ägare. Av den enkla anledningen att det inte finns "någon" som kan vara en ägare.

Egot är ju tron på att du som individ existerar separat, och kan äga saker, ha egenskaper. När du inser att du inte är separerad från din omgivning, då ser du också illusionen av egot, och att mål/tankar/känslor/osv tillhör universum/alltet/oness istället.
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-07 kl. 13:47.
Citera
2014-03-07, 14:24
Medlem
Citat:
"...According to Kabbalah, the physical brain is only a receiver of information. There ar two broadcasting stations that send signals 24/7: the Light and the Dark Force. Our mind is the non-physical part of us that has the free will to choose, which of the stations we want to listen to. Negative thouths, such as uncertainty, worry, fear, limitation and the terrible things we think of people when they push our buttons, are the clearer and lauder thoughts that originate in the broadcasting station of the Dark Side."

Kommentar to "The Kabbalistic Bible", Portion Tarzia
Citera
2014-03-07, 15:52
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Egot är ingenting, det är en illusion, och har/är således inget av det du räknar upp.

Mål, tankar, intellekt, känslor, osv, existerar helt utan ägare. Av den enkla anledningen att det inte finns "någon" som kan vara en ägare.

Egot är ju tron på att du som individ existerar separat, och kan äga saker, ha egenskaper. När du inser att du inte är separerad från din omgivning, då ser du också illusionen av egot, och att mål/tankar/känslor/osv tillhör universum/alltet/oness istället.

Ni har alla rätt, det är verkligen vackert att se att så många har sett igenom illusionen!

Vad jag pratar om är hur man kan hjälpa någon att se igenom sitt ego. För innan någon insett Egots icke existens är illusionen av Egots existens rätt påtaglig. Och Att berätta för någon som redan sett förbi känns rätt menlöst.

Hade vi aldrig haft ett ego hade vi aldrig upplevt upplysning. Var tacksam till ditt ego om det fortfarande "existerar" utan ego ingen upplysning.

Vill dela med mig av ett vackert citat jag hittade "svaret är kärlek allt annat är oväsentligt" Jeff foster
Citera
2014-03-07, 17:10
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin

Egot är ingen produkt av samhället. Egot är en produkt av evolutionen och samhället är en produkt av egot.

Citat:

Det är bara egot som kan ha ett mål. Att ha ett mål innebär ju att man inte accepterar nuet som det är, dvs man ser sig som inkomplett och söker efter att komplettera sig själv i framtiden.
Citera
2014-03-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Det är bara egot som kan ha ett mål. Att ha ett mål innebär ju att man inte accepterar nuet som det är, dvs man ser sig som inkomplett och söker efter att komplettera sig själv i framtiden.

Jo sant, om du definierar ett mål som att just inte acceptera nuet.

Men man kan ju även säga att ett mål är en plan, ett tillvägagångssätt, och det är inget dåligt med det.

Jag kan ha som mål att bygga färdigt huset jag bor i, helt utan ego.
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-07 kl. 17:27.
Citera
2014-03-07, 18:03
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Jo sant, om du definierar ett mål som att just inte acceptera nuet.

Men man kan ju även säga att ett mål är en plan, ett tillvägagångssätt, och det är inget dåligt med det.

Jag kan ha som mål att bygga färdigt huset jag bor i, helt utan ego.

Fast att bygga ett hus handlar ju om att tillgodose basala behov. De flesta mål handlar ju om sådant som man inte behöver....
Citera
2014-03-07, 18:07
Medlem
Citat:
Fast att bygga ett hus handlar ju om att tillgodose basala behov. De flesta mål handlar ju om sådant som man inte behöver....
Men är idén om att tillgodose sitt basala behov ego? Om man inte är OK med att bo under en gran eller var man nu råkar befinna sig så accepterar man ju inte nuet.
Citera
2014-03-07, 19:22
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Men är idén om att tillgodose sitt basala behov ego? Om man inte är OK med att bo under en gran eller var man nu råkar befinna sig så accepterar man ju inte nuet.

Basala behov är inte frikopplade från egot. Det lidande egot skapar av leva som uteliggare är sannolikt långt mycket värre än själva uteliggandet.
Citera
2014-03-07, 19:38
Medlem
Citat:

Jag kan även driva upp mina chiliplantor i olika stadier utan ego.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in