Flashback bygger pepparkakshus!
2004-07-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Preskriptionstiderna måste förlängas!
Det ändrar ju inget i det här fallet. Lagar gäller inte retroaktivt. 25 år är en lång tid och det kan kanske vara bättre med oförändrad preskriptionstid eftersom en del brottslingar "träder fram" när tiden är passerad.
Citera
2004-07-01, 12:43
Bannlyst
Citat:
Den bryter både mot forumreglerna och PUL. Hur många foton och personuppgifter på mannen som än hängs ut så kan aldrig gärningen göras ogjord, och Helén kan inte återfå livet och oskulden. Att tro något annat är blåögt och naivt.

Nej men att man hänger ut folk som har gjort något sånt här vidrigt, lär avskräcka andra mongoloider för att göra samma sak. Och jag tycker han har förverkat sin rätt att leva. Det är ju bara att hoppas på att nån stöter på kräket.

Citat:
Hur sjutton kan någon här med säkerhet veta exakt vad denne man har gjort? Var ni där?

Varför skydda honom, Bevisen talar väl för sig själv. Jag skiter i vad exakt han gjorde med henne. Om det var så att han "bara" gjorde något sexuellt med henne. Och någon annan mördade henne. Skiter jag också i. Han är fortfarande inte värd att pissa på om han brinner.

En bild som ligger uppe på nån annan sida, som man länkar till. Det är väl inte olagligt? Isf lägg upp bilden nånannanstans.
Citera
2004-07-01, 12:56
Medlem
runars avatar
Rätten kan resonera följande:

Jag tror att han kommer bli dömd för samtliga åtalspunkter mord/olaga frihetsberövande, samt de sexuella övergreppen.

Jag tror att rätten kan komma att resonera som i Malexander målet(om det inte tillkommer ytterligare bevis), där det inte gick att bevisa vem som avrättat poliserna(Arklöv erkände senare) men där samtliga åtalades och dömdes för mord.

Genom att utnytja flicka sexuellt, och då när hon har hållits fånge, gör honom delaktig i det olaga frihetsberövandet oavsett om ngn annan har varit inblandad.

I och med den ENORMA masmediala uppmärksamhet som fallet hade, innan flickan var funnen död, är det föga troligt att han inte varit införstådd i att flickan kidnappats.

Rätten kan även resonera liknande rörande själva mordet, oavsett vad som kan bevisas rent tekniskt.

Ps
Något säger mig att han kommer dömmas till rättspsyk och glassa av tillvaron i myspyssamtal med farbror Barbro :mad: :mad: :mad:
Ds
Citera
2004-07-01, 13:04
Bannlyst
Det ser bara bättre å bättre ut.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,499154,00.html
Citera
2004-07-01, 13:29
Medlem
back flashs avatar
Någonting säger mig att det ligger en hund begraven...

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10074534
F´låt, kunde inte låta bli...
Citera
2004-07-01, 13:47
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Det ändrar ju inget i det här fallet. Lagar gäller inte retroaktivt.

Självfallet inte men det kan komma fall i framtiden där det gör skillnad.
Citera
2004-07-01, 14:26
Medlem
Ampersands avatar
"52-åringens identitet skyddas"
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10087847

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenska Dagbladet
Anledningen är att slippa uppmärksamhet.
- Visst kan man lida men av sådan här uppmärksamhet, säger Bo Andersson på Skatteverket som beslutat om hemligstämpeln.

Det gäller 52-åringens personnummer och adress ur det folkbokföringsregistret. Uppgifterna har sekretessbelagts och hemlighålls därmed i alla andra myndighetsregister som grundas på folkbokföringsregistret.

---

Lagen säger att uppgifterna ska skyddas om personen kan lida skada eller men. Vad skada eller men betyder är en tolkningsfråga, men Bo Andersson manar att mediebevakning kan räknas dit.

Han hänvisar till ett domstolsbeslut där en i Knutbyförsamlingen fått sina personuppgifter skyddade.
- Visst, det kan vara beaktansvärt om man ser till det enskilda fallet, säger Hanna Lind, jurist på mediernas branschorgan Tidningsutgivarna (TU). Men man måste se det i ett större perspektiv. Vi har en grundlagsskyddad öppenhet, och pressen måste kunna informera sig fritt för att sen avgöra vad som ska publiceras.

EDIT: Ser nu att detta redan noterats i den ärevördiga Knutbytråden:
http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?p=1136138#post1136138
Citera
2004-07-01, 14:39
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Nej men att man hänger ut folk som har gjort något sånt här vidrigt, lär avskräcka andra mongoloider för att göra samma sak. Och jag tycker han har förverkat sin rätt att leva. Det är ju bara att hoppas på att nån stöter på kräket.

Varför skydda honom, Bevisen talar väl för sig själv. Jag skiter i vad exakt han gjorde med henne. Om det var så att han "bara" gjorde något sexuellt med henne. Och någon annan mördade henne. Skiter jag också i. Han är fortfarande inte värd att pissa på om han brinner.

En bild som ligger uppe på nån annan sida, som man länkar till. Det är väl inte olagligt? Isf lägg upp bilden nånannanstans.

Nej där tar du fel..Du kan inte avskräcka en pedofil hur mycket du än försöker.
Det är ett annat fel i skallen på dem annat än att de är kåta.
Jag såg ett inslag på Aktuellt för nåt år sedan, där konstaterades att 100% (ja 100%)av de som då var dömda för pedofili en gång själva varit utsatta för övergrepp. Det är inget försvar men möjligen en anledning. Därför torde det vara omöjligt att avskräcka någon från att begå ett brott.
Titta bara på USA som har stenhårda straff, hur många avskräcks där??? noll och ingen.
Citera
2004-07-01, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Nej där tar du fel..Du kan inte avskräcka en pedofil hur mycket du än försöker.
Det är ett annat fel i skallen på dem annat än att de är kåta.
Jag såg ett inslag på Aktuellt för nåt år sedan, där konstaterades att 100% (ja 100%)av de som då var dömda för pedofili en gång själva varit utsatta för övergrepp. Det är inget försvar men möjligen en anledning. Därför torde det vara omöjligt att avskräcka någon från att begå ett brott.
Titta bara på USA som har stenhårda straff, hur många avskräcks där??? noll och ingen.

Jag tror ändå dom tar sig en funderare när dom ser hur Pedofiler släng ut på internet nu för tiden. Men du har säkert rätt, det stoppar dom inte.
Citera
2004-07-01, 19:49
Medlem
unikums avatar
Hur gick det med fotot? Ingen bild nånannanstans heller? Vissa nazzesajter brukar vara snabba med att visa upp kriminella.
Citera
2004-07-01, 19:52
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Jag tror ändå dom tar sig en funderare när dom ser hur Pedofiler släng ut på internet nu för tiden. Men du har säkert rätt, det stoppar dom inte.

Nej! jag tror inte ens de tar sig en funderare..De är inte skapta på det viset..tyvärr
Citera
2004-07-02, 00:16
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Bara för att han är pedofil gör det inte honom automatiskt till mördare. Ett konstaterande.
No shit José!

Btw, jag sprang på detta på nätet;
http://groups.msn.com/vimmerbymannen/shoebox.msnw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in