Sett de två än så länge släppta avsnitten av Jakten på en Mördare.
Är delvis uppvuxen i Hörby mellan 92-14 och byn hade verkligen under denna tid ett stort öppet sår fram tills mördaren togs i början av 2000-talet. Inte nog med Helén så skedde ju även en hemsk skjutning av pojken Emil, 6 år, bara 50m bort från mina släktingars hus 1993. Fallet är fortfarande ouppklarat.
2005 dök ett kvinnolik upp i Hörbyån, mitt inne i byn. Även det typ 50m bort från både där Helén försvann och Emil skjöts. Jag googlade kort och hittade följande artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l3588/har-hittades-eva-38-dod
Kan inte se att fallet om Eva fått någon lösning.
Hörby kändes/känns onekligen som en alltigenom hemsk plats. Under min uppväxt fick vi aldrig gå ut ensamma och jag kände mig ofta illa till mods överallt i byn. Ofta var det folk som var uttråkade och därför hittade på idiotiska upptåg kändes det som. Jag tog mig därifrån så snabbt jag kunde efter att jag gått ut skolan där.
Bilderna av det fiktiva "Lågpris"-butiken i serien och lågprispåsarna man använde i serien gav mig kalla kårar. Det SER ut som Hörby, men är inte Hörby. Fantastisk fin research man har gjort för att få till rätt känsla för platserna i serien. Håller dock med att det är rätt träiga skådespelarinsatser utanför förhörsscenerna.
Såg att alla uppladdade domar och (delar av) FUP försvunnit pga döda länkar. Är det någon som har kvar och kan tänka sig att ladda upp på nytt?