Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-27, 23:31
Medlem
Grandiosos avatar
Så fort det monstret och hans obeskrivligt onda handlingar kommer i mina tankar
ger det mig fortfarande massor med otäcka rysningar...

Det var så hemskt alltihop med Helén och allt det andra att man knappt tror att det
verkligen kan ha utspelat sig.
Finns sån gränslös ondska? Finns såna människor bland oss?

Jo, bevisligen, och det bara styrker mig i min uppfattning att uselheten i världen och bland
dess människor aldrig får underskattas ett enda ögonblick.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hel%C3%A9nmordet
Citera
2011-05-04, 22:59
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jag vet inte hur det var ställt där,men av bilderna och ögonen var allt möjligt av grymhet.
Hur fick han leva upp som barn då?Nog var han väl utomlands?, vad arbetade han med i sitt liv?
Kanske vet du och har tid att berätta.
Nja, mitt minne är inte det bästa då jag inte finner denna man särskilt intressant.
Han var sjuk i huvudet helt enkelt, en dåre. Den enda jag tycker synd om här är hans son.

Han låg förvisso vid flottan under sin militärtjänst men jag betvivlar att han kom så långt ut på haven.
Ulf var nästan kvinnligt byggd så han var nog ingen krigsmakten skickade till Brasilien direkt.
Men visst, jag kan absolut ha fel!
Han fick fruktansvärt mycket psykisk och fysiskt stryk som barn, främst av sin mor. Hon låste bl.a in honom i garderober m.m.

Jag vet bara att han satt på S:t Lars i sin ungdom efter att han flytt utomlands.
I norra Skåne högg han en kille i halsen på en buss men gick fri.
När han greps för mordet på Helén hade han en enda tavla på väggen.
Tavlan hade han målat själv och motivet var ett barn med koppel runt halsen och med blod som droppade.. Fast han mindes inget av brottet såklart.
Senare begärde han själv att bli hypnotiserad men läkarna underkände resultatet. Ulf hade full koll på vad han sade under sessionen.

Detta måste ha varit en tragisk människa och jag finner egentligen inget intresse av att gräva djupare i hans mörka hemligheter .
Det enda intressanta är att polisen beslogtog hans dator och i denna fann man en jäkla massa fotografier.
Bl.a hittade man först ett foto på ett manslik. Senare hittade man ett annat foto på ett staket eller en mur. Under fotot hade Ulf skrivit "Staket i närheten av kroppen"
Polisen hittade platsen men kunde aldrig fastställa vem det ev. offret var eller om det var äkta.
Det enda man sade var att "Man vet aldrig när det gäller Ulf"
Saken lades ner..

Det var som sagt en hemsk figur som inte verkar vara saknad av någon. Tragiskt egentligen.

Däremot kom det fram en jäkla massa intressanta saker i utredningen!
Ett kusinpar som betett sig "underligt" mot småtjejer greps.
En massa tips om en kille som höll på med porrfilmsinspelningar av mycket suspekt karaktär.
Typ 1000 olika mördare och pedofiler rörde sig av någon anledning i trakterna just då.
En härva av våldtäkter på ett äldreboende eller särskilt boende nystades upp.
Spioner från ett visst öststatsland och deras gömställen hittades i marken och Säpo tog över..

M.m m.m
Citera
2011-05-05, 18:11
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Nja, mitt minne är inte det bästa då jag inte finner denna man särskilt intressant.
Han var sjuk i huvudet helt enkelt, en dåre. Den enda jag tycker synd om här är hans son.

Han låg förvisso vid flottan under sin militärtjänst men jag betvivlar att han kom så långt ut på haven.
Ulf var nästan kvinnligt byggd så han var nog ingen krigsmakten skickade till Brasilien direkt.
Men visst, jag kan absolut ha fel!
Han fick fruktansvärt mycket psykisk och fysiskt stryk som barn, främst av sin mor. Hon låste bl.a in honom i garderober m.m.

Jag vet bara att han satt på S:t Lars i sin ungdom efter att han flytt utomlands.
I norra Skåne högg han en kille i halsen på en buss men gick fri.
När han greps för mordet på Helén hade han en enda tavla på väggen.
Tavlan hade han målat själv och motivet var ett barn med koppel runt halsen och med blod som droppade.. Fast han mindes inget av brottet såklart.
Senare begärde han själv att bli hypnotiserad men läkarna underkände resultatet. Ulf hade full koll på vad han sade under sessionen.

Detta måste ha varit en tragisk människa och jag finner egentligen inget intresse av att gräva djupare i hans mörka hemligheter .
Det enda intressanta är att polisen beslogtog hans dator och i denna fann man en jäkla massa fotografier.
Bl.a hittade man först ett foto på ett manslik. Senare hittade man ett annat foto på ett staket eller en mur. Under fotot hade Ulf skrivit "Staket i närheten av kroppen"
Polisen hittade platsen men kunde aldrig fastställa vem det ev. offret var eller om det var äkta.
Det enda man sade var att "Man vet aldrig när det gäller Ulf"
Saken lades ner..

Det var som sagt en hemsk figur som inte verkar vara saknad av någon. Tragiskt egentligen.

Däremot kom det fram en jäkla massa intressanta saker i utredningen!
Ett kusinpar som betett sig "underligt" mot småtjejer greps.
En massa tips om en kille som höll på med porrfilmsinspelningar av mycket suspekt karaktär.
Typ 1000 olika mördare och pedofiler rörde sig av någon anledning i trakterna just då.
En härva av våldtäkter på ett äldreboende eller särskilt boende nystades upp.
Spioner från ett visst öststatsland och deras gömställen hittades i marken och Säpo tog över..

M.m m.m

Tack för ditt svar Måns
Har letat lite själv men svårt att hitta om hans bakgrund.Men återkommande står det om besvikelsen mot samhället för att han inte fick träffa sonen.Och han ska ha arbetat som verktygsmakare.
Jag tror men det är bara vad jag tror att det är mer han har gjort.
Citera
2011-10-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jag vet inte hur det var ställt där,men av bilderna och ögonen var allt möjligt av grymhet.
Hur fick han leva upp som barn då?Nog var han väl utomlands?, vad arbetade han med i sitt liv?
Kanske vet du och har tid att berätta.

Anledningen till att han kom upp i utredningen över huvud taget var i alla fall att han hade berättat för sina arbetskamrater om alla sina äventyr med småflickor i andra länder då han var sjöman och en kvinnlig arbetskamrat berättade detta för en polis (bekant) vid en middag.
Citera
2011-10-30, 23:15
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahl1
Anledningen till att han kom upp i utredningen över huvud taget var i alla fall att han hade berättat för sina arbetskamrater om alla sina äventyr med småflickor i andra länder då han var sjöman och en kvinnlig arbetskamrat berättade detta för en polis (bekant) vid en middag.
Men det är inte helt ovanligt att en manlig person sitter och pratar om sådant på sin arbetsplats.
Speciellt om det finns kvinnor i närheten det triggar igång fantasin ännu mer och oftast är det bara fantasi som tur är.
Det fanns kanske mer observationer hos kvinnan, och jag tror att vi är många som skänker henne väldigt goda tankar.
Citera
2011-11-15, 21:34
Medlem
Quoters avatar
Citatet nedan är plockat från en annan tråd, för att undvika att den gick off topic.

Citat:
Ursprungligen postat av Aragon
Polisen fick tidigt in ett tips från Ulfs dåvarande arbetskamrater och jag tror det var orten som ligger bredvid Hörby (Höör). Jag kommer tyvärr inte ihåg varför de inte åkt och hämtade in Ulf men Polisen beklagade i alla fall att de aldrig tog tipset på allvar, eller vad det var som gjorde att de struntade i det.

Detta var något av en nyhet för mig. Kan du säga var det framgår att polisen mottagit tips om just den här mannen?

Citat:
Ursprungligen postat av Aragon
DNa tekniken har du helt rätt i, men hade de tagit in Ulf och några rutinerade konstaplar fått förhöra så hade Ulf med tiden erkänt. Du vet att även om inte DNa tekniken fanns på den tiden så kunde ändå farbror Polisen få folk dömda i en rättegång.

Med tanke på att Ulf Olsson inte ens var i närheten av att erkänna någonting som hade med Helénmordet att göra, sedan DNA-bevis mot honom framkommit, anser du att det är rimligt att han hade erkänt utan denna bevisning? Du känner antagligen inte till det, men Ulf Olsson drev en rättshaveristisk blogg där han hävdade att han var oskyldigt dömd.

Tänk också på att utredarna som hade hand om fallet 2004 var rutinerade och knappast några amatörer.

Citat:
Som sagt detta var lite OT från tråden, men rätt ska va rätt, Polisen gjorde bort sig i den utredningen liksom jag tycker de håller på att göra i den här i Ljungby.

Det känns onekligen så, ja, att polisen schabblade en del med utredningen av Helénmordet, även om det inte är fastslaget officiellt. Främst tänker jag på det inledande beslutet att låta Alf Andersson (visst hette han så?) ansvara för utredningen, trots att han aldrig hållit i en mordutredning tidigare.
Citera
2011-11-15, 23:48
Medlem
Aragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Citatet nedan är plockat från en annan tråd, för att undvika att den gick off topic.

Detta var något av en nyhet för mig. Kan du säga var det framgår att polisen mottagit tips om just den här mannen?

Med tanke på att Ulf Olsson inte ens var i närheten av att erkänna någonting som hade med Helénmordet att göra, sedan DNA-bevis mot honom framkommit, anser du att det är rimligt att han hade erkänt utan denna bevisning? Du känner antagligen inte till det, men Ulf Olsson drev en rättshaveristisk blogg där han hävdade att han var oskyldigt dömd.

Tänk också på att utredarna som hade hand om fallet 2004 var rutinerade och knappast några amatörer.

Det känns onekligen så, ja, att polisen schabblade en del med utredningen av Helénmordet, även om det inte är fastslaget officiellt. Främst tänker jag på det inledande beslutet att låta Alf Andersson (visst hette han så?) ansvara för utredningen, trots att han aldrig hållit i en mordutredning tidigare.

Nej jag kan inte ge dig direkta källor till just detta. Men det stod mycket om det i kvällstidningarna när det väl framkom att Ulf var mördaren och att Polisen tidigt fått tips om att Ulf var en "särling" som pratat om dådet på sin arbetsplats. På denna arbetsplatsen pratade Ulf ganska öppet om sin kvinnosyn och sina böjelser. Detta fick en eller flera poå arbetsplatsen att ange Ulf till polisen när Helen-mordet uppdagades.

Jo jag känner också till att han drev bloggar och även brevväxlade med människor som hade med fallet att göra. Hur jag vet detta och vilka de människorna är säger jag inte av rädsla för att avslöja vem jag själv är.

Känner också till att den gode Ulf ända fram till slutet (innan han tog livet av sig aldrig erkände Helen-mordet), detta fast han konfronterades med att hans sperma hittades i flickan.
Men detta är inget ovanligt för detta typen av förbrytare, då dådet även känns för tungt för dem att bära är detta en form av skyddsmekanism mot ångest.

Att Polisen i sin rapport inte nämner något om detta är ju ganska självklart då de inte gärna "skjuter sig själva i foten". Men kvällstidningarna hade även de fått tips och jag tror det var från arbetskamraterna att de tidigt berättat för Polisen om Ulf.
Lite märkligt kan man ju faktiskt tycka och visst man kan sitta här som mig och vara efterklok, men hade jag varit utredare under den aktuella tiden hade jag börjat med att söka efter kända sexbrottslingar och pedofiler i området. Visar det sig sedan att det relativt nära orten Hörby finns en skogtokig man vid namn Ulf som berättat om sina "dragningar" till barn, ja då hade jag ju försökt få in denna mannen till förhör så snabbt det bara gick.
Citera
2011-11-16, 16:17
Medlem
Jag tror inte att det går att bedöma hur bra eller dålig polisens utredning är.Det är snarast en vulgärjournalists våta dröm att kunna skriva artikeln om "det bortslarvade tidiga tipset". Vem som sagt vad, till vem och när vet vi inte.

När Ulfs namn dyker upp är det i periferin mest genom att han är en knepig enstöring. Det måste man betrakta som ganska tunnt. Han kommer ändå med på en lista med ett trettiotal namn som DNA-testas.

Jag kan rekommendera Tomas Barkmans "jakten på en mördare" som förutom Ulf handlar om ett flertal mordfall i Skåne.
Citera
2012-01-04, 16:30
Medlem
månss avatar
För den som vill se en del av Ulfs miserabla liv innan han åkte fast så kör Kunskapskanalen ikväll Tom Alandhs "Kronofogden kommer" i repris. 21.00
Citera
2012-01-04, 16:54
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
För den som vill se en del av Ulfs miserabla liv innan han åkte fast så kör Kunskapskanalen ikväll Tom Alandhs "Kronofogden kommer" i repris. 21.00
Ska försöka se, tack för tipset.
Citera
2012-01-04, 18:34
Medlem
DickRichardsons avatar
Citat:

Tack som fan för tipset, har letat efter den här dokumentären för att få se just Ulf men aldrig lyckats hitta den.
Skall ses.
Citera
2012-01-04, 19:54
Medlem
Grandiosos avatar
OBS! Missa inte att kolla in hans teckningar i det programmet i kväll...

"Här visar han upp sina offer i tv-program"

"Dubbelmördaren Ulf Ohlsson visade upp sina offer för svenska folket i ett tv-program 1993.
En teckning av Helén Nilsson i ett fast grepp av en stor hand.
En teckning av Jannica Ekbladh i samma position som när hon hittades död.

Längst gick han när han inför alla svenska tv-tittare arrangerade en offentlig utställning av
sin mördarkonst."

http://www.expressen.se/kronikorer/larslindstrom/1.186635/har-visar-han-upp-sina-offer-i-tv-program
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in