Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-25, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Innan sammanslagningen var dom jämlika. Frågan är något delikat, då Kristianstad led av något sorts mindervärdeskomplex, som eget län var dom ju då teoretiskt jämbördiga i prestige med tex Malmö. Och dom gick in i regionsammanslagningen på villkor att Malmö inte skulle "ta över" allt. I praktiken är det ju så att Malmö inte bara är totalt dominerande, Kristianstad är dessutom en avfolkningsbygd där folk flyttar därifrån.

Tack Weidmuller för redovisningen, det gör det hela lite tydligare.
Region Skåne har sätet i Kristianstad.
Citera
2020-11-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
När det blev polismyndigheten i skåne 1 januari 1997, var det malmö som var ”bossen” över hela skåne?

Och varför skriver du ditt första inlägg på 10 år?

Svårt att säga om Malmö blev "boss", det kan nog poliserna som jobbade i Kristianstad på den tiden ge ett bättre svar på... Men ledningen för polismyndigheten satt i Malmö, däribland cheferna för länskriminalavdelningen. Länskommunikationscentralen hamnade också i Malmö så småningom. I övrigt hade varje polisområde (Malmö, Södra Skåne, Mellersta Skåne, Nordvästra Skåne och Nordöstra Skåne) sin egen chef och budget och ansvarade för polisverksamheten i de kommuner som tillhörde polisområdet.
Citera
2020-11-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Varför har du bara skrivit 3 inlägg på 10 år?

För att jag läser mer än jag skriver. Och jag stör mig lite på hur de rör ihop de olika polisdistrikten i Jakten på en mördare. När jag såg att någon hade ställt en fråga om just det jag stört mig på föll det sig naturligt att svara.
Citera
2020-11-25, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weidmuller
För att jag läser mer än jag skriver. Och jag stör mig lite på hur de rör ihop de olika polisdistrikten i Jakten på en mördare. När jag såg att någon hade ställt en fråga om just det jag stört mig på föll det sig naturligt att svara.
Ok.

Men bara så du vet så hade länspolismyndigheterna enorm makt inom sin jurisdiktion. T.ex. ledningen för polismyndigheten i Malmöhus län hade sitt säte i Malmö och styrde över de mindre distrikten. Jag stör mig på att du inte har koll på en sån basal grej. Menar du att Eslöv polismästare kan stå emot länspolismästaren i Malmö?
Citera
2020-12-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purlebitch
Är det någon som har koll på om det låg en kyrkoruin eller gammal kyrka nära stugan han hade?

Vart hittade du informationen om detta? Jag läste för längesedan om en bild som hittats i Ulfs dator med texten liknande ”En bild på en kropp vid en stenmur” eller något sådant. Har inte kunnat hitta detta igen men vill gärna läsa det. Jag bor nämligen på samma gata i Bokeslund där Ulf bodde och vill undersöka om liknande plats finns i området.
Citera
2020-12-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Har någon den exakta adressen där helen blev hittad?

Koordinaterna som tar dig till stenröset där hon hittades. Kolla via Google Maps. Punken hamnar bland träden men ovanifrån ser man stenröset. Det är som en grusöppning in mot stenröset. Väljer du streetview så ser du grusöppningen där man förr kunde köra in med bilen och dumpa skräp. Stenröset syns inte så bra från streetview.
55°57'35"N 13°59'07"E
Citera
2020-12-08, 20:00
Medlem
tjenaretjenares avatar
Hans son har det bra.
Citera
2020-12-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ewlew3
Koordinaterna som tar dig till stenröset där hon hittades. Kolla via Google Maps. Punken hamnar bland träden men ovanifrån ser man stenröset. Det är som en grusöppning in mot stenröset. Väljer du streetview så ser du grusöppningen där man förr kunde köra in med bilen och dumpa skräp. Stenröset syns inte så bra från streetview.
55°57'35"N 13°59'07"E

Menade Google Earth
Citera
2020-12-10, 14:38
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Varför ställde Ulf upp på att ta ett dnd prov? Det var ju frivilligt att testa sig. Han kunde ju ha hållit sig undan, eller han kanske innerst inne ville åka fast? Men han erkände aldrig att han var mördaren.
Citera
2020-12-11, 00:55
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Varför ställde Ulf upp på att ta ett dnd prov? Det var ju frivilligt att testa sig. Han kunde ju ha hållit sig undan, eller han kanske innerst inne ville åka fast? Men han erkände aldrig att han var mördaren.
Jag vill minnas att jag läst kommentar i den här tråden eller någon annan som spekulerade om just det här som verkade sannolik. Den menade att Ulf hade gjort ett fadersskapstest när han bråkade om vårdnaden gällande sonen. Efter testet blir Ulf nojjig över att staten, och i förlängningen polisen, nu har registrerat hans DNA, men inget händer på länge. Så när polisen vill att han topsas är det ingen stor sak eftersom han är så övertygad om att han redan finns i DNA-registret.
Citera
2020-12-11, 09:22
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Jag vill minnas att jag läst kommentar i den här tråden eller någon annan som spekulerade om just det här som verkade sannolik. Den menade att Ulf hade gjort ett fadersskapstest när han bråkade om vårdnaden gällande sonen. Efter testet blir Ulf nojjig över att staten, och i förlängningen polisen, nu har registrerat hans DNA, men inget händer på länge. Så när polisen vill att han topsas är det ingen stor sak eftersom han är så övertygad om att han redan finns i DNA-registret.
Okej det förklarar ju en del.
Citera
2020-12-14, 20:40
Medlem
Vidrigaste mordet någonsin ? Ulf Olsson är ren ondska..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in