Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-11, 23:05
Medlem
Tuesdays avatar
Angående det återkommande påståendet att UO inte har erkänt morden på HN och JE. Nej, inte efter gripandet, i rätten eller i avskedsblogginägget. Däremot erkände han åtskilliga gånger under de femton åren mellan mordet och gripandet. Det gjordes i brev och många telefonsamtal till olika utredare. När polisen väl fick dna-träffen (HN) och gjorde husrannsakan hittades bl a ett "mobiltelefonkort" (SIM-kort) från Vodafone i en av UOs jackfickor, och genom det kunde ett av samtalen till en polis kopplas. Brevens stämplar var från olika städer och bankomatuttag kunde placera UO i aktuella städer aktuell tid.

Att samma person ringde och postade visar tydligt innehållet, där mördaren refererar till tidigare samtal och erkännanden. Åtminstone då (innan gripandet och framför allt åren direkt efter morden) kände han en viss ånger, bl a bad han polisen framföra det till Heléns föräldrar. UO uppgav också detaljer i de anonyma samtalen - detaljer som mycket få kunde känna till, om antalet plastsäckar, exakt dödstid etc.

UO stod och tittade på när polis sökte honom på Malmö central för 20 år sedan. Ett samtal kom därifrån. Det var väl innan övervakningskameror sattes upp?
Citera
2010-01-12, 00:09
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Finns förundersökning och dom i det här fallet att tillgå online?
Annars kan jag rekommendera Jakten på en mördare av Tobias Barkman (journalist på Sydsvenskan). Den behandlar Helén-fallet samt andra mord i området runt samma tid.
Boken innehåller en del intressanta uppgifter som inte jag kände till tidigare, bland annat att polisen fick tips om Olsson i ett tidigt skede (av samma kvinna som långt senare lämnade det avgörande tipset) men tappade bort det. Andra spår som eventuellt kunde lett till ett tidigare gripande schabblades också bort av polisen.
Citera
2010-01-12, 01:51
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
På din fråga har jag ingen aning men jag kan inte rekommendera fuppen om man har ont av dumheter mot barn, ioförsig vet jag inte om allt är skrivet i den. Den om H är den jag menar.
Är inte förundersökningen sekretessbelagd i Helénfallet?
Citera
2010-01-12, 10:15
Medlem
The.other.sides avatar
Café hade en bra artikel igår, vet inte om ni sett det.

http://www.cafe.se/?id=695008

Citat:
Bilden som polisen gräver fram är den där mördare, våldtäktsmän och perversa typer tycks finnas bakom varje buske. Men det är en kunskap som till största delen hållits inom polisen.

Detta mina damer och herrar är resultatet av många års flummeri inom rättsväsendet. Jag vågar påstå att det är än värre idag, det finns tyvärr gott om våldtäktare, mördare, pedofiler fria på gator och torg, i våra bostadsområden, runt skolor och barn. DETTA ÄR FÔLJDEN AV DEN FÖRDA ÜBERDALTARPOLITIKEN. Daltare och PK-iter har fått som de ville
Citera
2010-01-12, 11:22
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Café hade en bra artikel igår, vet inte om ni sett det.

http://www.cafe.se/?id=695008
Bra artikel. Satan vad massa våldtäktsmän, pedofiler, psykon, blottare och andra suspekta individer det bodde i området. Texten borde läggas ut på kommunens hemsida för att varna eventuella inflyttare.

Artikeln nämner också det borttappade tipset som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det var ju jävligt tur för polisen att Olsson inte hade ihjäl någon mer.

"Men på hans arbetsplats fanns en kvinna som inte kunde sluta fundera över Olsson och det olösta flickmordet. Hon tänkte på hans sätt att prata om kvinnor – unga kvinnor. Kanske till och med barn. Hon hade inget konkret, mindes honom bara som obehaglig. I flera år fanns han i hennes bakhuvud. Och dök upp varje gång media rapporterar om den senaste turen i mordutredningen. Några år in på 90-talet vände hon sig till en av utredarna i spaningsledningen och berättade om sina tankar om Ulf Olsson. Tipset fördes inte in i utredningen."
Senast redigerad av Flu 2010-01-12 kl. 11:26.
Citera
2010-01-12, 11:38
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Artikeln nämner också det borttappade tipset som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det var ju jävligt tur för polisen att Olsson inte hade ihjäl någon mer.

"Men på hans arbetsplats fanns en kvinna som inte kunde sluta fundera över Olsson och det olösta flickmordet. Hon tänkte på hans sätt att prata om kvinnor – unga kvinnor. Kanske till och med barn. Hon hade inget konkret, mindes honom bara som obehaglig. I flera år fanns han i hennes bakhuvud. Och dök upp varje gång media rapporterar om den senaste turen i mordutredningen. Några år in på 90-talet vände hon sig till en av utredarna i spaningsledningen och berättade om sina tankar om Ulf Olsson. Tipset fördes inte in i utredningen."

Vet vi verkligen det? Det kan faktiskt ha kostat en 6-åring hennes liv -97.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article323143.ab
Citera
2010-01-12, 14:24
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Jäpp, inte alls omöjligt. Finns tecken som pekar mot Olsson. T.ex. var han sjukskriven veckan efter försvinnnadet vilket han också var vid sina två tidigare kända mord.

Angående skånepolisens föga imponerande utredningsarbete i dessa fall så var det egentligen rätt mycket tur och två kvinnors envishet som till slut avslöjade mördaren.

EDIT. Det står fel i sista stycket på AB-artikeln:
Citat:
Även Ulf Olssons dator har beslagtagits av polisen, men mest av allt hoppas utredarna nu på att något vittne såg Ulf Olsson i Vimmerby (Sävsjö skall det vara) samma dag som Jasmina försvann
Senast redigerad av The.other.side 2010-01-12 kl. 14:31.
Citera
2010-01-12, 22:15
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Du har naturligtvis rätt i att vi inte kan veta det. Personligen tror jag dock inte att UO har något med Jasminas försvinnande att göra.

En av sakerna som talar emot det är att Jasmina inte har hittats. Både Helén och Jannica hittades utan några större problem och jag kan inte se någon anledning till att UO helt plötsligt ändrade sig och gjorde sig av med sitt mordoffers kropp för gott (?).
Citera
2010-01-12, 23:28
Medlem
månss avatar
Inte för att jag tror att han hade en medhjäpare men vilken jävla slump att så många psykopater befann sig i och runt Hörby just då!
En del av dem verkar rent allmänt intressanta:

Nerén från Dalarna, ett riktigt fullblodspsyko! Vad gör han idag?
Österlensmannen. Serievåldtäktsman från Ystad. Vem?
Burlövsmannen. Våldtäktsman. Har en egen liten tråd här men identiteten verkar vara fel?
Någon som har information om dessa?
Citera
2010-01-12, 23:36
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Annars kan jag rekommendera Jakten på en mördare av Tobias Barkman (journalist på Sydsvenskan). Den behandlar Helén-fallet samt andra mord i området runt samma tid.
Boken innehåller en del intressanta uppgifter som inte jag kände till tidigare, bland annat att polisen fick tips om Olsson i ett tidigt skede (av samma kvinna som långt senare lämnade det avgörande tipset) men tappade bort det. Andra spår som eventuellt kunde lett till ett tidigare gripande schabblades också bort av polisen.
Jag skummade igenom den när jag senast besökte min lokala bokhandel, men borde kanske ta en närmare titt på. Är dock mer intresserad av att läsa källorna direkt än att få den versionen som en journalist anser att menigheten skall få tillgå.

För ovanlighetens skull var den Aftonbladetartikel som det länkades till i någon av trådarna om fanskapet rätt intressant. På bilden där han går med sin hund ser han ut som arketypen på en nörd. Slemmigt bakåtslickat hår, glasögon, den mobbades bittra min och fula illasittande kläder i avvikande färg. Samma med bilden från kronofogdedokumentären där han ser ut som något halvefterblivet syndrommobboffer. För övrigt kan jag ge mig tusan på att jag såg den dokumentären. Jag har nämligen ett minne av att jag för en herrans massa år sedan såg en dokumentär om just kronofogdemyndigheten där de besökte en man som bodde i en lägenhet med i princip bara en madrass, och sa att de fick ta vad de ville förutom hunden.

Från det ena till det andra. Olsson kämpade ju ihärdigt för att bevisa sin oskuld via sin blogg med åtskilliga genomtänkta argument (genomtänkta på så sätt att de var på en nivå högre än vad man kan förvänta sig från brottslingar). Men samtidigt var bevisen mot honom mycket starka. Kan det vara så att han verkligen trodde att han var oskyldig och att alla konspirerade emot honom?
Citera
2010-01-12, 23:41
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
*Tretusende inlägget*
Trevlig pensionärstillvaro!

Edit: Heil Hitler
Senast redigerad av måns 2010-01-12 kl. 23:44.
Citera
2010-01-12, 23:49
Medlem
Tuesdays avatar
Tobias Barkmans Jakten på en mördare innehåller även rena källor - foton och skisser från UO-FUP.

Det skrivs dessutom en del om Skånemördarna/våldtäktsmännen Filip Åstr*m, Jon*s Björk, Th*mas Mårtensson samt B*ngt Karlsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in