Citat:
Ursprungligen postat av
trumpvann
Hur kommer det sig att Kristianstadpolisen utredde Helenmordet och Malmöhuspolisen utredde Jannickemordet? Skedde inte båda morden i Malmöhus?
Tittar på jakten på en mördare och undrar därför
Och var länspolisen i Malmöhus överordnad länspolisen i Kristianstad?
I tv-serien verkar man ha förenklat hur de båda utredningarna handlades.
1989 bestod nuvarande Skåne län av två län, Malmöhus och Kristianstad. I Malmöhus län fanns sju polismyndigheter, varav Eslöv var en (som, förutom Eslövs kommun, även innefattade Hörby och Höörs kommuner). I Kristianstads län fanns fyra polismyndigheter: Kristianstad, Hässleholm, Ängelholm och Simrishamn.
Varje polismyndighet var självständig i förhållande till övriga polismyndigheter. De brott som begick inom respektive polismyndighets geografiska område utreddes av respektive myndighet. Överordnad myndighet för polismyndigheterna i respektive län, var länsstyrelsen.
Mordet på Helén Nilsson kom att utredas av polismyndigheten i Eslöv eftersom hon kidnappades i Hörby. Eslövspolisen begärde snart hjälp och fick förstärkning från bland annat polismyndigheten i Malmö. Spaningsledare var alltjämt chefen för kriminalavdelningen i Eslöv, kommissarie Alf Andersson.
Fyndplatsen låg inom, om jag minns det rätt, i Hässleholms polisdistrikt, och brottsplatsundersökningen utfördes av kriminaltekniker från polismyndigheten i Kristianstad. Detta eftersom det inte fanns någon särskild kriminalteknisk rotel i Hässleholm.
Jannica Ekblad hittades död och mördad utanför Hässleholm, varför även det mordet bör ha hamnat på Hässleholmspolisens bord. I vilken mån de sedan tog hjälp av polisen i Kristianstad och riksmordkommissionen vet jag inte.
Sommaren 1994 upphörde de tidigare sju självständiga polismyndigheterna i Malmöhus län och bildade en länsmyndighet. Ansvaret för grova våldsbrott hamnade på den nyinrättade länskriminalavdelningen och utredningen om mordet på Helén överfördes därför dit.
Den 1 januari 1997 gick Kristianstads och Malmöhus län samman i ett nytt län, Skåne. Ledningen för länskriminalavdelningen satt i Malmö, men dess utrednings- och spaningsrotel hade arbetsenheter även i Helsingborg och Kristianstad. I övrigt delades Skåne in i fem polisområden, varav Nordvästra Skåne, med Kristianstad som huvudort och där bl.a. Hässleholms och Osby kommuner ingick, var ett. Under 1999 lades emellertid länskriminalens utrednings- och spaningsenhet i Kristianstad ned. Kvar fanns en kriminalteknisk enhet.
TV-serien ger alltså en något missvisande bild av vilka polismyndigheter som varit inkopplade på fallet och i vilket skede. Antagligen hade det blivit för rörigt att hoppa mellan polisdistrikten och länen på det som sakerna verkligen utspelade sig.
I vilket skede Helén-fallet kom att hamna på Per-Åke Åkessons bord låter jag vara osagt. Om jag minns Tobias Barkmans bok rätt var det i stort sett på eget initiativ som Åkesson började utreda mordet på Helén efter nedläggningen av länskriminalens utrednings- och spaningsrotel i Kristianstad (dvs. efter 1999). Mordet på Jannica hade ju trots allt skett i Polisområde Nordvästra Skåne, och det var kanske det fallet han började titta i?