Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-04, 23:00
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Det där med att han varit sjöman var vad jag vet bara rent skitsnack från Ulfs sida.
Mannen var gravt störd men det är kanske inte så konstigt med tanke på vad han utsattes för som barn.
Vilken normal person slaktar en katt i badrummet samtidigt som man låter sin hund sitta med bacon lindat om nosen i det vattenfyllda badkaret?
Nej det är inte påhittat, han var till sjöss. Detta och andra detaljer tas upp i Tobias Barkmans bok om detta och andra skånska mord, rekommenderas.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kultur_bocker/bokrecensioner/article424537/Tobias-Barkman-Jakten-pa-en-mordare.html
Citera
2012-01-05, 12:34
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
För den som vill se en del av Ulfs miserabla liv innan han åkte fast så kör Kunskapskanalen ikväll Tom Alandhs "Kronofogden kommer" i repris. 21.00
Jag hade rätt! Som jag skrev för nästan exakt två år sedan i inlägg 754:

För övrigt kan jag ge mig tusan på att jag såg den dokumentären. Jag har nämligen ett minne av att jag för en herrans massa år sedan såg en dokumentär om just kronofogdemyndigheten där de besökte en man som bodde i en lägenhet med i princip bara en madrass, och sa att de fick ta vad de ville förutom hunden

Märkligt att ett filmklipp på bara någon minut kan pränta sig fast i minnet i nära 20 år. Jag antar att herr Olsson var perfekt som ett avskräckande exempel i sedelärande syfte.
Citera
2012-01-05, 16:11
Medlem
Yatsys avatar
Har inte sett Tom Alandh´s dokumentär tidigare "Kronofogden kommer" jag tycker den var bra.
Kronofogde Karlsson verkade vara rätt human,som att tv o video fick vara kvar till pojken.

Hade Karlsson vetat vad Olsson hade gjort hade han nog aldrig tagit i handen.

Vilka böcker läste han de tre som låg på golvet,vet någon det?
Citera
2012-03-10, 08:07
Medlem
Quarrels avatar
Rättspsykiatrisk undersökning

RPU:n är sekretessbelagd, men 17 sidor hann släppas innan sekretesstämpeln sattes dit. Håll till godo.
Bedömning PDF 9,6 MB
Bilaga PDF 865 kB
Senast redigerad av Quarrel 2012-03-10 kl. 08:28.
Citera
2012-03-10, 08:40
Medlem
Stig.Nymans avatar
Mycket intressant läsning, man kan ju läsa att Ulf inte haft ett lätt liv. Man kan ju tycka att sociala myndigheterna borde fått upp ögonen för Ulf då Höör är ett litet samhälle där alla känner alla. Hade Ulf fått en LPT som liten eller i vuxen ålder kanske det hade gått att undvika detta hemska brott som han gjorde sig skyldig till!
Citera
2012-03-10, 14:56
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rättspsykiatrisk undersökning

RPU:n är sekretessbelagd, men 17 sidor hann släppas innan sekretesstämpeln sattes dit. Håll till godo.
Bedömning PDF 9,6 MB
Bilaga PDF 865 kB

Lite OT, men är det bara jag som ser vissa likheter mellan Ulf Olsson och Agent Nygren? Inte så konstigt kanske, då båda har/hade autismspektrumstörning.

Ur bedömning:
"Under mitten av 1990-talet träffade han av en händelse personer som sålde narkotika. Olsson avskyr droger. Han kontaktade polisen och man kom överens om ett visst informationsutbyte. Olsson utvecklade på eget initiativ det hela och försåg sig själv med bandspelare och spelade in olika samtal och lämnade sedan banden till polisen. Han tycktes inte riktigt förstå det farliga med aktionen och överdrev sitt eget deltagande och hade svårigheter att förstå vad som var "lagom". När han sedan inte fick den uppskattning han tänkt sig kände han sig kränkt och utnyttjad."

"I sammanhanget bör vi då tänka på att detta görs av en person med en mycket god begåvning men med ojämnheter i denna begåvning inkluderade svårigheter att uttrycka sig med ord och en nedsatt kapacitet att föreställa sig saker och händelser på ett abstrakt plan. Detta leder till att han måste välja ett icke verbalt kommunikativt beteende som dock är väldigt udda och leder till att omgivningen säkert tyckte att han var ännu mer egen."
Citera
2012-03-10, 16:22
Medlem
Quarrels avatar
Tingsrättsdom

Dom, sid 1-19 PFD 9,8 MB
Dom, sid 20-35 PDF 9,9 MB
Dom, sid 36-39, bilagor PDF 3,0 MB

Det finns obehagliga obduktionsutlåtanden på sidorna 7-10 i domen. Överhuvudtaget är domen ingen lämplig godnattsaga för barn.
Citera
2012-03-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tingsrättsdom

Dom, sid 1-19 PFD 9,8 MB
Dom, sid 20-35 PDF 9,9 MB
Dom, sid 36-39, bilagor PDF 3,0 MB

Det finns obehagliga obduktionsutlåtanden på sidorna 7-10 i domen. Överhuvudtaget är domen ingen lämplig godnattsaga för barn.
Tack för upplägget. En adekvat "kriminalhistorisk" informationshandling s.a.s.
Tillsammans med den utlagda RPU-länkningen får man därmed en rejält omfattande handlingsbild av Helén Nilsson-ärendet och Olssons komplexa livsanamnes tillhandahållet.
Citera
2013-09-08, 15:49
Medlem
Feedback66s avatar
Läste i boken "Porr en bästsäljande historia" av Mattias Andersson att Eva Lundgren försökt leda in polisen på ett ritualmordsspår i Helene-utredningen. Fanns dock inga källhänvisningar i boken, och jag har sökt i denna tråd efter Lundgrens namn men inte fått någon träff. Är det någon som vet hur det ligger till med den saken?
Citera
2013-09-09, 01:49
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Läste i boken "Porr en bästsäljande historia" av Mattias Andersson att Eva Lundgren försökt leda in polisen på ett ritualmordsspår i Helene-utredningen. Fanns dock inga källhänvisningar i boken, och jag har sökt i denna tråd efter Lundgrens namn men inte fått någon träff. Är det någon som vet hur det ligger till med den saken?
Hittade detta
Citat:
I början av 1990-talet bedrev en psykoanalytiker i Sverige terapi med en vuxen förståndshandikappad kvinna. Denna terapi fick sitt stöd av kommunalrådet Carl Sonesson.

Bortträngda minnen togs fram och kvinnan berättade om den lilla flickan Helén Nilsson som mördades 1989 i Hörby. Kvinnan påstod att hon i sällskap med en satanistsekt sett övergrepp på Helén. Detta inspirerade i sin tur den engelska psykoterapeuten Valerie Sinason att utge antologin ”Treating survivors of satanist abuse”.
Huruvida Eva Lundgren var inblandad i detta vet jag inte, men hela det där gänget är väl sammankopplade på olika sätt så det är nog inte omöjligt.
Citera
2013-09-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så fort det monstret och hans obeskrivligt onda handlingar kommer i mina tankar
ger det mig fortfarande massor med otäcka rysningar...

Det var så hemskt alltihop med Helén och allt det andra att man knappt tror att det
verkligen kan ha utspelat sig.
Finns sån gränslös ondska? Finns såna människor bland oss?

Jo, bevisligen, och det bara styrker mig i min uppfattning att uselheten i världen och bland
dess människor aldrig får underskattas ett enda ögonblick.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hel%C3%A9nmordet
Livet är inte så simpelt och inte heller människan. Hans handlingar var onda, men det betyder inte automatiskt att han var ond.
Citera
2013-09-11, 10:19
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunae
Livet är inte så simpelt och inte heller människan. Hans handlingar var onda, men det betyder inte automatiskt att han var ond.

Ok nu förstår jag. Du sitter och trollar i trådar och menar att det är synd om mördare. Du måste vara en väldigt förstående och naiv person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in