Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Annars kan jag rekommendera Jakten på en mördare av Tobias Barkman (journalist på Sydsvenskan). Den behandlar Helén-fallet samt andra mord i området runt samma tid.
Boken innehåller en del intressanta uppgifter som inte jag kände till tidigare, bland annat att polisen fick tips om Olsson i ett tidigt skede (av samma kvinna som långt senare lämnade det avgörande tipset) men tappade bort det. Andra spår som eventuellt kunde lett till ett tidigare gripande schabblades också bort av polisen.
Jag skummade igenom den när jag senast besökte min lokala bokhandel, men borde kanske ta en närmare titt på. Är dock mer intresserad av att läsa källorna direkt än att få den versionen som en journalist anser att menigheten skall få tillgå.
För ovanlighetens skull var den Aftonbladetartikel som det länkades till i någon av trådarna om fanskapet rätt intressant. På bilden där han går med sin hund ser han ut som arketypen på en nörd. Slemmigt bakåtslickat hår, glasögon, den mobbades bittra min och fula illasittande kläder i avvikande färg. Samma med bilden från kronofogdedokumentären där han ser ut som något halvefterblivet syndrommobboffer. För övrigt kan jag ge mig tusan på att jag såg den dokumentären. Jag har nämligen ett minne av att jag för en herrans massa år sedan såg en dokumentär om just kronofogdemyndigheten där de besökte en man som bodde i en lägenhet med i princip bara en madrass, och sa att de fick ta vad de ville förutom hunden.
Från det ena till det andra. Olsson kämpade ju ihärdigt för att bevisa sin oskuld via sin blogg med åtskilliga genomtänkta argument (genomtänkta på så sätt att de var på en nivå högre än vad man kan förvänta sig från brottslingar). Men samtidigt var bevisen mot honom mycket starka. Kan det vara så att han verkligen trodde att han var oskyldig och att alla konspirerade emot honom?