Citat:
Ursprungligen postat av
Benjamin93swe
Hur ska egot kunna dö om det aldrig har existerat? Vad man isf kan diskutera är om det tack vare hjärnans plasticitet går att förändra sina egna tankebanor och därigenom sitt beteende i en sådan grad att man blir helt fri från all självmedvetenhet genom exempelvis mindfullness. Vilket jag betvivlar är möjligt, trots påstående som gjorts på detta forum från folk som haft en sk "uppenbarelse". Men det går absolut att förändra sitt eget medvetande inom ett visst spektrum, det finns det forskning som stöder.
Vad tror du själv?
Det blir snarast symboliskt menat. När man talar om "egodöd" syftar man på en skiftning i upplevelsen av att ha ett jag; i upplevelsen av att det specifika jag:et. Man talar om en sensorisk skiftning. Jämför det med att se en biofilm tvådimensionellt i relation till att se den tredimensionellt. Det är två olika sätt att betrakta filmen, men deras gemensamma nämnare är att dem fortfarande är typer av observationsmetoder. Alltså sker förändringen snarast i andra ledet; det är upplevelsen av ens jag som förändras, och med det kan det innebära att man upplever att ens jag är dött. Men att detta fortfarande är en sensorisk "illusion" - förutsatt den premiss du satte för "jag:ets" existens.
Eller något sådant. Bara en spekulation för skojs skull.
Många här upplever att dem har sett världen tvådimensionellt, men att de skulle föredra det tredimensionella perspektivet. Därav "egodöd". Död av den givna upplevelsen av sin person, för att kunna föda en ny sensorisk upplevelse; en ny varsebildning av sitt egna jag.
Att förändra sitt medvetande tillstånd är fullt möjligt. Om man ser till psykiatrin, exempelvis, har vi redan där flera exempel på "medvetandestörningar", dvs icke-normenliga medvetandefrekvenser. Huruvida man medvetet kan förändra ens medvetande på mer fundamentala plan, utan annan katalyserande faktor än ens egna vilja och försök, vet jag inte.