Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-25, 01:00
Bannlyst
FAQ-försök!
Nu har jag läst igenom tråden och ser att det är rätt mycket förvirring kring ketamin därute. Dags för en liten faktagenomgång tror jag! Jag kan en hel del om ämnet, Special-K är en gammal kär vän och jag har läst rätt mycket om det. Medicinsk litteratur, mest. Och så naturligtvis stoppat i mig det på både längden och tvären

Så här följer en liten FAQ:

1) Vad är ketamin?

Ketamin utvecklades på 60-talet som en narkosdrog, först för veterinärbruk men sedermera också för användning på människor. De flesta droger som används för att söva människor inför operationer gör att andning och hjärtverksamhet går ned och att man måste använda respirator under operationen för att hålla patienten andandes och med tillräckligt blodflöde. Det speciella med ketamin är att de inte gör det- istället stimulerar den både andning och hjärta.

Därför är ketamin den perfekta narkosdrogen vid stora olycksfall, då man kan ha en trasig bröstkorg eller struphuvud, eller vid katastrofmedicin, då respirator inte finns att tillgå. De hemvändande svenska Haitikirurgerna sjöng ketaminets lov, t.ex. Utan den kan man inte genomföra operationer under fattiga förhållanden. Den är med på WHO:s lista över de droger som alla vårdinrättningar skall ha i sitt sortiment, den s.k "Essential Drug List".

Det som begränsar ketaminets användning är att den har två funktioner beroende på dos- i mindre dos är den en mycket potent hallucinogen, i högre dos ett narkosmedel som gör patienten djupt medvetslös och okänslig för smärta.
Den är nära besläktad med drogen PCP- phencyklidin, eller "Angel Dust" som den också kallas. Besläktad, därför att de båda påverkar samma receptor i hjärnan, den s.k NMDA-recptorn. NMDA-recptorn modulerar (ändrar) när den är aktiverad de elektriska strömmarna i hjärnans nervceller och kan framkalla psykosliknande tillstånd.

Man kan tänka så här: om nivåerna av ketamin i blodet är tillräckligt höga är man medvetslös. Sjunker de något är man mitt emellan medvetslöshet och psykos. Lite lägre och man är psykotisk. Ytterligare lite lägre och man är påverkad, med ändrad verklighetsuppfattning och känslotillstånd.

En patient som sövs med ketamin hamnar först i medvetslöshet, men när man slutar ge medlet går han/hon sakta igenom de andra stadierna medan mängden medicin i blodet (kallas "plasmanivå") sjunker. Det betyder att man vaknar ur medvetslösheten men är psykotisk. För de flesta är det mycket obehagligt, och liknas vid att vara fast i en mardröm.

2) Vad är K-hole?

K-hole är ett uttryck för det tillstånd där plasmanivåerna är tillräckligt höga för att man skall vara mellan medvetande och drömtillstånd. Hjärnan har då mycket svårt att tolka sinnesintrycken och tillståndet karakteriseras av kraftiga hallucinationer och förvirring. Vissa tycker att tillståndet är eftertraktansvärt och söker upplevelsen, men för många är det mycket obehagligt.

Det kan se ganska dramatiskt ut med någon som är i K-hole: de skrattar eller gråter hysteriskt eller sitter helt blickstilla och hyperventilerar. Vissa ålar sig okontrollerat, andra kräks. Man kan också vara utåt sett rätt opåverkad. Gemensamt är i alla fall att sinnesintrycken är en enda mischmasch och att tidsuppfattningen ofta är kraftigt påverkad.

I narkossammanhang försöker man ofta söva ned folk med andra medel, ofta kraftiga benzodiazepiner eller andra narkosmedel under uppvakningsfasen för att bespara dem tillståndet. I efterfestsammanhang kan vissa personer vräka i sig ketamin för att lyckas hamna i tillståndet. I klubbsammanhang blir man oftast utslängd...

3) Så hur mycket skall man ta?

Det beror helt på vad man vill uppnå och hur man stoppar i sig drogen. Ketamin kan tas både nasalt (snortas), oralt (sväljas), i.m (injiceras i muskelvävnad)och i.v (injiceras i venblod).

I Sverige är ketamin inte lika vanligt som berusningsdrog som t.ex i Spanien. I de länder och miljöer där ketamin används tas den alltid nasalt eller oralt. Den är ganska enkel att snorta, eftersom det krävs mycket små doser för effekt och eftersom effekten kommer ganska snabbt. Ofta används små "bullets" för lagom dosering (exempel:http://www.growhigh.co.uk/catalog/in...?cPath=36_205).

Om man tar en nyckel och fiskar upp en nyckeltopp med pulver räcker den för att bli påverkad, förutsatt att pulvret inte är utblandat. Två nyckeltoppar är en lagom dos för många för att få ett milt, roande rus. Tro inte att ketamin skall doseras som kokain eller amfetamin- om man inte är ute efter att bli MYCKET påverkad.

Eftersom ketamin är en narkosmedicin är pulvret ofta tillverkat från medicinflaskor för injektion- ketamin finns i både glasampuller (ex Ketasol) och i större glasflaskor med gummikork (ex Ketalar, den som används på svenska sjukhus). Koncentrationen kan variera, vanliga styrkor är 10 mg/ml eller 50 mg/ml. Koncentrationerna på injektionsvätskan är mindre viktigt när man torkar vätskan till pulver, eftersom vattnet då kokas bort, men MYCKET viktig om man istället skulle få för sig att injicera...

Jag avråder alla från att injicera Ketalar.
Dels är det onödigt, eftersom det går utmärkt att snorta medlet, dels är det mycket svårt att dosera.

OBSERVERA att de doseringsanvisnngar som anges på www.fass.se är ämnade för att göra mottagaren medvetslös! Jag har sett någon skriva dem som doseringsråd här på FB- det är mycket oansvarigt och dumt!

Eftersom alla reagerar olika på drogen tänker jag inte ge några råd om injektionsdoser- risken är att jag har fel när det gäller dig. Jag är van vid att injicera droger och jag har prövat med Ketalar också. Två ggr har det gått bra, men tredje gången överdoserade jag. Sen dess gör jag det aldrig igen, för det var MYCKET obehagligt. Mitt enda råd är: håll er till näsan! Två nyckeltoppar i taget.

Trots att ketamin är en relativt säker narkosdrog är den långtifrån riskfri, och man skall absolut inte göra sig själv medvetslös med den utan att ha en narkosläkare med all utrustning närvarande. Dels kan man få kraftigt höjt blodtryck och hjärtverksamhet när drogen börjar verka, något som narkosläkare har medel och kunskap att motverka. I sällsynta fall kan andningen också upphöra ett tag. Den största risken är dock att man kräks av yrsel och att man får spyor i lungorna, något som är MYCKET farligt.

Återigen: TORKA OCH SNORTA!

3) Jaja pappa, men hur torkar jag då?

Busenkelt. Öppna ampullen eller flaskan och häll ut vätskan på en glasform. Ställ glasformen i mikrovågsugnen och kör den på full effekt. Titta på medan vätskan börjar bubbla och ryka (det skall den göra) och se hur kristaller bildas ute i pölens rand och går inåt.
När allt är torkat stänger du av ugnen och skrapar loss kristallerna med ett rakblad. Hacka upp dem till ett fint pulver och häll över det i en passande behållare. Klart!

Ketaminet förstörs inte av mikrovågorna, de förångar bara vattnet. Kvar får du kristaller av ketamin och salt.

4) Hur känns ett vanligt ketaminrus då?

Med reservation för individuella variationer: man blir lite yr och ostadig, mjuk i kroppen och fnittrig. Inte helt olik ett GHB-rus eller en fylla, faktiskt, men med mer hallucinogena effekter som ändrade syn/hörselintryck och tidsuppfattning. Det kryper i kroppen och det är oerhört skönt att röra sig till musik- eller varför inte bara ligga ned och gapskratta? Man blir jollrig och lealös, glad och energisk och lullig och skärpt på samma gång.
En inte ovanlig blandning i t.ex klubbscenen i Barcelona är den s.k"CK Be", d.v.s en del keta till fem delar kokain, för nasal administrering.
Vid högre doser börjar sinnesintryck och tidsuppfattning påverkas. Känslolivet blir lite svajigare och hallucinationer kan börja komma. Ketaminet blir mer och mer hallucinogent ju högre dosen blir, raka vägen in i K-hole...

Såja. Den kommer väl att utvecklas och kompletteras. Men det här är väl en orientering. Ställ gärna frågor om ni har dem!

P&K

Mitralis
_________
Senast redigerad av Mitralis 2010-10-25 kl. 01:18.
Citera
2010-10-25, 02:52
Medlem
HolyCraps avatar
Vad bra att du har bidragit med en Ketamin FAQ till FB.

Jag skulle vilja prova på Ketamin men jag har aldrig stött på det. Jag gillar lustgas och det är ju också en dissociativ drog men jag vet ändå inte om jag skulle vilja hamna i "The K-hole". Jag vill ju inte försvinna såpass mycket så att det är en risk att jag får min egna spya i mina lungor.
Citera
2010-10-25, 03:51
Medlem
Slingshots avatar
Fint, klistra!
Citera
2010-10-26, 07:45
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Har just köpt 3st Ketasol Inject 250mg 50mg/ml
har tänkt ta det IV, har bara tagit nasalt innan.
Är det stor skillnad på ruset?
ska jag istället köra det i micron?
någon som vet hur mycket man behöver Iv?

snabba svar vore toppen...
Citera
2010-10-26, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherNoOne
Har just köpt 3st Ketasol Inject 250mg 50mg/ml
har tänkt ta det IV, har bara tagit nasalt innan.
Är det stor skillnad på ruset?
ska jag istället köra det i micron?
någon som vet hur mycket man behöver Iv?

snabba svar vore toppen...

Vad är det du hoppas uppnå genom att ta det i.v istället för nasalt? Snabbt svar vore toppen.
Citera
2010-10-31, 17:12
Bannlyst
Bump
Citera
2010-10-31, 18:44
Medlem
Fint
Citera
2010-11-01, 23:15
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Passar det bra ihop med cb och lustgas?
Citera
2010-11-02, 00:12
Medlem
Tradens avatar
Ruset påminner sig som sagt om att bli väldigt full (man känner igen vissa likheter väldigt mycket, även om rusen självklart har skillnader också)

Detta kan ju iof förklaras med att akohol också är en sorts "NMDA" drog.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:NMDA-receptorantagonister
Citera
2010-11-02, 02:11
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherNoOne
Passar det bra ihop med cb och lustgas?

Rensa din Inkorg.
Citera
2010-11-02, 02:39
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Rensa din Inkorg.

haha va fan den blir ju full varje dag
men nu är den rensad!
Citera
2010-11-02, 13:39
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Rensa din Inkorg.
Men! Jag vill även höra om kombon? Har du möjligtvis en triprapport?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in