Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
hur förklara du då dna blod mm ?

Du missuppfatta nog mitt inlägg. Är hundra på att han var skyldig.
Citera
2020-11-23, 18:12
Medlem
Daikokus avatar
Undrar om polischefen och (troligen) personalkvinnan verkligen var så urbota korkade som de visas i tv-serien. Jag har förvisso träffat på den typen av människor på chefsnivå och i hr-organisationen på min arbetsplats (just detta med att det trycks på det viktiga i att fylla i hr-dokument och följa mallar till punkt o pricka, är något som ofta dyker upp inom stat/kommun och storföretag).
Om de var så oerhört stupida så tycker jag nog att de skulle hängas ut och få skämmas lite
Citera
2020-11-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Undrar om polischefen och (troligen) personalkvinnan verkligen var så urbota korkade som de visas i tv-serien. Jag har förvisso träffat på den typen av människor på chefsnivå och i hr-organisationen på min arbetsplats (just detta med att det trycks på det viktiga i att fylla i hr-dokument och följa mallar till punkt o pricka, är något som ofta dyker upp inom stat/kommun och storföretag).
Om de var så oerhört stupida så tycker jag nog att de skulle hängas ut och få skämmas lite

Det stämmer nog tyvärr.
Citera
2020-11-23, 20:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Polischefen "Krister Berg" är förmodligen baserad på två riktiga personer; Rolf-Åke Pettersson, chef för länskriminalen, samt Peter Tjäder, polisöverintendent.

"Personalkvinnan" är förmodligen baserad på personalkonsulten Gun Wedel.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-11-23 kl. 21:01.
Citera
2020-11-24, 19:58
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
https://www.boneo.se/bostad/id-1403019-villa-4rum-hoor-kommun-bokeslund-folke-svens-vag-17-19?utm_source=adfenix&utm_medium=newsfeed&utm_camp aign=HomeBooster&fbclid=PAAaYft64hiWqkcQ-Q3UzPuVn9zQ-qKR2l7bZXvsxf3QVQchzTGzMEvhexV9Q

Ni som vet... Är detta mord platsen?

Det ÄR mord - stugorna som nu är till salu i Höörs utkanter, enligt en säker källa...
Citera
2020-11-24, 20:00
Bannlyst
Hur kommer det sig att Kristianstadpolisen utredde Helenmordet och Malmöhuspolisen utredde Jannickemordet? Skedde inte båda morden i Malmöhus?

Tittar på jakten på en mördare och undrar därför

Och var länspolisen i Malmöhus överordnad länspolisen i Kristianstad?
Senast redigerad av trumpvann 2020-11-24 kl. 20:02.
Citera
2020-11-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Hur kommer det sig att Kristianstadpolisen utredde Helenmordet och Malmöhuspolisen utredde Jannickemordet? Skedde inte båda morden i Malmöhus?

Hon hittades utanför Tollarp (Kristianstad). Troligtvis därför
Citera
2020-11-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Polischefen "Krister Berg" är förmodligen baserad på två riktiga personer; Rolf-Åke Pettersson, chef för länskriminalen, samt Peter Tjäder, polisöverintendent.

"Personalkvinnan" är förmodligen baserad på personalkonsulten Gun Wedel.

Tydligen enormt många sjuka typer i Hörby vilket försvåra utredningen.

https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/
Citera
2020-11-25, 05:01
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Hon hittades utanför Tollarp (Kristianstad). Troligtvis därför

Både innan och efter sammanslagningen till Region Skåne fanns det en hel del slitningar mellan länen Malmöhus och Kristianstad, ett liknande storebrors/lillebrors hatkärleksförhållande som mellan Stockholm och Göteborg. Och jag kan tänka mig att detta ledde till enorma prestigeproblem för alla mellanchefer. I detta fall kan det ha varit så att Kristianstadpolisen ville behålla Helenutredningen av rena prestigeskäl, eftersom det så sällan händer något av riksintresse i den avkroken. Och att Malmöpolisen lät dom få göra det så att dom skulle slippa bråka om viktigare frågor. Dvs, ge dom ett ben så att dom slutar skälla. Men detta till men för mordutredningarna, som borde ha hamnat på samma bord, och hos en mer professionell utredare.
Citera
2020-11-25, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Både innan och efter sammanslagningen till Region Skåne fanns det en hel del slitningar mellan länen Malmöhus och Kristianstad, ett liknande storebrors/lillebrors hatkärleksförhållande som mellan Stockholm och Göteborg. Och jag kan tänka mig att detta ledde till enorma prestigeproblem för alla mellanchefer. I detta fall kan det ha varit så att Kristianstadpolisen ville behålla Helenutredningen av rena prestigeskäl, eftersom det så sällan händer något av riksintresse i den avkroken. Och att Malmöpolisen lät dom få göra det så att dom skulle slippa bråka om viktigare frågor. Dvs, ge dom ett ben så att dom slutar skälla. Men detta till men för mordutredningarna, som borde ha hamnat på samma bord, och hos en mer professionell utredare.
Är det sant att Malmöhuspolisen var överordnad kristianstadspolisen?
Citera
2020-11-25, 16:18
Medlem
Citat:

I tv-serien verkar man ha förenklat hur de båda utredningarna handlades.

1989 bestod nuvarande Skåne län av två län, Malmöhus och Kristianstad. I Malmöhus län fanns sju polismyndigheter, varav Eslöv var en (som, förutom Eslövs kommun, även innefattade Hörby och Höörs kommuner). I Kristianstads län fanns fyra polismyndigheter: Kristianstad, Hässleholm, Ängelholm och Simrishamn.

Varje polismyndighet var självständig i förhållande till övriga polismyndigheter. De brott som begick inom respektive polismyndighets geografiska område utreddes av respektive myndighet. Överordnad myndighet för polismyndigheterna i respektive län, var länsstyrelsen.

Mordet på Helén Nilsson kom att utredas av polismyndigheten i Eslöv eftersom hon kidnappades i Hörby. Eslövspolisen begärde snart hjälp och fick förstärkning från bland annat polismyndigheten i Malmö. Spaningsledare var alltjämt chefen för kriminalavdelningen i Eslöv, kommissarie Alf Andersson.

Fyndplatsen låg inom, om jag minns det rätt, i Hässleholms polisdistrikt, och brottsplatsundersökningen utfördes av kriminaltekniker från polismyndigheten i Kristianstad. Detta eftersom det inte fanns någon särskild kriminalteknisk rotel i Hässleholm.

Jannica Ekblad hittades död och mördad utanför Hässleholm, varför även det mordet bör ha hamnat på Hässleholmspolisens bord. I vilken mån de sedan tog hjälp av polisen i Kristianstad och riksmordkommissionen vet jag inte.

Sommaren 1994 upphörde de tidigare sju självständiga polismyndigheterna i Malmöhus län och bildade en länsmyndighet. Ansvaret för grova våldsbrott hamnade på den nyinrättade länskriminalavdelningen och utredningen om mordet på Helén överfördes därför dit.

Den 1 januari 1997 gick Kristianstads och Malmöhus län samman i ett nytt län, Skåne. Ledningen för länskriminalavdelningen satt i Malmö, men dess utrednings- och spaningsrotel hade arbetsenheter även i Helsingborg och Kristianstad. I övrigt delades Skåne in i fem polisområden, varav Nordvästra Skåne, med Kristianstad som huvudort och där bl.a. Hässleholms och Osby kommuner ingick, var ett. Under 1999 lades emellertid länskriminalens utrednings- och spaningsenhet i Kristianstad ned. Kvar fanns en kriminalteknisk enhet.

TV-serien ger alltså en något missvisande bild av vilka polismyndigheter som varit inkopplade på fallet och i vilket skede. Antagligen hade det blivit för rörigt att hoppa mellan polisdistrikten och länen på det som sakerna verkligen utspelade sig.

I vilket skede Helén-fallet kom att hamna på Per-Åke Åkessons bord låter jag vara osagt. Om jag minns Tobias Barkmans bok rätt var det i stort sett på eget initiativ som Åkesson började utreda mordet på Helén efter nedläggningen av länskriminalens utrednings- och spaningsrotel i Kristianstad (dvs. efter 1999). Mordet på Jannica hade ju trots allt skett i Polisområde Nordvästra Skåne, och det var kanske det fallet han började titta i?
Citera
2020-11-25, 17:57
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Är det sant att Malmöhuspolisen var överordnad kristianstadspolisen?

Innan sammanslagningen var dom jämlika. Frågan är något delikat, då Kristianstad led av något sorts mindervärdeskomplex, som eget län var dom ju då teoretiskt jämbördiga i prestige med tex Malmö. Och dom gick in i regionsammanslagningen på villkor att Malmö inte skulle "ta över" allt. I praktiken är det ju så att Malmö inte bara är totalt dominerande, Kristianstad är dessutom en avfolkningsbygd där folk flyttar därifrån.

Tack Weidmuller för redovisningen, det gör det hela lite tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in