2014-02-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin93swe
För det första, det finns ingen som de facto vet att Gud finns. Det måste du medge, det är ett axiom man utgår ifrån, ett par "glasögon" man sätter på så att säga, och tolkar all information genom. Så därför är ditt påstående att "miljoner vet att Gud finns" helt förnuftsvidrigt! Det råder en ganska så utbredd konsensus bland neuroforskare om att det finns utrymme för en viss variationsbredd, men att vi alla har olika grundförutsättningar, anlag och temperament är vedertaget.

Jo, lite därför jag skrev "vet" inom citationstecken.

Dock så är ju begreppet att veta något helt subjektivt, och det är givetvis sant att miljoner människor "vet" att gud finns. På samma sätt som många människor förr i tiden visste att jorden var platt, och att många idag vet att själen finns.

Det behövs såklart inga neuroforskare för att veta att man kan ändra sin syn på livet genom att slå hål på myter, eller upptäcka nya "fakta", eller uppleva kriser, eller andra erfarenheter. Och en upplysning är ju inte mer än att idéer och förståelse ändras.
Senast redigerad av FlamRed 2014-02-15 kl. 14:46.
Citera
2014-02-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin93swe
Hur ska egot kunna dö om det aldrig har existerat? Vad man isf kan diskutera är om det tack vare hjärnans plasticitet går att förändra sina egna tankebanor och därigenom sitt beteende i en sådan grad att man blir helt fri från all självmedvetenhet genom exempelvis mindfullness. Vilket jag betvivlar är möjligt, trots påstående som gjorts på detta forum från folk som haft en sk "uppenbarelse". Men det går absolut att förändra sitt eget medvetande inom ett visst spektrum, det finns det forskning som stöder.

Vad tror du själv?

Det blir snarast symboliskt menat. När man talar om "egodöd" syftar man på en skiftning i upplevelsen av att ha ett jag; i upplevelsen av att det specifika jag:et. Man talar om en sensorisk skiftning. Jämför det med att se en biofilm tvådimensionellt i relation till att se den tredimensionellt. Det är två olika sätt att betrakta filmen, men deras gemensamma nämnare är att dem fortfarande är typer av observationsmetoder. Alltså sker förändringen snarast i andra ledet; det är upplevelsen av ens jag som förändras, och med det kan det innebära att man upplever att ens jag är dött. Men att detta fortfarande är en sensorisk "illusion" - förutsatt den premiss du satte för "jag:ets" existens.

Eller något sådant. Bara en spekulation för skojs skull.
Många här upplever att dem har sett världen tvådimensionellt, men att de skulle föredra det tredimensionella perspektivet. Därav "egodöd". Död av den givna upplevelsen av sin person, för att kunna föda en ny sensorisk upplevelse; en ny varsebildning av sitt egna jag.

Att förändra sitt medvetande tillstånd är fullt möjligt. Om man ser till psykiatrin, exempelvis, har vi redan där flera exempel på "medvetandestörningar", dvs icke-normenliga medvetandefrekvenser. Huruvida man medvetet kan förändra ens medvetande på mer fundamentala plan, utan annan katalyserande faktor än ens egna vilja och försök, vet jag inte.
Citera
2014-02-16, 12:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater
Det blir snarast symboliskt menat. När man talar om "egodöd" syftar man på en skiftning i upplevelsen av att ha ett jag; i upplevelsen av att det specifika jag:et. Man talar om en sensorisk skiftning. Jämför det med att se en biofilm tvådimensionellt i relation till att se den tredimensionellt. Det är två olika sätt att betrakta filmen, men deras gemensamma nämnare är att dem fortfarande är typer av observationsmetoder. Alltså sker förändringen snarast i andra ledet; det är upplevelsen av ens jag som förändras, och med det kan det innebära att man upplever att ens jag är dött. Men att detta fortfarande är en sensorisk "illusion" - förutsatt den premiss du satte för "jag:ets" existens.

Många här upplever att dem har sett världen tvådimensionellt, men att de skulle föredra det tredimensionella perspektivet. Därav "egodöd". Död av den givna upplevelsen av sin person, för att kunna föda en ny sensorisk upplevelse; en ny varsebildning av sitt egna jag.

Att förändra sitt medvetande tillstånd är fullt möjligt. Om man ser till psykiatrin, exempelvis, har vi redan där flera exempel på "medvetandestörningar", dvs icke-normenliga medvetandefrekvenser. Huruvida man medvetet kan förändra ens medvetande på mer fundamentala plan, utan annan katalyserande faktor än ens egna vilja och försök, vet jag inte.
Precis så. Man flyttar utsiktspunkt, från att vara fångad i sig själv (utan att ens veta om det) frigörs man till att se (det man trodde var jaget) från ett annat, yttre, större perspektiv.
Citera
2014-02-16, 17:11
Medlem
Citat:

Vem är det som har den nya varselbildningen av sitt egna jag?
Citera
2014-02-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur

Vilken given individ som helst.
Citera
2014-02-16, 19:53
Medlem
Citat:
Vilken given individ som helst.

Hur definierar du den individen? Vilket av jagen är det som har den nya varselbildningen?
Citera
2014-02-16, 21:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ingen. No-body. Consiousness. Jag vet inte.
Citera
2014-02-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen. No-body. Consiousness. Jag vet inte.

Men är det någon annan än den du är nu?
Citera
2014-02-16, 21:57
Medlem
Citat:
Hur definierar du den individen? Vilket av jagen är det som har den nya varselbildningen?

Vad en individ är, är inte intressant i sammanhanget, då det redan har konstaterats att "jag:et" är: "Det är endast ett psykologiskt, evolutionsbiologiskt, sociokulturellt fenom, ett koncept. En samling av sensorisk information, sinnesförnimmelser(varseblivning) och erfarenheter som formar våran föreställning av, att var och en av oss, vara en "person"."

Det jag menar ändras är synen på jaget.
Citera
2014-02-16, 22:28
Medlem
Citat:
Vad en individ är, är inte intressant i sammanhanget, då det redan har konstaterats att "jag:et" är: "Det är endast ett psykologiskt, evolutionsbiologiskt, sociokulturellt fenom, ett koncept. En samling av sensorisk information, sinnesförnimmelser(varseblivning) och erfarenheter som formar våran föreställning av, att var och en av oss, vara en "person"."

Det jag menar ändras är synen på jaget.

Okej. Men för att konstatera denna förändrade syn bör det finnas något konstant som gör betraktelsen. Den som gör detta konstaterande, är det ett annat "jag" än det som utgör dig nu? Om svaret är ja blir det en direkt motsägelse, hur kan något föränderligt veta att något annat har haft en annan natur?

Det jag försöker komma till är att vi förutsäger att det finna massa olika "jag" hela tiden samt att vi antar att det nuvarande jaget inte är fullständigt/upplyst eller likande. Och det är det som är motorn i sökandet.
Citera
2014-02-17, 09:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men är det någon annan än den du är nu?

Från vilken position frågar du? Det i mig som upplever är naturligtvis samma som innan, även om jag då inte kunde uppfatta det eftersom mitt ego eller "min dödlighet" skymde sikten.
Citera
2014-02-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Från vilken position frågar du? Det i mig som upplever är naturligtvis samma som innan, även om jag då inte kunde uppfatta det eftersom mitt ego eller "min dödlighet" skymde sikten.

Hmm. Du kunde innan inte uppfatta att du inte var du pga egot, dvs du fast inte du. Blir krångligt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in