2010-10-25, 01:00
Bannlyst
FAQ-frsk!
Nu har jag lst igenom trden och ser att det r rtt mycket frvirring kring ketamin drute. Dags fr en liten faktagenomgng tror jag! Jag kan en hel del om mnet, Special-K r en gammal kr vn och jag har lst rtt mycket om det. Medicinsk litteratur, mest. Och s naturligtvis stoppat i mig det p bde lngden och tvren

S hr fljer en liten FAQ:

1) Vad r ketamin?

Ketamin utvecklades p 60-talet som en narkosdrog, frst fr veterinrbruk men sedermera ocks fr anvndning p mnniskor. De flesta droger som anvnds fr att sva mnniskor infr operationer gr att andning och hjrtverksamhet gr ned och att man mste anvnda respirator under operationen fr att hlla patienten andandes och med tillrckligt blodflde. Det speciella med ketamin r att de inte gr det- istllet stimulerar den bde andning och hjrta.

Drfr r ketamin den perfekta narkosdrogen vid stora olycksfall, d man kan ha en trasig brstkorg eller struphuvud, eller vid katastrofmedicin, d respirator inte finns att tillg. De hemvndande svenska Haitikirurgerna sjng ketaminets lov, t.ex. Utan den kan man inte genomfra operationer under fattiga frhllanden. Den r med p WHO:s lista ver de droger som alla vrdinrttningar skall ha i sitt sortiment, den s.k "Essential Drug List".

Det som begrnsar ketaminets anvndning r att den har tv funktioner beroende p dos- i mindre dos r den en mycket potent hallucinogen, i hgre dos ett narkosmedel som gr patienten djupt medvetsls och oknslig fr smrta.
Den r nra beslktad med drogen PCP- phencyklidin, eller "Angel Dust" som den ocks kallas. Beslktad, drfr att de bda pverkar samma receptor i hjrnan, den s.k NMDA-recptorn. NMDA-recptorn modulerar (ndrar) nr den r aktiverad de elektriska strmmarna i hjrnans nervceller och kan framkalla psykosliknande tillstnd.

Man kan tnka s hr: om niverna av ketamin i blodet r tillrckligt hga r man medvetsls. Sjunker de ngot r man mitt emellan medvetslshet och psykos. Lite lgre och man r psykotisk. Ytterligare lite lgre och man r pverkad, med ndrad verklighetsuppfattning och knslotillstnd.

En patient som svs med ketamin hamnar frst i medvetslshet, men nr man slutar ge medlet gr han/hon sakta igenom de andra stadierna medan mngden medicin i blodet (kallas "plasmaniv") sjunker. Det betyder att man vaknar ur medvetslsheten men r psykotisk. Fr de flesta r det mycket obehagligt, och liknas vid att vara fast i en mardrm.

2) Vad r K-hole?

K-hole r ett uttryck fr det tillstnd dr plasmaniverna r tillrckligt hga fr att man skall vara mellan medvetande och drmtillstnd. Hjrnan har d mycket svrt att tolka sinnesintrycken och tillstndet karakteriseras av kraftiga hallucinationer och frvirring. Vissa tycker att tillstndet r eftertraktansvrt och sker upplevelsen, men fr mnga r det mycket obehagligt.

Det kan se ganska dramatiskt ut med ngon som r i K-hole: de skrattar eller grter hysteriskt eller sitter helt blickstilla och hyperventilerar. Vissa lar sig okontrollerat, andra krks. Man kan ocks vara utt sett rtt opverkad. Gemensamt r i alla fall att sinnesintrycken r en enda mischmasch och att tidsuppfattningen ofta r kraftigt pverkad.

I narkossammanhang frsker man ofta sva ned folk med andra medel, ofta kraftiga benzodiazepiner eller andra narkosmedel under uppvakningsfasen fr att bespara dem tillstndet. I efterfestsammanhang kan vissa personer vrka i sig ketamin fr att lyckas hamna i tillstndet. I klubbsammanhang blir man oftast utslngd...

3) S hur mycket skall man ta?

Det beror helt p vad man vill uppn och hur man stoppar i sig drogen. Ketamin kan tas bde nasalt (snortas), oralt (svljas), i.m (injiceras i muskelvvnad)och i.v (injiceras i venblod).

I Sverige r ketamin inte lika vanligt som berusningsdrog som t.ex i Spanien. I de lnder och miljer dr ketamin anvnds tas den alltid nasalt eller oralt. Den r ganska enkel att snorta, eftersom det krvs mycket sm doser fr effekt och eftersom effekten kommer ganska snabbt. Ofta anvnds sm "bullets" fr lagom dosering (exempel:http://www.growhigh.co.uk/catalog/in...?cPath=36_205).

Om man tar en nyckel och fiskar upp en nyckeltopp med pulver rcker den fr att bli pverkad, frutsatt att pulvret inte r utblandat. Tv nyckeltoppar r en lagom dos fr mnga fr att f ett milt, roande rus. Tro inte att ketamin skall doseras som kokain eller amfetamin- om man inte r ute efter att bli MYCKET pverkad.

Eftersom ketamin r en narkosmedicin r pulvret ofta tillverkat frn medicinflaskor fr injektion- ketamin finns i bde glasampuller (ex Ketasol) och i strre glasflaskor med gummikork (ex Ketalar, den som anvnds p svenska sjukhus). Koncentrationen kan variera, vanliga styrkor r 10 mg/ml eller 50 mg/ml. Koncentrationerna p injektionsvtskan r mindre viktigt nr man torkar vtskan till pulver, eftersom vattnet d kokas bort, men MYCKET viktig om man istllet skulle f fr sig att injicera...

Jag avrder alla frn att injicera Ketalar.
Dels r det ondigt, eftersom det gr utmrkt att snorta medlet, dels r det mycket svrt att dosera.

OBSERVERA att de doseringsanvisnngar som anges p www.fass.se r mnade fr att gra mottagaren medvetsls! Jag har sett ngon skriva dem som doseringsrd hr p FB- det r mycket oansvarigt och dumt!

Eftersom alla reagerar olika p drogen tnker jag inte ge ngra rd om injektionsdoser- risken r att jag har fel nr det gller dig. Jag r van vid att injicera droger och jag har prvat med Ketalar ocks. Tv ggr har det gtt bra, men tredje gngen verdoserade jag. Sen dess gr jag det aldrig igen, fr det var MYCKET obehagligt. Mitt enda rd r: hll er till nsan! Tv nyckeltoppar i taget.

Trots att ketamin r en relativt sker narkosdrog r den lngtifrn riskfri, och man skall absolut inte gra sig sjlv medvetsls med den utan att ha en narkoslkare med all utrustning nrvarande. Dels kan man f kraftigt hjt blodtryck och hjrtverksamhet nr drogen brjar verka, ngot som narkoslkare har medel och kunskap att motverka. I sllsynta fall kan andningen ocks upphra ett tag. Den strsta risken r dock att man krks av yrsel och att man fr spyor i lungorna, ngot som r MYCKET farligt.

terigen: TORKA OCH SNORTA!

3) Jaja pappa, men hur torkar jag d?

Busenkelt. ppna ampullen eller flaskan och hll ut vtskan p en glasform. Stll glasformen i mikrovgsugnen och kr den p full effekt. Titta p medan vtskan brjar bubbla och ryka (det skall den gra) och se hur kristaller bildas ute i plens rand och gr int.
Nr allt r torkat stnger du av ugnen och skrapar loss kristallerna med ett rakblad. Hacka upp dem till ett fint pulver och hll ver det i en passande behllare. Klart!

Ketaminet frstrs inte av mikrovgorna, de frngar bara vattnet. Kvar fr du kristaller av ketamin och salt.

4) Hur knns ett vanligt ketaminrus d?

Med reservation fr individuella variationer: man blir lite yr och ostadig, mjuk i kroppen och fnittrig. Inte helt olik ett GHB-rus eller en fylla, faktiskt, men med mer hallucinogena effekter som ndrade syn/hrselintryck och tidsuppfattning. Det kryper i kroppen och det r oerhrt sknt att rra sig till musik- eller varfr inte bara ligga ned och gapskratta? Man blir jollrig och leals, glad och energisk och lullig och skrpt p samma gng.
En inte ovanlig blandning i t.ex klubbscenen i Barcelona r den s.k"CK Be", d.v.s en del keta till fem delar kokain, fr nasal administrering.
Vid hgre doser brjar sinnesintryck och tidsuppfattning pverkas. Knslolivet blir lite svajigare och hallucinationer kan brja komma. Ketaminet blir mer och mer hallucinogent ju hgre dosen blir, raka vgen in i K-hole...

Sja. Den kommer vl att utvecklas och kompletteras. Men det hr r vl en orientering. Stll grna frgor om ni har dem!

P&K

Mitralis
_________
Senast redigerad av Mitralis 2010-10-25 kl. 01:18.
Citera
2010-10-25, 02:52
Medlem
HolyCraps avatar
Vad bra att du har bidragit med en Ketamin FAQ till FB.

Jag skulle vilja prova p Ketamin men jag har aldrig sttt p det. Jag gillar lustgas och det r ju ocks en dissociativ drog men jag vet nd inte om jag skulle vilja hamna i "The K-hole". Jag vill ju inte frsvinna spass mycket s att det r en risk att jag fr min egna spya i mina lungor.
Citera
2010-10-25, 03:51
Medlem
Slingshots avatar
Fint, klistra!
Citera
2010-10-26, 07:45
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Har just kpt 3st Ketasol Inject 250mg 50mg/ml
har tnkt ta det IV, har bara tagit nasalt innan.
r det stor skillnad p ruset?
ska jag istllet kra det i micron?
ngon som vet hur mycket man behver Iv?

snabba svar vore toppen...
Citera
2010-10-26, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherNoOne
Har just kpt 3st Ketasol Inject 250mg 50mg/ml
har tnkt ta det IV, har bara tagit nasalt innan.
r det stor skillnad p ruset?
ska jag istllet kra det i micron?
ngon som vet hur mycket man behver Iv?

snabba svar vore toppen...

Vad r det du hoppas uppn genom att ta det i.v istllet fr nasalt? Snabbt svar vore toppen.
Citera
2010-10-31, 17:12
Bannlyst
Bump
Citera
2010-10-31, 18:44
Medlem
Fint
Citera
2010-11-01, 23:15
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Passar det bra ihop med cb och lustgas?
Citera
2010-11-02, 00:12
Medlem
Tradens avatar
Ruset pminner sig som sagt om att bli vldigt full (man knner igen vissa likheter vldigt mycket, ven om rusen sjlvklart har skillnader ocks)

Detta kan ju iof frklaras med att akohol ocks r en sorts "NMDA" drog.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...orantagonister
Citera
2010-11-02, 02:11
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherNoOne
Passar det bra ihop med cb och lustgas?

Rensa din Inkorg.
Citera
2010-11-02, 02:39
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Rensa din Inkorg.

haha va fan den blir ju full varje dag
men nu r den rensad!
Citera
2010-11-02, 13:39
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Rensa din Inkorg.
Men! Jag vill ven hra om kombon? Har du mjligtvis en triprapport?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in