Citat:
Det kan ju vara så att Anna är missförstådd och helt felciterad i de första förhören. Anna Hage ser GM innan Hans Johansson (med Stefan Glantz) kommer till och stannar vid brottsplatsen
"Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande männen, och springande lämnade platsen." (FUP 225)
"När Johansson stannat bilen var mannen ca 25 meter bort in i gränden" (FUP 300)
- Y - är inte Stefan Glantz ?
Hans Johansson (med Stefan Glantz) kör en U-sväng, samtidigt som Anna Hage och Karin Johansson springer mot brottsplatsen
Jan Nilsson säger:
"Men jag vet att när jag kom fram-, just före när jag kom fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan på väg upp till Sveavägen, så ser jag en taxi kör en U-sväng. Jag ser två flickor kommer springande. Att någonting hade hänt, det visste jag" (FUP 337)
"Dom sprang fram till någonting som inte jag såg just när jag står vid Tunnelgatan genom att jag har taxin framför mig" (FUP 338)
"Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande männen, och springande lämnade platsen." (FUP 225)
"När Johansson stannat bilen var mannen ca 25 meter bort in i gränden" (FUP 300)
- Y - är inte Stefan Glantz ?
Hans Johansson (med Stefan Glantz) kör en U-sväng, samtidigt som Anna Hage och Karin Johansson springer mot brottsplatsen
Jan Nilsson säger:
"Men jag vet att när jag kom fram-, just före när jag kom fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan på väg upp till Sveavägen, så ser jag en taxi kör en U-sväng. Jag ser två flickor kommer springande. Att någonting hade hänt, det visste jag" (FUP 337)
"Dom sprang fram till någonting som inte jag såg just när jag står vid Tunnelgatan genom att jag har taxin framför mig" (FUP 338)
Det framgår ju där att hon inte sett någon falla ihop, utan ser honom första gången när han redan ligger. Sedan flyttas ju hennes position närmare mordplatsen vartefter. Hon såg precis när han tog mark, hon såg när han föll. Nu uppger hon ju dessutom att hon sett hela förloppet från tre stående personer, och plötsligt slungades Palme omkull.
Det är inte lätt att säga hur det egentligen var, och hon tyckte att åklagaren var elak som ens frågade. ”Vad spelar det för roll vem som kom först” frågar hon sig i boken.
Karins säger ju i sitt första förhör att det befann sig folk på platsen, och att det rörde sig folk mot platsen redan innan de stannat bilen.
Åke Larsson säger också att mordet ägde rum medan bilen fortfarande var i rörelse.
Christina Vallin säger att AH kom då hon själv stod och pratade med HJ och uppmanade honom att ringa ambulans.
Kronologin i detta förlopp är nästan omöjlig att få rätsida på.
Deras bil stod som första bil i korsningen säger dom. Hur kan det komma sig?
Hade Jan Åke Svensson redan hunnit flytta sig till den andra sidan av korsningen?