Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Anna Hage ser GM innan Hans Johansson (med Stefan Glantz) kommer till och stannar vid brottsplatsen

"Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande männen, och springande lämnade platsen." (FUP 225)

"När Johansson stannat bilen var mannen ca 25 meter bort in i gränden" (FUP 300)

- Y - är inte Stefan Glantz ?

Hans Johansson (med Stefan Glantz) kör en U-sväng, samtidigt som Anna Hage och Karin Johansson springer mot brottsplatsen

Jan Nilsson säger:

"Men jag vet att när jag kom fram-, just före när jag kom fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan på väg upp till Sveavägen, så ser jag en taxi kör en U-sväng. Jag ser två flickor kommer springande. Att någonting hade hänt, det visste jag" (FUP 337)

"Dom sprang fram till någonting som inte jag såg just när jag står vid Tunnelgatan genom att jag har taxin framför mig" (FUP 338)
Det kan ju vara så att Anna är missförstådd och helt felciterad i de första förhören.
Det framgår ju där att hon inte sett någon falla ihop, utan ser honom första gången när han redan ligger. Sedan flyttas ju hennes position närmare mordplatsen vartefter. Hon såg precis när han tog mark, hon såg när han föll. Nu uppger hon ju dessutom att hon sett hela förloppet från tre stående personer, och plötsligt slungades Palme omkull.
Det är inte lätt att säga hur det egentligen var, och hon tyckte att åklagaren var elak som ens frågade. ”Vad spelar det för roll vem som kom först” frågar hon sig i boken.
Karins säger ju i sitt första förhör att det befann sig folk på platsen, och att det rörde sig folk mot platsen redan innan de stannat bilen.
Åke Larsson säger också att mordet ägde rum medan bilen fortfarande var i rörelse.
Christina Vallin säger att AH kom då hon själv stod och pratade med HJ och uppmanade honom att ringa ambulans.
Kronologin i detta förlopp är nästan omöjlig att få rätsida på.
Deras bil stod som första bil i korsningen säger dom. Hur kan det komma sig?
Hade Jan Åke Svensson redan hunnit flytta sig till den andra sidan av korsningen?
Citera
2019-10-27, 18:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det kan ju vara så att Anna är missförstådd och helt felciterad i de första förhören.
Det framgår ju där att hon inte sett någon falla ihop, utan ser honom första gången när han redan ligger. Sedan flyttas ju hennes position närmare mordplatsen vartefter. Hon såg precis när han tog mark, hon såg när han föll. Nu uppger hon ju dessutom att hon sett hela förloppet från tre stående personer, och plötsligt slungades Palme omkull.
Det är inte lätt att säga hur det egentligen var, och hon tyckte att åklagaren var elak som ens frågade. ”Vad spelar det för roll vem som kom först” frågar hon sig i boken.
Karins säger ju i sitt första förhör att det befann sig folk på platsen, och att det rörde sig folk mot platsen redan innan de stannat bilen.
Åke Larsson säger också att mordet ägde rum medan bilen fortfarande var i rörelse.
Christina Vallin säger att AH kom då hon själv stod och pratade med HJ och uppmanade honom att ringa ambulans.
Kronologin i detta förlopp är nästan omöjlig att få rätsida på.
Deras bil stod som första bil i korsningen säger dom. Hur kan det komma sig?
Hade Jan Åke Svensson redan hunnit flytta sig till den andra sidan av korsningen?
Jan Åke Svensson flyttade sig till den andra sidan av korsningen, efter Hans Johanssons och Leif Ljungqvists U-sväng.

I Tingsrätten ändrar hon igen GM:s position, hon säger GM var "en till två meter" från Palme.

GM kommer närmare Palme, Y försvinner helt och hon ser Palme stående.

Anna Hage var inte först på brottsplatsen, men av någon anledning vill hon vi att vi ska tro det ?

Åke Larsson (med Anna Hage i bilen) säger:

"när det inträffar så kommer vi rullande va·, så jag tittar hela tiden åt höger och ner mot platsen där mordet sker alltså, så jag tittar nere -. Men jag var tvungen och titta på vägen också för att kolla -" (FUP 253)
Senast redigerad av 299792458 2019-10-27 kl. 18:14.
Citera
2019-10-27, 18:18
Medlem
Citat:
Jan Åke Svensson flyttade sig till den andra sidan av korsningen, efter Hans Johanssons och Leif Ljungqvists U-sväng.

I Tingsrätten ändrar hon igen GM:s position, hon säger GM var "en till två meter" från Palme.

GM kommer närmare Palme, Y försvinner helt och hon ser Palme stående.

Anna Hage var inte först på brottsplatsen, men av någon anledning vill hon vi att vi ska tro det ?

Åke Larsson (med Anna Hage i bilen) säger:

"när det inträffar så kommer vi rullande va·, så jag tittar hela tiden åt höger och ner mot platsen där mordet sker alltså, så jag tittar nere -. Men jag var tvungen och titta på vägen också för att kolla -" (FUP 253)
Jag tror inte heller att hon var det. Vet inte vad hon kan ha för anledning treva sig närmare i tid och rum, om det nu är det hon gör.
Inga dolda avsikter tror jag. Att historier sväller är ett känt fenomen.
Citera
2019-10-27, 18:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tror inte heller att hon var det. Vet inte vad hon kan ha för anledning treva sig närmare i tid och rum, om det nu är det hon gör.
Inga dolda avsikter tror jag. Att historier sväller är ett känt fenomen.

Elisabeth Johansson säger:

"Ja när det blev grönt då men jag såg när Anna och Carin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där,då var han framme som gjorde konstgjord andning, det kanske var han som sprang fram men jag vet inte om han redan var där ...."

Vem pratade hon med ? som redan var där ? Det var Per Wallin "som sprang fram" tvärs över vägen framför Åke Larssons bil.
Citera
2019-10-27, 18:44
Medlem
Citat:
Elisabeth Johansson säger:

"Ja när det blev grönt då men jag såg när Anna och Carin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där,då var han framme som gjorde konstgjord andning, det kanske var han som sprang fram men jag vet inte om han redan var där ...."

Vem pratade hon med ? som redan var där ? Det var Per Wallin "som sprang fram" tvärs över vägen framför Åke Larssons bil.
Det kan vara Per.
Det kan också vara Bengt Palm.

Dessa åsidosatta förhör kan ge oss vissa ledtrådar.
Om det är som det tycks vara; att bilen var i rullning, så kan vi också stryka Cecilia Anderstedt.
Åtminstone måste hon omtolkas. Man kan då säkert säga att det inte var makarna Palme och gärningsmannen hon såg snedda över vägen, eller trottoaren.
Det kan ha varit syskonen Vallin med Bengt Palm strax bakom.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-27 kl. 18:47.
Citera
2019-10-27, 21:13
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det kan vara Per.
Det kan också vara Bengt Palm.

Dessa åsidosatta förhör kan ge oss vissa ledtrådar.
Om det är som det tycks vara; att bilen var i rullning, så kan vi också stryka Cecilia Anderstedt.
Åtminstone måste hon omtolkas. Man kan då säkert säga att det inte var makarna Palme och gärningsmannen hon såg snedda över vägen, eller trottoaren.
Det kan ha varit syskonen Vallin med Bengt Palm strax bakom.

Ja det kan det vara. Men båda syskon säger, det redan var tre personer där, när de kom fram. Vem var de tre personer ? De tre personer, var inte Stefan Glantz, Anna Hage eller Anders Björkman.

"Och sen ser jag någon som ligger på trottoaren och sen har man ju koncentration att springa över gatan. Och sen när jag är framme, så kanske det finns tre andra personer där, som har kommit för att ..." (FUP 426)

"dom stod till vänster om själva Palme och jag vet ingenting om deras rörelser eller någonting. Jag antar, att dom lockades dit precis som mig på ljudet" (FUP 426)

F: Har det kommit fram några andra människor till den här platsen före er?

W: Mm.

F: Kan du säga någonting om vad det var för människor eller vad dom kom i för fordon eller om dom kom gående?

W: Ja, dom kom nog gående, tror jag. Ja, vad jag kommer ihåg, så var det bara en tre stycken som var där, när vi kom.

källa: FUP 417

"Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde - ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord andning." (FUP 418)
Senast redigerad av 299792458 2019-10-27 kl. 21:49.
Citera
2019-10-27, 21:18
Medlem
Kan tråden möjligtvis ha någon ytterligare info - förutom vad som sägs i poden - om HHs resor på mordkvällen?

Lyssnat på intressant pod, mins att Martinger förstörde sin rikdagskarriär på att privatutreda HH:

https://www.ilikeradio.se/podcasts/palmemordet/16443/

Vet någon seriös person därute 1. vart HH hämtades "ganska många mil ifrån Stockholm" inför kvällen den 28/2-1986 ? Dalarna?

2. Vem var den äldre chefsliknande person som ca 15.00 reste via Stockholms central till Mynttorget och sedan till polishusets garage. Senare under kvällen från Operan via Rådmansgatan till Odenplan. Talade svenska. Och vilka myndigheter och verk låg kring Mynttorget 1986?? Mannen gick inte över
bron till rikdsagen... till OPs bostad??
Citera
2019-10-27, 22:26
Medlem
Jag undrar om det kan ligga någonting i detta?

"Och vad har nu allt detta att göra med Palmes död i korsningen Sveavägen-
Tunnelgatan kl 23.21, fredagen den 28 februari 1986?

- Tvetydigheterna i Erlanders och Palmes envisa arbete med att försöka balansera
vänster- och högerkrafter i in- och utrikes politik, gav så småningom upphov
till ideologistyrda, parallella organisationer för övervakning, registrering och
opinionsstyrning av medborgarna, vid sidan av de officiella. Näringslivet hade sina
och SAP sina. Rivaliteten mellan organisationerna gav i sin tur upphov till en
gråzon, där mindre nogräknade fribytare var beredda att ta sig an utomlagliga
uppgifter. Det demokratiska självmordet, brukar jag kalla denna utveckling som vid
den här tiden i spänningsfältet mellan öst och väst kunde studeras i många
europeiska länder.

Du menar att dessa förhållanden ledde fram till mordet?
- Det var en starkt bidragande orsak, liksom en ganska spridd uppfattning om Olof
Palme som USA-fientlig och Sovjetvänlig. Sensommaren eller möjligen hösten 1985
genomfördes i Sverige en beredskapsövning, troligen i militär men möjligtvis också i
polisiär regi, som syftade till att testa säkerhet och skydd kring höga politiker.
Resultat: en regeringschef mördades. Övningsförutsättningarna diskuterades livligt,
internt bland deltagarna. Såvitt jag vet har denna övning inte uppmärksammats i
svenska medier.

- Inför Palmes planerade sammanträffande med Michail Gorbatjov i Sovjetunionen,
våren 1986, närmade sig den politiska temperaturen kokpunkten i gråzonen mellan
de parallella organisationerna. Febril aktivitet rådde. Statsministern, i vissa kretsar
ansedd som landsförrädare, övervakades och övervakarna övervakades, liksom
övervakarnas övervakare. En kuslig spegelsal! Rykten spreds och varningar
utfärdades.
Efter dödsskottet kom ett antal privatspanare att ange tonen i den
offentliga debatten. Inte så få av dem var professionella konspirationsteoretiker och
den ena hypotesen stolligare än den andra presenterades som dagens sanning
inför en häpen läsekrets."

https://drive.google.com/file/d/17morMA36DtWj0O6SNw0WBtvtie4ncWX_/view

Bjarne Moelv 2014-04-29 Det demokratiska självmordet.
Citera
2019-10-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ja det kan det vara. Men båda syskon säger, det redan var tre personer där, när de kom fram. Vem var de tre personer ? De tre personer, var inte Stefan Glantz, Anna Hage eller Anders Björkman.

"Och sen ser jag någon som ligger på trottoaren och sen har man ju koncentration att springa över gatan. Och sen när jag är framme, så kanske det finns tre andra personer där, som har kommit för att ..." (FUP 426)

"dom stod till vänster om själva Palme och jag vet ingenting om deras rörelser eller någonting. Jag antar, att dom lockades dit precis som mig på ljudet" (FUP 426)

F: Har det kommit fram några andra människor till den här platsen före er?

W: Mm.

F: Kan du säga någonting om vad det var för människor eller vad dom kom i för fordon eller om dom kom gående?

W: Ja, dom kom nog gående, tror jag. Ja, vad jag kommer ihåg, så var det bara en tre stycken som var där, när vi kom.

källa: FUP 417

"Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde - ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord andning." (FUP 418)
Ja, som sagt, det är inte skrivet i sten att AH och SG var först på platsen. Som vi kan utläsa av de ”perifera” vittnesmålen så är det en del som tyder på att kronologin ligger lite annorlunda.
Möjligen att dessa först tillkommande personer agerade taffligt, och att det blev handling först då SG och AH kom till platsen, men vilka kan det då ha varit?
Y i mellanblå täckjacka och jeans kan ha varit Stefan om Anna trädde in i handlingen något senare.
Killen i den grå jackan som visade flyktvägen (Bäsén) och killen som var blodig runt munnen (Israelsson)är inte lätta att identifiera.
Grått och mellanblått kan vara förväxlingsbart i skum kvällsbelysning.

Både Bäsén och Israelsson hävdar att en kille sagt att det sprungit en person från platsen, och även Israelsson säger att ”de två tjejerna” kom fram efter honom.
Flera vittnen säger att AH och KJ inte var först, och inte heller de själva till en början.
Frågan är varför detta förändrats efter hand och varför vi köpt den bilden?
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-27 kl. 23:07.
Citera
2019-10-28, 00:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, som sagt, det är inte skrivet i sten att AH och SG var först på platsen. Som vi kan utläsa av de ”perifera” vittnesmålen så är det en del som tyder på att kronologin ligger lite annorlunda.
Möjligen att dessa först tillkommande personer agerade taffligt, och att det blev handling först då SG och AH kom till platsen, men vilka kan det då ha varit?
Y i mellanblå täckjacka och jeans kan ha varit Stefan om Anna trädde in i handlingen något senare.
Killen i den grå jackan som visade flyktvägen (Bäsén) och killen som var blodig runt munnen (Israelsson)är inte lätta att identifiera.
Grått och mellanblått kan vara förväxlingsbart i skum kvällsbelysning.

Både Bäsén och Israelsson hävdar att en kille sagt att det sprungit en person från platsen, och även Israelsson säger att ”de två tjejerna” kom fram efter honom.
Flera vittnen säger att AH och KJ inte var först, och inte heller de själva till en början.
Frågan är varför detta förändrats efter hand och varför vi köpt den bilden?

Den här diskussionen ni för är mkt intressant..Ursäkta mitt inhopp. Har översiktligt läst det ni skrivit.

Min bild är att HJ och hans passagerare var först. U-svängen skedde omedelbart. De måste ha varit där på bara några sekunder.

Som nr 2 anlände AH/KJ. Det bör väl ha tagit dem 15-20 sek att komma fram?

Har svårt att här och nu avgöra när syskonen Vallin kom fram men det bör ha varit tidigt.
Citera
2019-10-28, 03:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Kan tråden möjligtvis ha någon ytterligare info - förutom vad som sägs i poden - om HHs resor på mordkvällen?

Lyssnat på intressant pod, mins att Martinger förstörde sin rikdagskarriär på att privatutreda HH:

https://www.ilikeradio.se/podcasts/palmemordet/16443/

Vet någon seriös person därute 1. vart HH hämtades "ganska många mil ifrån Stockholm" inför kvällen den 28/2-1986 ? Dalarna?

2. Vem var den äldre chefsliknande person som ca 15.00 reste via Stockholms central till Mynttorget och sedan till polishusets garage. Senare under kvällen från Operan via Rådmansgatan till Odenplan. Talade svenska. Och vilka myndigheter och verk låg kring Mynttorget 1986?? Mannen gick inte över
bron till rikdsagen... till OPs bostad??

Här finns flera teorier. Borlänge är en.
Personen kan vara Carl Lidbom.
Citera
2019-10-28, 07:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den här diskussionen ni för är mkt intressant..Ursäkta mitt inhopp. Har översiktligt läst det ni skrivit.

Min bild är att HJ och hans passagerare var först. U-svängen skedde omedelbart. De måste ha varit där på bara några sekunder.

Som nr 2 anlände AH/KJ. Det bör väl ha tagit dem 15-20 sek att komma fram?

Har svårt att här och nu avgöra när syskonen Vallin kom fram men det bör ha varit tidigt.
En av HJ:s passagerare Göran Israelsson bekräftar det syskonen Wallin säger. Någon var där före AH/KJ och HJ:s passagerare.

"Taxin stannade i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan och de stod som förstabil, i vilken fil de stod kommer han inte ihåg. När de satt i bilen tittade någon till vänster och såg då hur en person låg på trottoaren, Göran tittade då också till vänster och såg hur en person låg på trottoaren, runt omkring stod tre till fyra personer. Han såg ingen person som springande lämnade, platsen. Han hörde heller inget skott eller någon person som avlossade något vapen. Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invidd trotoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstabil. Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren, men det var samma personer som stod kvar när de kom fram"

källa: FUP 331
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in